Jump to content

Dagens Finn, spesielle båtannonser (se 1. innlegg før du poster)


SamH

Recommended Posts

Bonus skrev 59 minutter siden:

56 fot hurtiggående båt med elektrisk framdrift

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=293261235

 

Her er samme båt med ordinær fremdriftslinje (IPS):

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=304475206

 

Bare 10MNOK forskjell i pris, og 5 tonn mer å flytte på med elektrisk utgave. (18,5t vs 13,5t => vektøkning på 37%).

Rart at konseptet bærer og er typegodkjent med så stor vektøkning. Her er det all mulig grunn til å være skeptisk.

 

Man har for sikkerhets skyld beholdt dieseltankene på 1600 l, for de trenger man til generatoren som skal gi strøm til batteriene og andre forbrukere. (40kW) :crazy:.

60A ladekurs er ikke så vanlig i marinaene.

Du kan søke om det hos nettselskapet, men det er ikke sikkert at nettet er dimensjonert for det og at noen kan levere denne strømmen til båten. (Om man ikke setter en generator på land da).

 

Det finnes sikkert politikere som vil kaste penger etter slikt prosjekt, men tviler på at det er interessant for noen som skal betale det selv.

 

IPS 650 drar ca 85l/tim på full pupp. Antar at det er 2 av disse installert ombord.

Etter annonsen skal den da gjøre 33 knop. Man har da diesel til 9t eller 300nm.

 

Elektrovarianten tømmer batteriene på 1t på full effekt, og rekker til kanskje 28-30nm. Du må da ha kommet tilbake til utgangspunktet, eller vente til generatoren har ladet opp batteriene dine igjen.

 

Dette illustrere egentlig bare hvorfor batteri-elektriske fremdriftslinjer er lite egnet på hurtiggående båter.

Link to post
Share on other sites

lang-sommerferie skrev for 1 time siden:

 

Praktisk når det er 2 timer kjøring, 12timer lading, 2 timer kjøring, 12timer lading.

Nå er det jo mulig å bruke generatoren om bord å øke driftstiden ved 8 knop til mellom 12 og 13 timer. Ikke allverden det også, men da har man en rekkevidde på over 100 nm. 

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 2 timer siden:

56 fot hurtiggående båt med elektrisk framdrift

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=293261235


Hvilke kunder ser de for seg vil betale minst 21,5 mill for en båt som, maksimalt, klarer 2 timer i 24 knop. Og som krever kystskippersertifikat?
Rike miljøfantaster som vil ha vannskibåt og kun kjører mellom Tjuvholmen og Middagsbukta med mannskap?

 

Link to post
Share on other sites

35 minutes ago, Stormwatch said:


Hvilke kunder ser de for seg vil betale minst 21,5 mill for en båt som, maksimalt, klarer 2 timer i 24 knop. Og som krever kystskippersertifikat?
Rike miljøfantaster som vil ha vannskibåt og kun kjører mellom Tjuvholmen og Middagsbukta med mannskap?

 

For en vits!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Havarita said:

Elektrovarianten tømmer batteriene på 1t på full effekt, og rekker til kanskje 28-30nm. Du må da ha kommet tilbake til utgangspunktet, eller vente til generatoren har ladet opp batteriene dine igjen.

 

Tenker vi ikke engang når en halvtime hvis alle 1600 hk (1176 Kw) er i bruk når batterikapasiteten er 672 Kwh. Finnes ikke de batteriene som klarer levere 1 og enda mindre 2C kontinuerlig ned mot 10 og 0% SOC.

Tviler veldig på 2 timer i 24 kn også da det ville tilsi et kraftbehov på 336 Kw (456 hk) for å dytte 56 foteren i 24kn. Og det er i teorien. Batteriene hadde ganske fort blitt anpustne.

 

I all den tid man får båten med 2 x IPS 650 til halve prisen og sparer 11-12 mill så er valget opplagt. Man hadde trengt 3-5 ganger så mye batteri, men det hadde kostet enda mer blod og antagelig gjort båten så tung at den knapt flyter.

 

El og rekkevidde på båt er nok i endel år forbeholdt depl hastighet.

ta en trawler på 40 fot feks. Hiv ut motorer og 2 x 1000l tank, inn med ca 1000 Kwh Lithium og en voksen generator. effektbehov  i 6,5 kn ville vært ca 15 Kw i timen gjetter jeg. Da kunne man hatt et tilnærmet normalt båtliv med den båttypen forutsatt at man tar den ligge lenge nok ad gangen så den typiske 16A kursen på bryggene hadde ladet den opp igjen.

 

Eller bare slenge inn en liten dieselputrer  eller to :wink:

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev 40 minutter siden:

 

Kan være fotografert i en litt uheldig vinkel med vidvinkelobjektiv, da blir det ofte perspektivforskyvning.

Tenkte helst på den vanvittige oppbyggingen av motorfestet jeg, da…men ja, at stammen ser så ekstremt lang ut kan kanskje skyldes noe fototeknisk. Men lang stamme har den.  Og at båten skulle hatt kortstammet motor er det ingen tvil om. 

Link to post
Share on other sites

tom Cognac skrev for 12 timer siden:

 

Kan være fotografert i en litt uheldig vinkel med vidvinkelobjektiv, da blir det ofte perspektivforskyvning.

Påhengsmotor beregnet på seilbåt med ekstra lang stamme. Båteier har vel hatt en slik liggende og lagd en jalla løsning tilpasset motor... :tongue:

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Duppe said:

Litt spesielt med trebåt tilsynelatende bygget etter glassfibermodell:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=214598596

Lekkert trearbeide! ser ut som alt av tekniske instalasjoner mangler! her er det mange hundre tusen til bruksverdig båt! mangler jo pinne og!! :yesnod:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

On 6/15/2023 at 7:48 PM, Morten_L said:

Litt, ehm, kremt "spesiell" Breiflabb dette her :giggle:


Kanskje det kan være løsningen her også - bygge seg hus med gamle rælet som sokkel?  :-)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=278959523

Det beste med hele annonsen var siste setningen: 
"dette er en enestående mulighet til å slite ræva av seg resten av livet....."

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Duppe skrev for 6 timer siden:

Litt spesielt med trebåt tilsynelatende bygget etter glassfibermodell:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=214598596

Den var jo veldig flott.. får håpe noen ferdigstiller den👍 kunne jo blitt en flott motorbåt også egentlig👍

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Arne Henriksen skrev On 10.7.2023 at 9.31:

Noen som fant ut at å sveise alu var ikke så enkelt likevel..

 

Jeg synes nå det ser ut som om vedkommende har hatt kontroll på både design og utførelse. Men noen ganger kommer livet i veien...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...