Grimme Elling Svart 5.August.2010 Link til dette innlegget Svart 5.August.2010 Jeg har brukt yamahaen en god del i sommer (på grunn av at den andre påhengeren jeg har lagt seg på sjukesenga), og jeg må si jeg er positivt overrasket over påliteligheten. Den går fint (selv om den bråker litt mer enn mere moderne motorer) og er forutsigbar under ulike forhold. Den kan være litt kresen med innstillingene for start ved kald motor; hvis man har vridd litt for mye på gassen, så vil den ikke. Også har jeg ikke fått til justeringen av forgasseren så den går klokkerent på tomgang, etter et minutt eller så stopper den. Men problemet er ikke større enn at man innimellom gir bittelitt gass, og slipper den ned på tomgang igjen, så holder det. Alt ialt et meget hyggelig bekjentskap. Link to post
vidarp Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 1 Johnson 5 1/2hk 1961 mod.+ ekstra gearhus,går rundt og virker ok men ikke testet. 1 Suzuki DT70 4 1/2hk.ukjent årsmod.går rund og virker ok men ikke testet. Hvis noen har int.av disse så kan de overtaes for en riml.sum. Ring. Vidar. Tlf.92465219 Link to post
Brodern Svart 13.August.2010 Link til dette innlegget Svart 13.August.2010 det står en slik forlatt i båthuset her på hytta. Men den er blå. Er motoren din lakket om ? Føkk deg... Link to post
vidarp Svart 14.August.2010 Link til dette innlegget Svart 14.August.2010 Ser nok ut som org.farge og dekaler(har dessverre ikke bedre bilde nå). Link to post
vidarp Svart 18.August.2010 Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 Hvis noen int.så startet jeg Johnson motoren nå og allt virket ok ink.kjøling. Sitter nye plugger på den,ville nok renset bensinfilter og ev. forgasser før bruk. Suzuki motoren har jeg ikke sett på enda. Link to post
Mossmann Svart 18.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2010 (redigert) det står en slik forlatt i båthuset her på hytta. Men den er blå. Er motoren din lakket om ? Den som står i båthuset ditt er sannsynligvis et lite hakk nyere...60 og tidlig 70-talls yamaha var hvite. Redigert 18.August.2010 av Mossmann (see edit history) -Mossmann- AOMCI Link to post
Grimme Elling Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Beklager, jeg er litt treg på avtrekkeren, så ikke spørsmålet før nå. Nei, mener at yamahaens original-farge er hvit., og at det er slik Mossmann beskriver, at den du har sett er nyere. Tidenes maskin :) Link to post
Jacobsen Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Morsomt å se at det er flere som har Suzuki DT70 vidarp. Har en helt lik motor selv, fungerer veldig fint. Tror den er fra starten av 70-tallet :) Link to post
qstein Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Har en evinrude 7,5hk fra 50 tallet. Mangler trykk tank til denne. Er det lett å oppdrive? bilde tatt fra tidligere i tråden, men er helt lik. Har ikke blitt startet på sikkert 15år så det kan jo bli spennende :) Link to post
Droll Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Har en evinrude 7,5hk fra 50 tallet. Mangler trykk tank til denne. Er det lett å oppdrive? Kan vel muligens være litt tricky å finne noe sånt i god nok stand til å bruke, men mener det har være ombyggings kit til disse ( tillater en å bruke en vanlig tank.. ). Skal sjekke opp litt i morgen .. Arne Kjetil Deler søkes... Link to post
qstein Svart 19.August.2010 Link til dette innlegget Svart 19.August.2010 Ja det hadde jo vært det beste! Takk for det Link to post
Mossmann Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Hvis ikke jeg husker helt feil så skal denne kunne konverteres rimelig enkelt bort fra trykktank til vanlig tank M/bensinpumpe på motor. Skal sjekke opp litt i prosedyren så jeg ikke tar helt feil.. -Mossmann- AOMCI Link to post
Honduras Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Når det gjelder deler, lakk osv til OMC finner du alt du trenger Her. Han har også rep-sett til trykktanken. Håper du finner en trykktank du kan overhale og slipper å bygge om. Det er mer autentisk med trykktank * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mossmann Svart 20.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Hvis ikke jeg husker helt feil så skal denne kunne konverteres rimelig enkelt bort fra trykktank til vanlig tank M/bensinpumpe på motor. Skal sjekke opp litt i prosedyren så jeg ikke tar helt feil.. Hei igjen! Tok litt feil ang. konvertering av 7,5hk. Det er mulig å gjøre det, men det er litt arbeid. Denne motoren sluttet OMC å lage etter 1958, samt at OMC ikke brukte bensinpumper før 1960(unntaket er Gale motorene, en tredje divisjon av OMC som ble kuttet ut på begynnelsen av 60tallet. De hadde bensinpumpe som standard på midten av 50tallet.) Det lar seg fortsatt gjøre, men man kan følge samme metode som på 5,5hk. En smule enig Honduras, trykktank er selvsagt mye mer "estetisk" på en veteran. Men du så greit det er å slippe det.. Legger opp link til en svært nøyaktig gjennomgang av prosedyren(på engelsk vel og merke)istedenfor å skrive meg halvt ihjel i kveld.. Link -Mossmann- AOMCI Link to post
qstein Svart 20.August.2010 Link til dette innlegget Svart 20.August.2010 Takk for mye svar! Det beste hadde jo vært orginalt! De har jo kjørt med den motoren før, så de burde jo ha en tank liggende en plass. Jeg tror jeg må ta en tur til å se etter den. Linken funket ikke forresten. Link to post
