Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Hvor fikk du tak i stiftemaskin og tilhørende rustfrie stifter?

 

Jeg hadde stiftene liggende fra et tidligere prosjekt flere år tilbake , men mener bestemt de ble kjøpt på Wallendahl i strandgaten.

Stiftemaskinen heter RAPID 13 , fåes hos BYGGMAX

Her finner du flere tips :

LINK

LINK

LINK

 

Lykke til :smiley:

Link to post
Share on other sites

Meget imponerende,,,,er det ingen ting som stopper deg? :crazy:

 

Jo , KULDE!!!!! :smiley: :smiley: :smiley:

 

Suk...jeg ville ønske at jeg havde dine evner. Så havde jeg købt en gammel båd og var gået i gang fra en ende af. Det ser både morsomt og tilfredsstillende ud! Tillykke med et flot projekt!

 

Andy

 

Takker...dette er inspirerende :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Har nå laget en ramme for det nye panelet , desverre har jeg ikke bilder av timevis med hodebry og målinger :crazy:

Men rammen ble til slutt ferdig Puh...

 

dscn3539.jpg

 

dscn3542.jpg

 

dscn3540.jpg

 

dscn3553.jpg

 

dscn3555.jpg

 

 

Videre klippet jeg til litt papp , for noelunde se hvordan det kunne gjøres mht. plassering av instrument osv.

Utfordringen var åpenbar overgangen mot det opprinnelige panelet

Som sagt , er ikke pappen ment som noe mal , først skal finerplaten skjæres til og legges oppå , da først kan "skikkelige" mal lages.

 

dscn3543.jpg

 

dscn3544.jpg

 

Dette bilde viser den vanskelige overgangen , hullet må tettes..

 

dscn3546.jpg

 

 

Bakveggen mot vindu

 

dscn3548.jpg

 

dscn3550.jpg

 

dscn3551.jpg

 

Dette hjørnet blir ikke dekket av det nye panelet og må derfor blendes , sparkles og males , apropo maling , "hele" innrednigen framme som nå er lysblå skal males grå , lys grå tenker jeg..

 

dscn3552.jpg

 

Og med dette tar jeg helg , God Helg :drink:

Link to post
Share on other sites

Prosjektet siger på fram :smiley: og her kommer en liten oppdatering :

Forsterkninger ved styrepumpen måtte gjøres :

 

Her er ikke finish et tema..

dscn3537.jpg

 

dscn3538.jpg

 

Det måtte også "fylles" i for å få en plan overflate til den platen som skulle ligge ytterst , og enda sterkere blir det hele.

 

dscn3569.jpg

 

Tec 7 funker glimrende til slikt arbeid

 

dscn3574.jpg

 

6mm merantifiner brukes til det meste , her begynner panelet og ta form

 

dscn3557.jpg

 

dscn3558.jpg

 

dscn3559.jpg

 

Litt av en forandring blir det :smiley: :smiley:

 

dscn3571.jpg

 

Før videre jobb forsterkes det innvendig , da hjørner skal avrundes og 6mm kan da bli litt lite , så med et par lag polyester gjør det hele mye lettere å "forme" i ettertid

 

dscn3561.jpg

 

Planer og ønsker kommer etterhvert... og her kommer kartplotteren , skal kunne tiltes opp og ned , samt avrunding av hjørner før sparkling påbegynnes

 

dscn3568.jpg

 

19" skjerm må tilpasses

 

dscn3577.jpg

 

dscn3578.jpg

 

Den skal passe oppi her , sparkling startet....

 

dscn3579.jpg

Link to post
Share on other sites

Spennende og følge med, detaljert og fin beskrivelse med mange bilder. Gleder meg til å se sluttresultatet......

 

Vel...da er vi to :smiley: selv som "bygger" vet ikke jeg helt hvordan det til slutt vil se ut fordi løsninger dukker opp etterhvert . sånn som feks.

Inntil nå , var planen å felle instrumentene "rett" inn i den nye overflaten , men jeg har begynt å tenke på å gjerne legge en tynn "finish" i mellom av en eller annen tresort , noen som har tips ?

 

Ellers så går det relativt tregt for tiden , mye "kliss" som trenger tørketid , pussing , sparkling grunning osv.

Har også mattet ned og grunnet hele cokpit og lagt på et (av 2) strøk lakk på det som tidligere var lys blått , den blir nå matt grå

Lakken fikk jeg et firma til å blande , 2 komponent med glans så matt så overhodet mulig .

 

Tilpassing og bygging av "skjermholder" var en vrien sak men tilslutt satt den :wink:

 

dscn3584.jpg

 

dscn3585.jpg

 

dscn3586.jpg

 

dscn3587.jpg

 

dscn3588.jpg

 

 

Dasjèn er nå godkjendt og klar for lakk og montering i båt :smiley: :smiley:

 

dscn3598.jpg

 

dscn3599.jpg

 

dscn3601.jpg

 

Og så over til noe mye kjekkere... instrumentene har ankommet , med mye fram og tilbake endte jeg til slutt på SILVERLINE serien til WEMA

I tilegg til de "ordinære" vanntemp og oljetrykk kjøpte jeg også Eksostemp. meter .

 

dscn3604.jpg

 

dscn3602.jpg

 

dscn3603.jpg

 

 

Nye tankmålere sto høyt på ønskelisten ....da noen som viser innhold i tank !! Kansje ikke med så "maritimt" utseende disse...men de skal ikke monteres sammen med Wema instrumentene.

 

dscn3605.jpg

 

 

God helg folkens..... :drink:

Link to post
Share on other sites

Stilig prosjekt :thumbsup: Jeg likte NIMBUS merket med dioder du lagde. Er det bare vanlige bokstaver som man kan kjøpe på biltema? :thumbsup:

 

Jepp :thumbsup:

tok av limet på baksiden , klippet til knappenåler , borret ørsmå hull i plastplaten og stakk dem gjennom fra baksiden ,limte så bokstavene oppå "nålspissenene" , dette for og få avstand mellom bokstav og lysdiode.

 

Lykke til..

Link to post
Share on other sites

Jepp :thumbsup: tok av limet på baksiden , klippet til knappenåler , borret ørsmå hull i plastplaten og stakk dem gjennom fra baksiden ,limte så bokstavene oppå "nålspissenene" , dette for og få avstand mellom bokstav og lysdiode.Lykke til..

 

Stilig ble det, men sitter de såpass at de ikke vil falle av om noen kommer borti eller noe slikt? ?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kjøpte du ikke Wema sine tankmålere?

 

TrondT

 

Det er det flere årsaker til , Wema tankmåleren passer ikke til senderen i min tank . Og siden jeg da likevel skulle kjøpe nye , ville jeg ha noen som ga meg et bedre bilde av hvor mye som finne på tanken i form av større skalering . utseende var ikke så nøye siden de ikke skulle stå med resten av instrumentene , jeg har 2 tankmålere til , en for septik og en for vann . Meningen er å samle disse 4 "et sted" ?

 

2tankmaalere.jpg

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert å smøre inn derschbordet med Nextel Link til en tråd om dette stoffet....

 

Jepp! leste linken for en tid tilbake og etterspurte erfaringer , men med null respons og noe "dårlig" med tid fikk jeg blandet lakk , dessuten er vel produkted beregnet å sprøytes , det var uaktuelt for mitt tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Det er et fantastisk stykke arbejde du lægger i den Nimbus, og tak for en god tråd. Det er godt at se at det går fremad. Går selv og undre på om jeg skulle gå igang med nyt instrumentbræt, så er spændt på at se dit færdige resultat, jeg er sikker på det bliver godt. :cheers:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Det er et fantastisk stykke arbejde du lægger i den Nimbus, og tak for en god tråd. Det er godt at se at det går fremad. Går selv og undre på om jeg skulle gå igang med nyt instrumentbræt, så er spændt på at se dit færdige resultat, jeg er sikker på det bliver godt. :cheers:

 

:flag_da: Venter du på mit færdige resultat før du begynner , ryker nok båtferien din :smiley: :smiley:

Selve "chassiet" mitt er nå ferdig montert , limt , skrudd , sparklet , pusset , grunnet og lakket 1 strøk :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

men MASSE arbeid gjenstår .

Ellers mye takk for din danske begeistring :cheers: Ikke undre mer :confused: kom igang!!

Link to post
Share on other sites

I fbm. flytting av rattpumpe måtte slangen på returen til styrepumpen flyttes og tilkoblingen modifiseres .

Og for senere tilkomst ser jeg i ettertid at "luken" til kartplotteren blir ganske praktisk å ha , faktisk helt nødvendig for å feks. demontere pumpen etc.

