Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)

Bjerknez

Recommended Posts

Joa... er jo ikke vanskelig å sjekke hvor langt ned det er til kavplaten, da man kan fire ned tommstokken til den butter imot...

Men det er vel værre og måle avstanden til bunnen av båten... Vertfall så lenge jeg ikke har planlagt noe bad denne helgen.

Eller er jeg bare en tosk nå?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Anbefaler alle som vurderer kjøp av båt i Østfold til å bruke Båt-Holm i Halden!

Rett og slett en fantastisk service!

Har aldri opplevd lignende service noe sted før. Ikke engang hos min bilforhandler. Har dem tid (ifg. dem selv) så kommer dem og ser på båten på en dags varsel hvis noe er galt. Grunnen til at jeg leverte båten til dem nå, var naturlighvis forde dem måtte heise opp båten.

Jeg ringte for ett par uker siden og sa att styringen var voldsom treg og lurte på om dem kunne fikse dette før helgen. (dette var en torsdag)

"Tar meg en tur i morgen jeg" sa han. Da kom han sjøveien og han hadde med seg en splitter ny komplett styring med pumper/slanger og det hele i tillfelle han måtte bytte ut hele der og da. Men det holdt med at han byttet pumpa bak rattet.

Den ene toften i båten knakk på andre tur, og denne får jeg også ny.

I tillegg til dette, så fikk jeg i dag beskjed om at dem fant en løs skrue i båten, som dem skulle finne plassen til og skru på igjen.

Jeg har faktisk ikke ord...

Jeg gir gjerne 20-30.000 kr. mer for en båt hos Båt-Holm kontra andre steder... når jeg vet at servicen er så bra!

Sån.. det var dagens skryt fra meg :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Det var bra å høre at ett hakk ned gjorde susen. Kan være lurt å holde seg til montering anbefalt av leverandøren må vel være oppsummeringen :cheers:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ja dette var bra :yesnod:

Får meg til å vurdere å sette motoren ett hakk til ned også :smiley:

Mer arbeid :sweat:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Anbefaler alle som vurderer kjøp av båt i Østfold til å bruke Båt-Holm i Halden!

Rett og slett en fantastisk service!

Den ene toften i båten knakk på andre tur, og denne får jeg også ny.

Jeg gir gjerne 20-30.000 kr. mer for en båt hos Båt-Holm kontra andre steder... når jeg vet at servicen er så bra!

Hyggelig at du er fornøyd med forhandleren `Bjerknez`. :flag: Skulle vel bare mangle at du ikke skulle få ny tofte etter kun 2 turer. :wink:

At du vil gi 20-30 K mer for en båt hos Båt-Holm enn andre steder p.g.a. service , må jo bli opp til deg.

Med din referanse til denne forhandleren burde du få en bonus ved neste båtkjøp. :cheers::lol:

Nå har jeg hentet båten etter justeringene som er gjort, og må si at turen hjem ikke var spesielt hyggelig...

Midt ut på fjorden når jeg skulle teste den, så stoppet motoren. ALtså den stoppet helt. Fikk også en "sys fault" i følge Smartcraft. Siden det blåste og sjøet litt, hadde jeg egentlig nok og tenke på om jeg ikke skulle granske feilmeldingen også....

Motoren startet lett med en gang men jeg torde ikke å gi full gass hjemover. Gikk i rundt 5 knop resten av veien.

Når jeg kjørte sakte fremover samt når motoren gikk på tomgang, så hørte jeg en svak tikkelyd i motoren som jeg ikke hadde hørt før. Det luktet også litt svidd/brent.

Jeg ringte Båt-Holm (min forhandler) og dem skulle komme og hente båten i dag og frakte den tilbake til seg for å ta en titt på den. De skulle gjøre alt dem kunne for å bli ferdig med den i løpet av dagen i dag eller i morgen.

På telefon, så trodde dem det kunne være en Coil som hadde røket. Lukten skyltes mest sannsynlig uforbrent olje (eller noe i den duren).

Men hva har den svake tikkelyden å gjøre med en evt. røket Coil tro?

Nå har jeg hentet båten etter justeringene som er gjort, og må si at turen hjem ikke var spesielt hyggelig...

Midt ut på fjorden når jeg skulle teste den, så stoppet motoren. ALtså den stoppet helt. Fikk også en "sys fault" i følge Smartcraft.

Ja dette var jo jæ.... kjedelig `Bjerknez`. Har ikke Smart Craft selv, men fikk du noe forvarsel i form av alarm signaler fra motoren før den stoppet.?

Håper du får hurtig hjelp av din forhandler.

Ja dette var jo jæ.... kjedelig `Bjerknez`. Har ikke Smart Craft selv, men fikk du noe forvarsel i form av alarm signaler fra motoren før den stoppet.?

Håper du får hurtig hjelp av din forhandler.

Jeg fikk først en "advarsel" hvor det sto "Sys fault" i displayet, men da hadde jeg tiltet motoren såpass opp at turtallet nærmet seg 6.000omdr. Derfor så trudde jeg at det var sperren som slo inn. Etter dette troode jeg det ikke var noe direkte galt, så jeg dro på litt igjen for å teste toppfart. Da fikk jeg den samme advarselelen igjen men da ble turtallet automatisk redusert sammtidig. Jeg kjørte pent ett stykke og hørte en svak tikkelyd fra motor når jeg kjørte pent. (Mulig den lyden var der ved høyere turtall også, men da kunne jeg ikke høre den grunnet støy fra motor)

Jeg trodde faktisk det kunne være noe som lå løst i båten, og slo meg til ro med at det sikkert ikke var noe galt.

Jeg dro på igjen på vei hjemmover, og etter ca. 2 min, så døde motoren helt ut med samme advarsel. "Sys fault" samt en pipelyd.

Da måtte jeg starte motoren igjen, noe jeg ikke hadde problemer med. Den startet like lett som før, men deretter turde jeg da altså ikke å gi særlig gass og putret resten av veien hjem til brygga. Først da gikk det opp for meg at den tikkelyden fra motoren kunne være noe galt. Det luktet også litt svidd/brent, men kunne ikke se noen røyk.

Det første som slo meg inn angående tikkelyden, var noe med ventiler eller stempelfjører eller noe... Noe som for meg hørtes litt mer alvorlig ut...

Ikke vet jeg... Jeg håper bare dem klarer og fikse det innen rimelig tid, og helst i løpet av dagen. Kanskje mye forlangt av meg men...

Nå tikker jo injectorene ganske så heftig på optimaxene også da. Så det kan jo være det også evt. Dersom du har tiltet motoren for mye ut, så langt at den forlater "pinnene" så vil motoren kutte til tomgang eller stoppe helt. Sys fault kunne vært lavt vanntrykk. Hadde du hatt Smartcraft interface til Navman hadde du hatt detaljert oversikt over feilkodene.

Håper det ordner seg!

Nå tikker jo injectorene ganske så heftig på optimaxene også da. Så det kan jo være det også evt. Dersom du har tiltet motoren for mye ut, så langt at den forlater "pinnene" så vil motoren kutte til tomgang eller stoppe helt. Sys fault kunne vært lavt vanntrykk. Hadde du hatt Smartcraft interface til Navman hadde du hatt detaljert oversikt over feilkodene.

Håper det ordner seg!

Hva er en injector, og kan det være den som har røket?

Den tikkelyden kan jeg vertfall med sikkerhet si ikke var der før. Det er det eneste jeg er bombesikker på.

Du hørte den godt når jeg ga litt gass... rundt 1500 omdr. Men etter dette så antar jeg at støyen overdøvet tikkelyden og dermed forsvant.

Så om tikkelyden faktisk forsvant ved høyere turtall eller om det bare virket slik vet jeg ikke.

Sisite biten inn mot brygga så ga jeg full gass igjen og fikk den opp i plan, men kjørte ikke fortere enn rundt 20-25 knop. Det var snakk om ett lite minutt eller noe, før jeg sakket av igjen før brygga.

EDIT:

Jeg kunne selvsagt lest av feilmeldingene fra Smartcraft og slikt.. men det var ikke akkurat det jeg prioriterte akkurat da. Det var relativt mye vind ut på fjorden, samt at det regnet. Bølgene var vel ikke mer enn maks en meter, men det var skremmende nok egentlig...

Redigert av Bjerknez (see edit history)

Dem ringte meg fra BåtHolm nettopp og han sa at han hørte tikkelyden, og han sa at det i værste fall kunne være at dem måtte bytte til ny "blokk". Han sa også at lyden hørtes mekanisk ut, men han skulle ta den med seg tilbake og feilsøke videre. Han testet dog båten, og han sa at den gikk som den skulle ellers og fikk ingen feilmelding eller noe som helst.

Problemet er at det tar ca. en uke før den blir ferdig hvis det er blokken som må byttes, forde denne må bestilles, samt at det var noen timer skruing.

