Eureka Svart 9.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2014 Men blir det heeeelt feil slik jeg ordna meg? -husk at jeg bytter forseil og har ikke rulle. Det gamle skjøtet var et langt. Sitér dette innlegget Link to post
Jan_Erik Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Fin tråd, og mye godt arbeid. Vis vi får til noe av det samme med vår båt skulle jeg vært fornøyd :) Sitér dette innlegget Link to post
SeilSJT Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 soft shackle takler du på skjøtet. På de jeg lager selv, trer jeg skjøtet gjennom kjernen på sjakkelen og takler. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2014 Aha, skjøte gjennom shackelen altså. Da blir jo ikke skjøtet svekket. Du har vel ikke et bilde av dette? Bruddlast på den jeg brukte i går var på over 2000 kg. Har en tynnere på 1000kg. -takker for innspilla alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 10.April.2014 Del på Facebook Svart 10.April.2014 Men blir det heeeelt feil slik jeg ordna meg? -husk at jeg bytter forseil og har ikke rulle. Det gamle skjøtet var et langt. Blir ikke feil det du anvender. Jeg tok bort rulleseil og bytter nå om en annen med skjøtet slik jeg beskrev. Som nevnt smak og behag. Fordelen med to løse tamper forover er at den ene kan løses og gjøre klar for seilbytte, men har også et sett for flying seil og genaker så jeg har flere valgmuligheter. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Eureka Svart 10.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2014 (redigert) Jan_Erik, det var du som nettopp hadde kjøpt seilbåt ? Det er mye kjekt arbeid med gammel båt. Koden som må knekkes er å holde den mest mulig i bruksklar stand, slik at man også kan bruke den mellom arbeidet ombord. Det gir motivasjon. -håper tråden kan gi inspirasjon og noen snarveier når det kommer læring. Jeg får prøve meg frem angående skjøte. Kjøpte to stk fra en restekasse på båtmessa, med litt ulike lengder, så jeg får se hvilket jeg tar i bruk for jeg må kappe lengda. Må bare finne ut hvilket som er smartest å kappe for å bruke resten til noe lurt. Må vel gå løs på vask av seilene en dag også. Her er det vel biotex som funker godt nok. Det er mange m2 duk..... 1storseil og 3 forseil hvor ett må utbedres i liklina. Redigert 10.April.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Goodwill Svart 23.Mai.2014 Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Husker ikke om du har cockpitkalesje eller ikke (har veldig lyst på slik selv), men her er i hvertfall en som skal selge: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=48575438&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 23.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2014 Jeg har cockpitkalesje, pen er den og den fulgte med båten. Selger av den kalesjen her jeg kontakt med, han bor rett inni fjorden her og kjøpte comfort i vår. Han er til og med medlem her :) Uansett hyggelig at du tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 (redigert) En kjempefin helg på sjøen, med alle faktorer som skal være til stede.Dro ut på sjøen på lørdagen for årets første overnattingstur. Et par timers forberedelser hjemme, med matlaging for å ha klar mat når man kommer til havn, svelesteking ihht MRF-oppskrift, og diverse pakking.Kom til båten, pakket alt på plass, startet motor og gjorde klar for å kaste loss. Så hører jeg den umiskjennelige lyden av en motor som blir dau, lavere turtall etc... pokker, hva er det nå? Alle timene med forberedelse og så skjer det noe med Yanmaren. Den går dårligere og dårligere... hmmm skal tro om jeg husket å åpne dieselkrana? - dukket ned i lasterommet, jo jaggu, skrudde den opp og der gikk motoren som før. Yanmaren skuffer aldri, så vi rusler ut fjorden, drikker kaffe, spiser svele med brunost og lar autopiloten holde kursen. Klargjør seil, men gidder ikke seile, for det er rett og slett ikke noe vind. Fyller 20 liter diesel og ser i loggboka at sist dieselfylling var medio juli 2013. Fin med seilbåt mtp lommeboka.En avslappende kveld ved seilerhytta til Ålesunds seilforening. Anlegget begynner å bli veldig bra. Fint å gå på/ klatre på svaberga rundt øya. Båtnabo med en Regina of Vindø på 38 fot. -man kan jo drømme seg bort. Får en oppbyggende kommentar fra han om at Comfort30 er meget god på kryss. ( gøy å høre slikt, at båten min har kvaliteter) :)Vindstille natt.Kjøpte en LED lyslenke som drives av 3xAA batteri i vinter hos Indiska. 