Guest Kaptein Fredrik Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Bra arbeide :thumbsup: Btw, var du innom Würth i Jonas Liesgate i forrige uke? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 24.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Jeg var innom Würth på Lillestrøm for et par uker siden.... Jo, svaret på hva jeg skal gjøre når Svaap er ferdig ligger i båten Minde. I ettermiddag fikk jeg demontert tvinger for en inspeksjon av limarbeidet på luka til fordekket. Det så fint ut. El-høvelen min var kaputt og båndsliperen er utlånt, så jeg skar vekk det overskytende med båndsaga og filte vekk det siste med ei grov fil. Luka skal - i likhet med taket på hytta - glasses og males i en lys farge. Fine henglser! Nå er det en burger som skal tynes på grillen! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 25.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2012 Jeg var innom Würth på Lillestrøm for et par uker siden.... Jeg sto etter deg i køen da Du snakket om grunninga og at du skulle bruke det på noen båtdeler. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 2.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 For noen dager siden så la jeg glassfiberduk i epoxy på luka til fordekket. Blir alltid klin i forbindelse med slike oppgaver, men sånn er det bare... I går monterte jeg hengslene/luka på fordekket. Jeg la en bedding av Sika under hengselen mot dekk, for å forhindre vanninntrengning. Demonterte så selve luka for å komme lettere til med slipeutstyr før lakkering. Første lag med lakkblandingen Tilfredstillende å se det første strøket forvandle treverket! Fornøyd med resultatet. Jeg ser at kranbjelken sikkert kunne vært sterkere mot sideveis krefter når ankeret er ute. Vurderer å sette en ny bolt gjennom løpehjulet, som er lang nok til å passere gjennom stevnen. Hvis jeg i tillegg legger et rør utenpå bolten, så vil jeg få en forbindelse som både tar strekk og skyvkrefter. Får se... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
dvil Svart 2.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2012 Vurderer å sette en ny bolt gjennom løpehjulet, som er lang nok til å passere gjennom stevnen. Hvis jeg i tillegg legger et rør utenpå bolten, så vil jeg få en forbindelse som både tar strekk og skyvkrefter. Eller fylle opp med "hel ved"? - som du har vist at du mestrer med glans. Bærre lækkert! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 12.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 Det er også en mulighet, Dvil Etter 4 strøk med maling på luka så ser jeg meg fornøyd med resultatet. Det blir antakelig montert kant-lister i overgangen mellom finer/eik, kanskje også med hemper for feste av en luke-presenning senere. Lett sliping av taket på hytta, rengjøring med aceton før det første strøket ble påført. Artig å se hvordan det forandrer inntrykket av båten. ....Getting there..... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 God dag. Editoren min er helt uten de vanlige funksjonene. (Helt naken, uten bilde-ikon, smileys, tekst editerings mulighet, etc) Noe som er endret siden sist i forhold til å poste? /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
egilwh Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hadde samme problemet, du må fjerne alle cookies og temporære filer. Jeg gikk inn via settings og gjorde det, men Ingar har et forslag om et freeware oppryddingsprogram som kan gjøre jobben. https://baatplassen.no/i/topic/90765-feilmeldinger-ifm-ny-utgave-les-innlegg-1-foer-du-poster/page__st__20#entry1302150 Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Hmmm (igjen). Takk for info egilwh, men jeg står i samme spor etter at alle cookies og temporære filer er slettet. Opplasting av freeware er ikke så populært på jobben.. Sjekker hjemme. (Bruker forresten Firefox, hvis det gjør noe forskjell?). God fredag! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
adeneo Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Har du rett og slett prøvd å trykke CTRL-F5 ? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Funker greit hjemme ser jeg... Vel, det er vel ikke meningen at jeg skal holde på med sånt i arbeidstiden uansett. Fikk pusset taket igen, etter en runde med sparkel. Har forresten valgt å bryte hvitfargen i noe lysegrått. Litt annen brytning, og mer behagelig å se på etter min mening. Overgangen mellom hyttetak/vegger skal dekkes med en oval eikelist. Utgangspunktet var avkapp fra skrogplanker fra Minde. Denne splittet jeg igjen i to halvdeler før jeg rundet den på hver side med en fres og hov-rasp. Bikkja liker å være med på verkstedet - selv når jeg jobber med bråkete maskiner. Et prøvestykke for å sjekke hvordan det vil bli på båten. Ut ifra bredden på lista så får jeg ikke festet den uten å sette skruene inn i endeveden på finerplatene i taket, men det går nok fint. Bruker monteringslim/fugemasse i tillegg til skruene. God kveld l Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 (redigert) Etter en real ryddesjau på verkstedet så begynte jeg å forme hjørneklossene til listene på kappen. I utformingen måtte jeg ta hensyn til vinkelforskjellen mellom vegg og tak, slik at klossen blir liggende godt inntil begge sidene av hjørnet. Jeg overførte kurven til en finérplate, og målte ut vinkelforsjellen, slik at jeg kunne skjære denne ut med båndsaga. Før avrunding utvendig Etter For at pasningen mellom list/hytte skal bli god nok så må det justeres litt til Jeg var heldig å finne et sparkelspann med samme radie som den innvendige kurven på klossen, og brukte et sandpapir rundt denne for å finjustere kurven. Tar litt tid med slike småprosjekter, men jeg fikk fullført alle fire hjørnene i dag - hyggelig arbeide! Før jeg tok kvelden, fikk jeg strøket et nytt strøk gråmaling på hyttetaket/fordekksluka. ....Sånn går no dagan... Redigert 15.Juli.2012 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Vidar F.H. Svart 15.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 Bor opp og sett inn treplugger til skruene (lim med epoxy, så blir det vanntett) dersom du ikke vil bruke "uedle" stoffer på skjønnheten. :) Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
Gurba Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Like spennende hver gang jeg åpner denne tråden. Morro !! Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Like spennende hver gang jeg åpner denne tråden. Morro !! Enig! Dette er virkelig håndtverk. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 16.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Hyggelig at det fortsatt er folk innom strengen min. Jeg ser på bildet av "prøvelista" i post #1261 at jeg antakelig kan unngå finérplatene ved å skrå skruen nedover. På innsiden av hyttesiden står det en solid list som den også får tak i. Lista skal jo ikke utsettes for noe belastning, så det går nok fint. Ellers så ville jo forslaget til Vidar F. vært en elegant måte å unngå problemet på. Takker folkens! /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Faxen Svart 16.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2012 Dagen er ikke den samme uten. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Svaap Svart 17.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 I ettermiddag tørrmonterte jeg lista til den ene langsiden samt babord fremre hjørnekloss. Den fremre lista har såpass krapp kurve at jeg var nødt til å steame den for å klare det. Jeg fant et nedløpsrør fra når vi bygde stallen som ville passe fint til en provisorisk steamer. Knakk den i ene enden for å holde på vannet, og la det hele over et bål. Det ble god futt i den etter kort tid. Vi har to voksne dekk liggende på gården som jeg kilte den ene enden fast i, før jeg bøyde lista rundt dekket. Det var noe avved i lista så det gikk ikke så godt, men jeg lager en ny i morgen så er det på'n igjen.... :-) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Treskallen Svart 17.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2012 Et lite triks når du koker ( steamer ), bruk følger på vanskelig ved, dvs fest en ekstra plank på den planken du skal bøye på utsiden av bøyen så vil du se at det blir enklere. Alle gode ting er tre Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post
Svaap Svart 18.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2012 Heisann. Saget ut en ny list i ettermiddag og laget en mal tilsvarende kurven på hyttetaket slik at jeg hadde noe å spenne den mot. Etter at jeg hadde fyrt opp "stemeren" kunne jeg konstatere at det ble brent hull røret i går, og arrangementet var ubrukelig. Ble til at jeg måtte forsøke å kaldbøye listen, litt og litt. Fuktet listen, uten at jeg tror det hadde så veldig mye for seg - eika tar lite fuktighet til seg unntagen i endeveden. Brukte en time på å gradvis bøye den til og det hele gikk fint for seg. Lar den stå en stund, så får vi se hvordan den holder fasongen når jeg slipper presset. Uansett om den springer noe tilbake, så vil den uten for store problemer føye seg igjen når den skal på båten. /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Kenneth 81 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Jeg blir så utrolig imponert over håndtverket ditt! Dette kommer jo til å bli den flotteste skuta i norsk farvann når du er ferdig! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Kvikk'en Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hvor mye har du brukt på dette prosjektet hittil Svaap? Nydelig båt. Sitér dette innlegget Mammadalten. Link to post
Svaap Svart 19.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Hei Kvikk'en. Av tid: Mye Av penger: Mindre Beklager dårlig svar, men jeg har ikke noe god oversikt over dette. Alt av treverk (unntatt dekksplankene) er stort sett kjøpt på rot, så det koster ikke all verden. Bolter har jeg laget selv, med gode rabatter på stangstål. Skruer er dyrt og verktøy er dyrt, så det er klart det baller på seg en del båtlapper... Skulle jeg solgt båten, og fordelt eventuell fortjeneste over rene kroneutlegg, så ville jeg antakelig vært verdens dårligst betalte "båtbygger" - og det er jo noe å smykke seg med ? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Scand 7100 Svart 19.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2012 Super tråd. Følger med hver dag. Skal pusse opp min not båt fra 50 tallet. Men må lese noen tråder først.... Jeg tar av hatten gang på gang..... Sitér dette innlegget Scand Dynamic 7100 5,7 volvo penta 290DP-A 1990 modell "Lysholm 2,5" 26"Tresnekke sabb 6-12 semidiesel 1950 modell Link to post
Janniz Svart 20.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2012 Hei Igjen Ole! Blir så fint att..!! Gleder meg hver gang det har skjedd ting og er trofast leser av tråden din. Ekstra morsomt er det nå da jeg føler meg litt med på "laget".......Hentet meg en Drake i Homborsund for en mnd tid siden....Bjarne Aas bygd i 1940 og forøvrig eneste gjenlevende Drake fra 1940. Skal Lage en tråd etterhvert. Da ønsker jeg deg en God Sommer videre å lykke til videre med Svaap og Minde! :-) Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.