Honduras Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Husk 4% olje ! Disse motorene har glidelager, ikke rullelager på veivaksel osv. Kniper du på olja skjærer den seg. Ikke hør på "eksperter" som ikke har vært borte i gamle motorer og som hevder at 2% er mer enn nok. Det har fungert de siste 30-40 år, men denne er eldre. * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Droll Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Linken funket ikke forresten. Link Var en "http://" for mye ... Er en slags DIY link her også . Er en større motor men prinsippet er helt likt ... Ikke hør på "eksperter" som ikke har vært borte i gamle motorer og som hevder at 2% er mer enn nok. Det har fungert de siste 30-40 år, men denne er eldre. En "ekspert" funne ha fortalt deg at en kan bruke 2% på alle Evinrude/Johnson motorer ETTER 1964, FØR det 4% ( 1964 var det FØRSTE året da ALLE motorene var "fulley juveld" ( kun nåle lager og ikke bronse/messing foringer ).... ER selvsagt helt ening i at det mest korrekte ER en trykktank, men problemet er å finne en i GOD nok stand til at den er forsvarlig å bruke, pluss at en må stå for eventuell feilsøking selv da dagens mekanikere antagelig ikke engang har hørt om dette systemet ... Arne Kjetil Deler søkes... Link to post
qstein Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Jeg fant jeg fant! God gammel orginal tank :) Eneste jeg mangler nå er koblingen og slangen til denne Link to post
Executive Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Husk 4% olje ! Tror faktisk at disse skal ha hele 6%.....! Står under dekselet. Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Droll Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 (redigert) Tror faktisk at disse skal ha hele 6%.....! Står under dekselet. Kan vel stemme det 0.5 pint pr gallon bensin ( ca 6,24% ?? )... Men antar at dagens TCW-3 2-takts olje er litt bedre en den de hadde da ... Mere her .... Arne Kjetil Redigert 21.August.2010 av Droll (see edit history) Deler søkes... Link to post
Executive Svart 21.August.2010 Link til dette innlegget Svart 21.August.2010 Mulig at dagens oljer er bittelitt bedre enn femtitallets single grade motorolje... Jeg kjørte min 5,5hk med oljeblanding etter forskriftene i en tønne for noen år siden. Etter kort tid såg vannet ut som om BP skulle ha vært på ferde. Ikke mye olje som brennes iallefall. Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Hilmar 2 Svart 23.August.2010 Link til dette innlegget Svart 23.August.2010 Lillebror fikk seg en gammel Evinrude Lightwin. Frykter for lite olje for den sitter bom fast. Eller har noen noe tips om hva som kan ha skjedd? Har fyllt den opp med rustløser/diesel og ordnet meg en nøkkel så jeg evt får løsnet den. Men er skeptisk Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Grimme Elling Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Jeg har en G-jolle som jeg bruker min Yamaha P65 på (når jeg altså ikke går for seil). Ved seilas må motoren vike plassen på hekken for roret, og motoren blir lagt midt i båten delvis under toftene. Søndag kullseilte jeg (i ferskvann), og etter å ha dratt ut masta av båten, ble jolla liggen med bunnen i været et par minutter inntil jeg fikk hjelp av en tjenestevillig forbipassrende i båt. Trodde at jolla ville være tom når den ble snudd på rett kjøl, men jeg var heldigere enn som så: der lå både motor og det aller meste av annet utstyr som vi hadde ombord fremdeles under toftene. Etter å ha tatt en runde og samlet flytende løsøre, viste opptellingen at jeg ikke hadde mistet annet et par åregafler, øse-karet og mine gamle maler-sko. Hadde jo selvfølgelig mobil og bilnøkkel i lommen, og ingen av delene sprudlet av overskudd når vi kom i land, men mobilen funker nå, så jeg håper det er lys forute for bilnøkkelen også. Har dratt igang motoren og kjørt den varm en gang om dagen siden uhellet, og regner med at jeg kan friskmelde motoren hvis jeg fortsetter med det et par dager. Veldig kjekt med luft-kjølt motor i sånne tilfelle; kan bare dra den i gang hjemme i garasjen uten vann-søl eller andre kompliserende faktorer. Konge-maskin :) Link to post
J.G Svart 24.August.2010 Link til dette innlegget Svart 24.August.2010 Heisan båtfolk. Prøver med jevne mellomrom å rydde litt, og det dukker alltid opp noe som ikke kan kastes... Denne gangen var det instruksjonsboken til en gammel Johnson 9,5 HK, kjøpt i 1971, så det er sikkerten 70/71 mod... Sikkert grei å ha for noen...??? Link to post
Honduras Svart 25.August.2010 Link til dette innlegget Svart 25.August.2010 (redigert) Jeg fant jeg fant! God gammel orginal tank :) Eneste jeg mangler nå er koblingen og slangen til denne Hvis du ser i min post lenger opp (#113) ligger det link til firma hvor du kan kjøpe tilkoblinger og riktig slange. Han har også repsett til pumpe, lakk til tank samt nytt klistremerke. Med andre ord alt.... /Droll, er det noe dokumentasjon du har i elektrisk format... Skulle gjerne hatt noe som omfatter 15-20hk fra midten av 50-tallet og fremover en 10 års tid. 6%.... Er det da vanlig motorolje, eller 2T-olje? Hvis det gjelder når man bruker vanlig motorolje antar jeg man kan gå noe ned hvis man bruker en moderne TCW olje. Redigert 25.August.2010 av Honduras (see edit history) * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn