Hallaron Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 og Maxi 95en veier nok ikke 5500 selv om de er noe tyngre enn 4500 som står på nettet.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 10.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Hva koster disse seilene? Storseil, Genoa, spinaker og stormfokk i Dacron(er det ikke det man trenger til langtur)? Og hva koster en ny dieselmotor med drev på ca 20hk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hallaron Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 nye seil til min maxi kunne jeg få fra 20 til 60 i dakron. Jeg valgte et sett til 30'. Ny motor ferdig på plassen 70-100' Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Fikk nettopp pris på seil til 84en fra Quantum. Storseil + rullegenoa. I dacron ca 21 000,- Pentex ca 29 000,- Dette er med 15% "lavsesongrabatt". Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 10.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Dvs 100 båtlapper for motor og seil, som et minimum. Ikke gærn pris på seilene det Smurfen. På siden: Denne her var egentlig ganske rå også. :D:D:D Eid av en entusiast tydeligvis... :) Jeg regnet ut at "Veslegut" har et kullseilingstall på 1,66. Det er jo ganske lavt i forhold til alle de andre båtene på finn.no egentlig :) Sikkert ei stødig skute, og kanskje noe treg i lite vind hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 10.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 hva er pentex best egnet til forresten Smufen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Mener at IW 31 kun har 170cm ståhøyde i salongen. Mitt krav til en båt rundt 30 fot er at det ihvertfall må være god høyde under dekk, så man slipper å gå på skakke hele tida. Viktig trivselsfaktor. Det er nok mer enn 170 cm på det høyeste, uten at jeg tør helt å si hvor mye, kanskje 180 cm. Min båt fikk dørken hevet 5 cm en gang på 70-tallet for å få plass til noen slags skvalpeskott i form av innplastede finerplater. Muligens en god ide den gangen.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 10.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Hehehe, hva i alle dager er et skvalpeskott? Er det bare meg eller er det omtrent ingen IW31 til salgs for tiden? Hvordan går det med din for tiden, HaHa? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Skvalpeskottet skal skulle hindre vannet i kjølsvinet fra å renne opp under salongbenkene ved krengning. Min er til salgs om prisen er høy nok Men det var kanskje ikke det du lurte på. Jeg har startet noen prosjekter, bl.a. ny mastefot og fjerning av 35 år gamle innplastede finerplater. Skal ellers bytte rorlager, installere eget avløp for vasken i byssa, lage hyller istedenfor skap under primusen, gjøre om på revelinene, fikse ditt & datt & .... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 10.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Nei det var jo ikke det jeg lurte på, for det vet jeg jo! Alt er til salgs her i verden :) Du burde legge ut flere bilder på bloggen da. Og si fra om du ser noen bra til salgs. Kan jeg spørre hva du gav for din og hvilken stand den var i da? Hvilken motor, seil, utstyr, osv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 10.Desember.2008 Del på Facebook Svart 10.Desember.2008 Jeg betalte 140 000 i 2006. Motor, genua og storseil fra 1999. Puter fra 2006. Skroget lakkert i 2005. Jeg oppdager stadig mer om hvilken stand båten er i... bare les bloggen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 hva er pentex best egnet til forresten Smufen? Pentex er en mer regatta/performance orientert duk, men ikke så slitesterk som dacron. Som jeg var inne på når vi snakket så vidt sammen på lørdag, så har jeg en liten plan om å gjøre undervannskroget fint og slett i vinter, sette på nye seil på 84en og se om den ikke kan hevde seg på klubbregattaene rundt Bergen. Det må jo være innmari trist, da, å ha en ny seilbåt med feit spekk og bli slått på LYS av en gammel 84 Jeg satt på med formannen i LYS-komiteen tidligere i høst, etter shorthanded-kvelden hos North i Leangbukta, og nevnte nettop dette at jeg tenkte å ta den gamle 84en på regattabanen. "Det der ble jeg veldig glad for å høre, for det er akkurat det vi i LYS komiteen ønsker å få til, at de gamle båtene også skal stille på banen", utbrøt han. Så da så Du finner en bra diskusjon om dacron vs. pentex her: http://ericsonyachts.org/infoexchange/showthread.php?t=4087 Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Pentex fiber er da betydelig sterkere enn dacron fibrer og dermed så er påstanden om dårligere slitestyrke litt vanskelig å være 100% enig i. Har da hørt om folk som har blåst ut dacron seil på første turen , det klarer man ikke med en duk i pentex. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smurph Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Det jeg har forstått, uten å ha egne erfaringer, er at pentex og andre laminerte seil svekkes mye raskere av blafring og tåler dårligere å gnisse mot salingshorn osv. Men de holder formen MYE lenger enn dacron. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Njaa nå må du skille mellom "filmseil" og såkalte cruisning laminater , ta high tech seilene som bavaria bruker som elvstrøm lager det er triradial skårne seil i en laminatduk som ihvertfall Elvstrøm selv påstår er en duk som i praksis er betydelig mer slitesterk enn dacron. Om man derimot tenker på et "film" seil med stor avstand mellom hvert fiber (spare vekt) der man bruker eksotiske fibrer da er det absolutt noe i det du sier men pentex er fibertypen og den kan brukes i mer enn versting regattaseil. Så kan man jo spørre seg , har man en båt man tenker å beholde i mer enn 5-10år , er man typen som uansett selger etter 2-max4år , hvorfor ikke kjøpe noe formstabilt og lett så man får mer glede av seilene den tiden man eier båten. Nå skled tråden ut her men jeg fikk lettet mitt hjerte og da er balansen gjenopprettet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Jeg er en lykkelig eier av en Omega 36. Jeg syns det er en fantastisk båt, som jeg har hatt i 19 år. Den er meget praktisk innredet og har køyplass til 8 personer. Vi har vært 10 personer rundt salongbordet. Den fungerer meget godt på langtur, når en lager lebrett på benkene i salongen. Da har man fire køyer (ei køye i hver aktercabin også) som kan brukes selv om båten krenger. Den har som en av de første båtmodellene intgrert badeplattform i hekken, og det gir et moderne utseende. Jeg kan anbefale båttypen. Du kan lese mere om båten på min hjemmeside, hvor det også ligger en test av typen. På Finn finner du denne http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Båten er til salgs til kr 495.000. Det høyeste en Omega er bltt solgt for er kr 670.000 for en fire, fem år siden, så dette er rimelig. Det er en aktiv Omega-klubb i Norge, som sender ut medlemsblad med tips og råd, samt de arrangere møter i vinterhalvåret, og seilaser om sommeren. Ønsker du å vite mere om båttypen, sa ta gjerne kontakt. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 HaHa: det var jo ikke en avskyelig pris. Vet alt om å bare ta opp litt her og der og så finner man arbeid overalt! :D Er det håp? Det vil jeg tro :) Smurf: Høres ut som en MEEEEGET bra plan! Jeg blir med når den er klar :D Arkamarin: takk for infoen. Ser ut som en kjempefin båt! Litt over min ambisjon på prisen til å begynne med :) Og sagaen fortsetter :D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Barsk IV Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Den nevnte Omega 36`n der fikk jeg nesten lyst på selv. Alle svakheter er utbedret. Omega 36 er såvidt jeg erindrer svake røstjern, og en ikke altfor bra Isomat rigg med salingshorn som sprekker. Har også blitt kritisert for litt vel spinkel rigg originalt med bare ett sett salingshorn bl.a. Eneste gjenværende svakhet er at den nok fortsatt har jernkjøl. Ellers er Omega 36 en flott båt, som seiler bra. Undertegnede siklet på en slik i mange år, men den kostet den gang (rundt tusenårsskiftet) ca. 750` brukt som var for mye for meg. Mvh. Barsk II Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 11.Desember.2008 Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 Omega 36 er en flott båt. I dagens marked, hvor det meste ligger helt brakk i båt-verden, kan ett bud på nevnte Omega være lavere enn de 495`. Ellers er Contrast båtene, ett godt alternativ. Men nevnte omega har hatt en skikkelig oppgradering. Det er bedre å ha ett stort jafs, enn mange hele tiden. Spennende tråd å følge. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 11.