Jump to content

Prosjekt: Wellcraft Nova II


Bredo

Recommended Posts

hvordan er det med balja? blir det noe maskineri snart?

Jobber stort sett døgnet rundt om dagen så blir ingen tid til båt desverre. Neste uke er det kurs i London, så det blir ikke noe skruing på motorer de første dagene. Mulig jeg får til et par timer i helgen, men det er hele tiden tusen ting som kommer i veien :cryin:

Link to post
Share on other sites

Du får ta noen egenmeldinger.. :wink: Slik at du kan få gjort noe fornuftig.. :giggle:

Hehe, da blir det bare mye mer å ta igjen når jeg er tilbake. Må nok satse på andre metoder :giggle:

 

Fikk faktisk tid til en grei økt på motorene i dag. Begge er montert på pall og klare for litt mer deler. Kjøling, elektrisk og drivstoff stæsh gjenstår.

135.jpg

Link to post
Share on other sites

Dagens økt har resultert i følgende:

  • Montert bensinpumper
  • Montert nye oljefilter
  • Montert manifolder, spacere og risere på den ene motoren (måtte montere noe som monnet for motivasjonens skyld :giggle: )
  • Funnet ut at termostathusene var like råttne som alt annet i kjølesystemet. Nye blir bestilt i morgen.
  • Startet på å rense forgasserne for gamle avleiringer. Tips om hva som er effektivt til dette mottas med takk :smiley:

136.jpg

 

Når jeg skulle sette på plass peilepinnerøret i blokka som jeg kjøpte tidligere, fant jeg ut at gjenomføringen var blokkert. Bunnpannen har i tillegg denne koblingen. Er dette til peilepinnerøret, eller bare til tømming? (må i så fall få tak i nytt, da mitt orginale ikke passer her).

137.jpg

Link to post
Share on other sites

Trenger litt hjelp her :pray:

 

Har fått tips om å koke forgasseren i vann med sitronpulver. Det høres ut som en god ide, men må plukke av alt som ikke tåler kokende vann. Virker som det er helt umulig å få delt forgasseren der jeg ser det ligger en pakning rundt hele. Tør ikke ta i alt for mye av frykt for å ødelegge noe. Noen som kan gi meg et par vink om hva som MÅ av?

 

Slik ser den ut nå:

138.jpg

139.jpg

Regner vel også med at det må til en ny pakning (synes i høyre bildekant på nederste bilde).

Link to post
Share on other sites

hvorfor ikke bare gjøre sånn som dette ganger 2? blir bedre det.. ;)

Fant plutselig ut at jeg er rimelig klar for å bruke noen kroner i stedefor å slite med å få noe gammelt herk til å fungere. Så da slo jeg meg løs på eBay og bestilte følgende:

  • 2 stk renoverte forgassere. Takk til Omegaen for link :thumbsup:
  • 2 stk flame arrestors
  • 2 stk termostathus
  • 2 stk cover til termostathus
  • 2 komplette kit med elektronisk tenning

Har kostet på motorene så mye nå at jeg likegodt kan stå løpet ut :lol:.

 

Da er planen å få montert bell house tilbake, legge nye fuger rundt vinduene i vindskjermen og primer + bunnstoff på båten før disse delene kommer i hus. Da bør alt være på stell og motorene får bare finne seg i å starte asap når jeg vrir på tenningen :pray:

Link to post
Share on other sites

Nå er motivasjonen på topp igjen :thumbsup: Jobbet mange timer i går med å sandblåse og lakkere de siste delene som skal på. Satser alt på å bli ferdig til oppstart med en gang Pat har vært på besøk. Bestilte nye oljetrykk- og vanntemperatur sensorer i dag.

 

Begynner så smått å sette opp en to-do liste i forbindelse med oppstart. Trenger litt innspill siden dette er første gang :smiley:

  • Riktig oljenivå og kjøre opp oljetrykket med denne: http://cgi.ebay.com/...em=130694350910.
    • Hvilke olje er best å bruke til innkjøring? Ser for meg at jeg kommer til å skifte olje en gang før jeg løfter motorene inn i båten.

    [*]Koble til vann på kjølevannsinntaket

    • Kan jeg bare sette på hageslangen, eller må motoren suge inn vann selv?

    [*]Koble til kabelstokk fra instrumentpanel

    [*]Koble til batteri

    [*]Justere tenning

    • Her er jeg helt blank. Hvordan gjør jeg dette?

    [*]Justere forgasser

    • Samme som over, helt blank :confused:

    [*]Andre ting?

Kommer til å bli tett mellom oppdateringene heretter :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette høres bra ut.. Ser frem til dette :clap:

 

Angående olje til innkjøring, så har ikke jeg så mye peiling på det utenom det som står anbefalt i boken for motoren, så det kan nok andre svare bedre på enn meg.

 

Når jeg kjørte motoren i begynnelsen hadde jeg bare hageslangen rett inn i en tykkere slange som jeg hadde på sjøvannspumpen.. Når jeg lot motoren gå litt lenger hadde jeg en stor stamp/balje som jeg fylte med vann og hadde slangen fra sjøvannspumpen oppi.. Hageslangen etterfylte stampen hele tiden for det gikk MYE vann når den fikk suge det selv.. (du har jo fått deg basseng som du kan bruke til dette :giggle: )

 

Skal du justere tenningen så bør du koble opp turtelleren slik at du justerer på rett turtall og du må ha tenningslampe.. Jeg kan lage en liten bildeserie til deg i ettermiddag som viser grunnleggende hvordan du gjør det. Det er enklere enn det høres ut som.. Det synes ihvertfall jeg som ikke har gjort det før jeg gjorde det på min moter..

 

Når jeg startet min motor på palle, så koblet jeg kun opp oljetrykk, temperatur og turtall..

Batteriet er jo bare - i blokk, + på starter, + til coil og + til innslaget på starteren for å få starteren til å gå og fjerne denne når motoren starter.. for å stoppe er det bare å bryte + til coilen.. jeg hadde en løs tenningsbryter som jeg koblet opp med + inn, + til instrumentene og coil på 2. hakket, og + til innslaget på 3. hakket (det som er fjærbelastet slik at nøkkelen går tilbake til 2. hakket når du slipper den)

 

Forgasseren er det ikke så mye å justere på. Det eneste du justerer på er tomgangen. Grunninnstillingen er å skru justeringsskuene helt inn (PS!!! Veldig viktig å ikke skru de hardt inn for da kan du bøye spissen på de) og så skru de ut igjen 1,5 omdreininger.. og så justere litt frem eller tilbake til den går fint. Skruen på høyre side av bensininntaket justerer bensinmengden til sylindrene på venstre side, og skruen på venstre side av bensininntaket justerer bensinmengden til sylindrene på høyre side..

 

Andre ting du kan trenger er en kald :drink: mens du nyter brummingen..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Du må ha en slik en

 

DSC03284.jpg

 

Den kobler du den svarte og lyserøde på henholdsvis - og + på batteriet, og den siste plommerøde klypen hekter du innpå pluggledningen til pluggen på sylinder nr 1 mens pluggledningen står på pluggen.

 

På nederste hjulet fremme på motoren skal du ha et merke som skal indikere TDC (top dead center). På min motor ser det slik ut som dette.. det er et merke som det står grader på. Det er ikke så veldig tydelig på dette merket, men den øverste tynne brune streken på tvers av det gule merket her er 0 grader. Den grønne streken litt lenger nede er merket av på 8 grader før TDC.

 

DSC03286.jpg

 

På dekselet til registerkjedet skal det stå en platebit med vinkel på som er taggete på enden. Den skal det også stå tall på. det største (nest nederste) hakket er 0 grader. Når motoren går og du sikter med tenningslampen på denne platebiten vil det blinke et lys og du vil se strekene "stå i ro" ved den graden fortenning eller ettertenning du har på motoren. Når jeg har rett fortenning ved 600 omdreininger skal den grønne streken (8 grader merket) på merket mitt ligge i det største hakket på platebiten (0 grader). Når den gjør det, ligger den brune streken nesten på toppen av den øverste taggen (8 grader) på platebiten. Jeg laget det grønne merket fordi det var lettere å se i lyset fra tenningslampen..

 

DSC03289.jpg

 

For å justere tenningen løsner du på bolten som holder fordeleren på plass akkurat så mye at du kan vri på fordeleren.

 

DSC03292.jpg

 

Når du sikter med tenningslampen på platebiten og vrir forsiktig på fordeleren vil du se at streken flytter på seg enten opp eller ned på platen. Hvis tenningen er veldig feil når du starter, kan streken ligge langt før platen eller langt etter platen. Hvis du ikke ser streken, så merker du fort på gangen og lyden på motoren hvis du vrir fordeleren rett eller feil vei.

 

Vet ikke om dette gjorde deg klokere, men hvis jeg husker å ta med filmkameraet i båten i morgen, kan jeg se om jeg kan få en filmsnutt av hvordan lyset blinker og hvordan strekene ser ut..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om dette gjorde deg klokere, men hvis jeg husker å ta med filmkameraet i båten i morgen, kan jeg se om jeg kan få en filmsnutt av hvordan lyset blinker og hvordan strekene ser ut..

Det var klart som blekk Omegaen :thumbsup: Skal ikke være noe problem å finne ut av dette nå. Slik ser mine merker ut:

140.jpg

 

Siden sist: På med nye dynamoer...

141.jpg

 

bensinfilter...

142.jpg

 

og manifolder og raisere på motor nr 2.

143.jpg

 

Fortsettelse følger i morgen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du vet sikkert kanskje om det, men kan nevne at fordeleren kan du bare sette i på to forskjellige måter. Rett, eller 180 grader feil.. Hvis du ser inn på undersiden av tannhjulet på fordeleren som går ned på veiven, så står det en del på tvers av hullet inni der som passer nedi et spor inni motoren.. Så det skal ikke være mulig å bomme på en tann, bare rett eller 180 grader feil.. Men om det er feil merker du raskt med litt poffing, tilbakeslag og røyk ut av forgasseren..

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

En annen ting som kan også være verdt å nevne, siden Omegaen har laget en ellers fin fremgangsmetode på tenningsjustering, er låsing av tenninga.

At man må koble av vacumstyringen på fordeleren, mens grunninstillingen gjøres. (Om du har elektronisk justert tenning, så skal det også finnes en måte å låse denne, men det varierer litt fra type til type.)

For å være sikker på at man ikke er helt ute å kjøre før man skal starte opp, så kan det være en ide å ta av det ene toppdekslet over cyl 1, å rotere motoren til du har cyl 1 på topp, altså med begge ventilene lukket, og sjekke med en skrutrekker i plugghullet at stempelet er på topp.

Når du da plasserer fordeleren, så skal rotoren peke på uttaket i rotorlokket som du skal koble til tennplugg nr 1, da bør du være så nærme at det er mulig å få start.

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke en Volvo, men en GM motor, og fordeleren passer nedi hvilken vei som helst.

Det spiller i utgangspunktet ingen rolle hvordan den står, men det er vanlig praksis å sette ned fordeleren når motoren er på TDC slik at rotor peker mot pluggen til sylinder 1, og som eMTea sier så må det også passe slik at ett av uttakene på lokket kommer rett over spissen på rotoren da dette blir uttak for sylinder #1, hvilket uttak på lokket dette blir spiller heller ingen rolle.

Motoren er på topp to ganger, en gang på eksos og en gang på kompresjonsslaget, det er sistnevnte som som er TDC, slik at du må enten følge med på ventilene eller holde en finger over plugghullet mens du vrir motoren med klokken til det kommer kompresjon ut av plugghullet som blåser vekk fingeren.

