Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Det meste er å finne her!

(jf. saf. § 3-15-1)

Avgiftsplikten omfatter kun båtmotorer. Dersom en motor senere skal ombygges til båtmotor (mariniseres), faller en slik ombygging utenfor avgiftsplikten dersom dette gjøres

privat til eget bruk (ikke for salg). Ervervsmessig marinisering anses som avgiftspliktig tilvirkning slik at avgifts- og registreringsplikt oppstår.

Det oppstår avgiftsplikt dersom det ved annonsering eller på annen måte tilbys for salg "byggesett" hvor det inngår avgiftsfri motor, med utstyr for marinisering.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Begynner og bli veldig bra nå. Du er flink må jeg si! thumbsup.gif Stå på videre, følger med! yesnod.gif

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger :smiley:

 

Nå er innendørs opplag og frakt bestilt. Den skal hentes torsdag eller fredag neste uke. Det som er digg er at jeg kommer til båten for litt vedlikehold bare jeg avtaler på forhånd. I tillegg får jeg help til å løfte inn motorene når de er ferdige. Blir det trangt i hallen så får vi ikke til dette før til våren, men pytt pytt, skal ikke utpå i vinter likevel :giggle:

Link to post
Share on other sites

Begynte på jobben med å fjerne "Bell house" slik at jeg kom til for å bytte belger og vannslanger. Fulgte oppskriften som Tomzern linket til her

 

Jobben gikk forsåvidt greit, men dette som kalles "rubber grommet" var rimelig morkent.

088.jpg

 

Alt annet har jeg funnet lett på eBay, men denne var litt værre. Ser det er noen "Water tube" kit's, men ingen som har med denne gummi foringen. Noen som har tips hvor jeg kan få tak i slike?

Link to post
Share on other sites

Da er båten hentet og satt bort for vinteren. Var et øyeblikk vi var i tvil om dette skulle gå bra :sweat:

089.jpg

 

Men bilen snek seg så vidt inn.

090.jpg

 

Baugen stakk en god meter på utsiden når vi skulle løfte den av, og ikke nok med det. Vi måtte tre løfteåket helt ned over vindskjermen for i det hele tatt å ha mulighet til å løfte under taket. Fikk desverre ikke tatt noen bilder av prosessen da jeg måtte hjelpe til med å styre båten. Tror kranen børstet støv av takbjelkene, selv om bilen ble senket helt ned på dekkene og vi dro båten av med 2 centimeters klaring til planet.

 

Nå står den uansett god og tørt gjennom vinteren. Skal ta noen bilder av den neste gang jeg er på låven.

 

Består denne av en indre og ytre stålforing, vulket til hverandre med gummi mellom?

Du hadde selvfølgelig rett når det gjaldt den gummiforingen til motorfestet. Var en ytre stålhylse også, men den gikk så i ett med resten av godset at jeg ikke så det med en gang. Fikk splittet den på langs og dratt den ut. Ny er bestilt på eBay som jeg liker bedre og bedre :thumbsup:

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Satser på gromvideo til sommeren :yesnod:

Lover video av både motorer og båt når den tid kommer :cool:

 

I mens så renner det inn med pakker fra det store utland :smiley: Først fikk jeg 2 stk nye girarmer (klarte å knekke den ene når jeg skulle prøvemontere drevet).

092.jpg

 

Så kom pakken med belger, pakninger, slanger og lager til transom.

093.jpg

 

Og til slutt kom en liten pakke med spesialnøkkel for å demontere bell house.

091.jpg

 

Nå mangler bare 2 stk girwire som er bestilt, så blir det en mekkekveld på båten igjen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dæven denne båten er blitt flott. gleder meg til å se den på sjøen. hvilken fart trur du den går med?

 

Mvh Tom Erik

Tusen takk :smiley: I følge diverse poster jeg har funnet på forum "over there", så oppgir de "Low 60's" i mph. Tror det skulle tilsvare ca 55 knop, men er jo veldig spent selv. Har ny GPS knopmåler installert og kan garantere en nøyaktig måling når den er på sjøen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Hvordan går det her da......

 

Flott tråd thumbsup.gif

Takk for det :smiley:

 

Tja, prosjektet er vel i en dyp vinterdvale for øyeblikket. Har så vidt begynt å tenke på og komme meg videre med motorene, men har det ikke veldig travelt enda. Kommer en post her så fort det skjer noe på den fronten.

