Jump to content

AGM batteri - Hvem har best pris?


bjoris

Recommended Posts

Mastervolt laderen Chargemaster hadde på testtidspunktet vært på markedet en god stund, og likedan Sterling laderen.

Det er helt ukjent for meg at Mastervolt setter noe på markedet som ikke er testet ut ferdig og det foreligger heller ikke noe tekniske informasjon vedrørende endringer i programvaren.

Er du bare frelst og har en skrin eller vill du gifte deg med frøken Mastervolt?

Også de gjør mange rare ting og leverer utstyr som ikke funker evig.

 

Ang testen er dette her ikke så farlig.

Men du burde lese det som står i artikkelen og ikke bare se på kurver.

Vi er t.o.m. enig at kurvene viser at det ha vært noe galt også med batteriet som de hadde på lading.

Kan ikke bevises, men likevel.

 

Uansett, for å gjøre en lang sake kort:

Mastervolt og Sterling sendte ladere som ikke ha vært ferdig justert den gangen.

Sterling sendte t.o.m. en nedjustert 40A-lader fra "første serien" med ikke optimert software,

bare som demostykke og derfor ble det også så markert i teksten.

Og derfor fikk verken den ene eller andre noe sluttkarakter i vurderingen på tabellens bunn.

 

Slike tester gjør dessuten ikke noe for min del, fordi jeg ser mye annerledes og hører jo

både selv og live fra kundene hvordan PCUene jobber.

 

Så men nåååå da: Ha en fin kveld! :thumbsup:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

I Gyda står det i dag 12 stk 6V 200Ah (600Ah 24V) Sonnenschein AGM batteri. Disse er nå 6 år gamle og klarer ikke lenger å levere optimalt. Hadde elektrikker ombord i fjor i forb. med en annen jobb, og han var veldig klar på at det IKKE var heldig å ha en slik batteribank som vår, fordi med et så stort antall batteri så var sjansen større for at vi fikk feil på et batteri, noe som ville forstyrre hele banken, enn om vi brukte færre antall 12V batteri.

Siden vi er på et side spor.

Hvilken lade spenning har dynamo og lader?

 

Siden Sonnenschein AGM batteri. Ikke er AGM, men GEL batterier.

Er mitt spørsmål til de lærde, Skal ikke GEL batterier ha lavere lade spenning enn AGM og åpene syre batterier?

For høy ladespenning vil vel geleen tørke ut og ødelegge batteriet?.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Kurver sier ikke alt nei Joerg, men det er nå en veldig god indikator og eg er

enig i det meste som både du og flere skriver, men la vi slutte å krangle om filleting.

 

Bet meg merke i denne setningen i victron linken til Ole Petter.

" Note: although sealed (VLRA AGM or gel) batteries can be float charged at

13,5 V to 13,8 V during long periods of time (no topping up needed!)"

 

Da eg har både AGM og blybatterier på forbruk så har eg vært redd for å tørke ut AGM

batteriet, men ifølge dette utsagnet så er det kanskje ikke så ille?

 

Eg har waeco laderen som er med i testen IU 252A, og den ser jo sånn noenlunde

ut med unntak av soft starten. Min er fra 2009 men kan ikke sjå

at soft starten er så lang som i testen, det er mer snakk om noen få minutt.

Det er også en av de billige laderne, men den har jo gjort jobben så langt men den er litt liten.

Øka ladespenningen til 14,8v/13,8v 08 feb. i fjor.

 

Monterte samtidig Balmar MF 614 dynamo regulator og fjerna intern regulatoren på 80a hitachi dynamoen.

Her er manualen: http://www.balmar.net/PDF/mc-614-manual.pdf (på side 7 står litt om virkemåten)

Eg kjører OPS programmet med 14,6v / 13,4v, i praksis ligg spenningen litt over dette. (husker ikke om

eg har endra ett par tiere i innstillingene) Det eg derimot endra i august i juli i fjor var økning av

min. absorbasjon tid fra 18 min. til 1 time da eg synest den gjekk fort over i float når eg hadde lite

nedtappa batterier. Er eg for forsiktig ennå ????

