arnearmoa Svart 28.September.2011 Del på Facebook Svart 28.September.2011 Du imponerer stadig. Men jeg ble litt usikker på detaljene her. Mente du at du skulle sveise rundt den bolten inni der? Hørtes sykt trangt ut... Sånn som jeg forsto deg, går denne bolten gjennom to "skall" og passerer sjøvannet mellom disse. Brukte du i så fall gjenger i begge skallene eller bare det ene? Har du brukt noe til å tette med i gjengene eller under hodet? Hvordan får du strammet bolten når hodet kommer nedi den ringen der? Beklager maset, men jeg ble bare nysgjerrig. Til informasjon har jeg montert en sånn sensor i eksosinnløpet på turboen på min Yanmar 6LP motor. Jeg hadde lest om andre som var misfornøyd med nøyaktigheten, så jeg var veldig nøye med å tilpasse proben slik at tuppen kom akkurat i midten av eksostverrsnittet. Hos meg tror jeg det ble veldig riktig. Tallene ble akkurat som forventet. Men verdiene mine blir ikke sammenlignbare med dine, siden du måler etter turboen. Tror den senker temperaturen ganske mye, kanskje bortimot hundre grader. Husker ikke helt. Keep up the good work! Den båten blir jo helt konge! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Bra arbeide :flag_bp: Tenkte jeg skulle kjøre en motorflushing eller hva det heter. Jeg fylte opp olje på maskina i går og så det var lå sot inni toppdekselet. Har du noe erfaring hvordan jeg får renset bort dette? Regner da også med at det er noe sot andre steder i smøre systemet også. Jeg tenkte på at denne ville funke? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 Bra arbeide :flag_bp: Tenkte jeg skulle kjøre en motorflushing eller hva det heter. Jeg fylte opp olje på maskina i går og så det var lå sot inni toppdekselet. Har du noe erfaring hvordan jeg får renset bort dette? Regner da også med at det er noe sot andre steder i smøre systemet også. Jeg tenkte på at denne ville funke? Jeg tok en "innvendig motorvask" fra samme produsendt . Behandlingen skal fjerne avleiringer som du refererer til . Om det fysisk ble renere inni motoren vet jeg ikke men motorene viste tydelige tegn på å ha det bedre etter et oljeskift og en "motorbehandling med PTFT" . Kansje du kan teste produktet og gi oss en "bredere" testrapport Innvendig Motorvask Motorbehandling med PTFT PS! meget bra tråd du har Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Ok, takk for tips Kan jeg kjøpe QMI produktene på Torshov bilrekvisita? Eller har jeg sett noe annet med nesten likt navn? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 Du imponerer stadig. Men jeg ble litt usikker på detaljene her. Mente du at du skulle sveise rundt den bolten inni der? Hørtes sykt trangt ut... Sånn som jeg forsto deg, går denne bolten gjennom to "skall" og passerer sjøvannet mellom disse. Brukte du i så fall gjenger i begge skallene eller bare det ene? Har du brukt noe til å tette med i gjengene eller under hodet? Hvordan får du strammet bolten når hodet kommer nedi den ringen der? Jeg deler gjerne detaljer...forresten en veldig god oppservasjon bildet viser bolten skrudd helt i bånn , den stakk da litt for langt inn i eksosen samt var vond å komme til å skru som du nevner , det jeg gjorde da var og legge under en skive og en stoppskive samt hadde på gjengetetting og klemte til . Detaljene rundt tetting i andre enden kommer bedre forklart fram i tegningen under . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
-stig- Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Slike t-stykker som jeg nevnte over i rustfritt/syrefast finnes på alle normale "slange-sjapper" alla Tess osv. en EGT måler på en turbo-motor bør måles før turbo, da hver og en turbo normalt sett "sluker" ulikt med varme. EGT er faktisk ett av instrumentene jeg mener alle TD motorer burde ha, spesielt de som jobber litt tungt slikt som på båter. Vann er mye brukt innenfor både trimming,vasking og som holdbarhetsøkning. det senker forbrenningstemperaturen,tilfører oksygen, slik at mer diesel og høyere trykk/sylindertrykk kan kjøres med. litt vann inn i forbrenninga gjør bare godt, sylindre, ventiler og alt blir gullende rent Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Jeg er ikke noen erfaren sveiser. Men med min ringe erfaring med slikt så fatter jeg ikke hvordan du klarer å sveise rundt skruen inni det trange rommet der... Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 en EGT måler på en turbo-motor bør måles før turbo, da hver og en turbo normalt sett "sluker" ulikt med varme. EGT er faktisk ett av instrumentene jeg mener alle TD motorer burde ha, spesielt de som jobber litt tungt slikt som på båter. Jeg var vel delvis klar over at denne helst skulle stå i manifolden før turbo , men siden manifolden er en del av fersvannsystemet som omfatter kjølevannskanaler ble jeg usikker på hvor jeg kunne plassere sensoren , jeg la derfor ut et spørsmål etter erfaringer , men siden ingen kunne hjelpe måtte jeg ty til egen tankegang . Å demonterer manifolden var uaktuelt , derfor så jeg på en løsning i eksosbendet , at tempraturen er ca 100 gr. lavere her var jeg ikke klar over , likevel vil vel instrumentet gi meg en idikasjon på om noe er på gang i form av en temperaturendring ....håper jeg! Ref.Verkstedshåndbok : Avgastemperaturen speglar motorns termiska belastning. Avgasernas temperatur i förhållande till högsta tillåtna avgastemperatur talar om hur förbränningen i motorn fungerar vid aktuell belastning. Om tillåten avgastemperatur överskrids ökar motorns termiska belastning med risk för haveri (eller förkortad livslängd) på i första hand kolvar och ventilsystem. Med avgastemperaturmätning kan man vid en dubbelinstallation enkelt kontrollera att motorerna arbetarmed samma termiska belastning. Observera att motorerna mycket väl kan hålla lika varvtal, men termiskt vara olika belastade. Jeg er ikke noen erfaren sveiser. Men med min ringe erfaring med slikt så fatter jeg ikke hvordan du klarer å sveise rundt skruen inni det trange rommet der... Det går fint å komme til her med en pinne , det er kun snakk om et par punkt... Elektriske sveisepinner er vel en 30 cm , med litt stø hånd går dette fint , det er ikke mer enn ca 10 cm inn til bolten Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 (redigert) Fant litt mer info vedr saken..... Volvo Penta har et "verktøy" for å kontrollere motorens eksostemperatur , en såkalt "Matflens" denne monteres mellom turbo og eksosbend . Det kan vel da ikke være så riv ruskande feil og montere sensoren etter turbo likevel Temperaturen her skal ha en max verdi rett over 400 gr. ved 3800 omdr.min Redigert 29.September.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
jonn Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Hei Nimbus, har du nummeret på BT filtret du kjøpte? Sitér dette innlegget Link to post
arteca Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Hei! Så på skjermen din. Er den beregnet for innfelling eller har du laget noe til? Hvis den skal felles inn hvor har du kjøpt den eller kan du tippse meg hvor jeg få tak i noe sånt? Gjerne som 14" eller 15". Takk Helge Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 Hei Nimbus, har du nummeret på BT filtret du kjøpte? Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nordan family 27 Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 Ble veldig interessert i t-stykket og oljetrykksbryter. En link til dette? Mine maskiner er tamd 60 c, så jeg skal undersøke gjengene der. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.September.2011 Del på Facebook Svart 29.September.2011 På bildet av subwooferen din, er det så stort rom som er beregnet for den? Jeg syntes det virket litt stort. Hvordan subwoofer er det forresten? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 Ble veldig interessert i t-stykket og oljetrykksbryter. En link til dette? Mine maskiner er tamd 60 c, så jeg skal undersøke gjengene der. T- stykket fant jeg på biltema , men når jeg nå ser i katalogen kan jeg ikke finne det , OBS! jeg har oppgitt feil gjengediameter i innlegget mitt lenger oppe , i blokken min er det 1/8 " NPT , samme som i T-stykket . Ellers anbefalte -stig- å bruke rustfritt/syrefast pga. bedre bruddstyrke osv. Dette skulle finnes i butikker ala Tess , som helt sikkert har trykkmålere visst du ikke handler utenlands Her er LINKEN til trykk-måleren- på Ebay Lykke til Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nimba Svart 29.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.September.2011 Hei! Så på skjermen din. Er den beregnet for innfelling eller har du laget noe til? Hvis den skal felles inn hvor har du kjøpt den eller kan du tippse meg hvor jeg få tak i noe sånt? Gjerne som 14" eller 15". Takk Helge Skjermen er en helt vanlig pc-skjerm som jeg har "bygget" inn i dasjen , dette kan gjøres med alle type skjermer , vær ops på spenningen , jeg har "kontenuerlig" 230V ombord og kan derfor bruke en slik , ellers må 12V skjermer brukes = mye dyrere... Litt mer detaljer vedr. innbyggingen finnes HER På bildet av subwooferen din, er det så stort rom som er beregnet for den? Jeg syntes det virket litt stort. Hvordan subwoofer er det forresten? Rommet er under sittebenken -og trykket er meget bra pga. bra element og egen forsterker ! Laus Rumlebass er forbudt hos meg Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
