sap_2000 Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Er nok ganske sikker på at det er cuppingen som gir et noe lavere turtall når man sammenligner vanlig standard alu. prop med en Ballistic. Jeg sammenlignet Ballistic mot Yamaha's svartlakkerte stålpropell og ikke alu... Uansett så er det store spørsmålet i denne tråden om hvorfor Bjerknez får 4 knop mindre enn KenBjork på 200 O/min høyere turtall med identisk motor og visstnok identisk propell Redigert 19.Mai.2009 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Hva mener folket her inne da? Suger den mye luft, er saken grei og motoren må ned. Jeg mente bare du sa at den ikke sugde luft (kaviterte)?? Det kan jo godt forklare hvorfor Kenbjork har vesentlig høyere fart på lavere tutall enn deg (som skulle vært umulig om propellen arbeider under like forhold). Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Hadde vært spennende og vite hvor høyt kavplata er i forhold til skrogbunnen?? Min er ca . 2cm over og kaviterte noe med Ballisticen, men ikke mye. Kan trimme helt ut til ca 70-80% av maks trim uten dramatikk. Med den originale stålpropellen kaviterte den mye mer og sugde letter luft i sving etc.... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
chagall Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Er det mulig og vinne 3-5knop på og senke motoren tror dere?Eller vile noen her gjort det annerledes? Hei igjen `Bjerknez`, jeg ville prøvd 21 P FØR jeg senket motoren. Fordelen med Ballistic er at den jobber bedre i høyere vannlag p.g.a. cuppingen. Dette var nå min mening, men Båtholm burde vel ha erfaring med dette. Refererer ellers til `Stevens`som hadde et fin illustrasjon i sin link, hvor kav-plata var synlig under toppfart. Lykke til videre. p.s. Såvidt jeg forstår er motoren kun heist ett hull fra laveste posisjon.? Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Du stiller fine spm sap_2000, det er bra. Jeg har også nevt før i tråden at hvor høyt er kav-plat, de sa: moteres ett hull mere enn vanlig Kanskje de ikke er som alle andre, at de ikke montere laveste pos.... altså at den er på 3 hull heving, dvs ca +40mm. Da skjønner jeg at den suger luft, og at farta er lav. Tilter jeg over så min ballistic suger luft, faller farten og turtallet spretter i været. Ellers ved senke ett hull, hvis den er monter +20mm, Aldri i verden om det øker 4-5knop. Turtallet går ned ja, skal vedde en 50-lapp at det senker seg med ganske nøyaktig 150rpm Støtter chagall og hva jeg sa tidligere, prøv en 21P før senking. Skru av propellen din og kjør til shappa og få låne/prøve en 21P imorgen/dag det passer. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Stevens Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Du kan da ikke kun stole på en tekniker som sier at den suger luft når han trimmer ut. Den SKAL ventilere når du trimmer for langt ut. Nei, her MÅ du til pers selv. Få med deg en person til å føre båten. Gi bånn gass, trim ut helt til det begynner å ventilere og deretter littegrann inn igjen. La kompisen ta rattet mens du går bak med kamera og tar noen skikkelige bilder av undervannshuset i fart. Post de bildene her, så skal vi si deg om motoren må senkes eller ikke. Dessuten, det at du treffer turtallssperren på 6000 RPM betyr bare at motoren allerede nå har mer krefter tilovers og kan snurre en større propell. Motoren vil sikkert løsne enda litt etter noen timers kjøring. Derfor ville jeg definitivt prøvd en annen og større propell FØR du senker motoren igjen. Det å bytte propell tar bare noen minutter og kan gjøres med båten på vannet. Det å heise/senke motoren er mer omfattende. Gjør mao. de nødvendige undersøkelsene (høyde og alternativ propell) før du evt. senker motoren. Ikke bekymre deg for at du allerede har heist motoren ett hakk. De er som regel altfor lavt montert uansett. Min motor måtte opp 3 hakk før det stemte. Edit: simultanposting. Ser at vi er helt enige alle sammen om rekkefølgen her. Edit 2: Tilføyelse: jeg har aldri hørt om en båt som går fortere når man senker motoren, kun det motsatte. Har ennå tilgode å se en standard familiebåt hvor leverandøren eller forhandleren har montert motoren for høyt. Jeg tror det eneste du vil oppnå med å senke motoren er å øke motstanden i vannet, senke turtallet med 50-150 RPM og tape litt fart. Redigert 19.Mai.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Vi snakker samme språk her stevens Ta med båten hit Mr-O Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
VannTro Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 En annen ting jeg må få legge til her er at å montere motor på en Bow-Rider høyere enn anbefalt neppe er noe sjakktrekk. Her får man fra tid til annen mye vekt i baugen og må ha mulighet til å løfte den ut av vannet med trimming. Står motoren for høyt montert vil propellen suge luft. Jeg måtte bare sitere meg selv litt her. Motoren din er definitivt for høyt montert. Når mekanikeren forsøkte å løfte baugen ut av vannet ved å tilte ut motoren sugde den luft og turtallet steg deretter dramatisk. Helt opp til 6000rpm. Etter eget utsagn: da den sugde mye luft når man tiltet den for å teste toppfarten. Jeg vil da sammenligne litt. På min 525 med 90hk husker jeg ikke propelldimensjonene, men den var garantert ikke større enn din. Jeg oppnådde 38 knop og dette ved 5800 rpm. Om ikke utvekslingen på disse motorene er ulik så skal du få minimum 38 knop siden maks turtall på din motor er 5800 rpm. Selv økte jeg ca 5-6 knop fra inntiltet motor til maks tilt(rett før den begynte å suge luft). Prøver meg på følgende profeti: Jeg tror du når 40 knop ved å senke motoren ett hakk. Kanskje bør den senkes 2 hakk for å ha litt å gå på når du får folk i baugen. Det at du skal gå opp en propelldimensjon er jeg ikke så sikker på. Få testet båten med 6 personer om bord å sjekk at den ikke får problemer med å komme i plan og at du fremdeles klarer å løfte baugen ved å tilte motoren med slik last. Gjør den det så behold den propellen du har nå ! Lykke til, dette blir du helt sikkert fornøyd med etter litt testing på forskjellig montering Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Stevens Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Vel, dette blir spennende. I teorien er det tre muligheter: Enten er motoren din montert for høyt og du må senke den for at propellen skal få bedre tak i vannet, kunne løfte baugen, og ikke bare spinne rundt i løse luften..... eller så er motoren din montert passe høyt og trenger en større stigning på propellen fordi den har mer krefter å gå på..... eller, så er motoren din montert for lavt og har unødvendig mye motstand gjennom vannet som bremser deg opp. Uansett hva som er årsaken. så er det noe som er feil. Med de tallene du oppgir (19P, 6000 RPM, ca. 36,5 knop, og med 2,07:1 i utveksling, fra manualen) så har du nesten 20% slipp, og det er jo altfor mye for det som skal være en ganske kjapp liten båt. Mer normalt ville vært rundt 10-12% slipp, som skulle gitt en fart på 40-41 knop ved 6000 RPM. Ser forresten i manualen din at anbefalt max turtall er 5750 RPM. 10-12% slipp gir da en teoretisk fart på 38-39 knop. Redigert 19.Mai.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) så er motoren din montert passe høyt og trenger en større stigning på propellen fordi den har mer krefter å gå på..... eller, så er motoren din montert for lavt og har unødvendig mye motstand gjennom vannet som bremser deg opp. Så lenge den suger luft så snart man tilter er motoren for høyt montert det er det ingen tvil om. En sprek motor vil ikke suge luft fordi propellen er for liten. Her makser turtallet, men det skyldes i følge testen at den suger luft. Vær også klar over at dette båtskroget har veldig god bæring akter og litt lite i baugen så her gjelder en montering som gir mulighet til løft av baug. Det er også viktig å få testet dette med full last neppot pga liten bæring i baug på en "Bow-Rider" konstruksjon. Redigert 19.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
chagall Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) p.s. Såvidt jeg forstår er motoren kun heist ett hull fra laveste posisjon.? Hei, for å klare opp litt i denne diskusjomen kunne det vært greit å vite hvor høyt Båtholm har montert motoren. Mener å huske at `Bjerknez` ville ha den montert 1 hull "over standard". Hva er standard montering?. Mitt inntrykk er forhandlere bruker laveste montering som standard. Ergo, så burde motoren nå stå 1 hull over laveste montering. Senker man den ned til laveste posisjon på hekken med en Ballistic er det helt bortkastet. Tror ellers ikke `Bjerknez` forventer å passere "drømmegrensen" (40 knop) med 6 personer ombord. Redigert 19.Mai.2009 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Jeg skriver heller ikke at han skal oppnå 40 knop med 6 personer. Les først skriv etterpå. Standard montering på 525 var på 90hk(som sikkert har samme stammelengde) ett hull fra nederst. Dette er nok ikke noe Askeladden/Forhandler gjør tilfeldig, men etter selv å ha testet. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvorfor man ber om annerledes montering. Var det noen her på BP som satte Bjerknez på denne tanken eller var det eget innfall ? Dette er ingen racerbåt med skarp V-bunn hvor man henter knop med motorheising...... Ned til original montering slik Askeladden anbefaler så gjør denne båten 40kn med 1 om bord(jeg tror Askeladden sier 40kn med 115hk og 1 person). Propellen er også ganske så sikkert tilpasset, men for sikkerhets skyld test at den går greit opp i plan og at den fremdeles kan løfte litt på baugen med 6 personer om bord(maks last). Når det gjelder Balistic så er designet på den laget for å gi bedre løft ved tilting og mindre kavitasjon i sving. Dette er ingen "Cleaver" som drar nytte av luftblanding i propellen Redigert 19.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Stevens Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 (redigert) Denne diskusjonen viser vel egentlig bare hvor vrient det er å skulle diagnostisere et problem over internett med litt variabel input. Det er stor forskjell på "Men når jeg skulle teste toppfarten ett lite øyeblikk, så fikk jeg 5.800omdr. på toppfart og da var farten kun 36 GPS knop" (innlegg #183), "Jeg husker vi måtte kjøre ca. 1 min. med bånn gass for å tyne den til 36,2 knop (GPS) Og da hadde vi altså som sagt rundt 5750 omdr." (innlegg #202) og "Når vi hadde litt over 36 knop på GPS slo turtallsperra inn på rundt 6.000 omdr.....da den sugde mye luft når man tiltet den for å teste toppfarten." (innlegg #273). Men, det beste hadde jo vært å fått verifisert hvor høyt den motoren faktisk er montert. Det kan utmerket godt være at du har helt rett, Vanntro. Jimpec var jo også inne på det samme i sitt innlegg #196, og SAP_2000 det samme i innlegg #208. Uansett, denne form for optimalisering krever litt nøyaktige målinger og observasjoner, og små justeringer kan jo gi litt utslag. Derfor er det jo veldig bra at han har forhandlerens velvilje med seg for å finne ut av det. Redigert 19.Mai.2009 av Stevens (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Standard montering på 525 var på 90hk(som sikkert har samme stammelengde) ett hull fra nederst. Dette er nok ikke noe Askeladden/Forhandler gjør tilfeldig, men etter selv å ha testet. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke forstår hvorfor man ber om annerledes montering. Ned til original montering slik Askeladden anbefaler så gjør denne båten 40kn med 1 om bord(jeg tror Askeladden sier 40kn med 115hk og 1 person). Hei `Vanntro`, du påstår altså at Askeladd forhandlere har 1 hull fra nederst som standard montering.Dette var nytt for meg. Gjelder kanskje bare Askeladden? Hvis dette er tilfelle med`Bjerknez`, så har han jo fått montert motoren 2 hull over laveste posisjon, da han ba om 1 hull høyere enn standard. Da skulle jo problemet være løst ifølge dine opplysninger.Senk motoren 1 hull og `Bjerknez` greier 40 knop med sin nye 115 Optimax (alene) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Tror alt bunner i at pitchen er det propellene teoretisk begeveger seg gjennom vannet på en omdreining. Mao så er det forskjell mellom teoretisk og faktisk pitch. Hadde det ikke vært det ville alle propellere med 19" pitch gitt samme fart og turtall på den samme motoren, og det vet vi jo at ikke stemmer. .. Personlig misstenker jeg ballistic for og ha en aning mer pitch enn det som står påtrykt propellen. Tipper 10-12% faktisk slipp nærmer seg riktig... Har ikke noe tro på at det er mer pitch enn det som står på propeller. Fra propellguruen Rich Boger: http://www.bogerprops.com Props come in a variety of configurations known as flat pitch, regressive pitch and progressive pitch. Props with a flat or straight pitch have the same pitch on the leading edge as on the trailing edge and are usually considered the fastest. Props with regressive pitch are somewhat rarer because they have a higher pitch on the leading edge than on the trailing edge, this configuration utilizes the higher pitch to create drag to enhance the hole shot. Props with a progressive pitch are the most common and are the best for overall performance, these have a lower pitch on the leading edge for hole shot purposes and a higher pitch on the trailing edge for speed. These props are generally stamped with a median number, an example being a prop stamped 25 pitch will more likely read 27 to 28 pitch under the cup when measured on a pitch gauge. Så jeg er enig med SAP, er forskjell på hvordan pitch blir oppgitt mellom forskjelige propeller. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
VannTro Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Vel på min båt som ble levert av det som nå heter Båt1 i Larvik var monteringen slik. Jeg går da ut fra at motor blir montert etter anbefaling fra Askeladden (dette var i 2004) og ikke på forhandlers forgodtbefinnende. Jeg tviler også at det er noen vanlig praksis å montere motor på nederste hull fra andre produsenter. De har sikkert retningslinjer også der. Om jeg ikke husker feil, så sto det til og med i dokumentasjonen som fulgte med båten at Askeladden anbefalte en motormontering hvor kavitasjonsplata på motor skulle være var 2,5-3 cm under nederste del av skrogbunn akter. Er ikke 100% sikker på centimeterne, men ganske så sikker på at det var nevnt et sted i dokumentene som fulgte båten. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Los Endos Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Jeg sammenlignet Ballistic mot Yamaha's svartlakkerte stålpropell og ikke alu... Uansett så er det store spørsmålet i denne tråden om hvorfor Bjerknez får 4 knop mindre enn KenBjork på 200 O/min høyere turtall med identisk motor og visstnok identisk propell De har jo ikke samme båt da! Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2009 Nei, her MÅ du til pers selv. Få med deg en person til å føre båten. Enig Synd Bjerknez'en bor i lengste laget unna, ellers skulle jeg tilbudt meg å være med han en tur og utrede dette propellmysteriet en gang for alle De har jo ikke samme båt da! Men motoren vet ikke hvilken båt den sitter på. Det eneste den bryr seg om er at propellen får jobbe i uforstyrret vann slik den får på alle helplanere med UB. Hvilket turtall som oppnås på maks er kun avhengig farten gjennom vannet forutsatt like arbedsforhold (høyde på kav plate i forhold til skrogbunn og uforstyrret vann) Eks: Du oppnår 40 knop @5800 rpm med båt A, så tar du og flytter motoren over til båt B som er noenlunde lik i vekt og størelse og monterer motoren slik at kav platen står i akkurrat samme høyde som i båt A. Oppnår du 40 knop med båt B, vil turtallet også her være rimelig nøyaktig det samme som med båt A. Oppnås f.eks 35 knop pga mindre effektivt skrog eller høyere vekt vil turtallet bli lavere enn båt A i 40 knop og aldri høyere. Alt jeg har lest av tester og tabeller med data underbygger dette med rimelig god nøyaktighet. F.eks så har VP en tabell som sier hvilken propellstørelse som skal monteres på hvilken motor/ drevkombinasjon (utveksling) kun utifra farten gjennom vannet for at motoren skal oppnå maks anbf. WOT. Ta en kikk her og klikk på f.eks "duoprop for 280/290 drives - type C": http://www.volvo.com/internet/vebiz2webaut...Com+Volvo+Penta Har selv valgt propeller utifra dette skjemaet flere ganger, og hver eneste gang har det stemt 100% Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bjerknez Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Takker for inspill her folkens! Jeg ser noen her sier at dem ville byttet til større propell FØR senking av motor.... Men hvorofr har det seg slik at det er kun MIN båt som går best med 21"? Alle andre har jo 19"... Han prøvde båten først alene og fikk da en fart mellom 36-37 knop. Når jeg gikk opp i båten, så sank turtallet med rundt 2-300rpm Men når han tiltet den for best fart, så ble det for lite vann for propellen og farten gikk ned og turtallsperra slo inn og ga en alarm på 6.000rpm. Motoren er forresten ferdig innkjørt. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Bjerknez Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 (redigert) Altså... Jeg er klar over at utsagnene mine spriker litt i denne tråden.... det er mye tall og data og huske på for en som ikke er så veldig kunnskapsrik når det gjelder det tekniske rundt båter og motorer og hvorde det virker i praksis. Men jeg skal prøve så godt jeg kan nå og forklare hva som har skjedd. Derfor så kan dere se bort fra ALT annet jeg har oppgitt når det gjelder rpm og toppfart i denne tråden. Da begynner vi: Dette gjelder siste prøvetur med "tekniker" fra båtholm i går 19.mai. Han prøver først båten alene. Han opnår da en fart på 36,5 knop med maks tiltet motor. (usikker på rpm'en her) Så ble jeg med på en tur. Han sa da at omdriningene sank med ca. 2-300rpm. forde jeg var i båten. Da han skulle prøve og opnå samme fart med meg ombord så tiltet han ut motoren. Han fikk neeeesten samme fart, men da måtte han tilte motoren såpass langt ut at den gikk til 6.000 omdr. da turtallsperra slo inn. Så langt jeg har forstått, så virker det som om motoren vil gi mer men turtallsperra sier stopp... Eller så får ikke propellen nok grep i vannet ved tilting til å skyve båten frem. Hvilke av disse punktene som er riktig har jeg rett og slett null peiling på... Vi kan jo nå gå ut fra disse dataene, da jeg tror dem er mer relevante enn de jeg og noen kammerater fikk frem. Vertfall om ikke annet mer pålitelige. Dette er jo sef. noe dem finner ut av når jeg skal levere båten til dem, slik at de får heiset/senket motor samt prøvd større propell. Men det er litt artig alikevel og diskutere litt hva andre tror kan være "feilen". Den dagen endringene blir gjort og båten gjør 40knop eller mer så skal jeg gledelig komme med ett svar her i denne tråden om hva som har blitt gjort av endringer for å fikse "problemet." Sannheten om hvem her inne som har det "riktige" svaret kommer for en dag, og den dagen er om ca. 2 uker fra nå :) Redigert 20.Mai.2009 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ynroenn Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Det at du får et dropp i turtallet på 2-300 rpm pga. av en ekstra person synes jeg er mye, og indikerer ihvertfall ikke at propellen er for liten! Jeg får et tilsvarende dropp i turtall hvis jeg går fra 1 person til 7........ Men, nå skal jeg la dere jobbe i fred! Lykke til med optimaliseringen Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Det at du får et dropp i turtallet på 2-300 rpm pga. av en ekstra person synes jeg er mye, og indikerer ihvertfall ikke at propellen er for liten! Jeg får et tilsvarende dropp i turtall hvis jeg går fra 1 person til 7........Men, nå skal jeg la dere jobbe i fred! Lykke til med optimaliseringen Så det du mener er at det er motoren som bør ned og ikke propellstørrelse opp? Hvis det er det du mener, så mener du det samme som "teknikeren" fra forhandler.