Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Nå skal vi ikke fortape oss i detaljer, men det er jo litt morro det også :giggle:

Dette er typisk for gran, fordi kvisten i gran som kjent blir veldig hard, og har lett for å løsne, særlig i kantene på bordet.

Nåja, dette har jeg sett hyppig på impregnerte terrassebord i furu, spesielt i 2. eller 3. sorterings kvalitet.

Uansett, trådstarter ønsker en litt lysere tone, eller bli kvitt grønnfargen.

Sist gang jeg skulle olje terrassen var jeg litt brutal under vaskeprosessen i forkant. Brukte "vanlig" terrasserens, men den stod og virket ganske lenge. Resultatet var kraftig bleking av materialene.

Link to post
Share on other sites

Borda er ca 20*100, så tror ikke de kommer til å slå seg, er godt skrudd fast også.

Og om de slår seg vil de bøye seg fra midten og opp, det blir finere en fra hver side og opp :smiley:

 

Har vært nede noen timer og skrudd helt ferdig og begynnt grovpussing nå :smiley:

Kommer bilder sene i kveld :wink:

Link to post
Share on other sites

blir bra dette, hvis du har mulighet til å vente med natinga og øvrig behandling av borda til våren kunne kanskje det vært en god ide hvis det ligger tørt. Imp'en tørker seint, og krymper godt, spesielt i vinterhalvåret. men det har du sikkert tatt hensyn til :)

“The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.”

Link to post
Share on other sites

Synes du er virkelig flink Espen, synes fremdeles det er sinnsykt imponerende at en 19-åring tar på seg et slikt prosjekt. Så langt ser det jo virkelig lovende ut. at det ikke er "opprinnelige" materialer synes jeg du skal ...(unnskyld språket) ...drite i ....

 

Gjør det du føler best for båten, og gjør det du blir fornøyd med selv. Aldri nøy deg med " det blir godt nok". Vær sikker på det du gjør og tenk nøye gjennom alt, eller blir du aldri fornøyd selv, og det er det viktigste.

 

Båten ser allerede mye bedre ut, og jeg gleder meg til å komme ombord neste år på havnedagene, så får du ta deg en tur til Kormt sin bod å få deg Komle :)

 

 

 

EDIT : Fylleredigering

Redigert av PIPaulsen (see edit history)

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens! :)

Er stygt redd for at om jeg nater nå så krymper planka såpass at natene slipper, treverket virker ganske tørt, men trekker nok uansett en del frem mot våren/sommeren.

Så tror kansje det beste hadde vært å dekket til med skikkelig presenning, behandlet materialene og så ventet til våren med natingen.

Får vurdere litt frem å tilbake.

Veldig surt om de slipper hvertfall!

 

Takk paulsen, om du eller noen andre har lyst å se på båten før havnedagene kan vi altids ordne det :smiley:

 

Er veldig spennt på å begynne nating selv, har erfaring fra tidligere arbeid med sika og silikon, men har aldri natet noe.

 

La forresten en samling av bilder ut på bloggen i går.

Har ikke gjort noe spesielt med båten de 2 siste dagene.

Link to post
Share on other sites

Hei Espen!

Veldig morsomt å følge med på et slikt prosjekt.

Du er 19 år og holder på med en diger skøyte. Utrolig! Mye arbeid, men du har så mye vilje, så dette klarer du fint :-)

Ønsker deg lykke til med prosjektet! Håper og tror det blir en fin perle du kan være stolt av å ha bygd om :-)

Men du har skaffet deg en kjempe fin båt, og den kommer til å bli enda finere etter at du har arbeidet med den.

 

Mvh tilsjos.no

Redigert av Til Sjøs Sondre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Sondre :smiley:

Takk for en oppmuntrende kommentar! :smiley:

 

Kom akkuratt hjem fra båten nå, var der i 1-2 timer i dag :smiley:

Glemte kameraet, men det jeg har gjort er å hugge/skrape litt mer råte på noen spant, kostet og støvsugd opp gammelt drit som spon, små biter av planker (kapp), gamle skruer osv.

Slik som har samlet seg over tid.

Har også kommet til å fått støvsugd under garneringen, mye spon og slikt der også som ligger å holder på fukt.

 

Når jeg så forskjellen i lasterommet etter rengjørings økten i dag ble jeg i godt humør! :smiley:

Blir mye kjekkere når jeg ska fortsette å jobbe der :smiley:

Link to post
Share on other sites

Var en liten tur i båten i dag også :smiley:

Skulle egentlig begynne å fremskynde tørkingen der det har vært råte ved å blåse med varmluftspistol, men så hadde flottøren til den ene pumpa sluttet å virke, så da måtte jeg ty til elektriker ferdighetene mine og fikse det, hehe :wink:

Fikk begynnt å tørke 2 av spantene, men gjenstår enda en del tørking før jeg kan smøre inn med antiparasitt.

Tok et par bilder av spantene også, så dere kan se :smiley:

 

Her er de første spantene jeg hugget og skrapte bort råte på, tørket ut og behandlet med antiparasitt 2 ganger.

Når står de og trekker svilleolje som skal inneholde tretjære, linolje og noe mer som jeg ikke kommer på i farten.

img_1484.jpg

 

Her er det bilde av spantet som er mest skadet av råte, det er dobbel spant i båten, og heldigvis var spantet ved siden av i god stand.

Kommer til å lage en forsterkning ved siden av det spantet som er skadet.

img_1485.jpg

 

Hugget også vekk litt betong for å se hvordan spantene var rett under betongen, og der var de faste og fine.

Leste for en liten stund tilbake at plassen det er størst fare for råte når det er støpt ballast i båten er akkuratt i overflaten av betongen.

Så satser på at det stemmer, så får jeg pøse på med masse olje til treverket er helt mettet.

Noe flere bilder:

 

img_1486.jpg

 

img_1488.jpg

 

img_1487.jpg

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...