Careka Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 hva anbefales av Alu pasta. ? engig i å ikke skur på noe som funker, men bare litt sjekk må gå an, skal ikke ha full overhaling. :) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2020 Biltema har førsteklasses alu.pasta. Brukt den i mange år. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Marius Svart 21.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2021 (redigert) Hei Vil bare dele min siste erfaring med min kjære og vanligvis trofaste Yanmar 6lpa-dte fra 2006. På min siste fisketur før jul hører jeg på tomgang en ulyd. Høres ut som lett vibrasjon foran i motoren. Fant ikke helt ut av det, så ba kompetent Yanmar verksted se på saken. Konkl: Etter kun 1400 motortimer finner de at vulkaniseringen mellom nav og reimskiven har havarert. Greit tips å være oppmerksom på. Kan oppstå uten forvarsel og fort bli en dyr affære hvis man ikke reagerer kjapt...... Hilsen Lars M. Sitat Redigert 21.Januar.2021 av Lars Marius (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Lars Marius skrev for 14 timer siden: Etter kun 1400 motortimer finner de at vulkaniseringen mellom nav og reimskiven har havarert. Hvilken reimskive og nav ? Sitér dette innlegget Link to post
GSEuser Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Mix skrev for 2 timer siden: Hvilken reimskive og nav ? Såvidt jeg vet er det kun reimskiva på veiv som er vulkanisert. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 22.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2021 Kjent problem på 6LPA-STx. Info fra Yanmar: Yanmar advises the crankshaft pulley to be replaced every 1.250 hours. https://drive.google.com/file/d/1wK7Jd_U9Z0ZRyYH-a1oJP1x5x39vRwqk/view?usp=sharing Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Hm, gjelder dette for 6LPA-STP også, mon tro? Dokumentet nevner bare STP2... Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
arnearmoa Svart 23.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2021 Jeg ser det ikke er nevnt i diverse brukermanualer jeg har for 6LP-STE og 6LPA-STP fra 1999, 2002 og 2006, men det ligger inne nederst i lista på en svensk brukermanual for 6LPA-STP2 fra 2007, dvs. faktisk før det bulletin-skrivet i linken ovenfor (2008). Men det er vel temmelig lite forskjell på disse motor-variantene, og jeg tviler sterkt på at de har byttet demper til en dårligere variant på 6LPA-STP2. Det har nok heller kommet inn i manualene etter noen år med erfaringer... Her gjetter jeg litt, og har ikke sjekket om de f.eks. har likt delenr. Sitér dette innlegget Link to post
Bjarne R Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 I min båt er det 2 stk kjølevanns inntak ca 1.1/2" (kuleventil) ca 10/12 år gammel, en på hver side av kjølen. Dem går inn til et t rør og videre til motoren med samme diameter på slangen. Disse hadde jeg stengt etter siste turen. Så når jeg åpnet for å starte opp motor så glipper den ene av hendlene, så den ikke åpner seg. Har jeg da nok kjøling med en ventil åpen? Motor Yanmar 4lh-hte 135hk.. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 23 hours ago, arnearmoa said: Jeg ser det ikke er nevnt i diverse brukermanualer jeg har for 6LP-STE og 6LPA-STP fra 1999, 2002 og 2006, men det ligger inne nederst i lista på en svensk brukermanual for 6LPA-STP2 fra 2007, dvs. faktisk før det bulletin-skrivet i linken ovenfor (2008). Men det er vel temmelig lite forskjell på disse motor-variantene, og jeg tviler sterkt på at de har byttet demper til en dårligere variant på 6LPA-STP2. Det har nok heller kommet inn i manualene etter noen år med erfaringer... Her gjetter jeg litt, og har ikke sjekket om de f.eks. har likt delenr. Hm, interessant. I så fall bør jeg vel gjøre noe snart, da... Koster vel noen lapper en slip operasjon også, er jeg redd Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Komodo Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 (redigert) Bjarne R skrev for 3 timer siden: Har jeg da nok kjøling med en ventil åpen? Motor Yanmar 4lh-hte 135hk.. Ja, det går bra. At du har to separate inntak er nok kun gjort for å ha redundans dersom det ene inntaket skulle tette seg, noe som egentlig er veldig sjeldent. Lagt til: Men du bør jo snarest få båten på land og bytte alt av gjennomføringer og ventiler (høres det ut som). Redigert 24.Januar.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bjarne R Svart 24.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2021 Komodo skrev for 5 timer siden: Ja, det går bra. At du har to separate inntak er nok kun gjort for å ha redundans dersom det ene inntaket skulle tette seg, noe som egentlig er veldig sjeldent. Lagt til: Men du bør jo snarest få båten på land og bytte alt av gjennomføringer og ventiler (høres det ut som). Takk for svar, Komodo igjen. Ja må få byttet disse så snart som mulig. Må se ann været og temperatur for best mulig tetting av gjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 25.Januar.