 

dscn3611.jpg

 

 

 

Endelig...! ble panelet fastmontert , riktig nok limt og skrudd .

2 komp. sparkel er brukt i alle sjøter som skal slipes og avrundes for å beholde styrke.

Hullene til instrumentene tok jeg ut før montering , det mest for og slippe alt støvet i båten

Dasjèn har også fått lakk , 2 strøk på baksiden pga.tikomst.

 

ratt2.jpg

 

 

ratt4jpg.jpg

 

 

ratt.jpg

 

 

At båtrattet skulle byttes ut var det ingen tvil om , helt til den dagen jeg så en annen løsning......

 

Demontering

dscn3589.jpg

 

1.lag grunning

dscn3593.jpg

 

 

2 lag slipegrunning

dscn3595.jpg

 

-og et par lag lakk gjorde susen :smiley:

dscn3617.jpg

 

og dermed var 1500,- kr spart :smash:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er godt å se at det ikke er kaldt i været. :lipseal::cheers_wine::cheers_wine::cheers_wine:

 

Utrolig herlig å følge med på denne tråden. Her er mange tips å få, samtidig øker misunnelsen.....neida, men man ønsker å kunne gjøre slik selv.

Keep on the good work, som vi sier på norsk.... :flag_bp::flag_bp:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Det er godt å se at det ikke er kaldt i været. :lipseal::cheers_wine::cheers_wine::cheers_wine:

 

Utrolig herlig å følge med på denne tråden. Her er mange tips å få, samtidig øker misunnelsen.....neida, men man ønsker å kunne gjøre slik selv.

Keep on the good work, som vi sier på norsk.... :flag_bp::flag_bp:

 

Faxen

 

 

dette kommer til og bli veldig bra, ser ut til og bli en knall båt :thumbsup::flag_bp:

 

:smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

 

Kjekt dere liker tråden min , skulle bare hatt en Sekretær til alt kontorarbeidet :giggle:

 

Som jeg nevnte i en tidligere tråd har nå dasjèn fått et strøk lakk , og må innrømme jeg er rimelig fornøyd med resultatet :smiley: Inntrykket av båten er totalforandret og det føles som om det er en "ny" båt jeg sitter i , selv om masse enda mangler vet jeg jo at det nå kun bare kan bli bedre :smiley:

Siste strøk og montering av utstyr får jeg ta når jeg kommer hjem fra jobb , dette var det jeg greide i denne runde selv om jeg trodde 4 uker skulle rekke til dasjèn . men sånn er det alltid , ting tar tid :headbang:

 

Her viser avrundingen av "sjøtene", ganske grovt verktøy brukes i første runde , platene som ble skrudd og limt har i tillegg fått stålplast i sjøtene for å opprettholde styrke .

 

dscn3625.jpg

 

Når da det grøfste er tatt går jeg over med en "vanlig" trefil .

 

fil.jpg

 

Og tilslutt litt grovt sandpapir før sparkling

Nederste del (skjørt) ble bygget opp med stålplast , fant ut det var det letteste.

 

dscn3627.jpg

 

Første av 3 runder med sparkel og pussing

 

dscn3628.jpg

 

 

dscn3629.jpg

 

Grunning !!

 

 

dscn3631.jpg

 

 

dscn3632.jpg

 

 

Bilder fra første lakkstrøk kommer i morgen..... :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ifb. med nye brytere i dasjèn har jeg nå bestemt meg for å gå for typen Maritim selger som kalles Carlingswitch.

Dette er jo en relativt dyr bryter , men den er fin og passer meg utmerket da sikringene ikke skal stå sammen med bryteren .

Var innom Maritim og kjøpte noen "holdere" for å måle og planlegge litt , men nå ser jeg at

STOKKEN BÅT & MOTOR har noen helt identiske ? til halve prisen , så da lurer jeg selvsagt på om dette faktisk er samme type eller kun en "kopi" .

Det dreier seg her om en 12-14 brytere , så her er det helt klart penger å spare visst disse er brukanes, noen som har erfaringer å dele ?

 

Her er MARITIM sine :

 

brytere_maritim.jpg

mont.panel.jpg

 

 

Og her er STOKKEN sine :

 

brytere_stokken.jpg

mont.panel_stokken.jpg

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...