Okkaby Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Om det ikke hjelper å rense kontakter, så hjelper det nok ikke å ta den ut heller. Å rense den del som sitter mot svinghjul har nok lite hensikt. Da er det at den er gåen å må byttes. Så ville ikke ta ut før den evt må byttes. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
TideRace Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 At det kan oppstå dårlig kontakt her er en kjent problemstilling. Når du bytter anoden på enden av kjøleren rett over kontaktene til giveren, hender det at det renner vann ned i kontaktene. Før du gjør noe mer drastisk anbefaler jeg at du kjører på med CRC (eller tilsvarende) på kontaktene og i kabelskoene på giveren. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 10.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2018 Takk Okkaby og Phoebe! Jeg starter med kontaktrensing! Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2018 Måtte bytte rem i forbindelse med bytte av dynamo på min 3QM30. Fikk da en liten overraskelse som jeg ikke kan forestille meg er originalt. For å få av rem, måtte jeg løsne vannpumpa, samme for å få på nye rem. Noen som jo er komplett idiotisk. Er dette originalt, eller kan det være som jeg mistenker, at de har montert større remskive, i forbindelse med bytte fra enkelt til dobbelt, når de montert hydraulisk haler på båten? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Arvid_A Svart 18.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2018 Da kan jeg runde av historien om turtellerproblemet på 6LPA-DTP'en vår. Løsningen var den billigst mulige, og helt i hht rådene ovenfor: Av med kabelskoene på giveren En god dusj 556 På med kabelskoene Resultat: Turtelleren virker igjen! Takk for gode råd! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 19.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Mistet 300 rpm av toppfarten på 6LP Da har jeg skrudd sammen motor, med justerte dyser, ny regreim, nye dieselfilter og dratt på tur. Starter og går fint, mindre røyk enn i fjor. Men nå går den ikke over 3500. Går greit opp dit, men så står turteller og gjør bitte små hopp. Har jeg gjort noe galt, kan jeg ja misset en tann på regreima, eller kan det være kommet noe grums i dysene? Eller er det noe annet jeg bør sjekke først? Gjorde det på land så den er nystoffet... dritt altså Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Mix Svart 19.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Whiskey skrev for 3 timer siden: så står turteller og gjør bitte små hopp. Kun turteller ? Eller merker du endring på motoren også ? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 19.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Jeg har nok mistet reelle 300 rpm ja, har mistet noen knop og... Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Hekkbølgen Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Noen som har tips til alternativ til orginale dynamoreimer til Yanmar 6lpa stp? Motoren vet jeg et toyota fra bunnen. Men er det samme dynamo på 6lpa og Toyota? Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 (redigert) Byttet akkurat på min, 6lp dte, iflg delekatalog, samme på ste. Kjøpte på Yanmardeler.no (Vestfold elektrodiesel) fikk de du ser på bildet, googlet du optibelt xpz 1000, finnes de ganske rimelig her og der, og tilsvarer sikkert noe annet og... https://www.ebay.co.uk/p/OPTIBELT-Belt-XPZ-1000/671711345 Redigert 17.Juli.2018 av Whiskey (see edit history) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Kjellg Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Hekkbølgen skrev for 10 timer siden: Noen som har tips til alternativ til orginale dynamoreimer til Yanmar 6lpa stp? Motoren vet jeg et toyota fra bunnen. Men er det samme dynamo på 6lpa og Toyota? Vet ikke hva du tenker på, men om du tenker å gå over til flatreim så har Jørg Becker det. Tbbecker.no Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 18.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2018 Takk for tips. Jeg tenker det er på tide å bytte da de gamle nærmer seg 5 år og orginale Yanmardeler er jo grisedyre. Sitér dette innlegget Link to post
Turbåt Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 On 7/17/2018 at 9:14 PM, Hekkbølgen said: Noen som har tips til alternativ til orginale dynamoreimer til Yanmar 6lpa stp? Motoren vet jeg et toyota fra bunnen. Men er det samme dynamo på 6lpa og Toyota? En av mine røyk i fjor. Fikk først en nødløsningsreim som passet sånn passe fra Jernia i Kragerø. Endelig erstatning ble bestilt her: http://s.aliexpress.com/BV3QRFFB? Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
tilplan Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Jeg har bare tatt med den gamle dynamoreima til BilXtra og fått to nye. Det er standard hyllevare hos dem og andre bilutstyrsforretninger. Kan ikke huske at det var spesielt dyrt heller, tror ikke det var mye mer enn det @Turbåt linker til. Den jeg kjøpte hos BilXtra var Gates 6220MC, AVX10 x 1000La. Har notert delenummer 90916-02452 fra Toyota, men Toyota kunne ikke hjelpe meg med reim. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Ja man trenger ikke gjøre det vanskelig, bilutstyrsforretninger, maskinforretninger etc. har reimer som hyllevare. Hverken Yanmar eller Toyota lager reimer. Optibelt, Gates, Continental Contitech etc.etc. lager utmerket kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Gates er vel uansett en av verdens største gummiprodusenter. Dykkerdrakta mi er faktisk Gates Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mix Svart 19.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2018 Slagordet på den lokale gummifabrikken: Idrett i yrke gir sunnhet og styrke, gummien, gummien, gummien ! Sitér dette innlegget Link to post