Ettersom du allerede har montert svingningsdemperen så har du vel også TDC merke der, dette er også rikitg to ganger, og igjen er det kompresjonsslaget som er TDC.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle innspill :thumbsup:

 

Nå over til noe helt annet. Tenkte jeg skulle få byttet lagrene som fulgte med bellhouse kittet. Etter MYE banning og svetting fikk jeg til slutt ut selve lageret, men den kragen som sitter ytterst ble igjen. Hvordan i h****** skal jeg få ut denne (den blankeste ringen på bildet):

144.jpg

 

Har kjøpt glidehammer, men alle armene bøyde seg som smør når jeg forsøkte å slå ut lageret. 2 ting jeg har tenk på, men ikke forsøkt, er å bruke meisel fra utsiden eller dele den med baufil og deretter vippe den ut. Er redd for å skade godset rundt, men begynner å bli litt frusterert akkurat nå. Noen som har noen triks på "lager", tok dere den :giggle:

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke en Volvo, men en GM motor, og fordeleren passer nedi hvilken vei som helst.

 

er du 100% sikker på det? er ikke V8 til volvo og mercruiser samme motoren egentlig? GM sin altså?

 

Her er bilder av HEI-fordeleren som min far kjøpte til am-caren sin GM motor i.

Den har samme greiene inni tannhjulet på bunnen som bare passet på to veier.. Tok vi en tann feil, fikk vi ikke fordeleren helt nedpå..

 

DSC03294.jpg

 

DSC03293.jpg

 

 

Har du det likt på fordelerene dine Bredo?

 

Hvordan du får ut den der e et godt spørsmål.. Men det er nok noen her som har et godt tips..

Redigert av Omegaen (see edit history)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

er du 100% sikker på det? er ikke V8 til volvo og mercruiser samme motoren egentlig?

Den passer ned på akselen til oljepumpen, som kan stå i alle tenkelige posisjoner. Så den "passer bare to veier", men hvilken posisjon de passer kommer helt ann på posisjonen til oljepumpen for øyeblikket. Det er i allefall slik jeg har forstått det.

Link to post
Share on other sites

ja, den passer ned på akselen til oljepumpen, men går motoren en gang rundt, så gjør jo også akselen til oljepumpen det.. men for å gjøre det lett så skal jo motoren stå på TDC når man setter fordeleren nedi.. og da går den bare helt nedi to veier.. :wink: var det jeg egentlig ville frem til.. men den går jo seff nedi mange veier hvis man snur på motoren..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

ja, den passer ned på akselen til oljepumpen, men går motoren en gang rundt, så gjør jo også akselen til oljepumpen det.

Hmm, på min motor drives oljepumpen av akselen på fordeleren. Kan snurre på veiva så mye jeg vil uten at oljepumpen flytter seg om ikke fordeleren sitter på plass. Sikkert mulig at dette fungerer på andre måter også og ikke meningen å starte noen diskusjon rundt dette :wink:

Link to post
Share on other sites

Du misforstår, sporet er til oljepumpen, og den går fritt, altså kan man med en lang skrutrekker endre det sporet til egentlig hvor som helst, slik at det har absolutt ingenting med tenningen å gjøre.

På eldre Volvo motorer, altså motorer som er produsert av Volvo og ikke GM er det gjerne et spor slik at fordeler passer kun to veier, mens på GM er det tannhjul som passer mange veier, og man bare vrir hakket i oljepumpen til det passer.

 

Kom et innlegg i mellom, men det var ment til Omegaen.

 

Det er slik på alle GM motorer, enten det står Volvo eller MerCruiser klistremerke på toppdekselet, oljepumpen har ingenting med dette å gjøre, og fordeleren passer hvilken vei som helst, og det spiller heller ingen rolle hvilken vei den settes ned ettersom det er hvor de forskjellige pluggledningene går som avgjør hvilken plugg som tenner når, sånn grovt sett, det må selvfølgelig finjusteres også.

 

Det er vanlig å sette fordeleren slik at rotoren peker mot pluggen til sylinder nummer 1, da dette vil gi greiest kabelføring. Ettersom fordeleren vrir seg når man setter den ned må man begynne rundt 30 grader feil.

Man sjekker så med lokket at man treffer omtrent rett på uttak til en pluggledning, og det er normalt mer enn bra nok til å få startet, finjustering gjøres etterpå.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...