Men han skulle holde meg oppdatert via telefon...

Nå var jo du ute med litt skryt til forhandleren i en tidligere post her - er de såpass serviceminded som det fremgår av den posten skulle de bare bytte hele motoren. Optimaxene har jo litt frynsete rykte og dersom blokka eller toppen må byttes allerede så hadde jeg blitt skeptisk. I tillegg er du uten båt en uke og det kan jo heller ikke gå upåaktet hen.

Du har hatt litt for mye startproblemer synes jeg...

Nå tikker jo injectorene ganske så heftig på optimaxene også da. Dersom du har tiltet motoren for mye ut, så langt at den forlater "pinnene" så vil motoren kutte til tomgang eller stoppe helt. Sys fault kunne vært lavt vanntrykk.

Hei `Jimpec`, nå kan det være at injectorene på din 6 cyl Optimax tikker vesentlig mer enn 3 cyl 115 Optimax. Kan ikke si at tikkelyden er spesiellt fremtredende på min 115 Optimax. Ellers enig i at man får "Sys fault" ved alt for mye uttilting ,lavt vanntrykk og eventuell "overspeed". Bjerknez var jo over 6000 r.p.m. da motoren kuttet.

Nå var jo du ute med litt skryt til forhandleren i en tidligere post her - er de såpass serviceminded som det fremgår av den posten skulle de bare bytte hele motoren. Optimaxene har jo litt frynsete rykte og dersom blokka eller toppen må byttes allerede så hadde jeg blitt skeptisk. I tillegg er du uten båt en uke og det kan jo heller ikke gå upåaktet hen.

Du har hatt litt for mye startproblemer synes jeg...

Joda... jeg er veldig fornøyd med servicen, men det er jo fortsatt surt når slikt skjer...

Han sa at dem vanlighvis bytter til ny motor når slikt skjer, men dem hadde ingen motor tilgjengelig nå.

Han sa at dette også hadde vært det letteste for dem...

Hei `Jimpec`, nå kan det være at injectorene på din 6 cyl Optimax tikker vesentlig mer enn 3 cyl 115 Optimax. Kan ikke si at tikkelyden er spesiellt fremtredende på min 115 Optimax. Ellers enig i at man får "Sys fault" ved alt for mye uttilting ,lavt vanntrykk og eventuell "overspeed". Bjerknez var jo over 6000 r.p.m. da motoren kuttet.

Kan hende du har helt rett her chagall!

Men den tikkelyden bekymrer meg mer... for den var IKKE der før...

ouch, kjedelig.

Er enig i at de bare kan slenge på ny motor istedet.

(ser i mellomtiden fra jeg skrev til posting at de ikke har motor inne)

Hvor lenge å vente til de får inn ny da evt?

Jeg hører heller ikke noe nevneverdig "tikke-lyd" fra injektorene.

Syns ikke det er så smart å tilte så mye at man går over manualens 5750rpm WOT og passere/nærmer seg 6000rpm wot jeg da...

Redigert av KenBjork (see edit history)
Her er jeg helt enig `KenBjork`,men mulig at `Bjerknez``hadde vært bedre gardert med en 21 P propeller ?

Akkurat dette sa jeg også til forhandler isted faktisk.

Da sa han at dette jo kunne være en mulighet....

Men jeg tiltet jo til propellen fikk luft, også litt ned igjen.

Føler liksom at jeg har nok turtall og gå på til og prøve en 21" propell liksom... Men hvor mye dårligere blir akselerasjonen egentlig.... og hvor mye mer blir toppfarten...

Er som sagt ikke så veeeldig viktig for meg å øke toppfarten ytterligere... men jeg hadde følt meg tryggere hvis motor holdt seg rund maks 5.600-5.750 omdr. på toppfart, istede for at den ligger helt opptil grensen og gjerne også litt over...

Følte jeg kunne tilte enda mer for høyere fart.. men da nærmet den seg brått 6.000omdr.

Noen fler her med samme båt/motor som har hatt problemer med sin motor, og eller kan dokumentere mine turtall/toppfart opplevelser?

Går du opp på 21" KAN undertrykket i veiva bli akkurat litt for høyt på marsjfart og dermed kan oljeforbruket bli litt for høyt ifht hva som er normalt (med de ulemper det medfører). Jeg hadde dette problemet da jeg hadde 23" på min.

Jaha.... Flere som kan skrive under på dette?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...