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 Vi målte med GPS ja. 34knop den ene veien og 36,2 knop hjemmover (altså ikke hele veien, men kun 1 minutt ca.) med riktig tilt. Ingen som har kommentert dette? Forskjell på 2,2 knop avhengig av kjøreretning må vel bety at vind/retning og/eller strøm har spilt inn? Hvor pålitelige er egentlig disse forskjellige fartsmålingene som det til stadighet henvises til? Så ble jeg med på en tur. Han sa da at omdriningene sank med ca. 2-300rpm. forde jeg var i båten. Skeptisk! Det at du får et dropp i turtallet på 2-300 rpm pga. av en ekstra person synes jeg er mye, og indikerer ihvertfall ikke at propellen er for liten! Jeg får et tilsvarende dropp i turtall hvis jeg går fra 1 person til 7........ Det er vel omtrent også min erfaring med fire båter med motorer på 90/115/115/150 jeg har hatt siste 15 årene. Får ikke målt nøyaktig i dag, men ser ut som kavitasjonsplaten på min motor (90hk Suzuki) er nærmer 3 til 4 cm, kanskje mer, over bunnen av båten (Morgan5250) og det uten at den kaviterer selv med en standard aluprop. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ynroenn Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 (redigert) Jeg vil understreke at jeg ikke er noen ekspert på dette, men jeg synes i utgangspunktet 2-300rpm dropp i turtall bare pga. en person indikerer at noe er helt feil. Dersom du monterer større propell vil jo sannsynligvis dette droppet bli enda større! Hva skjer da hvis du får en 5-6 personer oppi? Jeg heller til å tro at noe er galt med monteringshøyden her ja. Askeladden båtene har jo moderate skrog med mye bæring bak og ikke så veldig spiss vinkel på skroget. Dette gir stødige båter med trygge sjøegenskaper, men ikke så veldig mye å hente med heising av motor osv. Båtene er jo lettdrevne og gjør god fart med relativt liten motor, samtidig som en større motor ikke vil gjøre like stort utslag som på en båt med med skarpere skrog. Litt den samme erfaringen jeg har gjort med båten min også, som også har et skrog med veldig mye bæring bak. Ps. er også litt skeptisk til at testkjøreren oppgir et så stort dropp i turtall. Tror jeg ville sjekket selv:) Redigert 20.Mai.2009 av ynroenn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2009 (redigert) Så ble jeg med på en tur. Han sa da at omdriningene sank med ca. 2-300rpm. forde jeg var i båten.Da han skulle prøve og opnå samme fart med meg ombord så tiltet han ut motoren. Han fikk neeeesten samme fart, men da måtte han tilte motoren såpass langt ut at den gikk til 6.000 omdr. da turtallsperra slo inn. I en Bow-Rider er førerplassen lengre frem enn i en skjærgårdsjepp. Det som skjer når du hopper om bord er at båten får mer vekt foran o-punktet på vektstanga. Båten går da dypere med baugen og får større våt flate. Dette bremser mye og turtallet synker 2-300rpm. Når de er så stort utslag vil jeg si at båten subber skikkelig masse og antagelig er nesten hele bunnen i kontakt med vannet. Da han så begynner å tilte hjelper det til å begynne med, farten øker grunnet litt mindre våt flate. Dernest begynner det å draes luft inn i propellen og kraften avtar noe. Alikevel har dere så mange fler rpm på propellen samt fått opp baugen såpass at dere klarer å opprettholde 36 knop. Hadde dere kunnet kjørt med denne tilten uten å dra luft hadde knopmåleren sprettet opp i 40. Jeg har kjørt såpass mye med denne båttypen(525 har samme skrog) med forskjellig vekt om bord at jeg er helt sikker ut fra hva du skriver. Glem propellen, den er korrekt i størrelse hvis ikke ville ikke utslaget i rpm vært så stort som du sier ved å putte bare en mer i båten. Gjør som forhandleren sier nå, dette er ikke den første båten han leverer med slik motor. Dessuten er det mer pinch i Balisticen enn i en original 19" så den er stor nok i massevis. Progress regner forskjellen på en standard og en Balistic til å være 1/4". Redigert 20.Mai.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.