Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Hei Nimbus. Flott å følge tråden din, fin båt og mye godt og fint arbeid. Jeg har spesielt studert "teppeleggingen" din med Isiteek, da jeg er i ferd med å gå på samme jobben på badeplattformen min. Utgangspunktet når det gjelder form og størrelse er ca det samme som den du har lagt. Men et spørsmål til "randplanken". Foran og bak på plattformen din er det jo en svak krumning. Jeg ser at du har brukt randplank fra Isiteek hele veien rundt. Hvordan fikk du det til uten å dele den opp, alternativt skjære til King Plank med krumningen tilsvarende malen? Svaret er vel at randplanken blir myk nok til å klare krumningen når du varmer den opp til 25 grader? Men likevel, gikk det greit? Erfaringer?

Jeg har bare lagt et lite panel for et trinn ut av båten på siden akter foreløpig. Min erfaring med leggingen er at det blir bra, men at Isiteken er såpass fleksibel at man bør bruke en rettholdt når man starter for ikke å få sving/små krumninger i lengderetningen.

Har ikke fått limt det i båten enda, men gleder meg veldig til å komme i gang med badeplattformen. Om det funker så spørs det om ikke både flyen og akterdekket må få samme behandling. Har en P330 selv.

 

God helg!

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Hei Patton

 

Det er helt riktig som du skriver , radplanken ligger seg fint etter krummingen når den blir

"oppvarmet" , ellers brukte jeg maskeringstape for å låse radplanken inntil stavene etterhvert som

jeg limte (ca 30 cm) , du har sikkert merket at limet tørker fort....

Det med rettholdt når man limer staver er et veldig godt tips , jeg "glemte" det når

jeg lagde teppe over , så det fikk en ubetydelig krumming ....

Jeg kunne godt tenke meg tilsvarende både på akterdekkk og på fly'en også ,

det er jo gøy å holde på med men så går det jo noen kroner også.....

 

Lykke til med plattformen din , helsing Nimba

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Skulle starte på et lite prosjekt med å montere seglass på dieseltankene og var rundt div. steder for innkjøp av utstyr , men som vanlig endte jeg opp med å gjøre helt andre ting....

:smiley::smiley:

 

 

 

Da var diesel-pumpen for drenering av tanker endelig ankommet og jobben omsider i gang!

Forøvrig kan du lese forhistorien om dette lille prosjektet her

 

 

For å få mest mulig av nivået i tanken fram i seglasset er det om å gjøre å få

lengst mulig avstand mellom uttakene , til disse fant jeg noen skrog-gjennomføringer

som jeg syntes egnet seg bra i str. 3/8" , den har stor flens som kan stå på innsiden og kraftig skive og mutter til utsiden ,

naturligvis med pakning i mellom.

.

Noe drenering får jeg desverre ikke til da tanken er flat i bånn , men utgjevning mellom

tankene blir det.

 

Så jeg startet da med å tømme den ene tanken , og det er alltid like spennende og se hva som dukker opp når

den nærmer seg tom...

Ikke til å ta feil av dette > DIESELDYR

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så etter en grundig vask var det å begynne å lage hull til gjennomføringene

Her måtte det lages hull i 2 størrelser pga. veggen som ligger helt inntil tanken

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette bildet viser hva jeg mener , nytt hull med riktig dimensjon til gjennomføringen blir borret i samme senterhull

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Fikk ca 60 cm i mellom dem

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Inn med riktig dimensjon...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Ser jammen ut som om den skiftet farge på veien inn :smiley:

Rein tank ?

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter litt filing av grader var det bare å føre den inn , hmmm... :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

For å få "seglasset" lengst mulig inn mot veggen stusset jeg av ca 30mm på denne lengden

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da skulle det bli omtrent slik , her er øvre kuleventil komt på et 90 gr. bend (rustfritt)

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Og nedre slik , høyre side ut til "seglass" og venstre ut til utjevning mellom tanker (rustfritt)

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BB.side... så nå gjenstår det å finne en lur løsning på det jeg kaller "seglass" , noe er på gang.....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:santa::santa:

Link to post
Share on other sites

bilde

Vil gjerne nominere to til som jeg synes bidrar meget positivt her inne.

1: Wiking 26 AC og 2: Nimba.
Begge for sine imponerende prosjekttråder som oser av kunnskap og entusiasme. Men også for sin positivitet, også ovenfor andre medlemmer :-)

 

Tusen takk for denne sap_2000 :flag_bp:

 

Ellers vil jeg ønske alle lesere en riktig GOD JUL videre..... og et GODT NYTTÅR .

Prosjektet i dieseltankene stoppet brått opp til fordel for julefeiring i Berlin i år , når det er sagt er jeg plutselig tilbake med forsettelsen både på dette , andre og nye prosjekt :smiley:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Gendarmenmarkt Julemarked

 

 

:santa: :santa:

Link to post
Share on other sites

Det er så vel fortjent Nimba :-)

Har fulgt med i tråden din siden begynnelsen, og det er både gøy, spennende og lærerik lesning som jeg synes bidrar meget positivt her på BP :-)

 

Er så utrolig imponert over alt du får til og kunskapen som må ligge bak. Det er vel snart ikke en millimeter av båten du ikke har gjort noe med? teknisk, mekanisk, imponerende elektrisk anlegg, snekkerarbed, glassfiber arbeid, interiør osv osv.

 

Selv har jeg hverken kunnskapen eller pågangsmotet for å gå på en brøkdel av det du har gjort.

Redd for å gape over mer enn jeg kan svelge, hehe.

 

Synes jeg drar kjensel på området båten din ligger i. Arefjord? Har hele svigerfamilien på Brattholmen, så har vært litt i området...

 

God jul :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Lest igjennom hele tråden din nå!

 

Først og fremst kudos til deg nimba!!

Det her er fantastisk arbeid du er en meget begavet mann !

 

Skulle ønske jeg hadde 3% av ditt pågangsmot og dine evner Så kunne jeg kanskje klart litt selv også !

 

Du gjør ett flott stykke håndarbeid med alt du gjør!

Ingenting dårlig slipper igjennom kvalitetskontrollen din:)

 

Nå har jeg dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort men som jeg skulle ha gjort, men som jeg utsetter hele tiden pga mine evner ikke er gode nok :/

 

Nei stå på dette er utrolig morsom lesning som jeg skal fortsette og følge:)

 

Godt nyttår :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba, nok et spørsmål til "teppeleggingen" din med Isiteek. Når jeg ser på hjørnene på panelet til akterplattformen din, så ser det ut som om du har fuget og limt de hjemme. Alternativet som vises på Flexiteek sine videoer er å gjøre det på båten. Men det er jo greit å få det gjort allerede hjemme. Mitt spørsmål er hvordan gjør du det?

 

Godt nytt år forresten!

 

Mvh

 

Patton

Link to post
Share on other sites

Hei & Hå

 

Her var så masse flotte ord og kompliment at jeg trenger visst lenger ferie for få dem fordøyd....

Det er selvfølgelig veldig motiverende å høre at noen synes det er både gøy og spennende lesing , og ikke mist

lærerikt , når det gjelder kunnskapen må jeg selv takke alle dere andre som bidrar her inne , jeg har lært utrolig masse selv ved å følge både teoretiske og praktiske tråder ,

Ellers ligger det i min natur og ta dybdestudie i ting jeg synes er interessant , og oppstår et problem MÅ jeg finne årsak og som oftest finne en forbedring visst det er mulig

At jeg prøver og holde en positiv tone er det selvsagt en grunn for , tråder som går i negative diskusjoner gidder jeg ikke å lese !

Så får dere heller overse skrivefeil og dålig ordlegging , der har jeg framdeles mye å lære AV dere :smiley:

 

 

 

Tygon slange?

 

Hei Luco , har aldri hørt om materialet du nevner , jeg har tenkt å bruke noe jeg tror er pvc...?

