Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Dvs 100 båtlapper for motor og seil, som et minimum. Ikke gærn pris på seilene det Smurfen.

 

På siden: Denne her var egentlig ganske rå også. :D:D:D Eid av en entusiast tydeligvis... :)

 

Jeg regnet ut at "Veslegut" har et kullseilingstall på 1,66. Det er jo ganske lavt i forhold til alle de andre båtene på finn.no egentlig :) Sikkert ei stødig skute, og kanskje noe treg i lite vind hvertfall.

Link to post
Share on other sites

Mener at IW 31 kun har 170cm ståhøyde i salongen. Mitt krav til en båt rundt 30 fot er at det ihvertfall må være god høyde under dekk, så man slipper å gå på skakke hele tida. Viktig trivselsfaktor.

Det er nok mer enn 170 cm på det høyeste, uten at jeg tør helt å si hvor mye, kanskje 180 cm. Min båt fikk dørken hevet 5 cm en gang på 70-tallet for å få plass til noen slags skvalpeskott i form av innplastede finerplater. Muligens en god ide den gangen....

Link to post
Share on other sites

Skvalpeskottet skal skulle hindre vannet i kjølsvinet fra å renne opp under salongbenkene ved krengning.

 

Min er til salgs om prisen er høy nok :wink: Men det var kanskje ikke det du lurte på. Jeg har startet noen prosjekter, bl.a. ny mastefot og fjerning av 35 år gamle innplastede finerplater. Skal ellers bytte rorlager, installere eget avløp for vasken i byssa, lage hyller istedenfor skap under primusen, gjøre om på revelinene, fikse ditt & datt & ....

Link to post
Share on other sites

hva er pentex best egnet til forresten Smufen?

 

Pentex er en mer regatta/performance orientert duk, men ikke så slitesterk som dacron. Som jeg var inne på når vi snakket så vidt sammen på lørdag, så har jeg en liten plan om å gjøre undervannskroget fint og slett i vinter, sette på nye seil på 84en og se om den ikke kan hevde seg på klubbregattaene rundt Bergen. Det må jo være innmari trist, da, å ha en ny seilbåt med feit spekk og bli slått på LYS av en gammel 84 :lol:

 

Jeg satt på med formannen i LYS-komiteen tidligere i høst, etter shorthanded-kvelden hos North i Leangbukta, og nevnte nettop dette at jeg tenkte å ta den gamle 84en på regattabanen. "Det der ble jeg veldig glad for å høre, for det er akkurat det vi i LYS komiteen ønsker å få til, at de gamle båtene også skal stille på banen", utbrøt han. Så da så :yesnod::sailing:

 

Du finner en bra diskusjon om dacron vs. pentex her: http://ericsonyachts.org/infoexchange/showthread.php?t=4087

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Njaa nå må du skille mellom "filmseil" og såkalte cruisning laminater , ta high tech seilene som bavaria bruker som elvstrøm lager det er triradial skårne seil i en laminatduk som ihvertfall Elvstrøm selv påstår er en duk som i praksis er betydelig mer slitesterk enn dacron.

 

Om man derimot tenker på et "film" seil med stor avstand mellom hvert fiber (spare vekt) der man bruker eksotiske fibrer da er det absolutt noe i det du sier men pentex er fibertypen og den kan brukes i mer enn versting regattaseil.

Så kan man jo spørre seg , har man en båt man tenker å beholde i mer enn 5-10år , er man typen som uansett selger etter 2-max4år , hvorfor ikke kjøpe noe formstabilt og lett så man får mer glede av seilene den tiden man eier båten.

Nå skled tråden ut her men jeg fikk lettet mitt hjerte og da er balansen gjenopprettet :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg er en lykkelig eier av en Omega 36. Jeg syns det er en fantastisk båt, som jeg har hatt i 19 år. Den er meget praktisk innredet og har køyplass til 8 personer. Vi har vært 10 personer rundt salongbordet. Den fungerer meget godt på langtur, når en lager lebrett på benkene i salongen. Da har man fire køyer (ei køye i hver aktercabin også) som kan brukes selv om båten krenger. Den har som en av de første båtmodellene intgrert badeplattform i hekken, og det gir et moderne utseende. Jeg kan anbefale båttypen. Du kan lese mere om båten på min hjemmeside, hvor det også ligger en test av typen.

 

På Finn finner du denne

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

 

Båten er til salgs til kr 495.000. Det høyeste en Omega er bltt solgt for er kr 670.000 for en fire, fem år siden, så dette er rimelig. Det er en aktiv Omega-klubb i Norge, som sender ut medlemsblad med tips og råd, samt de arrangere møter i vinterhalvåret, og seilaser om sommeren.

 

Ønsker du å vite mere om båttypen, sa ta gjerne kontakt.

Link to post
Share on other sites

HaHa: det var jo ikke en avskyelig pris. Vet alt om å bare ta opp litt her og der og så finner man arbeid overalt! :D Er det håp? Det vil jeg tro :)

 

Smurf: Høres ut som en MEEEEGET bra plan! Jeg blir med når den er klar :D

 

Arkamarin: takk for infoen. Ser ut som en kjempefin båt! Litt over min ambisjon på prisen til å begynne med :)

 

Og sagaen fortsetter :D

Link to post
Share on other sites

Den nevnte Omega 36`n der fikk jeg nesten lyst på selv. Alle svakheter er utbedret. Omega 36 er såvidt jeg erindrer svake røstjern, og en ikke altfor bra Isomat rigg med salingshorn som sprekker. Har også blitt kritisert for litt vel spinkel rigg originalt med bare ett sett salingshorn bl.a.

