Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Så sant så sant Wasco, og i tillegg er det jo greie priser på det meste :smiley:

Dybden på hulle vil jeg tippe er rundt 8 cm dypt.

 

Siden du bartesam spurte om det var trenagler i båten min lurer jeg på:

Er dette en fyfy måte å bygge på?

Isåfall, hva gjør folk som kjøper en trenaglet båt med det? Setter i bolter?

Link to post
Share on other sites

Åja, men da missforsto jeg " :confused: " som du skrev bartesam, trodde det var en dårlig ting jeg.

Enda noe nytt lært da :smiley:

 

Nå har tilsjos.no lagd en reportasje om meg og "galskapen" min, hehe :smiley:

 

Kom på en ting, jeg har jo aluminum styrhus på båten, bør det settes en anode på dette med tanke på tæring/korrosjon?

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei. Du bruker ikke annode på styrehus, eller andre ting som er over vann ! Det du skal passe på ifob. med aluminium er at dersom noe av stål skal skrues mot dette, må du isolere med gummipakning imellom. Dersom du ønsker å male aluen, er det bra med et tynt lag med tokomp. syregrunning først. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du bør i alle fall bruke syrefaste skruer som er mindre aggresiv mot aluminium enn vanlige jernskruer. Tidligere ble jernskruer isolert fra aluminiumen med plastpakninger rundt skruehodet og plast-/gummipakninger mellom når alu ble montert mot jern for å begrense tæringer. Men ditt styrehus er vel skrudd mot tre, så da har anode på styrehuset ingen hensikt. Innvendig i tørt miljø spiller det mindre rolle. Det er fuktighet og salt som lager grobunn for tæringene.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar :smiley:

Spør om dette fordi jeg snakket med en mann på havne dagene om båten jeg hadde kjøpt, så sa han at jeg måtte være obs på tæring når det er alu styrhus.

Han nevnte også noe om at jeg måtte velge rett type anode å sette på styrhuset.

 

Men da fikk jeg hvertfall avklart dette :smiley:

Link to post
Share on other sites

Må beklage at jeg ikke har oppdatert på en stund, men jeg ligger syk.

Så da er det ikke så veldig lett å få gjort noe i båten :nonod:

En ting jeg kom på, er det noen som har gamle bilder, gamle tegninger, målebrev, historie eller informasjon om Risørskøyter?

Kunne veldig godt tenkt meg å lære mer om denne typen skøyter.

Om noen kan hjelpe meg der så bare send meg im eller skriv til meg her i prosjekttråden :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du kan prøve å kontakte norsk sjøfartsmuseum, de sitter på en hel del dokumentasjon på norsk bygde båter.

 

Er verdt ett forsøk kansje.

 

Fra deres sider Norsk Sjøfartsmuseum, faglitratur

 

Tegninger av Colin Archer, Johan Anker, Bjarne Aas, Sigurd Herbern, Rich. A. Furuholmen, Cecil Stephansen og tegninger fra Nylands Verksted er i egne delsamlinger.

 

Skipstegningene er først og fremst registrert på kort, alfabetisk ordnet på skipsnavn og konstruktør. Mange av tegningene til fritidsbåter er registrert elektronisk i en intern database. Den elektroniske registreringen pågår fortløpende. Selve tegningene er foreløpig ikke tilgjengelige i digital form.

 

Kopier av skips- og båttegninger kan bestilles i biblioteket. Vi har utarbeidet en liste med et utvalg av tegningene i vårt arkiv, og det er bare å kontakte oss for ytterligere informasjon.

 

 

Kontaktinformasjon

 

Post- og besøksadresse:

Norsk Sjøfartsmuseum

Bygdøynesveien 37

N-0286 OSLO

Norge

Telefon: +47 24 11 41 50

Telefaks: +47 24 11 41 51

Epostadresse:fellespost@norsk-sjofartsmuseum.no

Link to post
Share on other sites

Hvis du vet hva båten het den gangen den var ferdigstilt, og hvor den var bygget, så er det mulig at Sjøfartsdirektoratet har målebrev av den. Fant målebrevet til min 37 fots nordlandkutter på den måten, og den var bygget i 1926 :smiley:

 

Må beklage at jeg ikke har oppdatert på en stund, men jeg ligger syk.

Så da er det ikke så veldig lett å få gjort noe i båten :nonod:

En ting jeg kom på, er det noen som har gamle bilder, gamle tegninger, målebrev, historie eller informasjon om Risørskøyter?

Kunne veldig godt tenkt meg å lære mer om denne typen skøyter.

Om noen kan hjelpe meg der så bare send meg im eller skriv til meg her i prosjekttråden :smiley:

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Takk for informasjonen :smiley:

Skal prøve å kontakte dem å høre :smiley:

 

Som nevnt tidligere er jeg syk og i dag ble jeg så rastløs at jeg bare måtte finne på noe for å få tiden til å gå.

Så resultatet ble:

 

En vase eller t-lys holder :rolleyes: Bordet den står på laget jeg for et par år siden, kan tenkt meg det hadde vært fint med et slikt bord i båt :smiley:

img_1506.jpg

 

For dere som lurer på hvordan vasen ble lagd, se her:

 

Den starter som en vinflaske.

img_1489.jpg

 

Så blir det skjært et lite hakk i den.

img_1490.jpg

 

Varm opp til du hører det sprekker, og dypp flasken i vann.

img_1492.jpg

 

Her sprakk bare en liten bit av.

img_1494.jpg

 

Etter litt mer varme og dypping i vann sprakk resten av :smiley:

img_1495.jpg

 

Ta så en tang og knekk av stykker med glass langs kanten slik at det blir ujevnt.

img_1497.jpg

 

Puss den skarpe kanten med sandpapir.

img_1498.jpg

 

Her er en annen flaske som er ferdig slipt.

img_1503.jpg

 

Finn fram limpistol og dekorer.

img_1505.jpg

 

Vasen kan brukest slik, men lakkering gjør den mye kulere! :smiley: (Kommer tilbake med bilde når det er gjort.)