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Godt å høre att det er flere som har gått i litt båthi....

Begynner så vidt å røre på seg nå, godværet den siste tiden har fått det til å begynne å klø i fingrene igjen. Var på "besøk" hos båten i forrige uke. De har stablet godt rundt den, men skal være mulig å få byttet belger og gjennomføringer i hekken slik den står. :yesnod:

 

Har også begynt å mase på mekanikeren at jeg må ha blokkene tilbake før påske. Planen er å bruke påsken til å sette sammen motorene så mye som mulig.

 

Etter 2 år med utsettelser er jeg nok et litt mer forsiktig med å sette en dato for sjøsettelse, men nå kan det vel ikke være flere overraskelser. :rolleyes: Satser på å ha vann under kjølen tidsnok til å være med på Østfoldtreffet :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da er det på tide med sesongåpning for prosjektet mitt. Har startet idag med å laste ned Navionics til padda og sitter å utforsker denne litt i godstolen :flag:

 

I morgen er det ut på langtur. Delemotoren som jeg kjøpte i høst blir boret opp like mye som min andre blokk og jeg må derfor skaffe nytt sett med stempler til denne. De ligger allerede og venter på meg hos Sarpsborg Motor, deretter bærer det nordover til Jaren for avlevering og montering. Synes det var en god ide å få samme dimensjon på alle hullene selv om det ble noen ekstra kroner ut av det.

Link to post
Share on other sites

Service! Et nøkkelord når det gjelder om jeg kommer tilbake og handler mer, spesielt når det gjelder litt dyrere varer.

 

Sarpsborg Motor har virkelig skjønt konseptet med dette her. Ringte de på onsdag og bestilte nye stempler til den ene motoren min. Hadde ikke mulighet til å hente i ukedagene, så jeg spurte om det gikk greit at de ble lagt til side og hentet på lørdag. Da jeg fikk bekreftende svar på dette, tenkte jeg ikke mer på å sjekke åpningstidene. Satte avgårde idag i god tro og overraskelsen var derfor stor da jeg kom frem etter 2 timer og fant en butikk som ikke har lørdagsåpent. Forsøkte å ringe nummeret som var oppgitt på hjemmesidene, men kom bare til en svarer som opplyste om åpningstidene (noe jeg nå var veldig klar over :smiley: )

 

Hadde heldigvis mulighet til å gå på nettet via telefonen, og kikket derfor gjennom hjemmesiden til jeg fant navnet på daglig leder, googlet navnet og fant et telefonnr. Sendte en forsiktig forespørel om det var mulig å få hjelp likevel. Etter 3 minutter ringte vedkommende opp igjen og sa han var i butikken om 15 minutter. Møtte 2 hyggelige karer rett etterpå og handelen var i boks :thumbsup:

 

Tar av meg hatten for en slik kundebehandling og jeg har allerede bestemt meg for å handle mer fra disse karene :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Er så herlig når man møter på virkelig serviceinnstilte folk og bedrifter uansett i hvilken sammenheng det måtte være! :thumbsup: Har pratet med dem på telefon selv, og fikk også et positivt inntrykk, så kjekt å vite at det stemmer :yesnod:

 

Godt å høre at du er i gang igjen! Venter bare på noen spennende bildeoppdateringer jeg nå, Bredo :tongue:

 

Stå på!

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Oh yes! Motorene er endelig ferdig maskinert :thumbsup:

Skal hente de i begynnelsen av neste uke, da mekanikeren trengte et par dager til montering av veiv, kam og stempler. Resten tar jeg selv i påsken.

 

Førstkommende lørdag skal jeg på låven og få i orden transom med nye pakninger, belger, slanger og girgjennomføringer. Fy f*** nå klør det etter å komme utpå :cool:

Link to post
Share on other sites

Fikk til en liten økt på båten i dag. Demontert bell house og fjernet morkne slanger og belger. Skruene som fester girarmene satt bom fast og måtte bores ut. Fikk Maritim til å bestille opp et par nye til meg, og bestilte samtidig lim til belgene. Håper de kan skaffe det kjapt så jeg kommer videre :smiley:

097.jpg

 

Må ha tak i en glidehammer for å få ut lageret som sitter her. Er det noen som har en slik for utlån på østlandet?

095.jpg096.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...