Nautilus222 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Ok, tusen takk[emoji5] Den ble fikset endel på pga dårlig tomgang og trøbbel før jeg overtok den så det er nok mye rare deler. Håper bare den starter og går som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Så en gang et komplet kit med varmeveksler til Merc 4.3 V6 på nettet ett eller annet sted. Er ikke kar om å finne det igjen. Noen som vet hvor dette selges eller hvilke engelsk uttrykk/navn jeg kan bruke når jeg skal google? Altså, dette er et kit til motorer som I fra før av er kun sjøvannskjølte. Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Hei. jeg har en mercruiser v8 sid 305 5.0l fra 1998. Denne er det varmeveksler på (halvkjølt?) altså sjøvann inn i varmeveksler, og ut igjen i manifold og risere. Fungert fint, men nå er det noe galt. Motoren får for høy temperatur nå, så jeg lurer på om sirkulasjonspumpa er ødelagt? Kjøleveska i motoren blir alt for varm og alarmen uler. Sjøvannskretsen fungerer fint fra impeler (alpha gen 2), da jeg kjenner varmeveksleren blir kjølig, og at jeg ser kjølevannet igjennom slangene fra varmeveksleren til manifoldene sirkulerer, siden dem er gjenomsiktige, og at vannet ut igjen fra eksosen er veldig kaldt. Båten står på land med slange på drevet. Hva tenker dere? Kan det være luft i systemet, eller er det sirkulasjonspumpa som må byttes. Om den må byttes, er det komplisert for en amatør? Tips og råd mottas med stort takk. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 24.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2015 Da fant jeg det jeg spurte om over. "fresh water cooling kit" fungerte bra på google;-) Sitér dette innlegget Link to post
MYVIVERA Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 (redigert) Kanskje bytte termostaten først, før jeg kjøper ny pumpe? Redigert 25.Mars.2015 av Maxum sc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Ville prøvd med termostat først ja. Er tilfeller der denne gir opp. Du kan også kjøpe en slik IR-varmepistol på Biltema. Da vil du se hvor kjølevannet blir varmt. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/IR-termometer-IRT-260-17236/ Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 På de fleste motorer sitter det en by-pass slange fra termostaten til inntaket på sirkulasjonspumpen. Hvis termostaten bypasser hele tiden vil ikke kjølevæsken bli avkjølt i varmeveksleren. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Hei alle.. Nå har jeg lest gjennom hele tråden og jeg har kanskje lest for mye for jeg har likevel spm.. Jeg har nylig kjøpt min første båt med V8. Dette er en 95 mod Rinker 265 med Mercruiser 5.7 l V8 og Bravo 3 drev. I følge selger så ble det kjøpt inn ny blokk (2013). Resten er fra 95 tror jeg. Det ble også sagt at det er 225 hk i den, men utfra det jeg har klart å finne ut av så kom denne motoren med 260 hk?? Stemmer dette? Det ble også sagt at toppfart var ca 32 knop og marsjfart ca 25. Jeg, som mange andre, har blitt smittet av min far som var fanatiker med V8 og trimming. Jeg har skjønt såpass at å bytte til 4 portet forgasser og kvassere kam kan gi litt mer hk. Men mer vet jeg ikke. Jeg har fått det for meg at hvis man skremmer opp hk litt så vil motoren være litt mer gjerrig på bensinen på samme hastigheter siden den ikke trenger å jobbe like hardt ??? Jeg kunne godt tenke med å ta ut ca 300-330 hk i denne motoren dersom det stemmer at det orginalt er 260 hk. Hva kan man gjøre, hvilken deler, hvor få tak i det.. vil drevet tåle det, må jeg bytte propell? Jeg vet at dette ikke er en racing båt, men litt mer pulver og kanskje litt mer fart tror jeg ikke hadde skadet. Beklager for så mange spm, men jeg er heeelt grønn på slikt. På forhånd takk. PS: utrolig glad for alle de dyktige personene her inne.. jeg lærer masse av å lese innleggene deres :) Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Hei alle.. Nå har jeg lest gjennom hele tråden og jeg har kanskje lest for mye for jeg har likevel spm.. Jeg har nylig kjøpt min første båt med V8. Dette er en 95 mod Rinker 265 med Mercruiser 5.7 l V8 og Bravo 3 drev. I følge selger så ble det kjøpt inn ny blokk (2013). Resten er fra 95 tror jeg. Det ble også sagt at det