Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

I vår flommer over markeden tilbuder på nye båter. Ekstrautstyr blir levert nærmest fritt og dette medfører å bruktprisene stuper rett ned. Hvis man skal selge utstyrt brukt båt tar man i utgangspunktet pris utifra standard båt og resten blir nærmest gratis. Sikkert kan du få tak i en velutstyrt Beneteau Oceanis 323 av første årsmodell eller tilsvarende båt til 500ooo i vår og kannskje i vinter også hvis noen er blitt desperat... :yesnod:

 

Det er jo bare et problem med denne spådommen. I dg ble det nesten helt gratis å sitte med båten så da spørs det vel om noen vil gi den bort...;) Men det er jo lov å håpe for den som skal handle...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Denne finanskrisa er så vidt begynt... Vi kan snakkes neste høst når ettervirkningene av USAs problemer har fått slå til her. Det har omtrent så vidt begynt å virke...... De som tror dette er over må tro om igjen :) Dessverre.

 

Men nå er ikke denne tråden for politikk heller :D Kun for entusiasme omkring seiling stort sett hehe.

Link to post
Share on other sites

Denne finanskrisa er så vidt begynt... Vi kan snakkes neste høst når ettervirkningene av USAs problemer har fått slå til her. Det har omtrent så vidt begynt å virke...... De som tror dette er over må tro om igjen :) Dessverre.

 

Men nå er ikke denne tråden for politikk heller :D Kun for entusiasme omkring seiling stort sett hehe.

 

Joda, men det er langt fra sikkert at alt kommer til å bli gratis for det;) Vel, time will show som han sa Blodstrupmoen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er ikke så sikker på at dumping salg på utstyr til nye båter vil presse bruktprisene ned, en typisk ny seilbåt i populær størrelse kostet la oss si 1250 000.- i sommer pågrunn av EUR kurs så har den nå passert 1,5mill med høye kneløft.

 

Renta er på god vei ned , nybåtprisene stiger uansett om de gir vekk ekstrautstyret gratis.... Renta går altså ned og det betyr at mange som "måtte" selge nå muligens revurderer planene og heller beholder båten.

Tror faktisk muligheten for at det blir samme pris som i høst eller dyrere er tilstede

Link to post
Share on other sites

Meget mulig. Men for å sette punktum for rentediskusjoner og annet som ikke hører hjemme i en seilbåt-entusiast-tråd, så selv om renta nå er satt ned vil ikke det si at noe som helst er på bedringens vei!!! Dette må folk skjønne!!! Det er et tiltakt for å berge arbeidsplasser og folk flest sin økonomi! Vi MÅ IKKE gå i fella nå å tro at alt er tilbake til situasjonen vi hadde for mindre enn et år siden, da vi brukte penger som om det var det siste vi gjorde i livet. Krisa er fortsatt under full oppmarsj, vi har ikke merket hvor ille det kan komme til å bli enda. Alt peker på at det vil bli verre i minst et år til, før man kanskje ser en forbedring.

 

SÅH! Nok prat om penger, politikk og alt annet som dreper enhver entusiasme og livsglede hos en livsglad verdensborger :)

Link to post
Share on other sites

Tervve mitta koulo, hyvvä koulo kiitos. Det er egentlig det jeg kan av finsk - men det var jo fine bilder :D

 

Bare så irriterende at det er så få av slike båter ute for salg...

 

Maxi er jo også kjempefine båter, bare at de er som alle de andre. Veldig pregløs. Disse klassikerne er så mye mer elegante. Men det er jo uansett en avveiningssak. Alle kan ikke få alt :)

 

Kikker forresten både på Maxi 84 og 77 for tiden. 77 Ser ut til å være et kjempefint "telt på sjøen". Altså en god båt med det man trenger for fine turer langs kysten :)

Link to post
Share on other sites

Får dra på kiosken og kjøpe det i morgen da :) Hva er vanlig fjortisbåt? Pioneer 14 med 9,9 kanskje?

 

Den ser ut som en bra skute. Jernkjøl er et minus da... Men slikt kan sikkert sandblåses og plastes inn. Evt galvaniseres.

 

Håper det er en sjøsterk båt da. Som tåler en kuling.

Link to post
Share on other sites

Jernkjøl er først og fremst et minus fordi du får en mindre gunstig plassering av tyngden enn du gjør med blykjøl. Eller rettere sagt: En jernkjøl må ha betydelig større volum enn en blykjøl med den samme vekten, som betyr at vekten må spres mer utover og du får større motstand i vannet. Rust er en mindre bekymring; det er så mye jern å ruste på i en jernkjøl at du skal bli omtrent like gammel som Moses for at det skal oppleves som et reelt problem. Hvis du skal ha en jernkjøl galvanisert så må du vel demontere den og sende den til et galvaniseringsverksted. Har aldri hørt om noen som har gått så drastisk til verks :smash: Vanlig maling er plenty bra nok på kjølen, og hvis du maler den med tjæreepoxy - som er den eneste overflatebehandlingen som faktisk er 100% vanntett - så er du vel i hvert fall sikret. Ulempen med tjæreepoxy, sånn rent bortsett fra at det ikke er så bra for helsen din, er at den smitter gjennom de fleste andre malinger. Men det er neppe noe problem på noe som stort sett ligger midt under båten.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Et meeeget godt svar Smurf. Da hadde jeg helt feil bilde i hodet mitt ang. jernkjølens underligheter. Nå har 77'en ca 40% av vekten i kjølen. Jeg vet ikke om det er bra eller ikke, men hvis det er nok så er det jo ikke noe problem med jernkjøl. Har ikke sett noen med innbordsmotor ennå, tror det er flest med påhenger ute og flyter.

 

Har kjøpt blad med denne båten, som Sun Flyer anbefalte.

 

Ser at det står en ganske fin Sundwind 27 på finn.no nå til 165'. 85-modell.

Link to post
Share on other sites

FORGUS 35/36, hva synes dere om disse???

 

Ligger en Forgus 36 i samme havn som meg. Meget fin båt må jeg si... dyr og :)

Jeg har en svensk seilervenn som har denne båten. Det er en svært forseggjort båt med mye fint trearbeid og vakre klassiske linjer. En båt på høyde med de ander Orustbåten, også i pris. Den største ulempen med disse båtene merkes når noe skal skiftes ut, da det meste er krafig innstøpt og ikke alltid så lett tilgjengelig. Motsattsen til disse båten er f.eks enkle og funksjonelle franske langtursbåtene

Link to post
Share on other sites

Husker jeg ikke feil er B31 basert på en eldre trebåt. Det er ingen racer, relativt rank og trang til å være 31 fot, selv for en 70-talls båt. Men kan da være en 1.gangs turbåt dersom en ønsker en rimelig og enkel båt med bra sjøegenskaper. Jeg kjenner ikke mer til styke/svakheter for båttypen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært i forbindelse med eieren av den 84en som har vært diskutert her tidligere, som ligge i Risør. 1977-modell med 2006-modell Yanmar motor, og ellers mye nytt. Både sprayhood, storseiltrekk og cockpitkalesje. Det viktigste av elektronikk, som VHF og GPS. Sikkerhetsliner, gummibåt m/påhengs, opplagskrybbe og presenning. Virker som en seriøs kar og som at båten er godt tatt vare på.

 

Så, nå venter jeg bare på å få solgt Pajeroen... La den ut på finn.no i dag.

 

Min onkel hadde en Maxi 108 på 80-tallet, så han er meget begeistret for at jeg driver med dette her nå. Jeg kunne selvsagt tenkt meg en Maxi 95, med dusj og akterkabin osv. Men så kan ikke alle få alt på engang og hele tiden heller... Jeg er sikker på at en 84 er kjempesaker for meg og til å reise på turer med. Omså langtur. Jeg er vant til å ligge sammenkrøpet i en jervenduk/telt så det er ikke min bekymring med komforten. Jeg er mest opptatt av en trygg båt i tilfelle uvær.

 

Jaja, en 77-modell 84. Er ikke dette kjempegreier eller???

 

:D J.

Link to post
Share on other sites

Joda, spinnaker (trolig med bom også - står "med utstyr"). Pluss seildrev, rulleforseil, multiinstrument (sikkert dybde, fart, vind etc). Så den er jo komplett som sådan :)

 

Den står på land nå og er vinterkonservert av motorverksted. Så det er bare å vri på nøkkel til våren sier han, og det er slik som jeg liker. Vri på nøkkel, og leken er i gang. Å begynne med å skru er det verste jeg vet ;)

 

Min onkel mener at om jeg får denne til ca den prisen, så kan jeg sikkert få ca det samme om 5 år hvis man holder den på samme nivå med utstyret etc. Det er kanskje slik, at slike litt gamle og gode båter har "sunket ferdig". Og så går de litt opp og litt ned alt etter hvordan markedet svinger. Vet ikke, men vil anta noe i den gata.

 

Jeg kunne tenkt en tur over til gammelt vikingland i regionen Hybridene, Orknøyene, Shetland, Færøyene osv. Det må jo gå bra :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...