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2021 On 1/24/2021 at 3:08 PM, Turbåt said: Hm, interessant. I så fall bør jeg vel gjøre noe snart, da... Koster vel noen lapper en slip operasjon også, er jeg redd Ja det går nok noen lapper.... Reimskive er priset til 580€ her: https://yanmarshop.com/en-GB/catalog/all/servicebom/yanmardata-980327/yanmar-marine-marine-main-engine-small-lp-series-6lpa-step-fig-21-crankshaft Usikker på om reimskiven er 100% lik på Toyota, men den er noe billigere her: https://www.onlinecarparts.co.uk/oenumber/1340817010.html OBS! Det finnes flere typer/ Toyota delenummer.... En liten video som viser demontering på en Toyota: Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 5.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2021 @.Snorre En liten oppdatering siden sist. Jeg sjekket med Yanmar service verksted og fikk betryggende ord om at det var ingen grunn til å gjøre noe med dette. Jeg har en 6LPA-STP og den har ikke denne eventuell svakheten. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Linea Svart 5.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2021 Hei, vet du hvilke årsmodeller som dette gjelder for? Eller samtlige med samme typebetegnelse. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 5.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2021 @Linea Nei, dessverre, det gjør jeg ikke. Jeg forstod det slik at det gjaldt typebetegnelsen. Jeg fikk også inntrykk av at det egentlig ikke var så veldig alvorlig, uansett typebetegnelse. Amerikanerne er jo livredde for søksmål så de utsteder gjerne slike varsler ved det minste tegn på usikkerhet, for å redde skinnet sitt i en ev fremtidig sak. Det var ihvertfall slik jeg oppfattet samtalen. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Linea Svart 6.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2021 Turbåt. Ok, takk for info Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Hei Bytter impeller på en 6LYA-STP/Johnson pump F75B-9. Det ser ut som det har kommet noen dråper ut av sladrehullet på pumpen for en stund siden (irr), synes også at ene taggen på kammen (vanskelig å vise på bilde) ser litt mer slitt ut. Ene skovlen hadde løsnet fra impelleren, fant den igjen i varmeveksleren heldigvis. Pumpen ble overhalt i 2016, og det er ikke noe slark eller noe etter det jeg kan kjenne. Jeg innehar ikke nok kunnskap til å ta en selvstendig vurdering, men er det noe av det jeg skriver her som indikerer ny overhaling evt. bare å sette inn ny impeller å montere det igjen? Mvh. Kjell Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 17.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2021 Snakket med en mekaniker da jeg byttet simringer på min vannpumpe nå nettopp. Han sa simring levetid 5 år, alt over det er risikosport. Sitér dette innlegget Link to post
kosl Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 (redigert) @willmasta Byttet du simringen kun i impellerhuset eller den inn mot blokka også? Redigert 19.Juni.2021 av kosl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 kosl skrev for 1 time siden: @willmasta Byttet du simringen kun i impellerhuset eller den inn mot blokka også? Denne pumpa er "frittstående" og reimdrevet, så bare en simring. På forrige båt var det to, og da byttet jeg begge. Er vel lurt å ha samme intervall der, samtidig som det er greit å bytte begge når man først er i gang. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Hei! Jeg setter på Balmar remsystem på min 3gm30f.men det blir et lite problem. Remmen kommer intill en "kopp" som står ut. På 3gm er det en akseltapp for håndsveiv der. Men på 3gmf er det altså en kopp. Kan jeg skjære vekk 3mm på koppen eller vil jeg da få oljelekkasje? Redigert 27.Juni.2021 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
presenningen82 Svart 27.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2021 Har en 6LPA-STZP med Bravo1 drev som jeg prøver å ferskvannskjøre (første gang) men den suger ikke opp vannet. Har prøvd med spylemuffer på drev samt kopp på sjøvanns inntak under båt og drevpose. Men på ingen av disse kom det vann ut av eksos igjen, så heller ingen gjennomstrømming i grovfilteret for sjøvann i motorrommet. Sjekket impeller og den ser helt fin ut, men bytter den uansett nå som den ligger åpent. Båten og kjølingen fungerte helt fint gjennom sommeren. Kan det være for mye luft i sjøvann slangene? Noen tanker? Sitér dette innlegget Link to post
presenningen82 Svart 27.Oktober.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2021 Ved nærmere ettertanke, virker det veldig som luft. Jeg får prøver stenge sjøvannsinntak i skrog, fylle opp sjøvannsfilter og se om det da blir gjennomstrømning via drevet. Sitér dette innlegget Link to post
presenningen82 Svart 1.November.2021 Link til dette innlegget Svart 1.November.2021 Dersom andre skulle oppleve lignende, så bekreftes det at årsaken var luft. Tok av og på sjøvannsfilter lokket og skrudde godt til, stengte sjøventil men fortsatt var det minimalt som kom gjennom. Tok av slange på sjøventil og prøvde med litt vann gjennom ventilen mens den var lukket og her rant det rett gjennom så denne må byttes. Teipet igjen slange fra sjøventil og til slutt ble det en ok vannstrøm som gikk gjennom (drevpose) :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.