 

Sjekka i dag batteriene etter at de har stått uten lading i 2 døgn. temp 4.5 gr.c. (har kun temp sensor på dynamo)

Spenning på victron BMV 602s viste 13,03v på forbruk og 12,61v på start.

Kobla ifra og målte spenning på 140ah Banner buffalo bull std. batteriene. Separat måling og begge

to viste 13.00v og hadde syrevekt på 1.30 og var helt jevne. I fjor hadde de 1.275 til 1.28.

Anda olsen AGM EB-200 batteriet hadde 13,01v.

Startbatteriet Banner buffalo bull 100Ah hadde syrevekt på 1,29 til 1,30 og dette er også litt bedre enn i fjor, men waecoen har bare 1A og 13.8v spenning på startbatteri. Får seg litt mer kjør fra dynamo laderen (sense på forbruk)men den har ikke vært i bruk på en stund.

 

Så til det store spørsmålet: Forsvinner det mye vann på batteriene? Overraskende lite, har bare fyllt etter

litt i 2010. Både i fjor og i dag var det ikke nødvendig å fylle, ca.1 cm over platene ennå.

 

Her er laderen: http://www.waeco.com/tmp/IU152A-IU802A_EB_10s_05.pdf

Utifra hodet står dip switchene på : off/on/on/off (side 191)Hva sier ekspertene om det?

Eg har ikke kjørt noen kondisjonering av batteriene så langt, men kan legge til at det er en ny verden

i forhold til for 2009/2010 sesongen. Banner batteriene var nye i 2009 og AGM batteriet innstallert i feb.2011.

 

Noen som har testa ut PC softwaren til Victron BMV-602s ? Eg har nesten bestillt ett par ganger, men vet ikke om

behovet er til stede?

Annen input?

Redigert av volfro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eg går over til AGM nå. Skal sette inn brukte batterier fra en snill donor. I denne forbindelse har eg eit kjapt spørsmål om dynamoen på min gamle fordsabb 2715. Eg veit ingenting om den... Min batterimonitor har aldri vist over 10 A lading på batterimonitoren. Dette skyldes nok stort sett at vi ligger med landstrøm bortimot samma hvor vi er. Ligger kanskje første døgn uten, og så plugger vi inn kabelen. DÅ viser monitor gjerne over 20A en stund. Men det er på lader det da.

Men en økning i batteribanken nå gjør at eg har lyst å prøve 2døgn /helg uten lading. Men da må dynamoen sikkert oppgraderes. Hva anbefales da? Og hvor stor kan den som står der være, dersom den er orginal da.

De nye batteriene blir enten 2x150 , eller 2x200 + 1x200 til start. Dette beror på kva som er plass til i batterikassen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Siden vi er på et side spor.

Hvilken lade spenning har dynamo og lader?

 

Ladespenningen fra Mastervolt landstrømlader er 27,7V når batteriene er toppladet. Når jeg fyrer opp en motor så lader dynamoen med 28,8V de første 5-6 timene, så dumper den ned til 26,8.

Dynamoene som lader forbruksbanken er Mastervolt 24V 75 Ah, tilkoblet Mastervolt Alpha spenningregulator. Det er jo egentlig litt rart at batteriene våre har stått såpass som de har gjort all den tid de er GEL og ikke AGM. Kanskje et kvalitetsstempel for Sonnenschein?

 

Vi vurderer sterkt å oppgradere dynamoene til Mastervolt 150 Ah for å få raskere lading av batteriene når vi kjører for motor. Investerinegen er billig sett i lys av at vi da håper å slippe å måtte installere generator.

