Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Da får jeg se om jeg tar og legger natetape over tauen :smiley:

Tauen beveger har jo en del å gå på i bevegelse så tror det vil fungere bra, men mulig jeg tar meg bryet med natetape også :wink:

 

Det er et helt nytt dekk jeg skal nate :smiley:

Hadde tenkt å behandle dekket nå i høst, men bør jeg vente med det slik at treet er ubehandlet der natene skal være?

Link to post
Share on other sites

Angående rekkestøtta/pullerten som må fiksest på båten så tror jeg at jeg kommer til å vente med dette til våren og varmere vær.

Kommer til å tette åpningen med en aluminum plate og tape rundt kanten med tettningstape.

Så begynner jeg heller innvendig i båten med behandling av spant og hudplank :smiley:

 

Kom på en ting her om dagen og vil drøfte denne ideen med dere.

Slik jeg laget lasteluka så hadde jeg jo kryssfiner under dekksplanken.

Det jeg kom på nå var om det hadde vært smart og bruke smøremembran som toppstrøk på denne plata før dekksplank?

Uansett for sent for min del nå, men kansje noen andre kan dra nytte av om dette er smart.

Noen som har erfaring med dette? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Har fulgt med på tråden til Larsen. Han holder på å restaurere ei skøyte fra 1905.

Da han rev opp borden på bakdekket, dukket det opp en slags form for membra mellom fineren og bordene. Dette dekk ble laget på beynnelsen av 90 tallet, så det var ikke så veldig gammeltt.

Så det er tydelig at dette er vanlig å bruke

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry862799

Link to post
Share on other sites

Moro å se dette!

leste tidligere her at du "bare" er 19 år... Da er vi jamngamle!

tråkig at det ikke finnes flere av oss unge som brenner for dette! vi er nok 2, 3 stk på min alder her jeg bor, men savner flere!

trudde nesten det bare var oss i "hele landet"...

det er jo forholdvis sært å se folk på vår alder som virkelig brenner for gamle flishauger, men fy søren så artig! :yesnod:

lykke til videre:) får møtes i arendel til sommeren, det er vel ca halvveis for oss begge :giggle:

Link to post
Share on other sites

Så kjekt å høre at det er flere som er på min alder da! :smiley:

Vet ikke om noen flere her i området på min alder som driver med trebåt, en skulle ønske det var flere!

Om vi fortsetter med prosjekttråder og reklamerer for at vi er så unge så blir det vel kansje en ny trend til slutt :giggle:

Arendal ja :giggle:

Link to post
Share on other sites

Bare innspill fra en tidligere trebåtentusiast. Råttent tømmer som skal tørkes ut. Denne uttørkingen er vanskelig så lenge råtesoppen er levende. For å kverke soppen, brukte vi et Jotun-produkt som het/heter Pongo Soppvask. Dette var et svært rimelig, men meget effektivt stoff som ble kjøpt litersflasker. Stoffet er egentilg beregnet til å blande ut en liten skvett pr. bøtte vann. Vi brukte det konsentrert og tømte det ned i spantetopper og der hvor det var utslag av råte. Etter en ukes tid tørket området ut. Deretter kunne man spikke, hugge, felle inn, impregnere og hva ffff.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar! :smiley:

Er det pingo kraftvask dere mener? Fant ikke noe pongo soppvask, men fikk en del treff på pingo kraftvask.

Dette stoffe hørest jo bra ut, og on jeg finner mer råte som skal tørkest ut og behandlest så er jo dette et "må ha" produkt :smiley:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JOTUN SOPP- OG ALGEDREPER

Jotun Dekorativ

E010804 12.2008

Jotun Sopp- og Algedreper fjerner grønske (grønnalger) og svertesopp. Midlet kan også

benyttes til desinfeksjon av overflater. Jotun Sopp- og Algedreper brukes på ubehandlede,

beisede eller malte flater i forbindelse med f.eks. oppussing av hus utvendig. Produktet kan

også benyttes for oppussing eller til desinfeksjon innvendig i boliger, næringsmiddelindustri,

husdyrrom o.l. Fjerner også algevekst på flater som ikke skal etterbehandles f.eks.

steinheller, betongtrapper, lysarmatur, gravstøtter, treverk o.l.

Skal benyttes etter en forvask med Jotun Husvask /Jotun Kraftvask.

FYSIKALSKE DATA:

Type............................................................... Soppdrepende og desinfiserende middel

BRUKSDATA:

Anbefalt forbruk............................................... 1/1 liter ferdigblandet væske for ca. 15 m²

Påføringsmetode.............................................. Vaske- eller hvitingskost, svamp, rulle eller ved påføring med

f.eks. dusjflaske eller trykksprøyte.

Tørretider (v/23 gr.C, 50% R.H.):

Tynner/Rengjøringsmiddel................................ Vann

Blandingsforhold.............................................. Som soppdreper: 1 liter til 10 liter vann.

For desinfeksjon: 1 liter til 50 liter vann.

SIKKERHETSDATA:

Link to post
Share on other sites

Så egentlig kan jeg kjøpe frostveske og boraks, blande dette og sitte igjen med noe lignende boracol? :smiley:

Kan tenke meg det er en mye rimeligere løsning en å kjøpe boracol/antiparasitt.

Var på felleskjøpet sine nettsider å søkte etter boraks, men fikk 0 treff.

Er boraks noe de har liggende på lager i butikker?

