Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Ang. salong:

Zorba I Bergen kjenner du sikkert til, På Osterøy ligg eit firma som heiter Skisma, dei verkar å vera konkurransedyktige. Eg brukte dei I fjor.

( leverer til Viknes bl. andre )

 

Yes..de har begge fått bilder og mål :smiley:

 

Det er absolutt verdt å ta en prat med Elin Ekren, møbeltapetserer. Har vert og fått fornyet stoler og puter i båten. Svært bra utført.

 

Kjempegodt tips :smiley: har allerede avtalt møte :smiley:

 

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

2. strøk ble også rullet på men her ble også fordriver brukt , foskjellen kan man se på neste bilde

 

 

bilde

 

Kun et lite felt kunne rulles på om gangen pga. utrolig kort tørketid

Her ser en tydelig før og etter fordriver

 

 

bilde

Hei

Forsøkte liknende jobb med BT sin samme tokomponent i går, men opplevde at den tørket/stivnet fort. Har du noen tips for hvordan man gjør dette korrekt? Hva slags rulle brukte du for påføring?

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post
Share on other sites

Hei! BT tokomp tørker fort, men blir veldig flott. Legg på med kost/rulle kun ca. 50 cm. av gangen. Dra av med fordriver MOT forrige felt du la på, så går det fint.

 

Har et eksempel på førstestrøk her:

bilde

 

og etter to strøk

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Nimba!

 

I innlegg 166 og utover beskriver du hvordan du kjørte systemrens/radiatorrens på motorene dine.

 

Måtte du fjerne noen termostater for å få frostvæsken til å sirkuler?

 

Og en ting til. Du skriver at du brukte en "vanlig" sirkulasjonspume. Hva slags pumpe er det, og hvor får man tak i en?

 

Mvh

Thomas

Link to post
Share on other sites

Jeg satte på likedan dynamo med dobbel reim på tilsvarende motor.

Hadde en stund en rumlelyd jeg ikke kunne plassere, før gummi biter foran motoren avslørte at vulkingen på vibrasjonsdemperen hadde slitnet av den ekstra belastningen dynamoen gav.

Etter bytte til ny type fikk motoren mye javnere gange på grunn av mye tyngre hjul på denne. Anbefales å være obs på dette. Den nye er dyr, masivt svinhjul utenpå massiv reimskive. Billigste jeg fikk tak i var hos Boe as.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Hei & Hå :smiley:

 

Det er helt riktig som du nevner fernada , spennende ting er på gang i Nimbusen... :smiley:

I år blir det ny salong , dobbel skipperstol og forhåpentligvis oppgradert pentry

Gammal teak skal også fjernes/fornyes ++

Den nye salongen skal løftes litt i høyden samt reduseres litt i størrelse , slik at nedgangen til lugarene kan flyttes mot babord , dette vil

gi plass til dobbel skipperstol på styrbord side , pentryen har jeg også lyst å flytte inn mot dollbord ca 20 cm = større gulvplass og dermed romsligere "stue".

Håper også på å få plass til en kjøleboks i pentryen .

 

Prosjektbilder kommer snart

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

:smiley::smiley: ....Jepp , hjørnet av skapet må nok vike plass , så nedgangen blir nå skråstillt på en måte... er godt igang med både riving og litt oppbygging.

Får vel framkalle litt bilder i helgen tenker jeg....

 

Ellers håper jeg overstående prosjekt ikke tar både vinter og vår.......har litt på mekanisk side også som skulle vært gjort før sesongen starter ,

nye grovfiltre/utskiller og elektriske matepumper ligger også å venter , finfiltre skal flyttes fra motor og ut sammen med resten for å lette tilkomsten samt

sugepumper på oljetømmingen...Flettnye orginale oppgraderte turboer (KAD42) ligger også på verkstedet...

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

God adventstid folkens :flag_bp:

Da har jeg fått benket meg for å poste litt bilder vedrørende "årets" oppussing :smiley: , som nevnt tidligere

blir det salong å pentry som må lide denne gang .

80-talls teaken skal ut , hva som kommer inn vet jeg ikke men den blir definitivt uten runde kanter og buer slik som over sofaèn . Bue-hjørnet skal også vekk , putene skal møtes i et 90 graders hjørne , dette vil gi et romsligere inntrykk samt bedre komfort nå en slenger seg ned med båtmagasinet eller nettbrettet :sleep:

 

Putene skal også skiftes , blir ny farge og mer "moderne" design , håper eg....

Sittegruppen skal heves for å gi bedre utsyn , tenker at topp pute likt med alu-list på vindu , da får jeg også skjult stygg

veggpanel og skruer .

 

Sofa må reduseres... sete til høyre på bilde under blir nok halvert slik at nedgangen til lugarer og toalett kan flyttes mot barbord , dette skal etter planen gi plass til dobbel skipperstol , noe jeg tror rederinnen setter stor pris på , meg inkludert :worry:

 

 

Vel , som nevt er jeg kommet "godt" igang , med riving og planlegging.... :smiley:

 

 

 

Bordet må også modifiseres , gulvplassen under vil bli vesentlig mindre siden den nå skal "skråes" mellom utstikkerene ? skal forklare dette lenger nede.

 

 

1418584097.jpg

 

 

 

 

Aktre sofa-hjørne , farvel til planter og lys

 

 

1418584151.jpg

 

 

 

Her er utstikkerene som jeg mente , blir en skrå løsning fra aktre sof-hjørne til det "reduserte" framre hjørnet .

 

 

1418584219.jpg

 

 

 

 

Jepp! da er vi igang :smiley:

 

1418584369.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Framre sofa demontert , dette er GØY!!

 

 

1418584542.jpg

 

 

 

 

 

Maskiner godt maskert for rusk og skit

 

 

1418584662.jpg

 

 

 

 

 

Den hvite "bærebjelken" som består av plast og divinycell må vekk for at gulvet skal kunne gå lenger mot barbord , støping vinterstid er utelukket så jeg bestemte meg for å ta det på enkleste måte og har dermed valgt vanlig furu , etterhvert vil den bli behandlet med et passende stoff...

 

1418584720.jpg

 

En 1/2" 4 monteres fra bakvegg til framvegg i maskinrommet , akkurat høyt nok til at nytt gulv kan legges rett oppå !

Litt forarbeid var det selvsagt før denne smatt inn , gammel varme/lydisolasjon ++ måtte fjernes .

 

 

1418584771.jpg

 

 

 

Polyesteren ble så godt slipt før planken ble limt og skrudd på plass

 

1418584877.jpg

 

 

 

 

I bakre del bæres den av den "gamle" bæreveggen som ikke skal fjernes , her framme satte jeg opp en klosse som tar vekten over på veggen.

 

 

1418585138.jpg

 

 

 

 

I tillegg til 4-tommeren limes og skrues en 2x2 oppunder eksisterende gulv samt mot 4 tomsen..

 

1418585295.jpg

 

 

 

 

 

Så er dags for fjerning av den gamle bærekontruksjonen .

 

 

1418585335.jpg

 

 

 

 

 

 

Ja...her var jeg ikke å stoppe , tok med meg både gulv og vegg i samme slengen.... :sweat:

selv om gulvet absolutt nå kunne hoppes på blir det likevel en eller 2 støtter ned i kjelleren

 

1418585395.jpg

 

 

 

 

Noe "finish" er jeg ikke ute etter her , det skal det bli nok av seinere... her viser 2 tommeren

 

1418585210.jpg

 

 

 

 

 

Sørgelig å måtte rive gamle prosjekt.... dette er altså vinkelen på den nye veggen ned til lugarer , etterhvert ryker selvsagt finèren

også'

 

 

 

1418585594.jpg

:smiley::smiley:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...