Ser at Morgans Cloud hevder at en minimum bør ha en lade kapasitet tilsvarende 25% av forbruksbanken, helst 50% når en planlegger lading hovedsaklig fra dynamo.

Link to post
Share on other sites

Eg går over til AGM nå. Skal sette inn brukte batterier fra en snill donor. I denne forbindelse har eg eit kjapt spørsmål om dynamoen på min gamle fordsabb 2715. Eg veit ingenting om den... Min batterimonitor har aldri vist over 10 A lading på batterimonitoren. .

 

Mener at det sto 35A på min Ford SABB da jeg for mange år siden byttet til en 100A frahttp://www.bema.no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei Ole Petter, du sier at

 

batteriene du har ikke er det optimale for båtbruk,

leverandøren sier: "Dette batterit er også velegnet til fritidsbruk i båt og bobil."

Hvilke forhold er det du sikter til i din uttalelse?

 

Ellers mange, mange takk for gode, utdypende og innsiktsfulle svar og klargjøringer! Og dette gjelder ikke bare dine svar her, men faktisk ganske generellt.

 

Som du sier, kan parametere i Mastervolt lett endres, jeg har fast oppkoblet grafisk setup og overvåkingssoftware og har også utvidet dette med 12 timer logaritmisk forbruk/lade plot. Overgang til float har jeg satt til 6 timer eller 6 Amp, du foreslår 5.5 timer så der er jeg nære, er du fornøyd ned 6A (til batteriene) også? Ved overgang til float synker strømmen til 2A og etter noen timer til 0A.

Link to post
Share on other sites

Hei Regina

Jeg tenkte helst på at det finnes tyngre batterier med noe bedre forutsetninger, men for all del så funker nok disse batteriene veldig bra med riktig stell.

 

Ellers så ligger du nok ganske tett opp til det optimale uten at jeg kan si det sikkert uten å regne på det samt å få litt info om sidelasten, men dette kan du sjekke selv litt på for å få det verifisert.

 

Hvis du følger med og leser av strømmen gjennom batteriene i overgangsfasen mellom absorbsjon og float, så bør strømmen gjennom batteriene være mellom 2 og 4 % av den totale batterikapasiteten.

 

Men så har vi jo sidelasten som gjerne kommer i tillegg, og hvor stor denne normal eller gjennomsnittverdien er må du jo vurdere litt. Men du finner jo ut hvor stor sidelasten er ved å skru av laderen når denne går over i float og ev. leser av forbruket med enten et separat amperemeter eller med en monitor.

 

Så vidt jeg husker så er det vel også mulig å justere på et tidsparameter hvis forbruket i båten svinger litt.

Link to post
Share on other sites

Ladespenningen fra Mastervolt landstrømlader er 27,7V når batteriene er toppladet. Når jeg fyrer opp en motor så lader dynamoen med 28,8V de første 5-6 timene, så dumper den ned til 26,8.

Når det gjelder betraktningene til Morgans Cloud som Gyda linket til så beskriver jo dette noe av det hva vi må tenke på, sjekke opp mot hva batteriet forteller oss ved forskjelloge brukerbehov osv.

 

For noen år siden så fortalte jeg om dette problemet i en annen tråd og hva Mastervolt hadde på tapetet i så henseende. Om det ikke har kommet på markedet enda så er i alle fall systemet bygget opp med elektroniske shunter som henger på en Masterbuss, og da får man det systemet som jeg trakter etter, et system som baserer seg på fakta gjennom innhentet informasjon fra batteriet selv.

 

Men nå er jo også Mastervolt Alpha pro regulatoren veldig grei å ha med å gjøre bare man skjønner hvordan man kan bruke justeringen til timeren litt aktivt. Det tar jo ikke mange sekundene å justere denne om fra langturmodus til hyppig landstrømsmodus. Timeren for absorbering går fra 0 til 4,5 time.

Link to post
Share on other sites

Hvilke verdi leser man da av om man bare har et voltmeter å forholde seg til?

Å finne ut hvor stor kapasitet du har igjen på batteriet vha. spenningen på batteriet, er ikke bare bare. Denne spenningen gir uansett bare en ca. indikering på hvor mye du har tappet ned batteriet. Og skal du lese av denne spenningen når du ligger i en uthavn uten lading for å finne ut hvor lenge du fortsatt kan ligge er det dødfødt. Skal denne avleste spenningen si deg noe som helst, må alle strømforbrukere ha vært frakoblet i mange timer.

 

Når det gjelder den andre setningen din, så tror jeg nok at du ikke er helt med. Et amperemeter viser kun hvor mye strøm det går til en forbruker (eller hvor stor strøm du lader med) i øyeblikket der og da, og måles i ampere (A). Dersom du kobler inn en strømforbruker som trekker la oss si 2,5A og lar den stå på i 20 timer, da har du forbrukt 50Ah og ditt 100Ah batteri er nede på 50% kapasitet. Setter du imidlertid på en storforbruker som bruker 10A, er batteriet nede på 50% i løpet av 5 timer!

 

Et battmeter måler til en hver tid hvor stor strøm det går inn/ut av batteriet samtidig som det tar tiden dette forbruket/ladingen foregår. Dermed vil du med et slikt, selv de billigste av dem til en hver tid kunne lese av hvor mange Ah (ampere ganger timer) du har forbrukt av batteriets kapasitet. Og når et slikt instrument med et batteri med oppgitt kapasitet på 100Ah viser 50Ah, er det på tide å slå av alle unødvendige forbruker og tenke på å lade litt (mye!).

 

Dette er generelle regler unasett batteritype. Med AGM batterier, sies det dog at en fremdeles kan trekke ut litt mer av batteriet før lading.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette er generelle regler unasett batteritype. Med AGM batterier, sies det dog at en fremdeles kan trekke ut litt mer av batteriet før lading.

..bare at man likevel gjerne anbefaler å holde seg innenfor 50%

for å unngå å komme inn på neste ladesyklus.

En av fordelene med de fleste AGM.

 

:thumbsup:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

..må vel bli et sted midt mellom 12,7 og 11,7 volt det da. 12,2 f,eks... :yesnod:

Aha.. så batterispenning etter topplading og ett døgns hvile, feks 12,7V og nedre grense for hvor langt man kan la batteriet gå uten at det tar skade feks 11,7V = 100% tilgjengelig batterikapasitet. Right?

Så når batteriet er 50% utladet så viser voltmeteret 12,2V, og oppladet til 85% så vises 12,55V eller deromkring?

 

Lars:

Jeg tenkte på et battmeter da jeg skrev amperemeter. Jeg har en formening om at det egentlig er voltmeteret det er viktigst å følge med på, men må innrømme at det har hendt oss at aperemeteret reddet batteribanken fra å få ordentlig stryk.

Frem til denne hendelsen var varmtvannstanken koblet via konverteren slik at den kunne hente strøm fra batteriene når båten lå til havn og var tilkoblet landstrøm der de bare hadde 110V (i utenforlandet).

Ved en feiltakelse ble denne funksjonen aktivert av meg i en utehavn, men siden vi hadde kjørt for motor en periode var vannet på vv tanken godt oppvarmet. Etterhvert så sank tempen på vannet og termostaten på varmeelementet slo inn. Da ble det plutselig hardt å være batteribank. Heldigvis satt jeg slik til at jeg så apermeteret gikk fra 5 ah til 50 på et blunk og kunne raskt konstantere hva hva som var i ferd med å skje.

Etter dette holder jeg jevnlig et øye med amperemeteret for det gir god kontroll på om vi har glemt å feks slå av fryser eller kjøleskap når vi ligger i utehavn.

Link to post
Share on other sites

Dette er generelle regler unasett batteritype. Med AGM batterier, sies det dog at en fremdeles kan trekke ut litt mer av batteriet før lading.

 

Lars H.

Jeg synes det ville være synd om folk kjøper AGM batterier og betaler ekstra for så å ikke benytte seg av de forbedrede egenskapene i forhold til tradisjonelle forbruksbatterier.

 

Her er en beregning som forteller litt hvordan man kan få benyttet egenskapene. Finner desverre ikke den som ble laget for samme båt med åpne syre blybatterier i farten, men jeg vil si forbedringen er 30% + ved å bruke AGM i dette tilfellet.

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8387/syysea.gif[/img]

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frem til denne hendelsen var varmtvannstanken koblet via konverteren slik at den kunne hente strøm fra batteriene når båten lå til havn og var tilkoblet landstrøm der de bare hadde 110V (i utenforlandet).

Da har du sannsynligvis en Mastervolt Mass Combi installert, og så har denne blitt koblet opp feil. Varmvannstank og andre større forbrukere som elektriske varmeovner etc. skal kobles opp via en egen utgang i kombien som heter shore brake, og det er denne utgangen som automatisk kobles ut når man ikke har landstrøm tilkoblet.

 

Dette vil som du er inne på bli en enorm belastning for batteriene, og da er det kanskje ikke så rart om batteriene bare sto i 5-6 år.

 

Du er ikke alene om å ha hatt en slik koblingsfeil, som da har blitt utført av noen som ikke har greie på hvordan dette virker.

Link to post
Share on other sites

..bare at man likevel gjerne anbefaler å holde seg innenfor 50%

for å unngå å komme inn på neste ladesyklus.

:thumbsup:

Jørg

AGM batterier er tross alt enklere å håndtere lademessig enn mange andre batterier så dette synes jeg er et dårlig argument. Enten kjøper man en lader som håndterer batteriene automatisk eller så lærer man seg hvordan man kan forebygge mot skader hvis laderen ikke er konstruert riktig.

Link to post
Share on other sites

Dårlig argument fordi det ha ikke vært deg som sa det,

eller fordi man kan også forklare AGM enkelt?

 

Meningen av denne setningen ha vært "pro AGM" og som både praktisk og alminnelig positiv tips.

Håper tråden tåler litt praktisk input, det er jo tross alt fortsatt ikke din bok. :wink:

 

Alle batterier er underlagt et fast antall sykluser.

De fleste AGM tåler 50% utlading -uten- å komme inn på neste syklus.

Derimot havner de fleste Gel ved litt over 30% og åpne/lokkete bly-syre ved maksimalt 30% på neste ladesyklus.

Varig skade blir det ved over 30% på åpne/lokkete og ved over 50% på Gel, vanligvis.

Ingen nok så avansert lader, ladesystem, eller såkalt kunnskap kan forandre noe på det.

 

Og ser man på praktisk bruk da er det vel en gang til det beste at man forteller dette

isteden for å forklare "permanent finetuning" som trolig fører til tidlig totalskade hos de fleste.

Det betyr jo ikke at man ikke kan utlade for mer av og til, det burde bare ikke bli til vane.

Ellers blir vel kanskje hver andre HD-bly-syre eller deep cycle til en bedre anbefaling sett over lengre tid.

 

Din tur igjen. :smiley:

 

:fishing:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Et lite hjertesukk til det dere skriver om prosenter. Kan dere være så snill å presisere dette litt mer? Noen ganger er det litt uklart når dere feks. skiver 30% om det da betyr at batteriet er ladet ut med 30% av kapasiteten eller om det er 30% igjen av kapasiteten. En stakker (i hvert fall jeg) må da finlese for å være sikker på hva som er ment.

 

Lars H. :wflag: :wflag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Beklager, Lars, helt riktig det du sier.

 

Jeg snakker alltid bare om utlading, ikke restkapasitet.

 

F.eks. omtalt 30% av f.eks. 100Ah = -30% = -30Ah.

 

 

Takk!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...