 

Det er så vel fortjent Nimba :-)
Har fulgt med i tråden din siden begynnelsen, og det er både gøy, spennende og lærerik lesning som jeg synes bidrar meget positivt her på BP :-)

Er så utrolig imponert over alt du får til og kunskapen som må ligge bak. Det er vel snart ikke en millimeter av båten du ikke har gjort noe med? teknisk, mekanisk, imponerende elektrisk anlegg, snekkerarbed, glassfiber arbeid, interiør osv osv.

Selv har jeg hverken kunnskapen eller pågangsmotet for å gå på en brøkdel av det du har gjort.
Redd for å gape over mer enn jeg kan svelge, hehe.

Synes jeg drar kjensel på området båten din ligger i. Arefjord? Har hele svigerfamilien på Brattholmen, så har vært litt i området...

God jul :-)

 

Nokk en gang Takk for flotte ord sap , Arefjord er korrekt :smiley:

 

Lest igjennom hele tråden din nå!

Først og fremst kudos til deg nimba!!
Det her er fantastisk arbeid du er en meget begavet mann !

Skulle ønske jeg hadde 3% av ditt pågangsmot og dine evner Så kunne jeg kanskje klart litt selv også !

Du gjør ett flott stykke håndarbeid med alt du gjør!
Ingenting dårlig slipper igjennom kvalitetskontrollen din:)

Nå har jeg dårlig samvittighet for alt jeg ikke får gjort men som jeg skulle ha gjort, men som jeg utsetter hele tiden pga mine evner ikke er gode nok :/

Nei stå på dette er utrolig morsom lesning som jeg skal fortsette og følge:)

Godt nyttår :)

 

Wow...thankyou til enda en ordbegavet tilhenger....... :thumbsup: :thumbsup:

 

Hei!!

Flott tråd :) Har lest igjennom alt og er utrolig imponert over hva du får til!

Hvordan blir det med ombyggingen bak? Har du lagt den på is eller?

 

Hei hei teskjei :smiley: :smiley: Hekken min skriker etter ombygging , ble desverre ikke i år heller.....kansje neste år :confused: :confused: :confused:

 

Hei Nimba, nok et spørsmål til "teppeleggingen" din med Isiteek. Når jeg ser på hjørnene på panelet til akterplattformen din, så ser det ut som om du har fuget og limt de hjemme. Alternativet som vises på Flexiteek sine videoer er å gjøre det på båten. Men det er jo greit å få det gjort allerede hjemme. Mitt spørsmål er hvordan gjør du det?

 

Godt nytt år forresten!

 

Mvh

 

Patton

 

Det hele er fusk og fanteri Patton.... jeg skjærer av den svarte fugen på rester etc. og limer dem på ,blir litt knoting og finkuttig

men veldig bra resultat , synes jeg :smiley:

 

 

 

:flag_bp: :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Her er litt info.

Helt myk og gjennomsiktig slange som tåler det meste av vesker...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tygon_tubing

 

 

http://techbay.no/product.html/tygon-r3603-slange-1/2id--3/4od

 

Har selv erfaring med oljefylt slange, har opplevd at de sprekker etter noen år i sollys men det er ikke aktuelt her. Er jo og enkelt og billigt å bytte 3.hvert år

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Luco

 

Ulempen jeg ser med denne type slange er at jeg må på med overganger og vertikale slangestusser som gjør måleområdet

mindre , derfor så jeg etter et alternativ med klemring og endte opp med forholdsvis stiv PVC eller PEX ? , er ikke sikker på

om den egner seg så godt til diesel men så er det heller ikke noe problem å skifte den om jeg ser noe endrer seg , ventilene vil

jo normalt stå stengt så noe fare for storlekkasje er ikke tilstede...så jeg tror jeg bruker prøve og feile metoden her visst ikke

noen andre kommer opp med fareskiltet :blush:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Derimot må jeg nå demontere fittingsen etter å ha lest en del om gjengetape og diesel , det hører ikke sammen så nå skal jeg avgårde å

få tak i Loctite 577 til gjengene , har også lest side opp og side ned om annen tetting av flenser i diesel og funnet ut at jeg kan bruke dieselbestandig

gummipakning på utsiden og Loctite 5188 på innsiden , turen går til TESS så jeg regner uansett med de kan hjelpe meg .

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei & Hå

 

Her var så masse flotte ord og kompliment at jeg trenger visst lenger ferie for få dem fordøyd....

Det er selvfølgelig veldig motiverende å høre at noen synes det er både gøy og spennende lesing , og ikke mist

lærerikt , når det gjelder kunnskapen må jeg selv takke alle dere andre som bidrar her inne , jeg har lært utrolig masse selv ved å følge både teoretiske og praktiske tråder ,

Ellers ligger det i min natur og ta dybdestudie i ting jeg synes er interessant , og oppstår et problem MÅ jeg finne årsak og som oftest finne en forbedring visst det er mulig

At jeg prøver og holde en positiv tone er det selvsagt en grunn for , tråder som går i negative diskusjoner gidder jeg ikke å lese !

Så får dere heller overse skrivefeil og dålig ordlegging , der har jeg framdeles mye å lære AV dere :smiley:

 

 

 

 

Hei Luco , har aldri hørt om materialet du nevner , jeg har tenkt å bruke noe jeg tror er pvc...?

 

 

Nokk en gang Takk for flotte ord sap , Arefjord er korrekt :smiley:

 

 

Wow...thankyou til enda en ordbegavet tilhenger....... :thumbsup: :thumbsup:

 

 

Hei hei teskjei :smiley: :smiley: Hekken min skriker etter ombygging , ble desverre ikke i år heller.....kansje neste år :confused: :confused: :confused:

 

 

Det hele er fusk og fanteri Patton.... jeg skjærer av den svarte fugen på rester etc. og limer dem på ,blir litt knoting og finkuttig

men veldig bra resultat , synes jeg :smiley:

 

 

 

:flag_bp: :flag_bp:

He he, veldig bra! Jeg har gjort det samme, men kun brukt de som "avstandsklosser" uten å lime, så patenten din kan nok finne sin anvending også hos meg! Jeg har nå gjort ferdig nok et panel i tillegg til badeplattformen som ble på hele 3,6 m2 :yesnod: . Der brukte jeg ikke randplanker, men det har jeg brukt på panelet som skal ligge på lasteromsluka. Jeg legger ut et bilde på Isiteek-tråden, du kan se der. Takk for enda et tips, ha ei fin nyttårsfeiring :fireworks2: .

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Først må jeg skryte av tråden din, flott arbied og masse inspirasjon å hente :smiley:

 

Om du ønsker varig seglass av kvalitet som benyttes i drivstoffbransjen så kan du sjekke med Autogen AS eller Bagges AS. Begge leverer diverse utstyr til drivstoffanlegg og kan sikkert hjelpe deg i å få tak i riktig type.

 

dsm

Link to post
Share on other sites

Fantastisk tråd! Leste gjennom hele og noen av side trådene i går kveld, helt fantastisk og lærerikt, helt Baatplassen.no :thumbsup:

 

:thumbsup::thumbsup::thumbsup: ......

Først må jeg skryte av tråden din, flott arbied og masse inspirasjon å hente :smiley:

 

Om du ønsker varig seglass av kvalitet som benyttes i drivstoffbransjen så kan du sjekke med Autogen AS eller Bagges AS. Begge leverer diverse utstyr til drivstoffanlegg og kan sikkert hjelpe deg i å få tak i riktig type.

 

dsm

 

Jo , takk for både skryt og tips...dsm , men jeg satser på at utstyret holder selv om det hverken er profesjonellt eller "designet" for oppgaven , her blir det prøve

og feile metoden , fint kalt DIY :giggle:

 

 

 

Turen til Tess ga uttelling , det ble både flytende og fast pakning samt loctite 577 , Hylomar blue skulle visst erstatte både permatex og korkpakning , og tålte selvsagt både bensin og diesel , så nå følte jeg meg ganske trygg på produktsiden :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Tess hadde også gummipakning som skulle tåle diesel , jeg gikk for denne som var 4 mm , fant noe utenlands mynt som passet på

størrelsen og skar ut 4 stk.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Så var det bare å bite tenna sammen og demontere gjennomføringene , noe som skulle koste meg både blo , svette og ...tårer

Jeg hadde jo selvsagt brukt gjengelås ved monteringen , men dette var egentlig ikke det største problemet , gjengelåsen løsner

den bare man bruker nok kraft , problemet var å holde igjen gjennomføringen som overhodet ikke hadde noe angripsflate...

