Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Hei & hå :smiley:

 

Da kan jeg sikkert skilte med tidenes tregeste tilbakemelding.... :blush:

Uansett vil jeg takke for de flotte tilbakemeldingene som alltid er kjekt å få , plattformen henger forsatt på , tross

et tilfelle med meget stor belastning som skjedde en flott sommerdag midtfjords....

 

Bakpå plattformen henger det en 10" rib men, pga. den nye lange avstanden inn til hekken fikk jeg ikke satt "fast" ribèn slik som før ved å legge den inn mot akterveggen , så jeg valgte å la den "balansere" med god vekt akter slik at selv i bølger ikke tippet innover,

dette fungerte meget bra inntil festeørene i båten røk hvor tauet var festet , disse var nok ikke dimensjonert for denne type belastning så det endte med at ribèn slo rett i sjøen , narturligvis med skrogets V-bunn på tvers av kjøreretningen.............i 20 knops fart...!!

En kan jo forstille seg belastningen først og framst på innfestningen (snap-daviter) og de pålimte padsene på båten og videre til plattformen .

 

Jeg må innrømme at jeg var ikke særlig høy i hatten da jeg hørte skriket fra en av ungene om at ribèn var løsnet....

Man kan si det tok ikke særlig lang tid å få stoppet skuta , men selv på de få sekundene så jeg for meg både avrevne snapdaviter og store skader på plattformen , men heldigvis ble det bare med skrekken , absolutt ingen skader kunne oppserveres :smiley::smiley::smiley::smiley:

 

I ettertid brukte jeg ribèns stålbeslag inni bauen og utenpå hekken som feste for tau og det har fungert bra i ettertid , selv om jeg

nok etterhvert skal få tak i noen faste stag , det er nok det beste !

 

Ellers.... var det spørmål om tids estimat på plattformbyggingen , etter innleggene mine å se startet jeg demonteringen tidlig i mars , noen som jeg fikk erfare var altfor seint.... for det siste innlegget var i midten av juli , godt ut i sesongen .

Visst en da trekker fra 2 offshore turer ender man opp med ca 3 mnd + , tiden avhenger jo selvsagt av innsatsen , men jeg tror nok min er i overkant "normal" da jeg faktisk har 100% fri den tiden jeg er hjemme , selv om jeg ikke jobber så mye på kveldstid erfarer jeg at dagene er veldig effektiv iforhold til ettermiddag kveld narturlig vis....Så var det prisen....som jeg ruser til ca 15000,- , da gikk følgelig ca 7000,- til teppe og lim , ellers sparte jeg nok en del på å benytte den gamleplattformen .

 

Når det gjelder størrelsen har jeg målt dybden på midten av båten , til ytterkant teppe måler jeg 98 cm , resten inkl, fenderlist er 16 cm , så totalt fra bakvegg stikker den 114 cm .

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Skulle starte på et lite prosjekt med å montere seglass på dieseltankene og var rundt div. steder for innkjøp av utstyr , men som vanlig endte jeg opp med å gjøre helt andre ting.... , det startet med teppet som ligger oppå dørkplatene , dette må fjernes for å komme til dieseltankene , men teppet hadde lagt fra seg så mye fint støv at både teppe og dørk måtte støvsuges , siden alle dørkplatene så måtte stå åpen måtte jeg finne et sted for teppet , men hvor en jeg la det var det i veien , så jeg begynte å rydde og endte opp med 2 fullstappete boss sekker med ting og tang som ikke lenger trengtes i båten samt en sammeliggbar sykkel . under ryddingen fant jeg en strekkavlaster , det passet bra for den ene på fortøyningen måtte skiftes , når jeg så holdt på med dette fikk jeg øye på en annen liten glemt sak , 2 av 3 frontvindu ikke var ferdig tettet pga.lekkasje , de 2 siste var kun teipet midlertidig , siden da dagen idag var så fin var det gjerne beste å få dette gjort med en gang


Ellers tømte jeg vanntanker og drenerte rørsystemet ombord , samt kjørt glykol i toalett/kloakkanlegg , skulle det komme kulde de neste 14 dagene når jeg er på jobb kan ting fryse...
Ellers har jeg pga. lekkasje på slanger på varmeanlegget kjørt på 6 liter frostveske , skulle vært unødvendig , men Biltemaslangene og slangeklemmene går ikke an og få tett , og hele sesongen har jeg kun etterfyllt med vann... forøvrig skal hele anlegget bygges om i vinter, da med slanger som holder tett !
:smiley::smiley:
Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flott tråd! Nå vet jeg hvem jeg skal spørre når jeg har spørsmål om elektronikk! Men du greide ikke å formidle hvor omfattende arbeid du faktisk har utført på båten din under middagen hvor jeg hadde gleden av å sitte på samme bord som deg (Kick-off i Sandefjord). Spesielt imponert over det elektriske arbeidet!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei :smiley:

 

Var borte i båten i helgen og satte på avfukteren som jeg til tid og annen gjør , men da jeg var borte igjen i går var det ikke kommet en dråpe vann i beholderen

Etter litt investigering... fant jeg ut at kompressoren ikke startet , så her var det bare å ta med seg avfukteren hjem på verkstedet .

