Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Ja det har du rett i! Og flere av de er listet opp i denne tråden. Nå har jeg, som tidligere nevnt, bestemt at jeg beholder bopel og ser etter en rimelig båt som seiler bra og som ikke behøver å måtte fungere som leilighet. Mange er under vurdering, bl.a. Maxibåtene. Som denne som er satt ned i pris igjen... ;)

 

Hvorfor jeg ser på IW31-båtene? Finner du noe lekrere design i den prisklassen så send det over. Mottas med takk ;)

 

:)

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se hvilken båt du "lander" på. Mange gode konsulentinnspill ihvertfall. Regner med du har et oppsett over prioriterte ønsker; Da tenker jeg på mastehøyde (under broer), ståhøyde i salong, Cockpitstørrelse og plassering av løygang, langkjølet/finnekjøl, lystall osv. Antal sengeplasser(utenom salong) osv. På et sånt prioritert grunnlag letter det valget..

Link to post
Share on other sites

Er virkelig tidene SÅ dårlige, mtp at det er så utrolig mange båter som står til salgs så lenge? Eller er det bare at det selges færre båter om vinteren? Eller kanskje en kombinasjon?

For 3-4 måneder siden var det over 1000 seilbåter til salgs på finn. Nå er det litt over 400.

Men statistisk sett er ukene rundt nyttår de absolutt dårligeste månedene. Når våren kommer tar salget seg betraktelig opp!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke satt opp noen liste over sånne prioriteringer nei, men det er kanskje lurt og mer lettvint. Jeg vet ikke hva en løygang er engang :D

 

En slik liste er vel og bra, men den blir fort altfor detaljert. Det jeg mener en må ha en formening om når en kjøper båt er:

 

- Hva er behagelig for lommeboka, alltid lette å la seg rive med når en ser på ting og alltid er det dumt å kjøpe for mer enn lommeboka liker...

- Hvordan skal du bruke båten, skal du til havs og på lengre offshoreturer er det både andre båter og annet utstyr som vil være viktig for deg enn om det er normal kystseilas

- Skal du seile regatta eller tror du det blir viktig at båten har det lille ekstra som noen har og som andre ikke har, f.eks i lettvind. Ja, da vil det være noen båter som utmerker seg mer enn andre

- Hvor stor båt trenger du, alltid dumt å kjøpe for liten båt, men det kan kanskje være vankselig å vurderer

- Hva er viktig for deg av utstyr, kan du skru motor, hvis ikke er dette den isolert sett dyreste tingen på en seilbåt og ny slik som på Maxien er gullverdt. Motor er veldig viktig i en seilbåt...

- Hvor viktig er lav verdifall/lettsolgthet. Ser du for deg at dette er en prøveklut som kan bli behov for å selge fort, ja, da er de igjen noen som utmerker seg og det vil være ekstra viktig at du finner en båt som ikke krever større investering f.eks i nye seil og annet utstyr, det blir for penger ut vinduet, spes om du skal selge om ett år eller 2. Skal du ha båten lenge kan det jo være like greit som å betale ekstra for en båt som har halvslitte seil...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

hei JRO

 

om du forelsket deg i S&S (vilket er helt förståligt :smiley: ) o vill legge 1/2 mille

 

så kan du ju google på "Swan" kansje att du kan finne en gammel 37a til disse penger........

 

 

Swan= Rolls Royce......klassiker

Denne Swan 36 tror jeg du kan få til godt under en halv mill. Mener å huske at den har vært annonsert for 440 000,- en lang stund. "Selges for overgang til annen båt".

 

87_-223027091.jpg

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt enig i det som Bjoris skriver, men en del trivselsfaktorer er noe av det første man begynner å ønske seg hvis de ikke er tilstede. Det

er vel sånn at det er gjennom erfaring at man ser hva man vil trenge/ikke trenge. Vil derfor anbefale å ta en tur oppi forskjellige seilbåter og dermed få en ide hva du ønsker.

Link to post
Share on other sites

440 er fortsatt pretty close til 500k ;)

 

Er området 100-200 som er realistisk for en førstegangsbåt. Kunne sikkert klart meg fint med en på 20-22 fot og en sovepose, men det er ganske så værhardt og sinnsykt mye tung sjø utfor her så jeg vil ha et par tonn ekstra å rutte med om det skulle være rufsete :)

Link to post
Share on other sites

Forsåvidt enig i det som Bjoris skriver, men en del trivselsfaktorer er noe av det første man begynner å ønske seg hvis de ikke er tilstede. Det

er vel sånn at det er gjennom erfaring at man ser hva man vil trenge/ikke trenge. Vil derfor anbefale å ta en tur oppi forskjellige seilbåter og dermed få en ide hva du ønsker.

 

Prøver jo å få plass på de regattaene som er rundt forbi her. Håper bare det blir seiling på SMURF snart sånn at man kan få oppleve Maxien på vannet, siden den er på lista ;)

Link to post
Share on other sites

HaHA: evt andre også; er SHE31 omtrent samme båten som IW31?

Ja, det er samme design, men bygget i England. Litt annen løsning under dekk.

Se Yachtsnet.co.uk og les mer om S&S 'pocket cruisers'.

 

The She 31 was one of the most successful and attractive Sparkman & Stephens designed production cruiser-racers. In many ways comparable to the Contessa 32s, which are of the same era, they share the same virtues of excellent handling, all-weather performance and high ultimate stability, as well as being exceptionally pretty. "Yachting Monthly" recently described them as "..... regarded by many as the epitome of good IOR design".

 

 

b49802-moored.jpg

b49802-saloon-wa.jpg

Link to post
Share on other sites

I vår flommer over markeden tilbuder på nye båter. Ekstrautstyr blir levert nærmest fritt og dette medfører å bruktprisene stuper rett ned. Hvis man skal selge utstyrt brukt båt tar man i utgangspunktet pris utifra standard båt og resten blir nærmest gratis. Sikkert kan du få tak i en velutstyrt Beneteau Oceanis 323 av første årsmodell eller tilsvarende båt til 500ooo i vår og kannskje i vinter også hvis noen er blitt desperat... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Denne har kanskje slik design du har forelsket deg i :wink:

Hva synes du om Gambling 34:

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...ll&tot=null

 

 

Ang forelskelsen, sikkert lurt å ta en titt på seilbåter, kjenne på størrelsen i praksis. :yesnod:

 

Joda, den var virkelig både flott og praktisk! Har ikke sett på denne båttypen før, så dette var en berikelse. Stor, sterk, elegant og med bra utstyr - og ikke veldig høy pris heller. Ikke verst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...