 

Eneste gjenværende svakhet er at den nok fortsatt har jernkjøl.

 

Ellers er Omega 36 en flott båt, som seiler bra. Undertegnede siklet på en slik i mange år, men den kostet den gang (rundt tusenårsskiftet) ca. 750` brukt som var for mye for meg.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Omega 36 er en flott båt. I dagens marked, hvor det meste ligger helt brakk i båt-verden, kan ett bud på nevnte Omega være lavere enn de 495`. Ellers er Contrast båtene,

ett godt alternativ.

 

Men nevnte omega har hatt en skikkelig oppgradering. Det er bedre å ha ett stort jafs, enn mange hele tiden.

 

Spennende tråd å følge.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

...og til man kommer seg ned på jorden igjen; sjekk DENNE karen og hva han får til... Det er utrolig hva enkelte klarer å utrette. Det blir jo som nytt :D Han ville ha en retro-havseiler sier han :)

 

Tro om jeg får låne plass i hagen til min søster, etter jeg har innredet hele 2. etasjen deres med 3 soverom, loftsstue og bad på dugnad innen utgangen av januar...? :D:D:D

Link to post
Share on other sites

...og til man kommer seg ned på jorden igjen; sjekk DENNE karen og hva han får til... Det er utrolig hva enkelte klarer å utrette. Det blir jo som nytt :D Han ville ha en retro-havseiler sier han :)

 

Tro om jeg får låne plass i hagen til min søster, etter jeg har innredet hele 2. etasjen deres med 3 soverom, loftsstue og bad på dugnad innen utgangen av januar...? :D:D:D

Den karen er jo maler av yrke. Han har verken koner eller barn, såvidt jeg vet. Selv må jeg prioritere arbeidsoppgavene hardt.

 

Hvis du både er nevenyttig og har tid, så gå i gang! Den IW'en på Hamar bør du kunne få billig.

Link to post
Share on other sites

Hehe, jeg bare ble så sinnsykt imponert over lakkfinishen på treverket i innredningen. Ikke blank og glinsende sånn som jeg har i trebåten min, eller i alle andre båter jeg ser som er pusset opp. Men en slik halvmatt superjevn overflate som ser ut som i nye båter. Utrolig inspirerende :D

 

Hva er billig HaHa, hva tror du?

 

Nevenyttig? Njæh, vet ikke. Er jo snekker da, det er så VONDT å slå seg på tommelen - hvertfall på kant! Har ikke sett sporet av hverken kone eller barn heller... :p

Link to post
Share on other sites

Ja, har du tid, anledning og råd så er det jo bare å gå i gang! Jeg vil tro Christian Holmstrøm gjerne deler lakkeringstips med deg.

 

Hva er billig? Da snakker vi om denne IW 31. Det er jo vanskelig å si uten å ha inspisert båten nærmere. Du bør finne ut hva som må gjøres (og hvor mye det koster) for å få den i den stand du ønsker deg. Og se det an i forhold til din budsjettramme.

Noen momenter:

- Jeg er skeptisk til innenbords bensinmotor - vurder utskifting

- Seil fra 1999 kan fortsatt være OK hvis de ikke er seilt hardt

- Rigg fra 1993 bør gås over, Jeg ville vurdert ny stående rigg

- 'Trenger generell oppussing over og under dekk' kan bety alt fra mest overflatiske ting til totalrenovering inkludert lakkering av skrog

- Frakt kommer i tillegg

 

+ Det følger med jolle, krybbe, nyere varmeapparat

 

Såvidt jeg vet har den båten vært annonsert til salgs lenge (på AutoDB). Inspiser den og by 70 000,- hvis den er i grei stand. Ser den virkelig sørgelig ut og du fremdeles har lyst på den, bør du gå enda lavere og selge deg selv som en sann entusiast som ikke vil la den forfalle videre, men som vil ta vare på og forbedre båten.

 

Det er mulig at hvis du bruker dine beste år under en båt i hagen til søsteren din, så kan du se langt etter kone og barn... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jepp, den jeg mente. Tenker det samme om den. Et vrak orker jeg ikke, men hvis den trenger generelt stell og innkjøp av nytt utstyr så er jo dette overkommelig! Mine beste år vil alltid være de årene mellom da jeg ble født og den dagen jeg stomper av med begge støvlene på :D

 

Bensinmotor ut - diesel inn. Helt klart. Ikke vil jeg eksplodere og den hørtes ut som en parasitt den motoren der.

 

Den har vært til salgs siden hvertfall mai d.å. Se her.

 

Jeg lurer på:

 

- Hva er forskjell på modellene, f.eks. denne og din, og videre utover til de sluttet å produsere de. Har lett men ikke funnet svar.

- Hva er løpende og stående rigg? Løpende=skjøter og fall? Stående: mast, vant, stag osv?

- Er ikke Selden-rigg veldig bra?

- Man må vel bare se etter kone som vil lage barn i båt f.eks.? Evt. øve på det ;) (Dagens grovis, gud forby).

 

Redigering: Ja, nå fant jeg litt info om modellene faktisk. Stort sett sittebrønnen, vinsjenes plassering og riggen. Modell 3 har større rigg og er råere på konkurranse visstnok. Har de tidlige båtene også bra rigg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...