 

 

 

bilde

 

 

 

 

Vel hjemme fikk jeg demontert skiten og fant ut at kompressoren fikk spenningen den skulle ha , men at strømbegrenseren slo ut med en gang den

skulle starte , så konklusjonen ble at kompressoren hadde tatt kveld .

Siden jeg da likevel skulle levere den til gjenvinnig ble det å utforske litt og begynte med å kortslutte strømberenseren ,litt gnister men akk la det brenne det som brenne vill tenkte jeg , kompressoren ble etterhver varm men startet litt etter litt for hver gang jeg prøvde , til slutt gikk den helt fint og jeg koblet tilbake sikringen og var ganske fornøyd .

Som avsluttende test lot jeg den stå på natten over i garasjen , noe som ga full uttelling i vannbeholderen :smiley:

 

Glad og fornøyd returnerte jeg med avfukteren og plugget inn støpselet i båten.....som endte med et smell så både jordfeilbryter og sikring røyk :blush:

Nå kunne det selvsagt vært kjekt å kunne avslutte med å fortelle at avfukteren ligger på 300meters dyp , men akk den står nok en gang på verkstedet , men denne gang kun i påvente av tur til miljøstasjonen.

 

 

:sad: :sad:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jepp , når det spjeldet virker som tiltenkt reduserer det kaldstartrøyken , spjeldet styres av en solenoid som sikkert blir aktivisert av en microbryter via gass hendelen eller på dieselpumpen ? , da det kun er aktivt på lavt turtall , prinsippet videre er at når dette er aktivert vil det oppstå et mottrykk i sylinderen noe som igjen øker forbrenningstempraturen i sylinderen som igjen gir mer effektiv forbrenning og dermed reduserer eksosen

 

Som du ser av bildet står spjeldet i et meget spesielt miljø ,akslingen går utenifra og passerer sjøvannskjølingen før den er inne i selve bendet , så en skjønner at dette ikke kan vare særlig lenge...patenten har VP gått vekk ifra så på erstatningsbend er dette følgelig fjernet .

 

Slik ser det nye ut...

 

bilde

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

I helgen har jeg jobbet litt på Targa-bøylen som jeg en gang håper vil kle Nimbusen min.....?

Siden bøylen ikke er designet til denne båten passer narturlig nok hverken det ene eller det andre , men....med litt modifikasjoner skal jeg nok få det til....?

En av endringene som måtte gjøres var og lage den bredere , det fikk jeg gjort ifjor....>

 

Her har jeg merket av et felt som skal støpes form av

 

bilde

 

 

 

 

 

Området poleres med voks etterfulgt av et par strøk slippmiddel

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Før gelcoaten smøres på

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så legges duk og polyester

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samt noe forsterkning

 

bilde

 

 

 

 

 

Og vips har man en form....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

som hadde noen luftbobler som måtte flikkes....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

og lakkes før bruk

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Targaen blir så delt på midten

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og justeres til riktig bredde

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Formen blir så lagt oppå mellomrommet.....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

og armeres for bedre binding i støpen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Bøylen legges så i stabilt sideleie,,,,,

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

for så bli lappet sammen , finer brukes for å stive av hele skjøten

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mindre heldig med overflaten , antagelig en liten kjemisk reaksjon... de fire hullene er etter forsenkete skruer for og holde fineren i press under støpingen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Da skulle bredden være på plass.

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så nå jobber jeg med tilpasning av innfestningene og vinkelen mot båten slik at targaen står vannrett

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup::thumbsup:

 

Ikke det store framskrittet her men jeg ser jeg glemte noe i farten sist .

Før jeg begynte denne jobben måtte jeg jo ha en Mal...

 

 

 

Det fixet jeg med noen lekter og litt finer på en solrik dag..

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Så her står nå den største utfordringen , targaen er ca 5 cm for høy i forkant , og jeg har kommet til at det beste er å kutte dette av i bak kant

slik at jeg beholder styrken i feste framme , antar det er her det blir mest belastning .

 

bilde

 

 

 

 

Så da blir det nok litt støping og sparkling framover....

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Tøøøøft :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup: Du har en god fantasi og kreativitet, og resultatet blir jo strålende hver gang :thumbsup: Hva jobber du med egentlig? Ingeniør?

 

Får vel snart begynne med vinterens oppgaver i solluxen også. Skulle begynt for noen måneder siden, men "livet ble satt litt på vent".

