Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Blir bra den plattformen :thumbsup:

 

Angående skumgummirullene, så var det rart at dem smeltet seg fast. Jeg har aldri opplevd dette tidligere når jeg har støpt polyester eller malt med polyuretan.

 

Jeg brukte art. nr. 36291 hos biltema. Har fungert bra over lengre tids arbeid også.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Det som skjedde med mine ruller som hadde akkurat samme nummer var at de "svulmet" opp etter et kvarters tid , begynte å dele seg for så å slippe innerrullen , merkelige greier siden dine funket Fredrik ?

 

Vel vel , idag har det gått i mer avstivning , bildene får forklare...

 

 

 

Liming av distansematerial , bruker polyester og litt press for god kontakt på flatene

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Disse formes tilsvarende størrelsen på den gamle avstivningen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lager så en ekstra og setter i mellom , et par lag 600 duk under før disse limes ned i dette , legger i tilegg litt duk over der jeg kommer til .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter hvert legges mer duk ....

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dette laget limte jeg så fast noe distansematerial som avstivning , bruker forresten BT sine 25mm polypropolenskiver som også kalles Bonocell :confused:

 

 

Er det Biltema`s Polyuretanskive 40 kg/m³. Mål: 1000 x 600 mm (0,6 m²)., art nr 252639, du bruker?

 

Flott arbeid du gjør :thumbsup:

Stå på videre og hold oss oppdatert :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da var det tid for en liten oppdatering her :smiley: har begynt å stive av framre del av plattformen , ellers forsterket midtparti ytterligere med 3 lag 600 duk , samt 3 lag oppå resten av plattformen .

 

 

 

 

 

Her er Polyurethanen tilskåret og bearbeidet , så limt fast med polyesterlim , når dette har herdet kan hulkil lages , denne må så igjen herdes , til slutt slipes området ned og det hele er klart for plastring , med andre ord ganske tidkrevende :worry:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ytterligere 3 lag 600 duk legges oppå tverrgående avstivning , jeg tror det skulle holde da .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Nok en runde med tilpassning , sliping , liming , herding , sparkling , herding og så plastring , puh...tar sin tid dette gitt !

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hulkil lages av polyester og microglassballonger

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Er du sikker på at du ikke vil ha lærling? :blink:. Jeg skulle så gjerne laget en til min båt også........ (GT-I9300 )

 

Erikda...jeg har allerede registrert deg som @-lærling , du får brukernavn og passord tilsendt på mail , Lykke til :giggle:

 

 

 

 

Ellers har den siste tiden gått med Ytterligere forsterkninger... her mellom "trespantene" for og støtte opp det nye dekket... hulrommet er fylt opp med Polyurethane og overgangen har fått hulkil .

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 lag 600 duk legges så vått i vått

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så formes polyurethanen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

hver og en må tilpasses sin plass...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:sweat:

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etterhvert slipes det klart for støping....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

ja...her jobbes parallalelt med flere prosjekt bla. lakkering av møblemang ...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men først må en undervurdert jobb gjøres , klipping av duk....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

klippe klippe klippe....

bilde

 

 

 

Game over :sleep::sleep: :sleep: :sleep:

Link to post
Share on other sites

Brukernavn mottas med stor takk:D:D:D

Denne tråden blir definitivt min lærebok! Kommer til å prøve meg på en sånn jobb selv. Det er selve formen som lager litt grå hår..... :unsure::blink::p!

 

Dette må jo bare bli vanvittig bra! Fortsett med bilder

 

Hilsen lærlingen! :p:p:p

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Brukernavn mottas med stor takk:D:D:D Denne tråden blir definitivt min lærebok! Kommer til å prøve meg på en sånn jobb selv. Det er selve formen som lager litt grå hår..... :unsure::blink::p! Dette må jo bare bli vanvittig bra! Fortsett med bilder Hilsen lærlingen! :p:p:p (GT-I9300 )

 

 

Artig å følge med på arbeidet her. Meget imponert :smiley: Dette kan jo ikke bli annet enn

krute solid.

