Svaap Svart 9.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Hei Trygve. Jeg har ikke forsøkt å varme opp epoxy som skal fjernes - det er sikkert en god ide! Sjøsetting blir det ikke før til våren, når alt er ferdig. Ser for meg at jeg ikke lager ny rigg med det første - den gamle er fullt brukbar som den er. Ps! Noen som kjenner til om det er pælemark i Bunnefjorden? (Brakkvann). Hilsen Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 9.September.2012 Link til dette innlegget Svart 9.September.2012 Hahhh.. Oppvokst i Bunnefjorden (Bomansvik). Denne fjorden er saltere enn Hvaler/Koster. Den derre brakkvannsbiten kan du glemme! Pelemark? Den levde meget godt den tiden jeg holdt til der. Jeg regner med at sjøsettingen annonseres, slik at jeg kan stille om jeg ikke er offshore. Det blir som rene dåpen av egne barnebarn. For oss som har slitt sammen med deg i et antall innlegg. Og gitt tildels tåpelige råd. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 11.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2012 He he... Dåpen av egne barnebarn Har satt pris på dine innspill Hulda, og ser frem til å møtes på fjorden! Lister til fordekksluka ble limt på plass i dag. Holdt på å glemme maskeringstapen men fikk den av før limet hadde herdet skikkelig. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 12.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2012 Den siste listen på luka ble laget og montert i ettermiddag. Hjørnene skal avrundes når limet har herdet. De to siste listene ved nedgangen til hytta ble også montert. Siden jeg var i gang med listing så gikk jeg for å lage disse til forbindelsen mellom cockpit og hytteveggen. Splittet en halv rundlist i to, så det må vel bli en kvartlist det da.. Disse vil jeg skru på plass med en fleksibel fugemasse mellom, slik at eventuelle bevegelser ikke fører til sprekkdannelse. LItt lett høvling mot anleggsflatene og de passer fint. Toppen kapper jeg etter at de er montert, for å være sikker på å få en helt rett flate for det siste stykket. For en stund siden laget jeg blokker til å montere vinsjene på. Disse har jeg kviet meg for å plassere, men nå har tiden kommet for å bare hoppe ut i det. Båten er såpass liten at det er helt kurant å seile den alene, og det blir også hensyntatt med tanke på hvor vinsjene plasseres. Vinkelen skjøtene vil få inn på vinsjen er det for tidlig å si noe om, men jeg har vinklet brettene noe ut i forhold til en loddlinje. Etter at vinkelen var justert på høvelen: Brettene blir festet med 2 bolter i hver med fornuftige skiver på innsiden. To av blokkene hadde sprukket i limfugen (er ikke så greit å lime eik), så disse ble splittet og limt på nytt. Passer på å raspe limflatene skikkelig opp for å forankre limet inn i veden. Ellers så har jeg (omsider) fått levert inn søknad på å få Minde på listen over "Vernede Fartøy" hos Riksantikvaren. God kveld! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Estenkyr Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 WOW! Dette er helt fantastisk, fant tråden i formiddag og har brukt dagen og mesteparten av natten på å la meg imponere! Utrolig spennende å lese om et prosjekt som er så veldokumentert med bilder og tekst. Lykke til videre med både Svaap og Minde, skal følge nøye med begge trådene fremover! Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 15.September.2012 Link til dette innlegget Svart 15.September.2012 Blir en stor dag her på¨båtplassen også den dagen skøyta sjøsettes. Vi er nok mange her som har latt oss imponere stort og gjerne skulle vært til stede med trampeklapp når hun får vann under kjølen. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Svaap Svart 17.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2012 Estenkyr: Jeg har bladd litt frem og tilbake på alle sidene i strengen min, og ser at det er rimelig mange sider og relativt tidkrevende. Hyggelig at du har funnet det verd tidsbruken. Lena: Takk for kompliment. Jeg har vært heldig å seile redningsskøyte et par ganger i sommer, og det er virkelig stas å kjenne over 30 tonn bevege seg trygt over urolig sjø. Håper alt er vel ombord i Sandefjord. Litt slipearbeid er gjort - slike ting som tar tid, og som ikke alltid er like givende som de er viktige. Rundet hjørnene på listverket til luka: Jeg håper luftingen under madrassene er tilstrekkelig. Hørt mange sliter med rått sengetøy som følge av for tett bunn. Kjenner stadig på at det er litt for lite plass på verkstedet nå. 4 av 8 skruer knakk når de ble forsøkt bakket ut av eika (forborret først). Jeg har erfart dette hele veien med disse skruene, men tror ikke skruene er dårlige, men at det bare er slik det er med 316 kvalitet (A4). Rent praktisk i dette tilfellet, så gjør det ingenting. Jeg propper igjen hullene og lukker øynene. Fein maskinen er uvurderlig på lite tilgjengelige områder! Videre så fikk jeg borret boltehull til begge klossene til vinsjene på babord side. Har ikke syrefaste bolter, men vurderer å bruke 2 stk 12mm kobberbolter på hver blokk, i tillegg til lim i anleggsflaten. Vil det holde tro? Vet jo at kobber er bløtt, men blir det for bløtt? God kveld! Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jernbåten Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Kunne du ikke heller brukt 10 mm rundtjern av AISI 318L i stedet for kopper? Liming av eik er jo ofte en risiko, som du har opplevd allerede. Går fint å klinke rustfritt. Ekesmpelvis tre på en skive før du klinker, slik at klinken får et stort hode. Sitér dette innlegget Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Lena: Takk for kompliment. Jeg har vært heldig å seile redningsskøyte et par ganger i sommer, og det er virkelig stas å kjenne over 30 tonn bevege seg trygt over urolig sjø. Håper alt er vel ombord i Sandefjord. Ja, det er litt spesielt å seile redningsskøyte. Ble selv overrasket over den forskjellen som var etter bytte av Skjæløa vår som også var veldig god i sjøen. Alt er vel ombord i Sandefjord. I vinter skal hun pakkes godt inn, så blir det pussearbeid etter jul og frem mot sommeren. Hun har jo 100 årsdag til neste år og da må hun være i pussen må vite Vi regner med å seile sørover neste sommer, så kanskje vi møtes på sjøen. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Estenkyr Svart 18.September.2012 Link til dette innlegget Svart 18.September.2012 Jeg brukte mye tid, men det kan definitivt klassifiseres som kvalitetstid, og tiden flyr når man har det gøy! Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 19.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2012 I ettermiddag fikk jeg forsenket boltehullene til vinsj-blokkene. Jeg kappet noen 12mm bolter for å kunne fiksere blokkene på plass, uten behov for tvinger. Grunnen til dette var at jeg skulle runde alle kantene på karm/vinsj-blokker med overfresen, og dermed måtte ha "fri bane" for fresen. Må fylle acetylen/oksygen flaskene før jeg får laget boltene. Det gjenstår også et par nater inn mot cockpit karmen som jeg må gjøre ferdig før jeg kan montere blokkene. Ellers så var det gledelig å se at jeg fortsatt kan få brukt dørene til nedgangen etter litt tilpasning. Disse ble laget til den forrige hytta, og er i utgangspunket litt for smale. Jeg lager bare en innvendig karm og justerer toppen til å passere under skyveluka så blir det bra. Det gjenstår justeringer på løpebjelken til skyveluka, og spesielt avslutningen av denne i bakkant. God kveld! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 3.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2012 I helgen fikk jeg fraktet seilsjekta hjem på en båthenger for vinterlagring. Det var så flott vær i går ettermiddag at jeg bestemte meg for å kjøre opp til Årnes for å seile litt oppover elva. Det blåste gunstig for å forsere elvas strøm, med nærmest platt lens oppover. Ved elvedeltaet mellom Vorma og Glomma ligger Nes Kirkeruiner, en steinruin fra tidlig 1100-tallet - et spesielt flott sted på en slik dag, så jeg bestemte meg for å seile til brygga for en titt. Kirkebygget ble ombygget på 1200, 1300 og 1600-tallet før den ble herjet av brann i 1857 etter et lynnedslag. Det ble bidevindseilas hjem igjen, og selv om jeg hadde svært god fart i båten så avanserte jeg for lite i forhold til ønsket retning i forhold til hvor lenge det ville holde seg lyst. Jeg rigget derfor ned masten og rodde mot ganske kraftig motvind i en gooood halvtime. Inne i havna var det rolig og greit, og båten kom på hengeren igjen. Jeg viste at jeg hadde en "Klikk" hjemme i kjøleskapet, og var enig med meg selv i at det hadde vært en fin ettermiddag..... Kraftig regn i ettermiddag betinget innearbeid, og Svaap fikk et par timers oppmerksomhet. Jeg laget forsenker-plugger (i to forskjellige dimensjoner), og plugget listene til luka på fordekket, samt babord fenderlist. Ankeret skal surres på dekk under seilas, og skal helst ikke ligge direkte mot dekket - det vil bare føre til slitasje over tid. Jeg har laget klosser av iroko som er tilpasset ankerets berøringspunkter mot dekket i sammenslått tilstand. Den fremre blokken ville jeg endre på slik at kula på "tverrstokken" lå ned i en tilsvarende grop i et stykke iroko. Brukte deretter et kvistborr for å få ut veden, og et flattborr i senter til slutt. Poenget er å lage en grop i en halvkule-fasong. Bildet er tatt før jeg borret ut senter. Det gjenstår å jevne dette ut, og jeg må klø litt i hue for å finne en måte å få dette gjort pent. (Har ikke lyst til å feste denne til dreiebenken...) Den passet fint til ankeret. Klossen skal rundes litt for å bli noe mer behagelig å se på. Jeg tørrmonterte skylightet, og ser (igjen) at jeg har en utfordring i for lavt tak på verkstedet (eller for høy båt..). Jeg syntes egentlig at skylightet trekker ned helhetsinntrykket på hytta. Er rimelig godt fornøyd med linjene i hytta - ikke for dominerende, men gir akkurat ståhøyde for oss. Skylightet gjør det litt mer "topptungt". Lyset skylightet gir ned i salongen er dog avgjørende for et trivelig bo-miljø! Får håpe det regner i morgen også..... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
egilwh Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Du som er en rev på epoxyliming, får laminere noen buede tverrbjelker til taket og bytte dem ut! Da får du bedre plass.... Er forøvrig ikke helt enig i din kommentar om skylightet. Det er jo vanskelig å si bare ut fra bilder og uten å kunne se båten på litt avstand, men jeg synes det hever inntrykket..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
vivvi Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Like imponert over arbeidet ditt Svaap!! Dette blir helt strøkent! Og er helt klart en båt jeg vil se på sjøen!! Vivvi Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Faxen Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Du verden, for et arbeid, eller kalle det kurs i båtbygging, type gammel båt. Jeg er imponert langt over det som kan settes ord på. Mitt store spørsmål er som følger: Trebåt på land i, hva var det..fjorten år? Vil den flyte eller trengs div pumper? Vel, så vidt jeg vet, tre flyter, men jeg undres likevel. Lykke på ferden Svaap. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
vivvi Svart 4.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2012 Tror ikke jeg tar veldig feil om jeg sier at Svaap kommer til å være relativt tørr når det kommer vann under kjølen, eller hva tror du Svaap?? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Svaap Svart 5.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2012 Hei Egil, Har faktisk vært inne på tanken på å øke høyden på veggene på verkstedet, ved å jekke opp takstolene og bygge imellom. Ble med tanken.... Skylightet får bli som det er. Når mast og bom kommer på plass vil synsinntrykket sikkert endre seg, og det blir kanskje ikke så prangende. Faxen og Vivvi: Takk for hyggelig tilbakemelding. Når det gjelder båtens opphold på land, (17 år) så har det ingen betydning ettersom all ved er skiftet ut. Den står i prinsippet og venter på første gangs sjøsetting. Skroget i Svaap er luset så eneste lekkasje jeg påregner er gjennom store boltehull i senterkonstruksjonen, hvor trange bolthull kan ha åpnet seg noe etter hvert som treet har tørket. Jeg er ikke tøffere i trynet enn at jeg selvsagt kommer til å ha pumpe installert, og backup i beredskap ved sjøsetting Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jawik Svart 6.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2012 Jeg er ikke tøffere i trynet enn at jeg selvsagt kommer til å ha pumpe installert, og backup i beredskap ved sjøsetting :lol: Blir bra dette Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
egilwh Svart 18.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2012 Ole, nå har jeg vært igjennom tråden din på Wooden Boat Forum, bare for å sjekke at ikke du har lagt mer informasjon der! Har ikke finlest alt, men du er nesten renvasket. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Svaap Svart 26.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2012 He he Egil, Ja det stemmer at jeg skribler litt på verdensspråket også .. Inne i en lite produktiv periode for tiden. Var på seilas deler av forrige uke og helg - helt fantastisk!! Skikkelig påfyll av inspirasjon til å jobbe videre for å bli ferdig med båtene slik at byggefase går over i bruksfase... Vel hjemme igjen ville jeg forsøke å sparke igang arbeidet med en enkel og rask oppgave - festing av halegattene både foran og bak. Det hele strandet ettersom jeg ikke fant halegattene - "Jeg er sikker på jeg hadde dem i går" surret i hodet mitt men jeg saumfarte verksted og båt - uten resultat.. I kveld fant jeg dem liggende i linoljekaret (selvsagt lå de der ), så da ble verktøy klargjort til montering. Disse ville jeg spikre med skipsspiker, og jeg hadde noe 3" liggende som tidligere har vært brukt til det gamle dekket. Disse rettet jeg ut for gjenbruk. Etter oppmåling, forborring og fuging av undersiden på beslaget så ble de spikret på plass. God fredag Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 En kort oppdatering: Gjorde ferdig klossene til oppbevaring av ankeret før disse ble montert. Det skal påføres surringer som sikrer ankeret i å løfte seg i sjøgang. Jeg så en smart løsning på en hakeløsning for å holde fordekks-luka åpen som jeg ville bruke. Begynte på den i ettermiddag. l Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Skudenes Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Så kjekt med en oppdatering av Svaaptråden. Du imponerer meg med alt det flotte arbeide du har lagt ned i henne:-) Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Sofaseileren Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 (redigert) Fantastisk arbeid! Bare lurer på: hvorfor velger du å spikre halegattene istedenfor å skru dem? Redigert 30.Oktober.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 30.Oktober.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Hei igjen, hyggelige tilbakemeldinger! Jeg spikret disse ettersom de først og fremst skal ta sideveis krefter, og min erfaring med de skruene jeg har brukt (stor sett syrefast), er at de lett knekker for torsjon og skjærkrefter. En skipsspiker har større motstand mot disse kreftene - tror jeg. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Hulda Svart 30.Oktober.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2012 Hvis SVAAP tillater: Skipsspikere sitter noe innmari i eik. De holder bedre enn skruer, er sterkere, har bedre galvanisering. Det eneste måtte være om SVAAP fikk fatt i bronseskruer av riktig dimensjon, men det kan vel bli vanskelig. Husker når vi skulle foreta reparasjoner av noenlunde frisk eik, ofte dro vi disse spikrene tvers av, umulig å få hele ut. Det eneste jeg kunne tenkt meg, var at venstre- og høyre halegatt hadde byttet plass. Men det kommer an på hvordan man vil ha det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.