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: hmm...vel.. eg fryktet Kapteinen hadde gått i land... , men nå er du tilbake og det er bra for oss alle :flag_bp:

Eg derimot har tatt opp kampen igjen med fuktigheten i skuta, har vært og shoppet på Jula

der eg endte opp med en avfukter av samme type som før , altså med kompressor ,

Forskjellen med denne er at den har automatisk avriming som aktiveres under 5 pluss grader ,

er ikke helt sikker på om det menes at den kan brukes ved lavere temperaturer , men jeg vet den

gamle ikke hadde denne funksjonen og den ble full av is , tiden får vise.... :confused:

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Ellers ligger nytt modifisert eksosbend klar for montering , bilete kjem....

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Jau...då e eksosbendet modifisert med eksostemperatursensor samt komt på plass og testet.

Den største utfordringen stort sett med alt som skal gjøres under dekk er at kroppen alltid er i veien...

og akkurat der du får kroppskontakt , kan du banne på det finnes en kant som ønsker seg igjennom kroppen din :sweat:

 

 

 

 

 

Slangestussen sandblåst og sensorplate montert , framgangsmåten er den samme som på BB motor , detaljer finnes her

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kan føles litt feil og borre hull i et helt nytt eksosbend....

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gammelt V.S nytt

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og omsider på plass :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Og ellers......er det ikke bare kjøper , selger og Finn.no som gjør penger på en båthandel , jeg ser ofte fritidsbåter transportert på denne måten

forbi heimen , denne på nord med en 4-5 "større" båter på tur til nye spente eiere .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Ship ohoi :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Skulle starte på et lite prosjekt med å montere seglass på dieseltankene og var rundt div. steder for innkjøp av utstyr , men som vanlig endte jeg opp med å gjøre helt andre ting....

 

 

- og slik ser det ut til å forsette :blush: , pumpen som jeg trenger for å flytte diesel mellom tankene kom aldri som planlagt ,

5 uker fra Kina er langt i overkant av normal leveringstid , så nå må pumpen etterlyses ...men man kan ikke sitte seg på ræva av den grunn ,

har man gammel skute som meg går man aldri tom for hverken gjøremål eller prosjekt , så... menst man venter kan en jo gjøre andre ting som

for eks. skifte ut gamle tepper til noe litt mer fasjonabelt....som teak , rettere sagt Flexiteek .

 

Under skipperstolen er et av stedene det ligger vegg til vegg teppe , disse tenkte jeg å bytte ut litt etter litt , arbeidet er kjekt

og man kan holde på hjemme i stuen menst fruen strikker , med andre ord veldig sosialt :smiley:

 

 

 

 

 

 

ja , slik ser det altså ut under skipperstolen min !

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Under teppe var ikke alt som planlagt , trodde det bare var og legge på nytt.....men

høydeforskjellen mellom plast og tre på 6 mm ville jeg ha vekk , kanten som holder veggkonsollen på plass måtte

også fjernes for å få det nye gulvet helt inntil "veggen"

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Og hva kunne eine seg bedre enn noe annet til denne jobben ?

Jo ein ekte Fein ! nyanskaffet from UK :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da var kanten av og ....for de mest oppservange er en 6 mm finer komt på plass for å utjevne høydeforskjellen .

 

bilde

 

 

 

 

 

Limt og skrudd med sika... Veggkonsollen ble så festet enkelt med tre stk. vinkler

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

zzzzzzzzzzzzzz....

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Deilig å få ryddet vekk/fjernet slike vegg til vegg teppebiter.

Venter spent på fortsettelsen .

 

Jepp , får ta de en etter en innimellom...

 

 

 

 

Før jeg ble riktig klar med undelaget måtte det sparkles noen runder , i nederste del var høydeforskjellen mindre enn 6 mm

finerèn ble dermed for høy så her ble det fyllt igjen med et par lag sparkelmasse

(kansje ikke så interessant å vite detaljene for alle , men det finnes jo kansje en og annen Nimbus eier som sitter og følger med ??)

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så var det klart for en Mal

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Flexiteeken skjæres så opp i passelige lengder , skal man ha "kantlist" slik som jeg trenger en nødvendigvis ikke

dekke Malen hele veien , kantlisten er ca 6 cm bred.

Tilfeldigvis passet restene fra badeplattformen :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Når dette så er limt sammen (Stelmax), er det å begynne å finkutte , et rett land og en god kniv er alfaomega...

Til høyre ligger kantlisten som kommer på egen rull .

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

...........................................bilde

Link to post
Share on other sites

At dette er et renslig og luktfritt arbeid gjør til at man kan dra det inn i stuen og dermed samtidig være litt sosial....

og kun enkle hjelpemidler er nødvendig som til eks.det som vises på bilde .

Jeg fuger ikke med sika , men skjærer av "fugen" fra evnt. overskytende og limer disse på der det trengs ,

panelet blir gjerne enda finere med denne løsningen

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fix finito..

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prøvelegging...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vel fitted , liming og fuging gjenstår.

 

bilde

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...