Double Weber Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Jeg ville vasket med wihtsprit, parafin el, mye trykkluft for å blåse.Bernt Jeg har den siste uken kikket etter kompressor for å kunne bruke bl.a til å blåse rent. Tenkte at når jeg først går til innkjøp av en kompressor vil jeg ha en som kan takle forskjellige verktøy. Det være seg spikerpistol, muttertrekker etc. Etter å ha shoppet litt rundt fant jeg denne. Syns den passet bra. Satser på at det blir kjøp. KOMPRESSOR 280/8/24 Motor 2,5 HK 1 fas 230V Luftmengde 280 ltr. avgitt 210 ltr. Trykk 8 bar Antall sylindere 1 stk Tank størrelse 24 ltr. Netto vekt 26 kg Andre kompressorer med tilsvarende motorkraft blir for store. De fleste blir da med 50l. tank. Det blir for stort da jeg vil kunne ha den med meg rundt. Opp i hagen, på hytta osv. Her er annonsen: Kompressor Tenningen er elektronisk styrt og jeg har ikke bevegd på throtle posision sensoren. Demonterte forgasseren med den på. Håper med det at tenningen er ok når jeg da monterer. Men "lærlinger" tar jo ofte feil. He he Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Koss1 Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 Bestiller du alt hos boats.net?Hvordan er fraktprisene der til Norge,eller bruker du Jetcarrier? Skal begynde på ca samme prosjektet nå...Johnson 225 2t V6 som har fått vann i nederste forgasser og stått slik en stund(kjøpte båt med defekt motor) Kjekt med prosjekt,kan site litt på nett med og planlegge Link to post
Double Weber Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Bestiller du alt hos boats.net?Hvordan er fraktprisene der til Norge,eller bruker du Jetcarrier? Jeg har til nå bestilt fra boats ja. Har funnet at det 3-4 ganger dyrere å kjøpe de i norge. Frakt pleier å ligge på 30-50$ + noen avgifter. Kommer lit an på. Hva er jetcarrier? Redigert 2.Februar.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Forrige bestilling var pakninger. Da veide pakken 2kg og rommet ikke så veldig mye. Maks 10liter. Frakten fra boats var på ca 35-40$ tror jeg. Deler og frakt fra boats kom på 1600kr. Da jeg hentet ut pakken betalte jeg i tillegg 400kr i moms og 200kr for et eller annet. Vet ikke helt hva de 200kronene var. Si de 200kronene var for noe i forbindelse med frakt da så betalte jeg (40$)234,- + 200,-=434,- i frakt. På jetcarrier hadde jeg betalt mellom 240,- og 355,- pluss frakt fra boats til havna. Mulig det er noe å tjene på jetcarrier. Skal tenke litt på den ja Redigert 2.Februar.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Koss1 Svart 2.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Takker for svar,da blir det en bestilling over dammen...Kjøpte du gasket kits,eller enkeltdeler?Og evt fornøgd med kits'ene? Dei 200 kr er vel noe av dette: Fra posten.no: Kr 217,- Fortolling per oppdrag når Posten fortoller for deg. (Dette faller vekk ved Jetcarrier?) Kr 109,- Ekspedisjon egenfortolling og tollagerkostnad*. Kr 108,- Forenklet tollbehandling per oppdrag. Kr 441,- Tollrefusjon (per søknad). * Prisen dekker kostnadene knyttet til lovpålagte oppgaver som Posten må utføre: Ankomstbehandling, registrering av sendingen og pliktig tollagerregnskap overfor Tollvesenet. Redigert 2.Februar.2010 av Koss1 (see edit history) Link to post
Double Weber Svart 2.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2010 (redigert) Takker for svar,da blir det en bestilling over dammen...Kjøpte du gasket kits,eller enkeltdeler?Og evt fornøgd med kits'ene? Kjøpte pakningssett. Bestod av 31 deler. Pakninger, o-ringer og simmerringer. Er en del rimeligere enn å kjøpe en og en. Har sluttet å sjekke priser i Norge. Har tidligere kjøpt diverse følere til elektronikken og fikk da bakoversveis av prisene i norge. Husker spesielt knocking sensoren koster 6500kr I norge og 1300kr på boats. I norge regnet de 3ukers leveringstid da de måtte bestille delene fra