100% koselig og enkel belysning i cockpit. Batteriene varer i over en uke med 10 timers bruk.. Redigert 2.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Festina_Lente Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Fine store vinduer i cockpitkalesjen din Eureka, fulgte den med båten? Er den lokalprodusert? En deilig helg for båttur - fine steder dere har der oppe langs kysten! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 husk, du seiler raskere med litt mindre krengning... :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Kalesjen fulgte med og den er høyere enn andre cockpitkalesjer jeg har sett til comfort og ballader. Tror det er en Alf Hansen. Den har store vinduer ja. Egentlig ikke mye duk på sidene. Skal ned til båten nå. Må bare finne solkremen først . Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 (redigert) Da var jeg i båten... Det er en Alf Hansen kalesje. Sprayhood er Jens Sagen. Ikke av nyere dato, men har vært nedpakket i mange år. Under Cockpitkalesjen er 173 cm høy over dørken i cockpit. Og veggene har som nevnt mye vindu. Alt pakkes på bøylene som en targa over akter. Det er også trekk for å pakke inn i. Redigert 2.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tombok Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Fint å komme seg utpå :) Vet ikke helt hvordan det er med Comforten, men tror kanskje den er raskere enn min i lite vind. Jeg har en tendens til alltid å ønske meg litt mer blåst, det går liksom ikke skikkelig unna før det piper litt i riggen... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 (redigert) Vet egentlig ikke hvor god min er på svak vind, siden jeg knapt nok har noen referanser. :) Ellers ble det en alvorlig rydderunde i båten i dag. Da jeg kom til land i går kveld, så leita jeg i over en time etter bil og husnøklene mine. Fant dem ikke, så jeg måtte låne en bil... Da jeg kom hjem fant jeg de i seilbuksa i ei brystlomme som er fora..... Rutiner må på plass! Kartbordets innhold blir enormt over tid.... Hjemme har jeg en "manneskuffe", hvor alt samles. I båten er det kartbordet. Nå er den ryddet, men jeg håper ikke at madammen finner posen jeg la alt oppi... Redigert 2.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 en av de flinkeste i seilforeningen min har en comfort 30, og den er svært vanskelig å slå (også i lite vind). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Popeye70 Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Som Framtia antyder så er Comfort 30 ganske lettdrevet, og trenger ikke mye vind for å flytte seg. Trimmet rett og hvis mannskapet gjør som de skal så holder den siget bra i omtrent null vind. Comfortina 32 har forøvrig "arvet" noe av denne egenskapen. Når det gjelder han som seiler den båten Framtia nevner så kunne han seilt en gråstein til seier (lett overdrevet). Han er utrolig god til å utnytte alle variabler til sin fordel. (Vant bl.a. sammenlagtseier gjennom sesongen med originale seil fra 1977 eller deromkring for 5(?) år siden) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
tombok Svart 2.Juni.2014 Del på Facebook Svart 2.Juni.2014 Det har nok lett for å samle på seg litt rot i båten når man stadig holder på med et eller annet prosjekt ombord.Å seile en gråstein med noe særlig fart kommer neppe jeg til å bli i stand til Men jeg håper jeg etterhvert skal klare å få litt mer fart med litt mindre vind. -Moro er det uansett... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 12.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2014 En impulsiv overnatting i båten. Herlig. Jeg har fått meg et nytt prosjekt, så det passer godt at båten i bunn og grunn er i fin stand. Det nye prosjekter er at jeg har fått meg et hus. ---som må og skal pusses opp. Jøjje meg.. Det har jeg heller ikke gjort før. I kveld har jeg to problemer: Sokkene mine er våte... Noen har ryddet i båten min. Jeg den ene ullsokken, nødsokker, har blitt med hjem. Problem nummer to er at tv' n har gått i lås på NRK1 ingen knapper lyster.. Enda godt jeg har nett på mobilen. Ikke noe fotball-VM på meg. Nytt hus er 600 meter fra båten... Herlig. Stemningsbilde ombord. Sitér dette innlegget Link to post
