M/B Nordheim Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Dæven detta var bra klipp Øyfjell, lærte enda litt mer jeg nå. Takk for det, var ikkje klar over sjølv eg, at det ligg så mykje på nett eg før eg søkte litt igår. Burde kjøpe seg en negleklipper ! Ja fy og skam, at deg går ann........ han hadde sikkert ikkje skifta underbukse heller :lol: Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
nestor Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Går en travel tid i møte, mye borte selv, skulle gjerne ha en med bred kunskap på verkstedet. Men en med utdannelse fra you-tube og brosjyrer, bør jeg vel styre unna. Da hadde jeg heller satset på Torbi, med sin entusiasme og positivitet til yrke. Link to post
M/B Nordheim Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Hvis det er meg du siktar til med den komentaren din så kan eg opplyse deg om at eg har tatt mine fagbrev etter vanlege norske reglar, har drive sjølvstendig verkstaddrift sidan 1984, trur ikkje youtube var oppfunne då. Skjønnar ikkje heilt kor du vil hen med innlegget ditt, men eg er ikkje ute etter meir jobb bare så det er klart, har nok med det eg har. Og sist men ikkje minst, det er ikkje mi meining å rakke ned på "Torbi" sitt arbeid bare så det er klinkende klart (hvis du les det som står i parantesane) det var meint til opplysning. Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
torbi Svart 25.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Er ferdig med ventilsliper, og idag tok eg topplokk med på jobb og har lagt den oppi i dieselbad og står den i over natt, tar den opp imorra og blåser rent. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
puddingen Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Alltid hyggelig med råd fra en som vet hva han snakker om Øyfjell ! Hvertfall min mening Link to post
M/B Nordheim Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Er ferdig med ventilsliper, og idag tok eg topplokk med på jobb og har lagt den oppi i dieselbad og står den i over natt, tar den opp imorra og blåser rent. Supert "Torbi", reinsleghet er en dyd. Sa kjerringa ho skifta truse i tilfelle ho skulle bli overkjørt. Alltid hyggelig med råd fra en som vet hva han snakker om Øyfjell ! Hvertfall min mening Takk "puddingen" Vi må spille kvarandre gode istaden for å krangle her inne. Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
M/B Nordheim Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Er ferdig med ventilsliper, og idag tok eg topplokk med på jobb og har lagt den oppi i dieselbad og står den i over natt, tar den opp imorra og blåser rent. Supert "Torbi", reinsleghet er en dyd. Sa kjerringa ho skifta truse i tilfelle ho skulle bli overkjørt. Alltid hyggelig med råd fra en som vet hva han snakker om Øyfjell ! Hvertfall min mening Takk "puddingen" Vi må spille kvarandre gode istaden for å krangle her inne. Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
pipp Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Støtter Øyfjell fullt og helt her. Han har skrive ned alt jeg har lært og tenkt. Ta deg jobben med å sjekke klaringer. Det er forholdsvis fort gjort. Mye mer arbeid og penger å måtte ta ny lagersjau om 2 år. Link to post
Komodo Svart 25.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2013 Takk "puddingen" Vi må spille kvarandre gode istaden for å krangle her inne. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
torbi Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Gjorde ferdig med moment på veivakselen. Igjen viktig å smøre godt med olje på lagre. Stempelen på vei inn, har også smurt med olje i sylinderforingen. Stempelring/fjær kompressor fra biltema var ikke så verst. 4 stemplene er inne, og 2 igjen , det var alt for idag, kommer igjen til dette og fortsetter neste uke. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
M/B Nordheim Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 (redigert) Hei Torbi, På bilde tatt kl 18.41 ser det ut som stempelfjærene (ring 1 og 2)har opninga (gapet) rett overkvarandre. Det er ikkje heldig for du vil få rett nedadgåande lekkasje av kompresjonstrykk. Derfor brukar vi alltid å seta gapa ved 4 ringar 90 gr i forhold til kvarandre 3 ringar 120 gr i forhold til kvarandre. Lykke til. Redigert 26.Februar.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
torbi Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Takk for tips, eg har ikke gjort ferdig med momenter, så da kan eg rettes opp neste gang eg er der.:-) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Antilia Svart 26.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Da gleder jeg meg til neste episode Torbi!!! Det går virkelig framover nå. Håper du rekker sjøsettinga. Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
torbi Svart 26.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2013 Ja eg må jo få motoren oppi før den 13 april, så eg må jo burde klare , skal jo vaske og mulig skifte skroggjennomføringen og male i maskinrommet, så ......får se om eg får gjort alt. :-) Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 27.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2013 No er topplokk hjem igjen etter å ha vært i dieselbad, blitt renere. Er smått begynt å se og demontere sjøvann pumpe og impelleren. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 1.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 Idag kom eg i gang med sjøvann pumpe JABSCO, etter å ha sett den drypper saltvann som dere sikkert kan se i midten og nedover. Impelleren er ute. Fikk trekt ut akselen og lager, ser det er lekkasje. Hvordan skal eg kommer meg videre innover? ser det er pakninger inni som er defekt. Bak siden, hvordan får eg komme inntil.? Noe som vet? Noe som vet om eg kan få kjøpt reparasjonsett/deler sett? det er JABSCO sjøvannpumpe nr : 9700-01, hos Maritimt eller Økonomi deler? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
jan123 Svart 1.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2013 her er en link der finn du rep sett. http://www.jabscoshop.com/jabscoshop-spare-parts/sk238-service-kit.htm Link to post
torbi Svart 3.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2013 Nest siste bilde av pumpe ved (grønne tang), ser dere inne der er en "skive" med en slags pinne, hvordan får eg de ut? Noen som vet? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Polarn Svart 7.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2013 Nå sitter jeg her å venter i spenning på en oppdatering altså Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
mateco Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 (redigert) ....., ser dere inne der er en "skive" med en slags pinne, hvordan får eg de ut? Noen som vet? Denne er løs med en rotasjons-lås (Pinnen du ser på bildet). Kakk den ut ved f.eks. å slå pumpehuset mot en trekloss. Mener at der er to simmeringer som tetter mot hver side av "kofferdammen". Kofferdammen skal ha et lekkhull ut til det fri for å indikere evt. lekkasje. Bruk en dor og slå forsiktig ut de gamle simmeringene fra hver sin side. Husk å montere syrefaste fjærer i nye simmeringer. Skift også lager ! Lykke til ! Bjørn Redigert 8.Mars.2013 av mateco (see edit history) Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
torbi Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 No er eg her igjen, var litt opptatte med andre ting, Tilbake til ventiler og topplokk, vasker delene med white sprite. Kontroll med kritt etter sliping, alle streker med kritt er borte, da sier eg det er godkjent, Tilbake på plass igjen. Etter alle ventilene på plass, vasket eg med actenton, så lagt prime på. Egentlig burde de har vært sanblåst for å få vekk all gamle maling, men det hadde eg ikke mulighet til . så eg håper malingen holder i en god stund. Det var det eg har gjort idag. Kommer snart igjen. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
torbi Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Denne er løs med en rotasjons-lås (Pinnen du ser på bildet). Kakk den ut ved f.eks. å slå pumpehuset mot en trekloss. Mener at der er to simmeringer som tetter mot hver side av "kofferdammen". Kofferdammen skal ha et lekkhull ut til det fri for å indikere evt. lekkasje. Bruk en dor og slå forsiktig ut de gamle simmeringene fra hver sin side. Husk å montere syrefaste fjærer i nye simmeringer. Skift også lager ! Lykke til ! Bjørn Har gått og sett hele pumpen, og ser akselen er skjeivt og alle pakningene og simmering er dårlig/ødelagt, så da må eg få alt nytt innvendig, har undersøkt om deler pris og fant til slutt at eg vil spandere en ny sjøvann pumpe, er ikke så stor forskjell pris på alle innvendige delene og en ny komplett pumpe. Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
M/B Nordheim Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 (redigert) Det er mogleg at eg er gledesdrepar her, men eg synest så tydeleg eg ser gamle sotavleiringar i ventilholet, det burde vore reingjordt ordentleg, hadde nokon spurt meg. No var det ingen som spurte, men eg sa det likevel. Redigert 8.Mars.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
torbi Svart 8.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Du er ikke gledesdrepar, bra du nevnte om det, eg har sett på de og prøvde å skrape vekk, men de satt så fast, så gjorde eg ikke mere, har det noe mye betydning,? Tenker du på å f.eks. slipe med dremel og få vekk all sot.? Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
puddingen Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 No dritt om det skulle løsne i flak etter oppstart... Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn