Jump to content

Kjære seilere. Maks 500,000, hvilken båt dere ville valgt.


jupan

Recommended Posts

Ja, eg har god tro på Oz sitt opplegg, krever klart alternative måter å lade batterier på, men solcelle og vindgenerator er å få kjøpt. Samt at forbruk 10min kjøring for el.motor blir ladet av 40min seiling ca.

Eg har såpass stor og tung båt at de anbefalte twin løsninga for min del. Kjøper du en mindre båt og kan klare deg med singel el.motor så reduseres sikkert prisen endel. Men eg har ein lang fjord å seile ut, så eg kommer nok til å fortsette med diesel.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Willingen ser fin ut den altså, har sett på den flere ganger. Det eneste ankepunktet jeg vet er at denne KULLSEILINGSFORMELEN gir den et tall på godt over 2, som er "grensa" for hva man visstnok kan leve med... Men hva vet vel jeg?

 

Når det gjelder elektromotor, så HÅPER jeg dette vil bli mer og mer utbredt siden det er en mer miljøbevisst måte å transportere seg på enn å ha en motor som bruker fossilt drivstoff. Men, om teknologien er kommet dithen per i dag at dette er godt nok sikkerhetsmessig for langturseilas vet jo ikke jeg. Jeg bare synes det er en god ide.

Link to post
Share on other sites

Willingen ser fin ut den altså, har sett på den flere ganger. Det eneste ankepunktet jeg vet er at denne KULLSEILINGSFORMELEN gir den et tall på godt over 2, som er "grensa" for hva man visstnok kan leve med... Men hva vet vel jeg?

 

Når det gjelder elektromotor, så HÅPER jeg dette vil bli mer og mer utbredt siden det er en mer miljøbevisst måte å transportere seg på enn å ha en motor som bruker fossilt drivstoff. Men, om teknologien er kommet dithen per i dag at dette er godt nok sikkerhetsmessig for langturseilas vet jo ikke jeg. Jeg bare synes det er en god ide.

 

Kullseilingsformel :confused:

 

-hva er det????

Link to post
Share on other sites

Lurer på å ta en kikk på denne.

 

Er det noen som kjenner akkurat denne båten, send meg en IM.

 

Er det noen som sitter på mye info om Albin Nova? Har vært nevnt tidligere, uten at jeg synes jeg kom til bunns i saken ;)

 

NB! Ønsker absolutt ikke å spionere på noen som selger båten sin, eller henge ut noen. Derfor ber jeg om IM når det gjelder selve denne annonsen. Kommer ikke til å kommentere båten i tråden før jeg evt. har sett den selv :)

 

Joda, det forskes... Blir det resultater? Står verda til påske?

 

J.

Link to post
Share on other sites

Nova er en solid og god båt. Synes imidlertid denne du viser til er høyt priset. Ligger to til ute nå som er betydelig billigere. Differansen kan selvsagt ligge i bedre vedlikehold og utstyr og må vuderes, men synes denne som sagt var priset høyt. Ser du vurderer et rimelig brett spekter av båter. Dette gjelder både pris og type båt.

Lys fra 1,04 Maxi 84 til lys 1,15 Nova.

Skulle jeg valgt, hadde jeg gått for en med høyest lystall. Bedre fart både for motor og seil. :smiley:

Men så elsker jeg å seile og går minst mulig for motor.

 

Ellers er den prossesen du er inne i nå kjempe morro. Se deg godt omkring og se på mange båter. Prøv om du kan bli med flere ut å seile. Etter hvert danner du deg et bilde av hva du ønsker deg. Ta deg god tid, og bli ikke bekymmret om "drømme båten" går. Det kommer hele tiden ut nye båter.

Link to post
Share on other sites

Hvor mener seilfolket en Nova burde ligge i pris?

 

Har lest litt om båttypen og fra 1985-modellen ble den oppgradert med bl.a. vindusrammer i aluminium og forbedret treverk. I 1989 ble produksjonen flyttet til Danmark og da gikk de over fra en sandwich med divinyl som distansemateriale til balsa. Det er vel ikke bra har jeg hørt...

 

I mitt hode er da de beste Nova'ene de som ble produsert f.o.m. 1985 t.o.m. 1988.

 

Har tenkt å høre om en titt på den på Karmøy i helga.

 

Denne ser jo også grei ut. Hva menes det om denne båttypen, også ift. Novaen?

 

Godt nyttår!

Link to post
Share on other sites

Nova er en typisk Norlinbåt. Skal en vurder båter er det lurt å vite noe om konstruktørenes renomè og hva som er typisk for deres båter. Norlin står for harmoniske båter med gode seilegenskaper uten noen form for nykker. Kanskje Sveriges beste konstruktør, tror ikke han er aktiv lengre.

Novaen på finn hadde ny motor, men i minste laget. Prisen tja - der er kanskje noe å gå på.

Comfortina er en videreutvikling av Comforbåtene. Den seiler godt og har et godt rykte, men en må like innredningen og nesten negativ spring. Det har Volvo motor, ikke et pluss.

Link to post
Share on other sites

Da Novaen og Comfortinaen var nye, ble nok Comfortinaen vuredert som en "bedre" båt enn Novaen, uten det nødvendigvis har noen rot i virkeligheten. Slik var det bare. Derimot har Comfortinaen en rigg som er mer trimbar enn Novaen. Jeg tenker på at bla annet er vantene på Comfortinaen montert inn mot overbygget. Vantene på Novaen er montert ute i borde, det betyr at Comfortinaen bærer større forseil enklere enn Novaen.

Link to post
Share on other sites

Det har Volvo motor, ikke et pluss.

 

Ja, den har en Volvo motor i 2000 serien. Disse har sink plugg i blokka på sjøvannsiden i motsetning til de eldre MD Volvoene.

 

Jeg mener dette er en vesenlig forbedring, så fremt eier husker å bytte sinkplugg regelmessig.

 

Hvilke andre negative erfaringer har du med Volvo moterene enn at de tæres opp?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også de brøkdelsriggene det er snakk om her holder bra. Negativ spring - springen går motsatt vei- jeg tror Conf. har rett dekk = springløs.

Innredningen må en vurdere selv ved å se på båtene, smak og behag. Volvo 2000 serien var vel en modernisering mener jeg av MD11 motorene. Etter tre Volvoer har jeg generelt lite sympati for dette motormerket, og det handler om kvalitet, pris på reservedeler og service. Men det er meg, og det kan være at en kan leve lenge med en Volvo av 2000 serien.

Link to post
Share on other sites

Nova er en typisk Norlinbåt. Skal en vurder båter er det lurt å vite noe om konstruktørenes renomè og hva som er typisk for deres båter. Norlin står for harmoniske båter med gode seilegenskaper uten noen form for nykker. Kanskje Sveriges beste konstruktør, tror ikke han er aktiv lengre.

Om han er Sveriges beste vet jeg ikke......

 

men han er fortfarande aktiv, iallafall för ett halvår sedan för då snakket jag med han, da hade han 'fullt opp'! :smiley:

 

han har förövrigt konstruerat någre Najader bla Gunga Din !! :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...