sindre50 Svart 21.Juli.2014 Del på Facebook Svart 21.Juli.2014 https://baatplassen.no/bildearkiv/16/16695/img_0157.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Erlend-S/Y Brizo Svart 25.Juli.2014 Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Jeg har nå litt slack på roret (kan holde rorkulten helt fast og kjenner at roret slår litt av seg selv). Var det slik før du måtte montere det av? En herlig dag. Møtte opp i hallen kl 0800 hvor de var igang med å løfte ut en seilbåt som lå oppe kun i helgen. Veldig hyggelig båtpussekskap. Eier hadde kjøpt sin første seilbåt i høst, så vi fikk utvekslet noen nybegynnererfaringer. Så ble min sjøsatt og spenningen var stor om alt var i orden med nye ventiler. Alt tett, egentlig som ventet. - men hvem går ikke sporenstreks ombord og sjekker at det man har ordet under vannlinja er i orden.... Deretter innmontering av septiktank, som jeg hadde ventet med for å ha ekstra god tilgang til en ventil. Endelig funker toalettet som det skal. Vask av dekk og dollbord som var skikkelig skittent etter all tråkkinga. Nå har man jo tilegnet seg litt kunnskap på dette forumet, så jeg tenkte jeg skulle være flink gutt og lufte den fleksible hylsa på akslingens pakkboks. Men ikke pokker om jeg fikk pressa noe mellom for å lufte. - men jeg prøvde nok ikke hardt nok. Forhøre meg med et par andre karer med akslingbåt i hallen, men de hadde hverken luftet denne selv eller noen gang hørt om det. Men før neste tur skal jeg gjøre det, for å ha gjort det. Tips til egnet utstyr mottas med takk. Kan noe gå galt? Med dette deilige, glatte skroget gikk det unna på vei hjem til egen brygge. Økt toppfart med 1 knop og oppnår masjfart på 6 knop med lavere turtall enn før. Nesten så jeg kjente at den gikk bedre i vannet. Blankstille på fjorden på vei hjem. Angående roret, så er det mye mindre slark, egentlig ingen ting. Punkt en med å gjøre en jobb på roret er at dersom man ikke får tatt av roret mens båren henger i stroppene, så må kjølen settes på klosser som er minimum 20 cm tykke, gjerne 25 til 30. Det var ihvertfall nok for meg til å ta av og på roret mens den stod på støtter. - men nå var også nedre rorhylse løs så hullet var rommeligere enn om den var fast. Så, rorlageret ble limt fast med Tec7 og fikk herde. Brukte en hydraulisk garasjejekk for å styre og holde roret oppe.- det må lirkes til oppe ved lageret oppe i cockpiten ved montering, så man må ha hjelpemann som styrer jekk. Hæljern på skegg ble strammet skikkelig til, loctite på boltene, og det ble lagt til en fuge under hæljernet. -fordi det var der fra før. Skjøter hvor det ikke er bevegelige deler ble glattet ut med tec7. Så smurte jeg propellakselfett mellom alt hvor det var friksjon, særlig hylselagerene oppe i cockpiten og nede i skroget. Nå føles roret tight og fint, uten den klakkende lyden av aksel mot lager. Ved neste landsetting kommer jeg til å få laget nye hylselager. Nede i hæljernet var det shimset rundt akslingen. Hæljern ferdig fuget og montert Limt hylselager inn i skroget under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2014 Ja, det var noen mm slark, hovedsakelig pga at den nedre bronsehylsen som støtter rorakslingen hadde løsnet og ikke satt fast i skroget under vannlinjen lengre. Så den limet jeg fast igjen med tec7. Dessuten har hylsa oppe i cockpit blitt litt mere romslig enn da den var ny, men det er neglisjerbart. Dessuten måtte jeg stramme opp to bolter som holdt sammen det nederste støttepunktet for roret, nede på skegget. Kunne ikke utbedret dette uten at båten ble tatt på land og roret av. Men jeg har skjønt at ror på seilbåt har ulike løsninger på opplagring. Hva slags ror har du? Kan du du bevege rorakslingen sideveis i hylsa? Bare legg ut noen bilder, så kan vi synse og spekulere. -holder forøvrig på å klargjøre et gammelt hus for innflytting, så det blir lite båtliv for tiden. Men jeg har utsikt med på fjorden og blir litt sjuk noe jeg ser at folk koser seg på fjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Thomsen Svart 25.September.2014 Del på Facebook Svart 25.September.2014 Hei Eureka Jeg har også en Comfort 30 er svert interessert i dit projekt. Har vi mulighed for at kommunikere via mail? Min direkte mail er : erlingthomsen10@gmail.com Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.September.2014 Hei, jeg har nettopp sendt deg en email. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøboden Svart 26.September.2014 Del på Facebook Svart 26.September.2014 Jeg vurderer å by på en Comfort 30. Hvis du synes det er ok, kan du sende meg im på hva du betalte for din? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.