 

Så er du også syk eller kjeder deg så har du hvertfall 1 tips til hva du kan finne på :giggle:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Endelig frisk så har vært noen timer i båten i dag :smiley:

Gikk skikkelig over båten i forpiggen i dag å inspiserte og da fant jeg selvfølgelig ut at rekkestøtta/pullerten var løs..

Fant fuktskade i pullert, dekksplank og en dekksbjelke.

 

Eneste som er å gjøre da er å finne fram sag!

Saget og hugget vekk all glassfiber til jeg kom til tørrt treverk og fjernet det meste av det treverket som var råteskadet.

img_1507.jpg

 

img_1510.jpg

 

Også en del av et spant var skadet så bytter ut det som er dårlig på dette.

img_1512.jpg

 

Her er både pullert og spant tatt ut.

img_1515.jpg

 

Etter nermere inspeksjon av pullerten kan jeg luse inn en nytt treverk der det er råte i denne, så sparer jeg meg for en del arbeid.

Er det lusing det heter når nytt treverk blir fellt inn? :rolleyes:

 

Regner med epoxy er det beste å lime med?

Hvor får jeg kjøpt dette billigst?

Trenger ikke så veldig store mengder.

 

 

Litt kjedelig å finne sånne skader, men lærer jo en del av dette! :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar folkens! :)

Er stygt redd for at om jeg nater nå så krymper planka såpass at natene slipper, treverket virker ganske tørt, men trekker nok uansett en del frem mot våren/sommeren.

Så tror kansje det beste hadde vært å dekket til med skikkelig presenning, behandlet materialene og så ventet til våren med natingen.

Får vurdere litt frem å tilbake.

Veldig surt om de slipper hvertfall!

 

Heisan,

 

Bare noen innspill om natingen du skal gjøre.

Bare så det er sagt så har jeg litt mer en middels interesse for elastiske lim/fugemasser, det er jobben min.

Jeg ser du er redd for å nate i materiale som ikke er tørt nok. Det er bra at du har respekt for dette, la materialet tørke til det har krympet fra seg.

Du har kikket på Sika 221. dette produktet er slett ikke veldig ulikt 290DC og kan også benyttes til natejobber. Krymp under herding er litt høyere(5% mot 3%) enn på 290DC og elastiteten ørlite dårligere(500% mot 600%). Det som derimot er lengt viktigere er at du benytter primer mot nateflatene og nate-tape i bunnen. Nate-tapen sørger for at du ikke får 3-veis heft(noe som belaster naten alt for mye) og primeren danner et sjikt mot treverket som beskytter adhesjonsflaten for oversmitting av olje samt penetrasjon av vann(ingen elastiske lim/fugemasser er 100% vanntette.

 

Som primer for Sika Polyuretan masser slik som 221 og 290 kan du benytte Sika Primer 215 eller Sika Primer 290

Sørg for å ha stabile temperaturforhold, beskytt naten mot regn og hold det slik i samme antall dager som du har natedybe i mm(tommelfinger-regel). Nater skal være halvparten så dype som de er brede.

Etter ferdig herding kan du slipe og olje/lakke.

 

Lykke til

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for et skikkelig bra svar VannTro! :smiley:

Når våren kommer skal jeg følge din fremgangsmetode.

 

Du snakker om nateteip, mellom hver dekksplank har jeg tau som avstandstykke.

Hvis jeg nater på dette vil vel det fungere på samme måte?

Slik jeg forsto det så er vel poenget at fugen ikke skal hefte på 3 plasser da dette blir stor belastning.

 

Igjen takk for et utfyllende og bra svar :smiley:

Link to post
Share on other sites

Heisan etape90.

 

De fine med nate-tape er at det er et materiale som limet/fugemasser ikke får adhesjon til(limer ikke) og da kan underlaget bevege seg fritt. Limet vil sette seg i tauet ditt, men det er bedre enn ingen ting så lenge det "flyter" fritt i forhold til treverket. Det beste er dog nate-tape. Du kan tenke deg dette på følgende måte: Tauet eller garnet som jeg vil tro det er der kan strekkes litt så derfor bør dette gå greit, men hadde du f.eks benyttet en metall-skinne(dette blir bare et tenkt tilfelle da) så ville den vært "død" og treverket beveget seg. Når masse så sitter fast i både metallet og treverket vil du få riv/skjær-krefter som virker 3-veis selv om metallet ligger løst oppå treverket. Dette river å sliter både i lengde og bredde. For optimalt resultat bør du legge nate-tape oppå tauet/garnet, den er syltynn og bygger ikke noe.

 

Materialet du finner i gamle bånd fra "Båndspillere" fungerer bra. Båtmagasinet anbefalte vel i en reportasje å benytte Carl Jularbo :lol:

 

NB. Skal du nate gammelt dekk så er det viktig at du freser opp natene til du får frem friskt treverk. Gamle dekk er gjerne innsauset i forskjellige oljetyper så dette er viktig siden de gamle natene ofte sitter dårlig og olje/skitt har kommet ned mellom treverk og natemasse.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...