Wasco Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Flott å se at arbeidet går framover... Hvor har du fått tak i svilleolje? Det må vel være det samme stoffet en brukte/bruker på jernbane sviller. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 30.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Bartesam, den er orginalt bygget med trenagler, men nå står det i rustfrie bolter Svilleolje fikk jeg tak i på biltema Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 (redigert) BT ja, alle trebåt eieres venn i nøden... En ting til...hehhe Hvor dypt ned i spantet har du borret, der hvor du har trakta? Redigert 30.Oktober.2009 av Wasco (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 30.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Så sant så sant Wasco, og i tillegg er det jo greie priser på det meste Dybden på hulle vil jeg tippe er rundt 8 cm dypt. Siden du bartesam spurte om det var trenagler i båten min lurer jeg på: Er dette en fyfy måte å bygge på? Isåfall, hva gjør folk som kjøper en trenaglet båt med det? Setter i bolter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sande (exSkjælø) Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 (redigert) Trenagler er gamlemåten å sette dem sammen på og etter min mening også den beste for denne typen. Ikke noe metall som kan tæres opp. Naglene er kilt i endene. (Som på et økseskaft) Redigert 30.Oktober.2009 av Skjælø (see edit history) Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Trenagler er så langt i fra Fy - fy. Det er tvert imot et adelstegn Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 30.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 Fordel det ja. Einernagler har også den fordelen at det er sterkt og skjelden eller aldri råtner. Så det eneste en må passe på er spikeren i stevn og kjøl Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 30.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2009 (redigert) Åja, men da missforsto jeg " " som du skrev bartesam, trodde det var en dårlig ting jeg. Enda noe nytt lært da Nå har tilsjos.no lagd en reportasje om meg og "galskapen" min, hehe Kom på en ting, jeg har jo aluminum styrhus på båten, bør det settes en anode på dette med tanke på tæring/korrosjon? Redigert 30.Oktober.2009 av etape90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 31.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2009 Tar ut den aldrende damen i morgen på en liten tur jeg Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Ingen som vet noe angående anode på aluminum styrhus? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Hei. Du bruker ikke annode på styrehus, eller andre ting som er over vann ! Det du skal passe på ifob. med aluminium er at dersom noe av stål skal skrues mot dette, må du isolere med gummipakning imellom. Dersom du ønsker å male aluen, er det bra med et tynt lag med tokomp. syregrunning først. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trikkern Svart 1.November.2009 Del på Facebook Svart 1.November.2009 Du bør i alle fall bruke syrefaste skruer som er mindre aggresiv mot aluminium enn vanlige jernskruer. Tidligere ble jernskruer isolert fra aluminiumen med plastpakninger rundt skruehodet og plast-/gummipakninger mellom når alu ble montert mot jern for å begrense tæringer. Men ditt styrehus er vel skrudd mot tre, så da har anode på styrehuset ingen hensikt. Innvendig i tørt miljø spiller det mindre rolle. Det er fuktighet og salt som lager grobunn for tæringene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 1.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.November.2009 Takker for svar Spør om dette fordi jeg snakket med en mann på havne dagene om båten jeg hadde kjøpt, så sa han at jeg måtte være obs på tæring når det er alu styrhus. Han nevnte også noe om at jeg måtte velge rett type anode å sette på styrhuset. Men da fikk jeg hvertfall avklart dette Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 4.