Japan. Boats måtte også det men jeg hadde de innen 2uker var gått. Redigert 2.Februar.2010 av Double Weber (see edit history) Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Nå begynner det å nærme seg litt mer arbeid her i gården. Har vært og kjøpt meg en kompressor som jeg skal bruke til å blåse rent. Har bestilt deler fra boats.net, venter de om en uke eller to. Jeg får 131 deler derfra. Det ble så mange forde nåle legerene kommer en og en. Bestilte 80 av de tilsammen. Hvor mange nåler går det på hver? Jeg har også handlet inn "flytende pakning". Det ble "Plastic Padding" sin "Gasket" Beskrivelse: Plastic Padding Gasket Pakning på tube. Temperaturer fra - 60 til + 250 grader C. Erstatter eller supplerer pakninger av kork, filt, gummi m.m. Tåler høye trykk, diesel, smøremidler, bremsevæsker, glykol og vann. Brukes til motorblokker, bunnkasser, ventildeksler, kompressorer, vannpumper, hydraulikk, landbruksmaskiner m.m. Er det noen som har erfaring med dette produktet? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
step Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Monter pakninger tørt. Litt fett på o-ringene. Mellom bunkassen og blokk er det best å bruke OMC Gel-Seal. Ikke bruk den gufa fra Plastic Padding. SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Double Weber Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 best å bruke OMC Gel-Seal. Ikke bruk den gufa fra Plastic Padding. Har blitt anbefalt den tidligere. Skal se om ikke jeg kan få den i hus. Hvor selger de den? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Alle Evinrude forhandlere burde kunne skaffe det. Bernt Link to post
Double Weber Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Alle Evinrude forhandlere burde kunne skaffe det. Ok. Da kan jeg oppsøke "sjøsport service" i nodeviga her i kristiansand. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Da har jeg begynt prosessen med å gjøre rent på de forskjellige plasser. I og med at jeg har plukket fra hverandre alle deksler og skal skifte ut alle pakninger er det litt av en dritt jobb. Har allerede brukt opp en boks med gasket remover og en halv boks med sitrus spray som jeg hadde igjen. Det er ikke bare pakningsrester som jeg fjerner men en masse avleiringer etter saltvann i kjølevannskanaler. Det er det som er mest arbeid. Komme til i alle krinkler og kroker der det sitter saltrester. Det ser iallefall ut som saltrester. Hvite klumper... Men nå er jeg i gang. Deilig å få hull på den bobla. Fortsetter i morgen, og da har jeg handlet inn no mer verktøy som jeg tror kommer godt med. -Forskjellige størrelser stålbørster. Både manuelle og slike til å montere på drillen. Er veldig forsiktig når jeg bruker de. Vil ikke kjøre de for hardt og risikere å ødelegge noe. -Mer gasketremover og sitrusspray. -Ett sett med hoggjern -Vannutskiller til kompressoren Kommer sikkert på noe mer. Hvis noen har greie tips til denne prosessen er det bare å hyle ut. Jeg har ingenting i mot å gjøre en vanskelig/kjedelig prosess lettere Er det for eksempel et middel jeg kan dyppe disse delene/dekslene i for å gjøre rent? Går det an å vaske de på noe måte? Hadde vært litt gøy å fått det rent når jeg først har det åpent. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Koss1 Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Pakningstoff: Yamaha Gasket Yamabond 5 (http://www.boats.net/index.php?p=product&id=880981&parent=8) skal vel gjøre nytten?sett bra anbefalinger,men,har ingen personlig erfaring med den. Ang motorvask så har jeg levert inn min blokk til honing(var noen småstriper) hos motorverksted,og dei tar vask av blokk for en ca 500lapp,er vel et slags syrebad eller noe som blir brukt,kan vere en god erstatning til 3 timer med citrus-rens :) (Følger denne tråden med argusøyne,da jeg begynner om 3 ukers tid på min motor...har bestilt ny veiv/lager, og forgasserkits til 2 stk 225 johnson motorer....) Link to post
Bernt Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Varmt vann og mye zalo er fine greier Link to post
Droll Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Er det for eksempel et middel jeg kan dyppe disse delene/dekslene i for å gjøre rent?Går det an å vaske de på noe måte? En god varmvanns stimer + kraftig avfettings middel gjør susen, bare vær litt forsiktig med varmen ( har hørt om sylinder foringer som har løsnet og flyttet seg ) eller Ikke min blokk Vann er ikke skadelig for motordeler... gjelder bare å få ut alt etterpå.... Arne Kjetil Deler søkes... Link to post
Dust Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Ultralydvasking er bra, får vekk all skit inni alle krinkelkroker der du ikke kommer til med normal rengjøring Link to post
Double Weber Svart 28.Februar.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 dei tar vask av blokk for en ca 500lapp Er jo et mulig alternativ når jeg kommer så langt. Holder foreløpig på med alle "lokkene". Følger denne tråden med argusøyne,da jeg begynner om 3 ukers tid på min motor. Legg ut bilder og skriv litt om det. Hadde vært gøy å se Varmt vann og mye zalo er fine greier Vann er ikke skadelig for motordeler... gjelder bare å få ut alt etterpå.... Det var det jeg håpte på. Da skal de få seg en god ærlig vask Ultralydvasking er bra Hva er ultralydvask? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Dust Svart 28.Februar.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2010 Alle metalliske materialer Metallfilter Ventiler Motordeler Steder som er vanskelig å komme til Miljøvennlig Skånsom for produktet Rask, effektiv og miljøvennlig delevasking med ultralyd. Ved slik vasking sendes ultralyd inn i rengjøringsvæsken (normalt varmt vann med alkalisk vaskemiddel). Ultralydens høyfrekvente vibrasjoner skaper mikroskopiske kavitasjonsbobler i rengjøringsvæsken. Disse utsetter overflaten på den skitne komponenten for kraftige trykkbølger som effektivt løsner fett og urenheter. Rengjøring med ultralyd fungerer bra på steder som andre rengjøringsmetoder ikke kommer til, f. eks. Inne i hulrom og kanaler. Ultralydvask er en miljøvennlig løsning for å komme bort fra miljøfarlig triavfetting Du finner sikkert noe på nettet Link to post
Double Weber Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Da har det vært enda en dag med vask, vask og atter vask. Skikkelig kjedelig arbeid! Har igjen brukt pakningsfjerner og hoggjern til å skrape av pakningsrester. Kjøpte også inn et par stålbørster til drillen. De var greie å bruke i kjølevannskanaler for å fjerne saltrester og annet dritt. Satte til slutt alle delene inn med avfetting og vasket de i zalovann. De ligger nå og tørker forran ovnen. Legger med noen bilder. Ikke alt for interessante bilder men... En del saltrester og annet møkk Litt mindre salt o.a. Kan ikke få det helt rent. Da ville jeg hatt arbeid til over sommeren. Det er vel ikke meningen heller at det må være det på disse plassene. Gleder meg spesielt til jeg skal begynne å vaske inn her. Not! Det var det for i dag. I morgen skal jeg fortsette med demonteringen av veiva. Det er litt gøyere arbeid. Er iallefall fornøyd med at det værste og kjedeligste vaskearbeidet er påbegynt Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bernt Svart 1.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Bruk edikkvann til å fjerne salt/kalk Bernt Link to post