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2008 ...og til man kommer seg ned på jorden igjen; sjekk DENNE karen og hva han får til... Det er utrolig hva enkelte klarer å utrette. Det blir jo som nytt :D Han ville ha en retro-havseiler sier han :) Tro om jeg får låne plass i hagen til min søster, etter jeg har innredet hele 2. etasjen deres med 3 soverom, loftsstue og bad på dugnad innen utgangen av januar...? :D:D:D Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Eneste gjenværende svakhet er at den nok fortsatt har jernkjøl. Omega 36 har blykjøl, heldigvis. Den annonserte båten har skiftet mast og har dobble salingshorn. Regner med at eieren av annonsert båt, i likehet med oss andre Omega 36 eiere, har ordnet dette med svake røstjernfester. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 ...og til man kommer seg ned på jorden igjen; sjekk DENNE karen og hva han får til... Det er utrolig hva enkelte klarer å utrette. Det blir jo som nytt :D Han ville ha en retro-havseiler sier han :) Tro om jeg får låne plass i hagen til min søster, etter jeg har innredet hele 2. etasjen deres med 3 soverom, loftsstue og bad på dugnad innen utgangen av januar...? :D:D:D Den karen er jo maler av yrke. Han har verken koner eller barn, såvidt jeg vet. Selv må jeg prioritere arbeidsoppgavene hardt. Hvis du både er nevenyttig og har tid, så gå i gang! Den IW'en på Hamar bør du kunne få billig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 12.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Hehe, jeg bare ble så sinnsykt imponert over lakkfinishen på treverket i innredningen. Ikke blank og glinsende sånn som jeg har i trebåten min, eller i alle andre båter jeg ser som er pusset opp. Men en slik halvmatt superjevn overflate som ser ut som i nye båter. Utrolig inspirerende :D Hva er billig HaHa, hva tror du? Nevenyttig? Njæh, vet ikke. Er jo snekker da, det er så VONDT å slå seg på tommelen - hvertfall på kant! Har ikke sett sporet av hverken kone eller barn heller... :p Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HaHa Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Ja, har du tid, anledning og råd så er det jo bare å gå i gang! Jeg vil tro Christian Holmstrøm gjerne deler lakkeringstips med deg. Hva er billig? Da snakker vi om denne IW 31. Det er jo vanskelig å si uten å ha inspisert båten nærmere. Du bør finne ut hva som må gjøres (og hvor mye det koster) for å få den i den stand du ønsker deg. Og se det an i forhold til din budsjettramme. Noen momenter: - Jeg er skeptisk til innenbords bensinmotor - vurder utskifting - Seil fra 1999 kan fortsatt være OK hvis de ikke er seilt hardt - Rigg fra 1993 bør gås over, Jeg ville vurdert ny stående rigg - 'Trenger generell oppussing over og under dekk' kan bety alt fra mest overflatiske ting til totalrenovering inkludert lakkering av skrog - Frakt kommer i tillegg + Det følger med jolle, krybbe, nyere varmeapparat Såvidt jeg vet har den båten vært annonsert til salgs lenge (på AutoDB). Inspiser den og by 70 000,- hvis den er i grei stand. Ser den virkelig sørgelig ut og du fremdeles har lyst på den, bør du gå enda lavere og selge deg selv som en sann entusiast som ikke vil la den forfalle videre, men som vil ta vare på og forbedre båten. Det er mulig at hvis du bruker dine beste år under en båt i hagen til søsteren din, så kan du se langt etter kone og barn... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jupan Svart 12.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Jepp, den jeg mente. Tenker det samme om den. Et vrak orker jeg ikke, men hvis den trenger generelt stell og innkjøp av nytt utstyr så er jo dette overkommelig! Mine beste år vil alltid være de årene mellom da jeg ble født og den dagen jeg stomper av med begge støvlene på :D Bensinmotor ut - diesel inn. Helt klart. Ikke vil jeg eksplodere og den hørtes ut som en parasitt den motoren der. Den har vært til salgs siden hvertfall mai d.å. Se her. Jeg lurer på: - Hva er forskjell på modellene, f.eks. denne og din, og videre utover til de sluttet å produsere de. Har lett men ikke funnet svar. - Hva er løpende og stående rigg? Løpende=skjøter og fall? Stående: mast, vant, stag osv? - Er ikke Selden-rigg veldig bra? - Man må vel bare se etter kone som vil lage barn i båt f.eks.? Evt. øve på det ;) (Dagens grovis, gud forby). Redigering: Ja, nå fant jeg litt info om modellene faktisk. Stort sett sittebrønnen, vinsjenes plassering og riggen. Modell 3 har større rigg og er råere på konkurranse visstnok. Har de tidlige båtene også bra rigg? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.