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.November.2009 Må beklage at jeg ikke har oppdatert på en stund, men jeg ligger syk. Så da er det ikke så veldig lett å få gjort noe i båten En ting jeg kom på, er det noen som har gamle bilder, gamle tegninger, målebrev, historie eller informasjon om Risørskøyter? Kunne veldig godt tenkt meg å lære mer om denne typen skøyter. Om noen kan hjelpe meg der så bare send meg im eller skriv til meg her i prosjekttråden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ulriks80 Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Du kan prøve å kontakte norsk sjøfartsmuseum, de sitter på en hel del dokumentasjon på norsk bygde båter. Er verdt ett forsøk kansje. Fra deres sider Norsk Sjøfartsmuseum, faglitratur Tegninger av Colin Archer, Johan Anker, Bjarne Aas, Sigurd Herbern, Rich. A. Furuholmen, Cecil Stephansen og tegninger fra Nylands Verksted er i egne delsamlinger. Skipstegningene er først og fremst registrert på kort, alfabetisk ordnet på skipsnavn og konstruktør. Mange av tegningene til fritidsbåter er registrert elektronisk i en intern database. Den elektroniske registreringen pågår fortløpende. Selve tegningene er foreløpig ikke tilgjengelige i digital form. Kopier av skips- og båttegninger kan bestilles i biblioteket. Vi har utarbeidet en liste med et utvalg av tegningene i vårt arkiv, og det er bare å kontakte oss for ytterligere informasjon. Kontaktinformasjon Post- og besøksadresse: Norsk Sjøfartsmuseum Bygdøynesveien 37 N-0286 OSLO Norge Telefon: +47 24 11 41 50 Telefaks: +47 24 11 41 51 Epostadresse:fellespost@norsk-sjofartsmuseum.no Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bartesam Svart 5.November.2009 Del på Facebook Svart 5.November.2009 Hvis du vet hva båten het den gangen den var ferdigstilt, og hvor den var bygget, så er det mulig at Sjøfartsdirektoratet har målebrev av den. Fant målebrevet til min 37 fots nordlandkutter på den måten, og den var bygget i 1926 Må beklage at jeg ikke har oppdatert på en stund, men jeg ligger syk.Så da er det ikke så veldig lett å få gjort noe i båten En ting jeg kom på, er det noen som har gamle bilder, gamle tegninger, målebrev, historie eller informasjon om Risørskøyter? Kunne veldig godt tenkt meg å lære mer om denne typen skøyter. Om noen kan hjelpe meg der så bare send meg im eller skriv til meg her i prosjekttråden Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 5.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2009 (redigert) Takk for informasjonen Skal prøve å kontakte dem å høre Som nevnt tidligere er jeg syk og i dag ble jeg så rastløs at jeg bare måtte finne på noe for å få tiden til å gå. Så resultatet ble: En vase eller t-lys holder Bordet den står på laget jeg for et par år siden, kan tenkt meg det hadde vært fint med et slikt bord i båt For dere som lurer på hvordan vasen ble lagd, se her: Den starter som en vinflaske. Så blir det skjært et lite hakk i den. Varm opp til du hører det sprekker, og dypp flasken i vann. Her sprakk bare en liten bit av. Etter litt mer varme og dypping i vann sprakk resten av Ta så en tang og knekk av stykker med glass langs kanten slik at det blir ujevnt. Puss den skarpe kanten med sandpapir. Her er en annen flaske som er ferdig slipt. Finn fram limpistol og dekorer. Vasen kan brukest slik, men lakkering gjør den mye kulere! (Kommer tilbake med bilde når det er gjort.) Så er du også syk eller kjeder deg så har du hvertfall 1 tips til hva du kan finne på Redigert 5.November.2009 av etape90 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 7.November.2009 Del på Facebook Svart 7.November.2009 Så du har mange talenter du etape90 Synes dette ble flott... Men det ser ut som om den brune flaska/vasen er krakkelert....eller er det bare bildet som lurer meg litt? Gleder meg til å se bilder av mesterverket etter lakkering.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 7.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.November.2009 Hehe Det har jeg faktisk ikke lagt merke til, men når jeg ser bilde ser det slikt ut! Tror det er lyset som gjør at det ser slikt ut Satser på å få lakket iløpet av neste uke, ligger fortsatt syk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Endelig frisk så har vært noen timer i båten i dag Gikk skikkelig over båten i forpiggen i dag å inspiserte og da fant jeg selvfølgelig ut at rekkestøtta/pullerten var løs.. Fant fuktskade i pullert, dekksplank og en dekksbjelke. Eneste som er å gjøre da er å finne fram sag! Saget og hugget vekk all glassfiber til jeg kom til tørrt treverk og fjernet det meste av det treverket som var råteskadet. Også en del av et spant var skadet så bytter ut det som er dårlig på dette. Her er både pullert og spant tatt ut. Etter nermere inspeksjon av pullerten kan jeg luse inn en nytt treverk der det er råte i denne, så sparer jeg meg for en del arbeid. Er det lusing det heter når nytt treverk blir fellt inn? Regner med epoxy er det beste å lime med? Hvor får jeg kjøpt dette billigst? Trenger ikke så veldig store mengder. Litt kjedelig å finne sånne skader, men lærer jo en del av dette! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Takk for svar folkens! :)Er stygt redd for at om jeg nater nå så krymper planka såpass at natene slipper, treverket virker ganske tørt, men trekker nok uansett en del frem mot våren/sommeren. Så tror kansje det beste hadde vært å dekket til med skikkelig presenning, behandlet materialene og så ventet til våren med natingen. Får vurdere litt frem å tilbake. Veldig surt om de slipper hvertfall! Heisan, Bare noen innspill om natingen du skal gjøre. Bare så det er sagt så har jeg litt mer en middels interesse for elastiske lim/fugemasser, det er jobben min. Jeg ser du er redd for å nate i materiale som ikke er tørt nok. Det er bra at du har respekt for dette, la materialet tørke til det har krympet fra seg. Du har kikket på Sika 221. dette produktet er slett ikke veldig ulikt 290DC og kan også benyttes til natejobber. Krymp under herding er litt høyere(5% mot 3%) enn på 290DC og elastiteten ørlite dårligere(500% mot 600%). Det som derimot er lengt viktigere er at du benytter primer mot nateflatene og nate-tape i bunnen. Nate-tapen sørger for at du ikke får 3-veis heft(noe som belaster naten alt for mye) og primeren danner et sjikt mot treverket som beskytter adhesjonsflaten for oversmitting av olje samt penetrasjon av vann(ingen elastiske lim/fugemasser er 100% vanntette. Som primer for Sika Polyuretan masser slik som 221 og 290 kan du benytte Sika Primer 215 eller Sika Primer 290 Sørg for å ha stabile temperaturforhold, beskytt naten mot regn og hold det slik i samme antall dager som du har natedybe i mm(tommelfinger-regel). Nater skal være halvparten så dype som de er brede. Etter ferdig herding kan du slipe og olje/lakke. Lykke til Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Godthaab Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Utrolig bra innlegg :) Sitér dette innlegget “The pessimist complains about the wind; the optimist expects it to change; the realist adjusts the sails.” Link to post Share on other sites More sharing options...
Wasco Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 Utrolig bra innlegg :) Helt enig... Her fikk jeg svar på mange spørsmål jeg har hatt rundt dette med nating. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post Share on other sites More sharing options...
etape90 Svart 9.November.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2009 Tusen takk for et skikkelig bra svar VannTro! Når våren kommer skal jeg følge din fremgangsmetode. Du snakker om nateteip, mellom hver dekksplank har jeg tau som avstandstykke. Hvis jeg nater på dette vil vel det fungere på samme måte? Slik jeg forsto det så er vel poenget at fugen ikke skal hefte på 3 plasser da dette blir stor belastning. Igjen takk for et utfyllende og bra svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 9.November.2009 Del på Facebook Svart 9.November.2009 (redigert) Heisan etape90. De fine med nate-tape er at det er et materiale som limet/fugemasser ikke får adhesjon til(limer ikke) og da kan underlaget bevege seg fritt. Limet vil sette seg i tauet ditt, men det er bedre enn ingen ting så lenge det "flyter" fritt i forhold til treverket. Det beste er dog nate-tape. Du kan tenke deg dette på følgende måte: Tauet eller garnet som jeg vil tro det er der kan strekkes litt så derfor bør dette gå greit, men hadde du f.eks benyttet en metall-skinne(dette blir bare et tenkt tilfelle da) så ville den vært "død" og treverket beveget seg. Når masse så sitter fast i både metallet og treverket vil du få riv/skjær-krefter som virker 3-veis selv om metallet ligger løst oppå treverket. Dette river å sliter både i lengde og bredde. For optimalt resultat bør du legge nate-tape oppå tauet/garnet, den er syltynn og bygger ikke noe. Materialet du finner i gamle bånd fra "Båndspillere" fungerer bra. Båtmagasinet anbefalte vel i en reportasje å benytte Carl Jularbo NB. Skal du nate gammelt dekk så er det viktig at du freser opp natene til du får frem friskt treverk. Gamle dekk er gjerne innsauset i forskjellige oljetyper så dette er viktig siden de gamle natene ofte sitter dårlig og olje/skitt har kommet ned mellom treverk og natemasse. Redigert 9.November.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.