 

Grå hår er et kjent fenomen Erikda :worry: også her i teltet ... men her er det er ikke formen som skaper dem , det er den fordømte tiden.... tidsklemma er selvsagt selvforskyldt og selvfølgelig et resultat av at et vinterprosjekt startes opp tidlig på våren... :worry: vel..det sies at man lærer av sine feil men jeg mener virkelig og ha vært borti denne situasjonen før... :blush:

 

 

 

Ellers...måtte jeg nå en tur på jobb så da blir det , nok en pause i prosjektet , men jeg tok med meg litt bilder fra siste dagers arbeid så jeg kan legge ut så helt stille skal det ikke bli her.. :smiley:

 

Skulle jo selvsagt hatt et bilde av de ferdig støpte avstivningene , men dem ser det ut til at jeg har reist i fra så det for bli til seinere ...ellers gikk jeg igang med å forlenge "vangene" på sidene , de måtte først hentes i båten , eller rettere sagt skjæres av...

 

Her er vangen nesten avkuttet ,

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Berre lekkert..

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er vangene trykt plassert og heldigvis ikke på havets bunn ...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilpasning pågår...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

I forkant måtte jeg kutte plattformen noelunde...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Begge endene ble så kuttet vinkelrett for å treffe hverandre best mulig , disse ble også skråslipt både innvendig og utvendig før støping

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så kuttet på lengden

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Litt rom i tilpasningen....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her har jeg lagt inn avstivning oppå 3 lag 600 duk og strammet til 12 skruer , samt sparklet overgangen mellom øvre og nedre del , i hjørnet står der 3 bolter som skal gi ekstra feste under det som skal støpes seinere

 

bilde

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Nimba,

det er artig å fylgja dette arbeidet, - nokså omfattande løysing, men resultatet blir nok knallbra!

 

Eit spørsmål til deg:

Kva type fenderlist har du tenkt å montera på platforma etter modifisering?

 

Grunnen til spørsmålet er at eg er på leit etter eksakt same fenderlist som du har, og grunnen er den same;

platforma på desse båtane er for liten...

Eg klarar ikkje å oppdriva "B" profil list i aktuell størrelse og er på jakt etter gode alternativ. Ser ut for at dette vert ei nøtt.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Omfattende ? jo... men jeg tror likevel at denne løsningen blir bra....?? selv om det ikke i utgangspunktet var planen er jeg nå glad for det ble som det ble , "Nimbus-formene" sitter framdeles , og pga. mye gjenbruk finnes det framdeles penger igjen i lommeboken :smiley: , gjenbruksplanen begynte faktisk med fenderlisten som du Havlengt nevner og erfart ikke er så lett og oppdrive , jeg så dermed etter løsninger som kunne nyttegjøre den gamle som igjen førte til at den gamle sargen kunne bli kjekk og bruke opp igjen , den var jo ferdig kurvet og ville nok spare meg for en del arbeid tenkte jeg , og slik ballet det bare på seg etterhvert .

 

Så gjenstår det og se om det blir bra eller knallbra !

 

 

:smiley::smiley:

 

Redigert: Ser kansje at svaret mitt var litt vakt her , men planen er og skal bli å benytte den gamle fenderlisten om igjen .

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stum av beundring! Lurer på om jeg skal ta Tresfjorden og legge ut på langtur til en fjord VELDIG nær deg!!! :yesnod::yesnod: For så å se om det er plass til flere i teltet ditt!!! :pray::pray::pray: Lurer på hvor lang tid det hadde tatt med 9 knops fart fra Oslofjorden........... :clap::clap::clap:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå er du i ferd med å bevege deg litt vekk fra det faglige her Erika , dette er ren mattematikk og inngår ikke i pensumet :giggle: men jeg kan tipse deg om at distansen du oppgir er på ca 360 nm ,så får du selv regne ut tiden det vil ta deg , men utifra mine beregninger vil du nå teltet lenge før jeg kommer hjem så da er der nok god plass til deg , og siden du nå ha lært så mye er du vel etterhvert klar for fagprøven.... som faktisk består av å fullføre plattformen , i den forbindelse har jeg kun 2 krav og det er at den skal være ferdig til 17. mai samt å kunne tåle og se dagens lys :smiley::smiley:

 

God tur og Lykke til :flag:

 

 

Fra spøk til revolver....jeg så jeg hadde noen flere bilder ifbm. skjøtingen av vangene , så dere får heller lide litt med dem..

 

 

 

 

Her er fra BB side , neders i høyre hjøre er jeg iferd med å skjære av vangen på langs

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Samme sak men viser også hvor flink jeg er til å rote....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilsvarende STB side....legg merke til hjørne som er fyllt med "sparkel" , fungerer som hulkil når dette etterhvert støpes "sammen" ellers er de 2 "delene" også skrudd sammen med skruer

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja.. her kommer det` bedre fram

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her står skruene som er forsenket , skrått igjennom og ut på andre siden hvor de kappes jevnt med plasten

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Da er vi tilbake på STB side , 4 lag 600 duk i første omgang .

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er det komt på flere lag samt betraktelig mer i delen mot hjørne samt selv hjørnet , "marsipan brødet" er en følge at at dekket var "litt" ettergivende før vangen var skjøtet , sikkert unødvendig men....

Tok en på BB side også..

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Så da blir det å glede seg til igjenstøping av sidene...

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Fankern, jeg får ikke båten på vannet til 17. Mai, så der røk fagprøven. Noe sier meg at vi skal være glad for det begge to! :p:p Har du beregnet vekten på plattformen? Du burde blitt sponset av produsenten av produktene du bruker. Jeg husker ikke helt, men det er polyester du støper med? Eller bruker du epoxy? Ups, der strøyk jeg på teoriprøven......:blink::blink::blink:

 

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Du har definitivt sovet i timene og dermed ikke klar for noe fagprøve enda Erikda :giggle: så da er det vel like greit det går som det går...men det kommer kansje flere muligheter :confused: Ellers handler jeg det meste av ting og tang på BT , også polyesteren , når det gjelder vekten bekymrer ikke den meg noe særlig , bare jeg greier å få den på hengeren og montert den så vil 3 støttestag ta opp evnt. overvekt ?

-og takk for den celzeron :thumbsup:

 

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjenner en kar som er veldig fornøyd med BT sine produkter på området. Polyesteren er fin å jobbe med og holder absolutt mål. Kommer til å bruke ytåden din som oppslagsverk når jeg skal støpe plattform til egen båt!:D:D

 

Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2

 

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Wow :thumbsup::thumbsup:meget imponerende plattform penta !!! Er det Viksund som har gjor jobben eller...?

Løsningen med trappen under er den orginal ? har fundert litt på samme løsning selv evnt. på siden ,

noe intregrert blir for avansert og tidkrevende for meg så jeg må nok gå for en tilsvarende løsning .

Ellers ser jeg du har valgt å gå for belegg oppå , noe annet er utelukket for meg , ser Maritim har fått den i sitt varesortemang til en betydeligere lavere pris en andre leverandører... passet bra i år det :smiley:

Har du flere bilder tar jeg gjerne en kikk under...

 

 

 

Kjenner en kar som er veldig fornøyd med BT sine produkter på området. Polyesteren er fin å jobbe med og holder absolutt mål. Kommer til å bruke ytåden din som oppslagsverk når jeg skal støpe plattform til egen båt!:D:D (GT-P5100 )

Det er jo betryggende å høre ...polyesteren går ihvertfall som hakka møkk på BT , har møtt tomme hyller flere ganger jeg...

 

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jøss ! så du har altså laget den selv , utrolig bra...!!! ser du har 2 stag under , er de også selvlagd eller har du fått dem produsert ?

studerer gjerne flere bilder om har , det er jo plattformfeber på Båtplassen for tiden vet , og dette kan bidra med fler byggetråder framover , er ganske sikker på det sitter mang en Viksund eier rundt forbi og sikler...

 

:smiley::smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...