Sisu_ Svart 2.September.2018 Link til dette innlegget Svart 2.September.2018 Olsen83 skrev On 1.9.2018 at 23.31: En ting jeg ville hatt med er en rull med loctite 55, er godkjent for drikkevann, olje og temp opptil 120 grader i en hendig beholder. Er enklere å få på gjenger på trange steder enn vanlig hamp. Har utelukkende gode erfaringer med denne. Brukt med hell på 50 bars gassystem samt vakuum ned til <1mbar. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 5.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2018 En bra artikkel om langtur og båt i siste På Kryss....... Anders Eriksson som skulle seilt jorda-rundt non-stop.....skriver om sin båt han har 600W solpaneler installert og mener att det er mer en nok.....for sitt forbruk. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Lenge siden denne tråden har blitt oppdatert. I år har vi seilt Oslo London Amsterdam Mastrand med 2 kryssinger av Nordsjøen. En fantastisk fin tur og båten har fungert som den skal. Blir bare mer og mer fornøyd med den ? Å bo midt i London sentrum i egen båt er fantastisk og anbefales virkelig ? videoer fra årets tur ligger her https://www.youtube.com/user/Bitteliten5 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Har dere gjort noen erfaringer på turen som fører til endringer? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 (redigert) Båten fungerer bra. Mekanisk og praktisk ser jeg Ikke noen vesentlige endringer. Redigert 16.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Da høres det jo ut som om du har er i mål med testing og utrustning foran langturen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne Henriksen Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Flotte filmer! Hva sa hollenderne til at du hadde flagget deres opp ned? :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bitteliten Svart 16.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Takk ? Vi rakk å endre det før vi kom i havn i Amsterdam ?? forøvrig er det overhode ingen reaksjoner på Q flagget. Innsjekk UK gjøres på yacht hotline. I Holland fant vi aldri ut hva vi skulle gjøre.. Sitér dette innlegget Link to post
Stefanesai Svart 16.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2019 Føgler denne ? Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 leste OP igjen, er du fortsatt helt bestemt på automatisert knappestyring av riggen? skjøter/fall etc? ellers, kom over denne på youtube artig sak, mega plass for 2 på lang tur en del bra saker her, en del løsninger som ikke faller i smak men denne er BILLIG Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 17.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 (redigert) @janet I og med at vi endte opp med å kjøpe brukt båt så ble det mer manuell rigg. Vi har rullemast med betjening fra mast og to rulleforstag. Alt manuelt. Fungerer bra det ? vet at det er ønske om el vinsj når jeg skal opp i masta ? men andre ting har prioritet over det ? av større ting som gjenstår på båten er bytte av stående og løpe de rigg og watermaker. Jeg vurderer også et lettvindseil. Seilgarderoben ellers er godt vedlikeholdt og jeg tror den holder greit en del av turen rundt jorda. Driver og lærer meg videoredigering i Imovie. Ligger nå uten en redigert og oppdatert versjon av 3. film fra turen vår Redigert 17.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 17.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2019 chicken stay og doble akterstag surrer som en ide har du ikke elektrisk dings for å heise/låre anker? men uten nokk som kan brukes til å heise deg opp i masten? manuell håndtering av rigg kan ha sine lyse sider om man skal på vidotta, slik som Patagonia hva gjør du om innrulling av seil slutter å funke (noe låser seg)? med rulleseil på bom får man i hvert fall ned seilet tryseil arrangement? stormfokk for klipsing/huking på stag? målt i antall dager er kanskje lettvindseil nyttigere Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Stormseil kan det bli, da i en form som tres rundt innerste forstaget. Utover det er riggen som den er ?. Stabil, gjennomgående mast med lensetskler. God idé å bruke kraftblokka på ankervinsjen ? Redigert 18.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 13 hours ago, Bitteliten said: vet at det er ønske om el vinsj når jeg skal opp i masta ? men andre ting har prioritet over det ? Noen som har vurdert/testet noe sånt som dette for den typen oppgaver? https://seatronic.no/fortoyning/ankervinsjer-5/quick-tumbler-500w-12v-trommel Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Denne kan være et alternativ. Men det blir nok en oppladbar greie... https://seatronic.no/winchrite-elektrisk-oppladbart-vinsjhandtak Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Ellers kan jeg virkelig anbefale denne: https://andersenwinches.com/aw/winches-electric-two-speed.asp?RnID=402&selected_menu_id=20446 Andersen 58 ST, verd hver krone, for dem som har mer kroner enn de vet hvor de skal plassere dem. Drar en 100 kilos matros opp i toppen av masta, rundt trinsa, og ned i profilen uten å sukke. På Hulda brukes den stort sett til å heise seil og dra fortøyninger. 17 tonn Hulda blir kastet sidelengs når Andersen mobiliserer. Vi har en Lewmar EVO på motsatt side, den girer om automatisk, helt toppers den også. Men Andersen tar kaka. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 (redigert) Har lurt på slike @Hulda det finnes også ombyggingssett så jeg slipper å bytte ut mine st 58 vinsjer. Men er redd det vil legge nok en stor byrde til batteribanken. Hvordan er forbruket? Redigert 18.Juli.2019 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Juli.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Om noen vil følge forberedelsene våre til langtur så legger vi det ut her https://m.facebook.com/Northern-Regina-345409159174516/ Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Winchene brukes ikke så ofte at jeg kan registrere lasten på batteribanken. Neglisjerbart. Derimot å ha batterielektronikk ute i varierende temperatur- og værforhold vil jeg ikke være komfortabel med. Jeg har vært ute i vær der winchene nærmest har vært under vann og blitt høytrykksspylt. Ikke ofte, men det er under slike forhold at utstyret må fungere. @BØstrøm har noe tilsvarende meg. Og vi hadde en helt grei tur fra Kjøben til Rygge. Genoaskjøtet røyk, winchen hold :-) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 He he. Der fikk vi spylt vinsjene gitt. Takk for at du ikke nevner lekkasje i dekksluker, og kummerlige mannskapsforhold. Jo mer jeg tenker på det, jo mer tilhenger blir jeg av å lime igjen alle ventiler, i skrog og på dekk, og erstatte dem med mekanisk avtrekk i alle lugarer. Bagasjen din er vel ikke tørr enda. (Sengetøyet er vasket og tørket, klar for neste prosjekt) Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 for å heise opp i mast; elektriske hoved vinsjer vil jo kunne gjøre susen, koster en del det kan også slike oppladbare flyttbare motorer gjøre, koster en del om ankervinsjen har en nokk så er jo det noe du allerede har, ingen stor utgift kjipt å måtte jobbe på fordekk med vinsjen på dårlig føre har vinsjen fjernkontroll og du har et opplegg for å lede heisetauet tilbake til cockpit så er det fint vet ikke hvor mye tanker/arbeid/penger du legger i sikring re dårlig føre, men mulighet for full manuell betjening av all løpende rigg er nok bra, ie uten strøm (er ikke så godt å se ting på selve båten på videoene, blir mest postkortmotiv og vafler, svensk båt/rigg? masthead? når løpende og stående rigg skal skiftes; forhøre seg om doble akterstag og avtagbart chicken, de som har rigget dette vil jo ha plansjer som viser bøyepunktene på masten under trykk) et par ekstra fall er heller aldri av veien mye å tenke på, bra pågangsmotet er i orden er nok en viss vits i å pelle seg avgårde før man går lei av tenking og forberedelser Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
janet Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 hmm, glemte å si det over; med den formen for rullestor du har så er du betydelig ute å kjøre om rullen eller noe annet skulle låse seg inne i masten, blir ugreit å redusere duk da eneste mulighet er vel å ta med seg en kniv til tops og skjære ned storseilet, mao opp til tops i en fart på dårlig føre (rull på bom reduserer dette problemet betydelig, reving på selve bommen, rotere bommen går an, kompliser innfesting av skjøte, klave er en variant rull inne i bommen er en variant) men dette koster og bom har du jo (så en gang en stor norsk flagget Swan, flere og 50 fot, komme seilene i temmelig frisk vind til Smøgen, han skulle inn i grisebukta der alle liker å ligge, han kommer i temmelig friskt driv for fulle seil - skulle vise seg straks før starten på grisebukta skal han ta inn seilene, forseil rulles meget kjapt inn i en fyk og en fei storseil ikke i det hele tatt, dette blir et jævla rør, hadde vett til å slippe ut storskjøtet, siger kjapt innover med storbommen slående inn i båter på venstre side starting av motor og bremsing med den et jævla rør og mye sirkus og masse småskader) Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 BØstrøm skrev for 2 timer siden: He he. Der fikk vi spylt vinsjene gitt. Takk for at du ikke nevner lekkasje i dekksluker, og kummerlige mannskapsforhold. Jo mer jeg tenker på det, jo mer tilhenger blir jeg av å lime igjen alle ventiler, i skrog og på dekk, og erstatte dem med mekanisk avtrekk i alle lugarer. Bagasjen din er vel ikke tørr enda. (Sengetøyet er vasket og tørket, klar for neste prosjekt) Cargo var ren på dekket etter den turen der. Og jeg har tørka opp. Hadde køya vært tett, ville jeg hatt swimingpool :-) Det er et poeng å ha tette luker, båt som er tett fra toppen. Jeg har et par luker som jeg begynner å rynke på nesen av selv også. De er tette, men det ser ikke ut til vare lenge. Det er vel slikt vær jeg har i tankene. Når det blåser fra 17 m/s og oppover med bråttsjøer. Om natta i kølamørke og kystseilas. Da bør løs elektronikk holde seg under dekk. Og det kan være da man trenger den mest. Jeg har krysset Sækken i opp til 22 m/s, det var som å være i en vaskemaskin. Sitér dette innlegget Link to post
janet Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 Hulda skrev 16 minutter siden: Cargo var ren på dekket etter den turen der. Og jeg har tørka opp. Hadde køya vært tett, ville jeg hatt swimingpool :-) Det er et poeng å ha tette luker, båt som er tett fra toppen. Jeg har et par luker som jeg begynner å rynke på nesen av selv også. De er tette, men det ser ikke ut til vare lenge. Det er vel slikt vær jeg har i tankene. Når det blåser fra 17 m/s og oppover med bråttsjøer. Om natta i kølamørke og kystseilas. Da bør løs elektronikk holde seg under dekk. Og det kan være da man trenger den mest. Jeg har krysset Sækken i opp til 22 m/s, det var som å være i en vaskemaskin. det er da det er greit å kunne navigere med enkle midler det der med meget dårlig føre har sine sider og er ikke særlig greit om man ikke er mega forberedt praktisk og mentalt Sitér dette innlegget V8 rules. Link to post
Hulda Svart 18.Juli.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2019 janet skrev 1 minutt siden: det er da det er greit å kunne navigere med enkle midler det der med meget dårlig føre har sine sider og er ikke særlig greit om man ikke er mega forberedt praktisk og mentalt Her er det teknisk enkelt og idiotisk overdimensjonert. Mentalt helt glitrende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.