3 av 4 løsnet "greit" men den siste tror jeg skjærte seg , så her måtte jeg til med både meisel og borr

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbake til start..... nå med Hylomar blue på innsiden....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-og gjengelås samt gummi på utsiden

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det klart for tilpasning av "seglasset" , de ferdigstøpte vannkoblingene kuttet jeg bare av og satte på 3/8" - 10mm bend , slangen passet perfekt

og nye tynnere støttehylser fant jeg på Maritim

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her må jeg lage til noe for å holde/støtte røret...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

samt noe som kan gi meg en pekepinn på antall liter i tank , ved å overføre diesel via pumpe og en 20liters kanne hadde jeg 100% kontroll

på antall liter etterhvert som nivået steg i seglasset , dette merket jeg av på en trelist som jeg nå holder på å merke...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

fra 20 til 310 liter...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

zz....zzzzzzz :smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Meget bra og gjennomtenkt som alltid nimba :thumbsup:

 

Tja...av og til kan det` diskuteres SoBo , ref forrige innlegg :smiley:

Ellers... er jeg nå ferdig med dette "lille" prosjektet , dvs. noe beskyttelse for møbler etc. gjenstår , har tenkt å bruke plexi men dette må avventes da

det er mer på gang nedi her.. :smiley:

 

 

 

 

 

Målestaven plasseres rett bak røret...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

med avstandskiver

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så "forlenges" målemerkene på bakveggen og får hver sitt liter merke (dymo)

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Så legges transparent tape utenpå for beskyttelse

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Så monteres rør...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

som blir tapet fast til målestav med samme tape som over

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Da gjenstår rett og slett bare å sleppe dieselen innpå og lese av...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

100 liter stemmer veldig godt !

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Som avslutning sikrer jeg ventiler for bevegelse

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

med avstandsklosser !

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja , så da gjenstår som sagt kun beskyttelse :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

En liten reparasjon ble det også tid til under prosjektet , noe som ikke bør gjøres med diesel på tanken....spon !

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Nye skruer !!!

 

 

 

bilde

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

En fantastisk underholdende tråd. Meget lærerikt, og motiverende. Fikk nesten lyst å løpe ut i båten for å forbedre et eller annet. Har kjøpt nytt bryterpanel, som jeg ikke har mont. Enda - med carlingbrytere, men tenker nå å forsøke bt sitt touch bryterpanel m releboks i stedet. Flere brytere, som tar minimalt m plass.

Imponerende stykke arbeid som er gjort med nimbusen.

Link to post
Share on other sites

Hei & hå

 

Her går det i oppussing av BB-motor , har fått demontert en god del utstyr og så smått begynt med sandblåsing og lakkering ,

Ellers har jeg hatt fullstendig overhaling av begge sjøvannspumpene og holder nå på med oljekjøleren .... som har lekket en del sjøvann over tid

det er nok grunnen for all rusten på denne siden av motoren , i tilegg har den en ulyd som jeg må finne ut av , ligger litt info her

Ferskvannspumpen er også på vei av....men den sitter for øyeblikket bom fast !

Varmeveksleren som også lekker en del salt ligger foreløpig på dekk klar for avhenting , ellers skal deksel til registeret også av ,

Før monteringen igjen må blokken slipes rein for rust og lakkes ,tenker spandere ny dynamo og ny oljetrykksmåler....

 

Ellers er jeg i gang med omlegging av vannsløyfer til webastoen , her blir det nå solenoidventiler og styring fra dasj :smiley:

 

 

 

 

 

Ikke særlig stolt av tilstanden her :blush:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Men etter noen timers arbeid er de god som nye igjen , alle slitedeler skiftet :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Oljekjøler på operasjonsbenken

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fant en del tette kanaler ja...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er vel kun dynamo demontert...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Varmeveksler av..

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Ugh... drittarbeid !!

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...