APS Svart 22.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2018 (redigert) APS skrev On 25.4.2012 at 18.15: Hei. Har ein Yanmar 222 hk, mod 2003. Her har dynamoen slutta å virke. Leverte den inn på ein bilverkstad der dei har kompetanse til å sjekke dynamoer. Fekk den tilbake same dagen med beskjed om at den fungerer 100% Det går 4 ledninger inn på dynamoen. Batteri+ jordkabel (fordi denne dynamoen er dobbelisolert) ein kabel til ladelampe og ein for straum innpå dynamoen. Når eg startar motoren så sloknar ladelampa men den ladar ikkje innpå batteria. Ladestraumen ut frå dynamoen er målt til 12,4V på fullada batteri. Batteribanken var ny i 2011. Er det nokon som har erfaring med dette, evt opplevd det same?? Er veldig takksam for svar. Dynamo til besvær. Er nettopp komen heimatt etter ein 8 vekers tur til Bodø. Då vi passerte Leka på nord, begynte ladelampa å lyse og eg konstanterte raskt at dynamoen var deffekt igjen. Denne dynamoen kjøpte eg til erstatning for den som slutta og fungere for 3 år sidan. Dette var ein fabrikkny dynamo. Etter ein del telefonbruk fekk eg fatt i eit firma i Sandnessjøen som hadde dynamo å lager. Då var det berre å slå av alle unødvendige straumbrukarar og gå til Sandnessjøen. Fekk her innsett ein byttedynamo som fungerer prikkfritt. Då eg ønskjer å ta opp med Yanmar kva som kan vere årsaka til at eg har brukt 2 dynamoar på 1800 timar, kjøpte er ut denne. Er det nokon her som harliknande erfaringar? Redigert 22.Juli.2018 av APS (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 24.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2018 Komodo skrev On 19.7.2018 at 10.40: Gates er vel uansett en av verdens største gummiprodusenter. Dykkerdrakta mi er faktisk Gates Regreima på Yanmaren sto det Unitta på, litt googling, så dukket Gates opp som eier av Unitta, bestilte meg en Gates reim med samme spek for et par hundrelapper istedenfor den til 2000 eller hva det var Yanmar skulle ha Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
aileenll Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 (redigert) Min 3gm30f har begynt å spise viftereimer. Ettter noen dager i båten, starta vi som vanlig. Gikk i 10 min, så lyste ladelampa og alarmen ulte. Reima var slitt av, tynn på et stykke der den var røket. I helga jentok det seg. Kan det være lager i dynamo som er slitt, og motstand ved kraftig ladning som sliter reima? Det er greit med seil, nå motoren svikter, seilte hjem til brygga. Redigert 29.Juli.2018 av aileenll (see edit history) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
hermandotno Svart 29.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2018 Hei! Jeg er - for å starte med det - helt grønn angående dieselmotorer og starter på bånn. Jeg har derimot lyst til å fikse dette selv, for å lære.. Jeg har en Yanmar 1 GM i seilbåten min som har sluttet å lade batteriene. Spørsmålet er hvor jeg skal starte. Fikk målt på dynamoen med voltmeter og bekreftet at der var det dødt. Har lys på ladelampa. Jeg har lest en del her inne angående dioder O.l, men det ble litt avansert. Noen som kan sende meg i riktignret, hvor skal jeg starte å feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post
Kvalitetstid Svart 1.August.2018 Link til dette innlegget Svart 1.August.2018 Hei, jeg er ny i dette forumet. veldig mye bra informasjon rundtom vurderer en Viksund 925 fra 91 med en Yanmar 165 / 164 HK motor i (4LHDT) motoren er kjørt ca 3000 timer.. noen betenkeligheter her? Båten har rett aksel / propell https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78094925 MVH Odd-Inge Johannessen Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Noen som vet hvilken propell som er rett til en Viksund 880 med en Yanmar 3QM30? Får pr idag ikke noe mer turtall enn maks 2400. Så mistenker det sitter en feil propell på denne. Hadde vært greit å få rett propell, så en kunne holde 7-8 knop i stedet for 6 på 1800-2000. Motor holder goe temp(50), å lite røyk under normal bruk med 1800-2000. Men over det så kommer det noe hvit røyk. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Husky Svart 14.August.2018 Link til dette innlegget Svart 14.August.2018 Her, min gamle Viksund 880 hadde en trebladet 18x13. Akselen hadde da et maksturtall på 1385 rpm (Perkins 4.108 @ 3600 med gir på 2,6:1). Marsjfart på 6,5 - 7, maks 8. mvh Espen Sitér dette innlegget mvh Espen Link to post
thaugv Svart 15.August.2018 Link til dette innlegget Svart 15.August.2018 Noen som har info om hvordan/ hvem som tuner en yanmar 6LY3-UTP? Hva er forskjell på 6LY3-UTP (369HK) og 6LY3-STP (427HK)? Er det samme motor med forskjellig elektronikk? Tenker at det hvertfall i teorien bør være mulig å omgjøre en UTP til STP...??? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.