Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Du var kjappere enn meg med andre ord på den, det var da som .... Neida..

 

Perkins påhengsmotor er samme som Oliver fra samme tid.

Wizard og ChrisCraft ble også produsert av Oliver på denne tida.

En av mange produsenter som tapte kampen om markedet mot OMC og Mercury, forsvant vel noen få år etter Perkins kjøpte dem opp i 1960(?)

"fanside" for Oliver påhengser,,

Samme motor som din, men eldre. Basisinfo

 

Fått prøvd den? Så hvertfall pen ut på bildene i annonsen om det var den som lå på Finn for noen dager siden?

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Hei hei Mossmann.

 

Ja, var kanskje litt raskere :D Tok sjangsen å sendte en melding på lørdags kveld og motoren ble sendt på Tirsdag,

 

FIkk motoren i dag men har ikke kommet så langt som å teste den, Må finne en tank å bruke først. Prisen var jo ikke så gal heller egentlig.

 

Er vel ikke serlig mange av disse motorene etter det e har lest? kan det stemme?, Vertfall en veeldig fin motor!!

 

IMG_0555.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Mellom 1960 og 62 har jeg klart å korte det ned til etter noen minutter med bøker og nettsider om gamle motorer...

 

Edit: Det er nok en 1961 siden modellnr. begynner på PJ.

I 1959 ble den bygget i USA, var grønn som Oliver motorene, men med Perkins logo.

I 1960 Het den bare J, men var nå blåfarget med hvitt lokk.

I 1961 het den PJ2/PJ3, mens i 1962 het den Q og gav 6 1/2 hk.

Redigert av Mossmann (see edit history)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Om den grønne er ett Johnson-"egg" så står det ett serienummer på den som skal kunne gi deg eksakt år. Yamahaen er det verre med, der finner jeg ingenting, men jeg har en klink lik liggende under verandaen på hytta - hadde nesten glemt den helt til jeg så bildet ditt :giggle:

Giroverføringa røyk på den for lenge siden, og på den tiden hadde jeg ikke interesse for å skru - kanskje på tide å grave frem til sommern igjen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

"2 Nye påhengere har ankommet garden. Noen som har en liten baktanke når de 2 motorene ble laget?"

 

Det skal være en bokstav nederst i høyre eller venstre hjørnet av nummerplaten på Yamaha. Den skal vise årsmodell.

1980 - S 1990 - D 2000 - T

1981 - R 1991 - C 2001 - S

1982 - Q 1992 - B 2002 - R

1973 - Z 1983 - P 1993 - A 2003 - Q

1974 - Y 1984 - N 1994 - Z 2004 - P

1975 - X 1985 - K 1995 - Y 2005 - N

1976 - W 1986 - J 1996 - X

1977 - V 1987 - H 1997 - W

1978 - U 1988 - G 1998 - V

1979 - T 1989 - F 1999 - U

 

Legg merke til at samme bokstav brukes flere ganger.

Redigert av paxo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er jo fillern meg en sykdom! Trenger jeg flere motorer? Nei! Ser jeg etter flere? Ja! Bruker jeg alt for mye tid på finn.no og tilsvarende sider? Definitivt!

Etter feiring av navnedagen til mini i går var jeg slakt på sofaen og jaggu klarte jeg ikke å legge inn ett bud på en påhenger på impuls. Ergo ligger det nå enda en bak i kjerra og venter på litt tender love & care.

 

Hadde vel egentlig bestemt meg for å holde meg til Evinrude/johnson på veteran, men gikk på ei blemme der - ergo ligger det en Yamaha bak i bilen og venter på litt love & care.

 

yamaha2.jpg

yamaha1.jpg

 

Jeg vet fint lite om denne, så om noen har litt info så fyr løs. Lurer blant annet på følgende:

 

- Denne er luftkjølt, men noen luftkjølte modeller har også vannkjøling av stamme?? Har denne noen form for impeller som jeg må passe på?

- Kan jeg bruke samme type TC-W3 på denne som på vannkjølte motorer?

- Hvordan kan jeg finne årsmodell/manual til denne? Eneste jeg har er typenummer: 642, og serienummer 003734

 

Har nå lovt meg selv å selge noe før jeg kjøper noe nytt - blir spennende å se om jeg klarer å holde det løftet :lol:

Link to post
Share on other sites

Har denne noen form for impeller som jeg må passe på?

Nei, den har en trakt under kavitasjonsplaten som treffes av vannstrømmen fra propellen, dette vannet kjøler stammen.

Veldig driftsikker motor, hadde en slik i mange år. Det som til slutt tok knekken på den var at tanken rustet opp.

kan bruke vanlig outboard olje.

Link to post
Share on other sites

Moro å se at jeg ikke er alene om å klundre med gamle motorer. Har en EVINRUDE DUCKTWIN 3hk fra 1957. Motoren er i utmerket stand. Sist høst byttet jeg impeller og simringer på gearhuset. I tillegg ble stifter og kondensatorer byttet. Hadde den med på en ukes båttur på Mjøsa i august. Motoren går utrolig fint, helt fra lavest tenklige dorgefart til full fart. Den er alltid lettstartet og samarbeidsvillig. Med unntak av noen småturer rundt Håøya for nesten 20 år siden har motoren gått i ferskvann siden den var ny.

 

Har også JOHNSON 4 hk fra 1971 og EVINRUDE 4 hk fra 1977. Dette er i prinsippet helt like motorer. JOHNSON motoren har samme gearhus som EVINRUDE DUCKTWIN, EVINRUDE fra 77 har et annnet gearhus med propell av plast. Støtsikker propell står det i brosjyren!!!!

 

Legger ved noen bilder fra august i år som viser EVINRUDE DUCKTWIN i Vorma og Mjøsa:

 

img_0538.jpg

 

img_0551.jpg

 

img_0866.jpg

 

img_0869.jpg

 

img_0870_1.jpg

Redigert av Fergu (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Holder på å pusse litt på Perkinsen, har kommet et stykke på vei. Det som gjenstår er vannslipe det første laget med lakk, så et nytt lag. Vansliper med 600 tenkte e, å slutte med 1600. Det ene Perkins emblemet ble veldig fint etter gnikking med Autosol, men det andre er mye ir på, så må muliggens slipe det ned å pusse det på nytt med veldig fint sandpapipr. noen tips?

 

IMG_0577.JPGIMG_0578.JPGIMG_0576.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Fergu: Morsomt "egg" du har - jeg er i gang med en tilsvarende Lightwin med stempler som står fast, sprukne coiler og skruer som sitter... :headbang:

 

Retox: Har ingen gode tips til deg i forhold til lakk etc. men kjenner jeg angrer litt på at jeg ikke la inn bud på Perkins`en som var tilsalgs her i oslo - morsom motor (men kanskje like greit for husfredens skyld).

 

Fylte ny bensin på Yamahaen og den starta etter ett par trekk i snora. Mer bråkete motor har jeg aldri hørt noensinne! Uten at jeg tror det er noe feil på den, for den går jevnt og fint, men er bare utrolig støyete. Eneste feil funnet foreløpig er gasshåndtaket som er uvirksomt, vaier eller noe som ikke fungerer, så måtte holde den i gang med choken.

 

Prøvde å filme første oppstart, men mobilen gikk tom for minne etter ett par sekunder så det gikk dritt...

 

Om ikke annet så i alle fall en god følelse å faktisk ha en veteranmotor (av de fire jeg har) som faktisk starter :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

DUCKTWIN er samme motor som LIGHTWIN, bare annen farge og andre dekaler. Dette var motoren for "Jegeren". Tror den er produsert i få eksemplarer. Har original intruksjonsbok, den er merket LIGHTWIN

 

Ble positivt overrasket da jeg plukket frem motoren fra nesten 20 års dvale i kald garasje. Renset tank og forgasser. Fyllte bensin og motoren startet motoren på rappen.

 

Stort sett alle slitedelene jeg har kjøpt var hyllevare hos Oslo Marineservice, det som ikke var på lager ble skaffet på få dager. Har man god tid er det trolig billigere å kjøpe deler fra USA.

 

Her er et par linker som er verdifulle for oss med gamle EVINRUDE / JOHNSON:

 

 

http://www.outboard-boat-motor-repair.com/

 

http://www.oldengine.org/members/jbailey/lightwin.htm

 

 

Til slutt et bilde fra en brosjyre, eller salgsplakat:

 

evinrudeducktwin.jpg

Link to post
Share on other sites

Der har du drømmemotoren Fergu!

 

Ikke mye nytt på fronten her, annet enn en ny Lightwin som delemotor og en 79 mod(kanskje ikke helt veteran) Honda 10.

Hondaen har statt i kjeller siden 81-82, ser nesten ny ut. Starta etter noen minutters intenst draing i snora....:)

-Mossmann-

 

AOMCI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...