Double Weber Svart 1.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2010 Bruk edikkvann Hvor sterk blanding anbefaler du? Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Da er delene lagt i vann igjen. Lar de ligge ut dagen i eddik-vann. I dag fortsetter jeg med demonteringen. Har skrudd ut alle rådeboltene og demontert alle rådelagerene. Her er jeg litt over halvveis. Så løftet jeg ut veiva og demonterte de to veivlagerene. Finner ikke noen synlig skader på veiva. Bare denne missfargingen. Er det noe å bry seg med? Burde jeg våt-slipe det vekk? Disse to gule injectorene som sitter under hvert sitt veivlager, er det fra autoluben? Når jeg først er inne på autoluben. Her er vel det stedet der autolube-pumpen skulle vært koplet til veiva? Nederst i blokka. Det hullet som går ut til pumpa. Der var det ingenting. Og her er vel stedet på veiva. Den er der fremdeles. Altså den delen bak lageret som er "gjenget". Skulle drevet gått i de gjengene på en måte? Merket råder og stempler slik at de går tilbake i riktig sylinder ved montering. Tok de deretter ut og la de fint på benken for videre operasjon. Legger ved noen bilder av et par av sylinderene. De ser jo forholdsvis greie ut. Men tror jeg spanderer honing likevell. Jeg demonterte også ett av stemplene fra råden. Ville se hvordan det gikk for seg. Skal jo skifte nålelager når de kommer. Venter med å ta de andre fra hverandre til da. Det var 30 nåler i hvert stempel. Det vil si at jeg har bestilt alt for få nåler. Jeg kommer til å trenge 180stk., men har bare bestilt 80... Må nok legge inn en liten bestilling til da jeg mangler et par andre småting også. Det var det for denne gang. Nå tror jeg at jeg skal ned i garasjen igjen og muligens begynne å gjøre rent selve blokka Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 2.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2010 Her har jeg tatt av autolube pumpa. Som dere ser mangler akslingen som skulle ha gått inn på veiva. Jeg blåste inn i hullet der akslingen skulle ha vært og da kom det luft ut der olja fra tanken skulle gått inn. Altså der den hvite guffa kom ut av tidligere. Det vil si at jeg burde vel fjerne den pumpen og stenge igjen det hullet? Ellers vil det vel skvette ut olje fra den pumpen i tide og utide? Olje som vel egentlig skulle ha blitt transportert opp til toppen av blokka via disse hullene og slangen som beskrevet tidligere i tråden(se innlegg #56 & #60). Jeg legger også med noen bilder av veiva Dette er nede på veiva. Her har det jo vært litt vann i bildet så det er litt rust. Den sitter ikke dypt. Regner med den er lett å få av. Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 7.Mars.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Da har jeg fått gjort litt igjen. Den mye omtalte og anbefalte "OMC Gel Seal" er handlet inn. Ellers går det fremdeles i vasking. Har tatt for meg blokka i dag. Gjorde først grovrent på alle pakningsflater med pakningsfjerner og sparkelspade. Deretter fjernet jeg saltrester og kalk med stålbørste. Der jeg kom til iallefall. Så la jeg hele blokka i eddikvann over natta. Det løsnet opp veldig mye dritt. I dag har jeg stort sett stått utenfor med en stamp fylt med zalo-vann og vasket blokka. Vasket godt inni hver av sylinderene samt resten av blokka. Etter det skyldte jeg godt i stamp nr 2 der det var rent vann. Når det da hadde rent godt fra seg bar det inn foran jøtul-ovnen der det nå ligger og tørker. Jeg satte også på en vifte-ovn som blåser "kald" luft inn for å få sirkulasjon. Fyrer ikke så alt for hardt, da tror jeg det kan bli noe mye varme. Etter den har fått tørket skal jeg sette den inn med oppbevarings ojle. Til uka skal jeg ta med blokka inn på "sørlandet sylinderservice" og få den honet. Det skal bli bra. Delene fra over pytten ligger i tolla. De kommer nok i slutten av neste uke. Skal da ta meg fri fra jobb for å få litt intensiv jobbing i noen dager. Det er da det spennende begynner. Monteringen. Endelig! Det var det for i dag Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Bjartn Svart 7.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2010 Artig å se. Blir godt som nytt dette! Det er to ting jeg har for lite av - tid og penger. Men båt skal man ha! Min prosjekttråd her på BP Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn