Havarita Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Bonus skrev 59 minutter siden: 56 fot hurtiggående båt med elektrisk framdrift https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=293261235 Her er samme båt med ordinær fremdriftslinje (IPS): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=304475206 Bare 10MNOK forskjell i pris, og 5 tonn mer å flytte på med elektrisk utgave. (18,5t vs 13,5t => vektøkning på 37%). Rart at konseptet bærer og er typegodkjent med så stor vektøkning. Her er det all mulig grunn til å være skeptisk. Man har for sikkerhets skyld beholdt dieseltankene på 1600 l, for de trenger man til generatoren som skal gi strøm til batteriene og andre forbrukere. (40kW) . 60A ladekurs er ikke så vanlig i marinaene. Du kan søke om det hos nettselskapet, men det er ikke sikkert at nettet er dimensjonert for det og at noen kan levere denne strømmen til båten. (Om man ikke setter en generator på land da). Det finnes sikkert politikere som vil kaste penger etter slikt prosjekt, men tviler på at det er interessant for noen som skal betale det selv. IPS 650 drar ca 85l/tim på full pupp. Antar at det er 2 av disse installert ombord. Etter annonsen skal den da gjøre 33 knop. Man har da diesel til 9t eller 300nm. Elektrovarianten tømmer batteriene på 1t på full effekt, og rekker til kanskje 28-30nm. Du må da ha kommet tilbake til utgangspunktet, eller vente til generatoren har ladet opp batteriene dine igjen. Dette illustrere egentlig bare hvorfor batteri-elektriske fremdriftslinjer er lite egnet på hurtiggående båter. Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 lang-sommerferie skrev for 1 time siden: Praktisk når det er 2 timer kjøring, 12timer lading, 2 timer kjøring, 12timer lading. Nå er det jo mulig å bruke generatoren om bord å øke driftstiden ved 8 knop til mellom 12 og 13 timer. Ikke allverden det også, men da har man en rekkevidde på over 100 nm. Sitér dette innlegget Link to post
Stormwatch Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Bonus skrev for 2 timer siden: 56 fot hurtiggående båt med elektrisk framdrift https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=293261235 Hvilke kunder ser de for seg vil betale minst 21,5 mill for en båt som, maksimalt, klarer 2 timer i 24 knop. Og som krever kystskippersertifikat? Rike miljøfantaster som vil ha vannskibåt og kun kjører mellom Tjuvholmen og Middagsbukta med mannskap? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 LAKA skrev 23 minutter siden: Nå er det jo mulig å bruke generatoren om bord å øke driftstiden ved 8 knop til mellom 12 og 13 timer. Ikke allverden det også, men da har man en rekkevidde på over 100 nm. Du ser selv hvor elendige de tallene der er ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Anntar alle tall teoretiske, slik som de fleste andre salgsannonser av lignende El. vidundere. "Opptil "betyr jo trekk fra 50% under virkelig bruk i vind og sjø. Sikkert grei når man skal pille reker på byfjorden, eller hvor langt ladekabelen rekker. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 35 minutes ago, Stormwatch said: Hvilke kunder ser de for seg vil betale minst 21,5 mill for en båt som, maksimalt, klarer 2 timer i 24 knop. Og som krever kystskippersertifikat? Rike miljøfantaster som vil ha vannskibåt og kun kjører mellom Tjuvholmen og Middagsbukta med mannskap? For en vits! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart 7.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 1 hour ago, Havarita said: Elektrovarianten tømmer batteriene på 1t på full effekt, og rekker til kanskje 28-30nm. Du må da ha kommet tilbake til utgangspunktet, eller vente til generatoren har ladet opp batteriene dine igjen. Tenker vi ikke engang når en halvtime hvis alle 1600 hk (1176 Kw) er i bruk når batterikapasiteten er 672 Kwh. Finnes ikke de batteriene som klarer levere 1 og enda mindre 2C kontinuerlig ned mot 10 og 0% SOC. Tviler veldig på 2 timer i 24 kn også da det ville tilsi et kraftbehov på 336 Kw (456 hk) for å dytte 56 foteren i 24kn. Og det er i teorien. Batteriene hadde ganske fort blitt anpustne. I all den tid man får båten med 2 x IPS 650 til halve prisen og sparer 11-12 mill så er valget opplagt. Man hadde trengt 3-5 ganger så mye batteri, men det hadde kostet enda mer blod og antagelig gjort båten så tung at den knapt flyter. El og rekkevidde på båt er nok i endel år forbeholdt depl hastighet. ta en trawler på 40 fot feks. Hiv ut motorer og 2 x 1000l tank, inn med ca 1000 Kwh Lithium og en voksen generator. effektbehov i 6,5 kn ville vært ca 15 Kw i timen gjetter jeg. Da kunne man hatt et tilnærmet normalt båtliv med den båttypen forutsatt at man tar den ligge lenge nok ad gangen så den typiske 16A kursen på bryggene hadde ladet den opp igjen. Eller bare slenge inn en liten dieselputrer eller to Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Korsfjord Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Hadde kanskje heller vurdert å anskaffe en kortstammet motor her. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=306876728 Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Korsfjord skrev 29 minutter siden: Hadde kanskje heller vurdert å anskaffe en kortstammet motor her. Kan være fotografert i en litt uheldig vinkel med vidvinkelobjektiv, da blir det ofte perspektivforskyvning. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Korsfjord Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 tom Cognac skrev 40 minutter siden: Kan være fotografert i en litt uheldig vinkel med vidvinkelobjektiv, da blir det ofte perspektivforskyvning. Tenkte helst på den vanvittige oppbyggingen av motorfestet jeg, da…men ja, at stammen ser så ekstremt lang ut kan kanskje skyldes noe fototeknisk. Men lang stamme har den. Og at båten skulle hatt kortstammet motor er det ingen tvil om. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2023 Kan bli litt bøyemoment på det akterspeilet der ja. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Fortego Svart 13.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2023 tom Cognac skrev for 12 timer siden: Kan være fotografert i en litt uheldig vinkel med vidvinkelobjektiv, da blir det ofte perspektivforskyvning. Påhengsmotor beregnet på seilbåt med ekstra lang stamme. Båteier har vel hatt en slik liggende og lagd en jalla løsning tilpasset motor... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Morten_L Svart 15.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2023 Litt, ehm, kremt "spesiell" Breiflabb dette her Har sett mange innredingsvarianter av Breiflabben før, men ingen helt slik... https://www.finn.no/307212092 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2023 Den var bittelitt unik ja. Ikke helt lett å manøvrere dog. Kastet ut av Oslo kommune... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hanto1 Svart 16.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2023 Bare å sette på en påhengs og lage en liten flybrigde med ratt og kontrollere så er det båt igjen. Da har ikke oslo noen grunn for utkastelse. Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Litt spesielt med trebåt tilsynelatende bygget etter glassfibermodell: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=214598596 Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 34 minutes ago, Duppe said: Litt spesielt med trebåt tilsynelatende bygget etter glassfibermodell: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=214598596 Lekkert trearbeide! ser ut som alt av tekniske instalasjoner mangler! her er det mange hundre tusen til bruksverdig båt! mangler jo pinne og!! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Arne Henriksen Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 On 6/15/2023 at 7:48 PM, Morten_L said: Litt, ehm, kremt "spesiell" Breiflabb dette her Kanskje det kan være løsningen her også - bygge seg hus med gamle rælet som sokkel? :-) https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=278959523 Det beste med hele annonsen var siste setningen: "dette er en enestående mulighet til å slite ræva av seg resten av livet....." Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
glalaks Svart 21.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2023 Duppe skrev for 6 timer siden: Litt spesielt med trebåt tilsynelatende bygget etter glassfibermodell: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=214598596 Den var jo veldig flott.. får håpe noen ferdigstiller den👍 kunne jo blitt en flott motorbåt også egentlig👍 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Arne Henriksen Svart 10.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2023 Noen som fant ut at å sveise alu var ikke så enkelt likevel.. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=308428753 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Bellil Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Arne Henriksen skrev On 10.7.2023 at 9.31: Noen som fant ut at å sveise alu var ikke så enkelt likevel.. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=308428753 Eller sykdom eller annet som gjør at «livsverket» ikke kan fullføres Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
index Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Arne Henriksen skrev On 10.7.2023 at 9.31: Noen som fant ut at å sveise alu var ikke så enkelt likevel.. Jeg synes nå det ser ut som om vedkommende har hatt kontroll på både design og utførelse. Men noen ganger kommer livet i veien... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bmwmaxi Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 En dag med bajonett saga der og du får god timepris når du leverer inn selger gullet/alu. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 52 minutes ago, index said: Jeg synes nå det ser ut som om vedkommende har hatt kontroll på både design og utførelse. Hvis du mener dette er OK sveis tror jeg vi ser ting litt forskjellig. Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
bmwmaxi Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Bra det er glassfiber skrog under😂 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.