nordan family 27 Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Oljetrykksmåleren er fylt med flytende innhold - er det noen spesiell grunn til det? Er det vanlig for denne type instrumenter? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Oljetrykksmåleren er fylt med flytende innhold - er det noen spesiell grunn til det? Er det vanlig for denne type instrumenter? Stortsett er de fleste manometer fyllt med glyserin. Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 30.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2011 (redigert) Oljetrykksmåleren er fylt med flytende innhold - er det noen spesiell grunn til det? Er det vanlig for denne type instrumenter? xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx som beskytter mot ytre forurensinger , fukt , støv , rust osv samtidig som den smører de bevegelige delene ? Ellers fikk jeg modifisert ferdig eksosbendet igår . Foringen på "motsatt" side av den jeg allerede hadde blendet med en bolt ble borret opp for 3/8 NPT gjenge , som tilsvarer dimensjon på nippelen til sensoren. 3/8" gjengetapp i fint driv... Ytterste del som holder sensoren var nå på plass , men her måtte mer modifisering til . På innsiden passerer sjøvannet , får dette kontakt med sensoren vil denne bli nedkjølt så dette måtte forhindres . På nippelen til sensoren sveiset jeg derfor på en liten rustfri rørstubb , som "beskytter" sensoren gjennom den våte delen , hullet etter det gamle spjeldet ble tilpasset rørstubbens diameter slik at minst mulig sjøvann skulle komme inn denne veien (for det eg vet kan jo eksostrykket holde vannet ute ?) Nippelen med påsveiset rør Og utvendig ble resultatet slik Og innvendig slik ..... Nå gjenstår kun sandblåsing og lakkering Redigert 30.September.2011 av nimba (see edit history) Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 30.September.2011 Del på Facebook Svart 30.September.2011 Blir stilig nimba :flag_bp: Hvis du ikke viste om det, så selger Jula denne fargen her. Skal vist være bra farge også Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 1.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Blir stilig nimba :flag_bp: Hvis du ikke viste om det, så selger Jula denne fargen her. Skal vist være bra farge også Takk for tipset skal få tak i en slik... men til bendet blir det spraylakk , denne skal visst kunne sprayes rett på bart metall ? Kjøpes hos Marinedeler.no Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
pipp Svart 1.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2011 Hei. Hvor blir det av liften til plotteren din? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 2.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Hei. Hvor blir det av liften til plotteren din? Plotterskjermen ble nedprioritert.... men som tidligere nevnt har jeg kjøpt inn en "sylinder" til formålet så vi får se i løpet av vinteren... Ellers fikk jeg sandblåst eksosbendet , og det ble jo riktig så bra....... ..........................inntil jeg oppdaget dette Bendet hadde rustet fra innsiden og så tilsynelatende ok ut på utsiden OBS OBS ! Jammen bra jeg oppdaget dette nå og ikke langt til havs......... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Joda3300 Svart 2.Oktober.2011 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2011 Leste nettopp gjennom dei siste innleggene, og skulle til å tipse deg om at eksobende er ein svakhet på 40/41 motorene, og at du burde sannblåse disse før du modifiserte disse med sensore. men eg er jo litt seint ute ser eg :( unsett er det bedre å oppdage dette no enn når båten kjøre. Mvh Tom Erik Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 5.Oktober.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2011 Leste nettopp gjennom dei siste innleggene, og skulle til å tipse deg om at eksobende er ein svakhet på 40/41 motorene, og at du burde sannblåse disse før du modifiserte disse med sensore. men eg er jo litt seint ute ser eg :( unsett er det bedre å oppdage dette no enn når båten kjøre. Mvh Tom Erik Vel...kansje noen andre en eller annen gang skal til med samme sak og har et bend som er ok , da kan jo de finne noen nyttige tips her Ellers er et nytt bend på vei i posten , fant et på Finn.no til 2500,- ,(nytt) dette kommer selvsagt uten spjeld og disse foringene på utsiden , så da blir det å gå i tenkeboksen igjen... Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.