Nautilus222 Svart 22.Januar.2015 Del på Facebook Svart 22.Januar.2015 Trådem-for-oss-med-Mercruiser-bensin-V6-V8 Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 2.Mars.2015 Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 Beklager det blir langt mellom innleggene her, har brukt en del tid på drevet jeg har kjøpt inn, men nå har jeg også fått litt fremgang på lime prosessen. Oslo finerfabrikk hadde lagt til side 2,5 mm isteden for 3,8 vi brukte tidligere, men håper det ikke skal bli noe stort problem ut av det. Det viktigste er at de blir beiset til lik farge. Har blødd mye gjennom uka for å få ferdig denne, måtte gjenbruke de gamle trepinnene fra andre siden ved å snu dem og stifte de på andre veien. Båten ble rett og slett en stor kaktus med stifter. Neste oppgave da blir å fintrimme kantene og pusse pusse pusse pusse til den er helt helt fin. Må til å finne en god pussemaskin for jobben, vet at Amalie36 har lagt seg noen tanker om dette da han måtte pusse om hele båten. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 2.Mars.2015 Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 Blir du ferdig til sommeren? Hehe Lykke til, det ser bra ut. [emoji106] Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 2.Mars.2015 Del på Facebook Svart 2.Mars.2015 Mange takk.Ferdig til sommeren er den store drømmen og Amalie36 sier han skal hjelpe til så fort han er ferdig med et annet prosjekt på hjemmebasis. Men det krever at jeg tar meg litt sammen og drar ut og jobber mer! Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 24.Mars.2015 Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Hei, hvordan går det med byggingen i Fredrikstad? Jeg har fått en smed til å lage nytt baug beslag i syrefast. Gleder meg til å se resultatet[emoji5] skal sende bilde... Ellers tenkte jeg å lage ny dørk i noe som ligner på teak / natet treverk, har dere noen gode forslag? Vet det finnes noen plast løsninger... Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 10.April.2015 Del på Facebook Svart 10.April.2015 Hei hei!Jeg kan nok ikke belyse deg med noe informasjon om det Nautilus222 Du som har bygd både mer og større enn meg. Når kyllingen skal lære høna å verpe osv.Det begynner å ta form dette her!Etter tre pusserunder med 80, 120 og 240 papir etterfulgt av lettfuktig av overflaten slik at busta reiste seg. Deretter pusset jeg den fin igjen med 240.Jeg har planer om å begynne med å rulle et par lag med epoxy på den i løpet av helgen når beisen har tørket seg ordentlig inn. Etter det jeg har fått beskrevet av prosessen så skal vi i første omgang lime i 3 lag for å få det tykt nok til å slipe det til nytt limegrunnlag, uten fare for å skade beisen.Av erfaring fra tiden som komposittarbeider på fly husker jeg funksjonen av pot-life og curing. Dette kræsjer litt med instruksen jeg har fått med å lime epoxylagene med 3-4-5 timers mellomrom slik at det legger seg uten hvite lag. Mens pot life ofte blir beskrevet til 1 time etter hva jeg erfarer. (Selv om jeg ikke har det tenkiske databladet til Svapox'en jeg bruker. En stor synder blandt komposittarbeiderene).Jeg kommer til å stole på tidligere erfaring å ikke bruke mer enn 1-1,5 time mellom lagene. Det blir bare å glede seg til å se fargeresultatet Sitér dette innlegget Link to post
Rebel Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Hva slags pussemaskin bruker du til å pusse mahognyfineren, eller er håndkraft og pussekloss som gjelder? Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Hehe, dette begynner å se veldig bra ut. Lykke til med epoxy'en[emoji5] Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 Hei Rebel.Jeg bruker en elektrisk eksentersliper (Som ligger på bordet i bildet i under), selv om jeg ønsker med en trykklufts eksentersliper med støvsuger til jul. Jeg tror håndkraft og pussekloss hadde tatt noen fler århundrer enn jeg har tålmodighet til. Og det ville vært vanskeligere å blir kvitt alle strekene. Det gikk omsider sånn ca. i havn. Det var en god del mer klin og irritasjon enn jeg først hadde forespeilet meg. Jeg brukte rulle og brett som ligger oppe på båten i bildet. Kunnskapet jeg har om potlife og curing måtte tas med en klype salt da mye av epoxyen utviklet hvite områder når det ble bearbeidet for mye. Dette er jo uakseptabelt. Jeg måtte redde det inn med å forsiktig skrape av den kvite epoxyen (Forsiktig så beisen ikke tok skade) Men når jeg går bort hvor vinduet er og ser på båten, så ser jeg dette. Fargene har kommet frem. Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 12.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2015 Suverent Marcus! Da er grunnstrøkene på. pg det er bare å bygge tykkelse etter at duken er kommet på. Nydelig farge! Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Dahlen Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Heihei ! Da blir det straks glassfiber på buken! Har fått litt info om hvordan jeg skal klippe til å legge duken før jeg limer. Derfor det er greit å snakke med noen som har gjort det før. Han kunne fortelle at han måtte gjøre det om igjen da duken "fløt" opp når han hadde for mye lim på. Må passe litt på at man ikke tar for mye på. En tommelfingerregel her kan være å kunne se mønsteret i duken når du fordeler ut limet. Ellers er det veldig fint å se duken på båten. (Helst ikke ta på duken uten hansker, da hudens fett kan ødelegge limegrunnlaget) Nå skal vi snart lage gjennomgang til akslingen, men vinkelen vil avhenge av hvilken akselbrakket jeg får tak i. Så jeg måtte ut å måle Amalie36 sin høyde fra buken til akselsenteret.Propellens bredde vil jo avhenge av plassen tillatt av brakketen. Amalie's brakket måler 20 cm til akselsenteren på baksiden.Etter litt måling og tegning kunne vi se for oss at vi trengte hvertfall 14 graders vinkel på brakketen og 20 cm høyde. Dette var ikke bare bare å få tak i uten spesialbestilling og et par lapper mer enn konto'n var enig i. Ebay hadde imidlertidig en løsning. En shaft strut fra Chris Craft med 1 3/8 tommer(34,925 mm) var eneste mulige til å passe min 35 mm aksling.Det har jeg bestilt inn fra Canada og venter spent på ankomst. Da blir det bare å sette igang med glassfiberen før den tid kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Jeg har vært så heldig å fått takk i veldig fint vevt glassfiber som jobbes veldig lett rundt hjørner og kanter, men det er fortsatt nødvendig å snitte opp i hjørnene for best resultat.Etter omtrentlig en kilo med epoxy ble jeg fornøyd med resultatet. Jeg jobbet i kanskje 3-4 timer for å trykke ut flest mulig luftbobler og rynker. Og det er ikke for ingenting at det heter GLASSfiber. Bakdelen nå er at jeg må kanskje vente et par uker til akselbrakketen kommer før jeg kan gjøre noe mer stort med båten. Kanskje noe bunnstoff og flere lag på siden, men motoren er ikke nydelig den heller, så jeg trenger ikke gå ledig. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 15.April.2015 Del på Facebook Svart 15.April.2015 Moro å følge denne tråden Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dahlen Svart 16.April.2015 Del på Facebook Svart 16.April.2015 Flott å høre Jeg skal prøve å være flinkere til å oppdatere også! Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 18.April.2015 Del på Facebook Svart 18.April.2015 Flott arbeid igjen Dahlen☺ dette kommer til å bli veldig bra. Hvilken motor har du skaffet deg ? Har du tenkt å kjøre strake rør/potter og rett ut, eller tatt du det gjennom en lyddemper ? Fikler litt med min... Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 19.April.2015 Del på Facebook Svart 19.April.2015 Hei Nautilus222 Det er en AQ271 Volvo Penta V8, 5,7 liter Det blir nok strake rør uten lyddemper. Jeg er ute etter den gromlyden, men siden cockpiten ligger akterut så risikerer jeg litt mer enn behagelig desibel.Med en V8 5,7 liter foran seg og 2 strake rør uten lyddemper som kommer ut rett bak seg kan det bli litt mye. Så jeg må jeg kanskje ettermontere lyddempere, Jeg har heldigvis skaffet inn deler jeg gleder meg å få bruk for. Selv om jeg ikke har alt da. Har også en 35mm aksling som støver mens jeg venter på pakken fra Kanada. Pusser ned rusk og lakkskader fra varmeveksleren og eksosriserne, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få renset ut inni manifoldene enda. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 (redigert) Dette ser rått ut☺ strake potter ut bak er ok så lenge du liker lyd☺☺ og har noe som hindrer vannet å komme inn ved bakking. Jeg pusler litt med motoren min også (samme som din, bare litt lett blanding av GM og VP). Sliter med å fikse et y-stykke til eksosen. Det originale et borte....se tråden min Kjenner du noen som driver med slikt? Redigert 20.April.2015 av Nautilus222 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 20.April.2015 Del på Facebook Svart 20.April.2015 Y-stykke til eksos? Tenker du bukkehorn? For jeg har fortsatt det som hørte til drevet som fulgte med.Hvis ikke så kjenner jeg folk ordner mye mekaniskt med båt, med da er det ofte drev og slikt til båter som er masseprodusert og ikke spesiallaget. Vet også om noen som har en smie hvor Amalie36 har lagd mye av sine metalldeler. Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 24.April.2015 Del på Facebook Svart 24.April.2015 Rorgjennomføring viser seg til å være utfordrendes å anskaffes.Jeg vurderer å få det dreid til av en venn, men trenger noen mål. Er det noen som har tilgang eller kjennskap til dette? Det må vel være mulig å lage til og sveise på en festeplate. Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 5.Mai.2015 Del på Facebook Svart 5.Mai.2015 Jeg har noen deler liggende rundt som jeg lurte på om jeg kunne leke Frankenstein med for å få hydraulisk styring til en billig penge.Det er en rattpumpe fra Sleipner (26 ccm) Og en styresylinder fra Volvo penta drevet som fulgte med motoren Vil disse være kompatible? Er det noen som har peiling på dette? Hvis ikke får jeg bare prøve og se. Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 6.Mai.2015 Del på Facebook Svart 6.Mai.2015 Dahlen, sendte deg en PM. Jeg trenger sårt litt hjelp med eskosen. Har du nr/navn på smie der Amalie36 fikk hjelp ? Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 12.Mai.2015 Del på Facebook Svart 12.Mai.2015 Har tittet litt på tråden din, Flott stykke båt det der Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus222 Svart 14.Mai.2015 Del på Facebook Svart 14.Mai.2015 Takk, takk... Må bli ferdig og få den på vannet☺ Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 13.August.2015 Del på Facebook Svart 13.August.2015 Sommeren har vært lang og god! Dessverre har jeg ikke vært så flink med å arbeide på båten, og motivasjonen sank betraktelig når jeg innså at jeg ikke hadde mulighet til å rekke båtsesongen. Jeg har nå drevet lenge med å pusse over de første lagene med epoxy for hånd for fjerne hvite flekker som ikke forsvinner med fuktig klut som dette: Etter å ha pusset vekk slike merker er det bare å fortsette med å legge masse epoxy på igjen. Om att og om att og om att.... Har funnet ut at det er enklest å ta en side av gangen istedet for å prøve å ta hele båten samtidig. Det skal bli tykt med lim! Sitér dette innlegget Link to post
Dahlen Svart 27.August.2015 Del på Facebook Svart 27.August.2015 Har fått tak i flere deler! Og så happy jeg er for det! Ikke bare var prisen et kupp og ikke mer enn en times kjøretur hjemmefra, men jeg har lett etter en rorgjennomføring over hele verden før dette. Verken Ebay, finn eller blocket.se kunne tilby noe før nå! Ganske logisk når man tenker over det. Det er få båter som bruker separat ror på motorbåter nå til dags. Hvis jeg skulle fått dette maskinert av Sleipner eller lignende måtte jeg punget ut med en måneds lønning(studentliv). Nå har jeg nesten alt jeg trenger av tekniske deler for å klappe sammen en brukbar båt! Delene hadde sittet på en Correct craft vannskibåt, og etter hva google har å si om saken så er det ganske nærme hva jeg skal bygge og! Men det er fortsatt mye pussing og liming av skroget gjennom vinteren. Jeg skal forsøke å gjøre det har tid til ved siden av studier og arbeid, men erfaring tilsier at det krever mye av meg å være såpass produktiv med ting som ikke direkte gir lønn eller utdanning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.