Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Hei

 

Vedr.kjøleren fikk jeg vekk mye med sansblåsing , resten staket jeg opp med en streng slik bilde viser.

Solenoidene kommer som svært mye annet fra Ebay :smiley: , du får opp uttallige typer ved å søke <12V solenoid 1/2">

Denne har jeg bestillt , tåler 100gr. resten har jeg liggende ,OBS! noen er NC og noen NO

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei & Hå :smiley:

 

Da er det dags for en ørliten oppdatering her.....

Etter nå å ha fått slipt vekk rust , grunnet og lakket blokk er planen å starte så smått med monteringen

av utstyr , alt bortsett fra varmeveksler er sandblåst , grunnet , lakket samt klarlakket , det gjelder også samtlige bolter som overlevde demonteringen.

Noen bolter måtte jo knekke og skapte selvfølgelig en del problemer , men sånn er det jo ofte med ting som ikke har vært skrudd på de siste 25 årene...

 

 

 

 

Her er den værste rusten fjernet , brukte drill med stålbørste

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så la eg på 2 lag Hammrite primer med kost , registerert er sprayet med zink grunning

 

bilde

 

 

 

 

 

 

etterfulgt med lakk og klarlakk

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utrolig kjekt utstyr å ha i garasjen..... :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er vannpumpen , lageret var utslitt og lugget godt....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så det ble byttet , standard SKF lager , her er nytt presset på plass...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Ble også en del bolter som måtte shines...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Ja...da er det vel bare å begynne å skru igjen...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

...har jeg nå godt til anskaffelse av tyngre ammunisjon for og teste ut selv , en OZON generator er på vei samt div. produkter som skal ta livet av dyra

Jeg håper å komme tilbake med en positiv rapport når dette er utprøvd .

 

bilde

 

 

Kan du dele litt erfaringer med ozongeneratoren, nå har du vel hatt den i 3 år?

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

 

 

bilde

 

bilde

 

 

Hei TrondT

 

Den der generatoren ligger forsatt uåpnet tror jeg , den var ikke til luft slik jeg trodde men til væske... så

den har altså aldri vært testet desverre , løsningen for meg ble en grundig vask i "kjølsvinet" , kombinert med lufting og banking av puter og sofa , som også ble sprayet med overstående stoff som skal ha samme virkning som generatoren , den dreper micro organismene som setter seg i møblene og er skyld i lukten . Som avsluttende behandling har jeg til dags dato brukt lukt absorber , lukten av denne kjenner jeg kun når jeg kommer ombord , så forsvinner den liksom ?

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir kjempeflott nimba. Det blir bedre enn nytt.

Det er nok lurt med primer, lakk med klarlakk på topp. :thumbsup:

Sandblåseapparat er kjekke greier. Skulle gjerne hatt et slikt i garasjen æ å

 

Har du trykkluft tilgjengelig er ikke kabinettet uopnåelig...tror eg betalte 4000,- på Jula :smiley:

 

Blir fin som ny :smiley: dette blir bra.

 

Tja..begynner og bli rimelig fornøyd med bb-motor no , stb, får eg ta neste sesong :smiley:

Ellers har eg hatt noe framdrift den siste uken etter noen uker i havet , fått montert alt av utstyr og holder nå på

med oppgradering av elektrisk ifbm. ny 100A dynamo , ellers er det de siste små tingene en ikke ser som tar mest tid....

 

 

 

 

Her er det vel polygon navet som skal monteres , litt spesielt da det må varmes opp til 100 gr. for så

å terses på , akslingen skal så smøres inn med molybdendisulfidfett før montering

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så her var det veldig praktisk med steikeovn i båten....

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er tersen som trengs for å få presset polygon navet på plass

Forsåvidt en enkel sak , tenkte først å lage en men fikk ikke tak lang nok fingjenget bolt , så redningen ble VP orginal

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Skal man skru på veivhusbolten må nødvendigvis svinghjulet låses , jeg mekket en sak ifbm. justering av dieselpumpene

den kom selvfølgelig til nytte her også , monteres i tilegnet hull bak under turbo..

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Exploded...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Og slik terses navet på plass , den lange bolten skrues for hånd inn i veiven hvor sentrumsbolten

skal stå , ved å så skru innover den store mutteren presses så navet inn via den blanke koppen til det stopper

i veivakselen .

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Og ellers....har eg skiftet glødepluggene som vistnok etter en tid KAN forårsake motorhaveri ved at dem går i oppløsning og havner

i sylinderen... disse har faktisk lagt i båten fra jeg overtok den , bedre sent en aldri sier bare eg...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Oljetrykksmåleren har jeg også fått modifisert , den sto tidligere på samme uttak som oljetrykksbryteren med et adapter fra biltema som jeg ikke helt stolte på så jeg tok det med meg til TESS og fikk presset på en slange , monterte det så på et eget uttak på blokken

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jo,,,ble litt mer praktisk å lese av trykket her :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei & Hå

 

Da er jeg kommet meg i havet igjen og kan senke skuldrene noen hakk.....kan være travelt med så mye fri....spesielt på denne årstid ! Fikk desverre ikke så mye tid i båten som planlagt men, nå står den ihvertfall klar til bruk :smiley:

Ser også at noen har vært innom med litt skryt her... :blush: og det er jo selvsagt kjekt ! takker og bukker så mye :thumbsup:

 

Fra sist har jeg nå fått ferdig det elektriske ifbm. den nye dynamoen (ISKRA 100A) , denne skulle jo som alt annet strømstyr i båten overvåkes , dvs. via en shunt , men her fikk jeg litt problemer med 100mvolt signalet som påvirket resten av shuntene ombord så jeg måtte til med et eget 12V forsyningsbatteri til denne , ble et 7Ampers så får vi se om det rekker ut sesongen uten lading. Under testkjøring ga den 87A så da vet jeg den virker.

 

 

Nye kabler måtte legges pga. større kapasitet på dynamo ,

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Da er gamle igang igjen..... men ny olje , ny kjøleveske samt masse nye slitedeler i kjølesystemet føltes det ganske greit når motoren starta !

 

bilde

 

 

 

 

 

Ellers har jeg hatt full utvasking innvendig i båten , fruen stillte med både såpe og mopp så da ble gang på sakene,

I den forbindelse kunne jeg ikke la vær og nevne hvor lite fornøyd jeg er med både førerstol og farge på sofaen i skuta .

 

Sjekk den stygge stolen..haha !

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Vel , eg skal innrømme at det så jeg ikke før nå , fargen visst jeg om !

Så jeg har snust litt etter en ny stol , tenkte det kunne være en begynnelse på en ny salong....

Etter søk i div. butikker endte jeg opp med denne !

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

-og siden temperaturen nå etterhvert tillot liming fikk jeg teppe under permanent på plass

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mye kjekkere her nå.... :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Resten ønskes omtrekkt og er sendt ut på anbud.....

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Andre ting....har startet litt på styringen av varmeanlegget

Her er styrepanelet.. den øverste firkanten skal det inn termometer , den store termostat , de minste runde : Led i 2 farger ellers er det puls brytere på resten

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Noe av tilbehøret...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Og deler ute i felt...

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Her kommer selvsagt mer , etterhvert........

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Og du var ute på sjøen nå? På jobb? Hvor lang tid tar det før vi får mer mat da? Solid gjennomført som det pleier! Og du får full støtte angående stolen!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

WOW. Du minner meg om supermann i mekanikerverden! Du kan jo ALT??? :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Ps: Nå synst eg alt det andre var blitt så rå flott at eg synst du kanskje skulle ha gjort noe med den gode gamle volvo kontrollboksen også? :giggle:

 

Alltid ein glede å lese når du har posta eit nytt innlegg

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Og du var ute på sjøen nå? På jobb? Hvor lang tid tar det før vi får mer mat da? Solid gjennomført som det pleier! Og du får full støtte angående stolen!

 

:thumbsup: Tja..godt spørsmål , har mye på gang selvfølgelig men lite å få gjort med det her ute , bortsett fra styrepanelet til Webastoen , det ble med

i baggen så noe underholdning blir det vel kansje...?

 

Finnes det noen rimeligere alternativer til Isiteek? Har vurdert å pynte opp daycruiseren med noen paneler på baug, lukene ved siden av motorbrønnen og dørk, men 5-6000 blir litt i drøyeste laget å spandere på den per i dag i alle fall... :p

 

Hei . det finnes alltid billigere alternativer , men noe billigere mer praktisk og pent tror jeg ikke du finner , av billigere ting finnes vinyltrekk som bl.a Maritim selger . Lykke til med jobben :thumbsup:

 

Ble bra dette :smiley:. Hvilken størrelsen og lengde har du på kablene fra dynamoen? Hvor er det du handler slike kabler?

 

Kabelstubben fikk jeg hos Maritim , ellers har jeg handlet det meste hos grossist . Det er viktig å bruke en kabel som ikke er stiv og som tåler vibrasjon feks. type RK , den der du ser på bilde er ca 90 cm / 25mm2

 

Meget bra nimba :smiley: Gleder meg til å se hvordan salongen din blir etter omtrekking.

 

Kan ikke LÅVE noe omtrekk SoBo , men både ønske og finansiering er på plass så her blir det fornuften som rår , venter spent på anbud.... :smiley: forresten...du e jo en hund på symaskin.....kansje jeg skal rute et anbud til deg også :lol:

 

Helt rått!

 

:thumbsup::thumbsup:

 

WOW. Du minner meg om supermann i mekanikerverden! Du kan jo ALT??? :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

 

Ps: Nå synst eg alt det andre var blitt så rå flott at eg synst du kanskje skulle ha gjort noe med den gode gamle volvo kontrollboksen også? :giggle:

 

Alltid ein glede å lese når du har posta eit nytt innlegg

 

Mvh Tom Erik

 

Du har helt rett , den kontrollboksen ser jeg...lurte litt på om eg skulle spandere en omlakkering ? svart kansje ? ellers hadde det jo vært digg med elektronisk styring... :smiley::smiley:

Håper jeg du leser andre tråder også.... Joda , da vil du oppdage at det vrimler av Supemenn på BP :smiley: uansett , takk jeg for komplimentet :thumbsup:

 

Ble bra med stolen! Fikk også min nye førerstol i posten idag, og bekreftet stoff til ny sofa;))

 

Hvordan har du fått laget webasto panelet ditt? Har du cnc fres?

 

Ny stol ga en mye større fornyelse i båten en eg først hadde trodd , fikk også tilbakemelding om at samme stoff var tilgjengelig som metervare , skal du sy selv eller ??

Panelet laget jeg på jobb , ja..det er en slags fres men cnc ??? du kan kikke HER og HER så få du et lite innblikk :smiley:

 

 

 

:smiley::smiley:

 

 

Helsikke...eg som hadde fått meg linser og greier...og som trodde det brillene som skrev så mye feil !

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja den var grei. Cnc= computer numerical control.. Altså datastyrt fres:)

Har vært inne på tanken å kjøpe en liten fres selv for å kunne lage feks slike graverte plater.

 

Syr ikke selv nei, lokal bedrift lager både ny skumplast og trekker i ønsket stoff. Synes ikke prisen ble så ille etterr å ha forhørt meg i både inn og utland tidligere i vinter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...