Bor ikke så alt for langt unna en felleskjøpet butikk så får ta turen bort å sjekke :smiley:

 

Hvordan er det å bruke dette middelet innvendig i båt da, kommer ikke noen skadelige gasser av dette? (Kansje dumt spm, men veldig surt om jeg ikke spør og det ikke er helsevennlig å bruke innvendig i båt.)

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det å bruke dette middelet innvendig i båt da, kommer ikke noen skadelige gasser av dette? (Kansje dumt spm, men veldig surt om jeg ikke spør og det ikke er helsevennlig å bruke innvendig i båt.)

Det pleier vel å stå på embalasjen om det er beregnet til innendørs eller utendørs bruk.

Det gleder i hvert fall andre impregnerings stoffer.

Den jeg kjøpte hadde en grønn vaiant til utendørs bruk og en blank som kunne bruker innedørs

Link to post
Share on other sites

Har også en "kanne" med antiparasitt for innendørs bruk, men om denne frostveske + boraks blandingen er noe bra så kunne jeg tenkt meg å først behandle med denne og så heller bruke den antiparasitten jeg har kjøpt inn i linolje, terpentin og tretjære blandingen :smiley:

Etter hva jeg har lest om frostveske er det farlig ved svelging, men står ingenting om avgasser.

Men når det kommer til boraks har jeg ingen peiling på HMS rundt dette. Så kunne vært greit å vite før jeg får i gang med noe :smiley:

 

Regner med SamH kan komme med noen inspill her :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja jeg bruker det, boracol har også litt borsyre i seg, men det har jeg ikke funnet tilgjengelig enda. Tallet fra etter Boracol navnet betegner prosenten av bor i blandingen.

Etylen-glykol er giftig for allt levende, hvordan det virker biologisk/kjemisk vet jeg ikke, det holder for meg at det virker ;)

Den er svært hygroskopisk og trekker til seg fuktighet(trekker inn i fuktig ved).

Boraksen er sopp/skadedyrdrepende og transporteres inn i veden med frostvæsken.

Boraks brukes til skadedyrbekjempelse i landbruket såvidt jeg vet (og i f.eks maurmiddel), jeg kjøpte det i sekk, størrelse ala sementsekk for mange år siden.

Jeg sprøyter oppunder skandekk, innvendig hekk og baug med dette, løser opp boraksen i varm frostvæske og sprøter med vanlig hagesprøyte.

Det hender når frostvæsken har trukket inn at det blir liggende litt borax pulver igjen og det ville jeg tørket bort om jeg skulle male over. Vær forsiktig med sprøytetåken, den er giftig for deg og, god lufting holder for meg, men der må du tenke selv.. Jeg sprøyter kun steder hvor jeg ellers ikke ser så ytterligere overflatebehandling er ingen issue for meg, jeg vil tro at fargen fra frostvæske kan sette et skinn i evt. klarlakk.

Boraks fås også i stenger som av og til i nye båter/restaurering plasseres i proppa hull borret i toppen av spant og som blir der til fukt trenger gjennom, boraksen løses opp og dreper evt. råtesopp eller skadedyr.

Jeg har også vært med på å sprøyte med frostvæske mot bolverksbiller, (flere av skøytene i/fra nautica schizofrenica var plaget med disse..) med stor suksess.

Google og du finner mer info.

Link to post
Share on other sites

En ting jeg lurer litt på: Du sier at glykolen trekker til seg vann. Vil ikke dette da føre til at treverket trekker til seg fuktighet fra luften kontinuerlig etterpå, slik at det aldri klarer å tørke? Min erfaring fra søl med glykol tidligere stemmer i alle fall godt med dette, så lenge det er glykol igjen er treverket konstant fuktig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Glykolen trekker inn, dreper det som finns der og tørker etterhvert (uker+) opp. Fukt er ikke et problem så lenge det er glykol/bor i treet som jeg ser det.

Borløsningen blir jo også igjen og virker neste gang treet blir fuktig og inntil det vaskes ut.

Fuktighet/ferskvann kommer et sted fra og en fikser selvfølgelig lekkasjen/manglende lufting ASAP, impregnering er ikke en cure all.

Jeg sprøyter forøvrig også med linolje/terpentin og tjære mindre utstatte steder, det lukter adskillig mye bedre.

Link to post
Share on other sites

Fuktighet/ferskvann kommer et sted fra og en fikser selvfølgelig lekkasjen/manglende lufting ASAP, impregnering er ikke en cure all.

 

Joda, det er en selvfølge. Men det jeg lurte på var om glykolen får treverket til å holde på fuktigheten, slik at det ikke tørker? Det ville i så fall være noe uheldig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke eller ser ikke det som noe problem, så lenge det ikke renner vann inn tørker treverket evt. opp, jeg har også limt behandlet treverk (epoxy) uten problemer. West nevner vel også i en test at det *kan* øke heften. Har ikke url til den her, men testen er refert bla hos boatdesigner.net.

Jeg har heller ikke sett/hørt andre som bruker hjemmeblanda, (eller kjøpeblandinger for den saks skyld) nevne det som et problem.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar! Ble mye klokere nå :smiley:

Stikker til felleskjøpet straks og satser på at de har boraks!

Kan jo nevne borsyre for dem også.

Så slik jeg forstår det kan jeg behandle med dette DIY boracolen og så etter noen uker når treverket har fått tørket kan jeg koste av eventuelle boraks rester og så behandle med annen behandlig som olje, tjære osv? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...