Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

Er det greit å overhale startmotorene selv? Får gearet til å slå inn, men motoren går ikke rundt. Er det for mye å håpe på at en skikkelig rengjøring av alle deler vil hjelpe? Eller kan jeg likegodt sette de bort for overhaling? Noen som har tips om verksteder som gjør dette på østlandet?

 

098.jpg

 

Mange spørsmål på en gang :confused:

Link to post
Share on other sites

ENDELIG! Nå er de hjemme igjen :cheers:

100.jpg

 

Ikke mye spor igjen etter det første misslykkede forsøket på overhaling. Svært fornøyd med han som har tatt hånd om motorene denne gangen :thumbsup:

019.jpg101.jpg

 

Dette er gjort:

  • Boret alle 16 sylindre
  • Nye stempler (selvfølgelig)
  • Slipt veiv
  • Nye veivlagre
  • Nye kamlagre
  • Nye rådelagre
  • Normalisering av råder
  • Planslipt topper
  • Vakumtestet topper
  • Frest alle ventilseter
  • Byttet de ventilsetene som var værst
  • Veiv, kam og stempler montert av proffesjonell mekaniker
  • + Sikkert mer som jeg ikke fikk med meg i farten

 

Her er noen flere før og etter bilder:

106.jpg102.jpg

 

105.jpg103.jpg

 

Nu skal det bli fart på sakene. God påske alle sammen :easter:

Link to post
Share on other sites

Flott arbeidet bredo! Men kan dette virkelig lønne seg, med tanke på hva man må gi for nye long blokker

Hehe, antageligvis ikke, men jeg var for langt i prosessen og hadde kjøpt for mye nye deler før jeg forsto hvor ille det sto til. Nå er det gjort så kan ikke tenke på det :drink:

Redigert av Bredo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er alt klart til å begynne og montere nye ventiler.

107.jpg

 

Den j***** ventilfjærkompressoren ville ikke låse seg når den var klemt sammen. Boret et hull i håndtaket og knekte til en passende hempe. Når jeg nå klemmer sammen, så huker jeg bare denne bak armen til tvinga og dermed spretter den ikke opp igjen før jeg løsner på hempen.

108.jpg

 

Fikk desverre bare tid til en liten økt i dag, så jeg rakk bare å ta en topp.

Link to post
Share on other sites

Kan noen kjapt svare på hvordan "Oil shield" skal installeres på eksos ventilene?

Fant ganske fort ut av dette når jeg forsøkte å sette på fjærene. De passet ikke om man trykket olje skjoldet utenpå :smiley:

 

Over til dagens økt. Fikk tips om at disse små ringene skulle på etter at ventilfjæren var trykt sammen. Med litt olje så smatt de på plass nesten av seg selv:

110.jpg

 

Alle gjenger ble renset for uhumskheter for å få riktig moment:

111.jpg

 

Rent og pent:

112.jpg

 

På med ny pakning:

113.jpg

 

Nye bolter og oversikt over momenter og rekkefølge:

114.jpg

 

På tide å pakke opp nyinkjøpte momentnøkkler:

115.jpg

 

Fortsettelse følger i morgen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse følger i morgen :cheers:

Tja, tok vel (igjen) litt lengre tid enn planlagt :giggle:

 

Løfterne har fått et langt bad i ny olje.

117.jpg

 

På med litt fett. Takk til Step som har donert en pakke til prosjektet mitt :thumbsup:

118.jpg

 

Så var det justering av løfterne. Fulgte fremgangsmåten som Step brukte i sin utrolig flotte tråd om sin V8'er: Stramme frem til man får motstand når man ruller pinnen mellom fingrene og så 3/4 runde til.

119.jpg

 

Brukte gjengestanga til avdragersettet for å dra veiva rundt. Det var mye tyngre enn jeg trodde det skulle være, men store doser med fett i alle lagre gjør vel at ting går litt tregt :confused:

120.jpg

 

Og med dette så har motorene tatt sin første omdreining på 7-8 år :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Dette var artig lesestoff, har overhalt V8 selv, kjempe artig.

Kjenner igjen at det ene tar det andre, å til slutt hadde det lønt seg å kjøpe ny motor. :yesnod:

Men de er ikke so artig. :cheers: Lykke til videre :cheers: :cheers:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

 

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Link to post
Share on other sites

Hmm, ikke alt som bør sandblåses fant jeg ut etterhvert :nonod:

 

Mens jeg holdt på i fjor så ble det meste puttet inn i sandblåsekabinettet, også bunnpannene. Imidlertid så er skvalpedekselet sveiset fast i bunnen og jeg tenkte ikke over at det her la det seg mye sand som skulle bli vanskelig å fjerne. Tar ikke sjansen på å montere bunnpanner på nyoverhalte motorer så lenge det var noe tvil om at alt var rent.

 

Ble nødt til å brekke opp skvalpedekselet slik at jeg kom til med høytrykken, da ble det rent gitt :thumbsup:

122.jpg

 

I dag er jeg på jobb ute hos kunde som har et stort mekanisk verksted, tok med meg bunnpannen og på et blunk så var skvalpedekselet på plass igjen.

123.jpg

 

Litt pussing for å få vekk bittelitt overflaterust så kan de monteres igjen :clap:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...