er 225 hk i den, men utfra det jeg har klart å finne ut av så kom denne motoren med 260 hk?? Stemmer dette? Det ble også sagt at toppfart var ca 32 knop og marsjfart ca 25. Jeg, som mange andre, har blitt smittet av min far som var fanatiker med V8 og trimming. Jeg har skjønt såpass at å bytte til 4 portet forgasser og kvassere kam kan gi litt mer hk. Men mer vet jeg ikke. Jeg har fått det for meg at hvis man skremmer opp hk litt så vil motoren være litt mer gjerrig på bensinen på samme hastigheter siden den ikke trenger å jobbe like hardt ??? Jeg kunne godt tenke med å ta ut ca 300-330 hk i denne motoren dersom det stemmer at det orginalt er 260 hk. Hva kan man gjøre, hvilken deler, hvor få tak i det.. vil drevet tåle det, må jeg bytte propell? Jeg vet at dette ikke er en racing båt, men litt mer pulver og kanskje litt mer fart tror jeg ikke hadde skadet. Beklager for så mange spm, men jeg er heeelt grønn på slikt. På forhånd takk. PS: utrolig glad for alle de dyktige personene her inne.. jeg lærer masse av å lese innleggene deres :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 Det kan ha vært gjort mye rart med den siden 95 men hvis det sitter en toportsforgasser på den så stemmer det vel med 225hk. Bytter du innsug og forgasser til fireports får du nok 260 hk og kan sette på brattere propellere men du sparer ikke noe bensin. Et gitt skrog med en gitt vekt bruker en gitt mengde bensin per nm i en gitt hastighet. Om motoren er rød eller blå, om den har 200 eller 400 hk så bruker den hverken mer eller mindre bensin i den samme hastigheten. Forskjellen blir toppfarten gitt at du setter på propellere som belaster motoren maksimalt på maks turtall. Disse motorene egner seg best til å cruise på 3000-3500rpm. Toppfarten er egentlig uinteressant, særlig på en sånn båt. Du kommer ikke til å kjøre over 30kn uansett. Du kan naturligvis bygge om motoren til en 330 hester men det blir å kaste pengene i dass, det blir ikke noe dyrere å kjøpe en ny 330hk. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 25.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2015 For meg høres det ut som det ikke er verdt å gjøre noe enn å bare ta vare på det som er der. Men hvor kan jeg få tak i ny forgasser og innsug og hva er å anbefale i såfall? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Å styre med annen kam er vel ikke alltid like lurt har jeg hørt. Kammen som sitter i er vel tilpasset monoton gange på motoren som man vil ha i en båt. Men kliner du på Hitek manifolder så skal visst det gi 10% mer effekt og spare 10% i forbruk. Blir vel litt som å sette på andre headers i en v8 bilmotor? Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Regner med dette er plug and play mtp at jeg har ferskvann kjøling.. noen som har noe erfaring med disse HiTek manifolderne? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Jeg har HiTek manifolder men jeg har ikke noe formening om de gir mere fart, mindre forbruk eller noe annet hyggelig. De kan nemlig ikke regnes som tuned headers fordi rørlengdene er temmelig korte. Jet-boats som de bruker til elve-racing i USA har derimot skikkelige lange headers og disse motorene har vannjet slik at bånndrag ikke er nødvendig. Motorene har høy komp og frisk kam og varver 6500rpm. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 Det er vist gjort målinger på dobbel v8 instalasjon i en båt hvor kun den ene var utstyrt med HiTek. Husker ikke hvor jeg leste dette men... En annen fordel med disse er vel at man reduserer vann i sylinderene da de bla ikke er todelte. Sitér dette innlegget Link to post
mk414 Svart 26.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2015 husker du resultatet av denne testen? Noen i norge som selger disse eller er det bedre å bestille de fra utlander? Evt hvor fra? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 27.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2015 Husker at de viste med måleapparater som målte forbruk at det varierte mellom 10-12% redusering av forbruk. Tror det ikke er noe å spare på å ta inn disse selv pga valutaen nå om dagen. Er en i Asker som forhandler disse. Søk på finn.no torget. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 10.April.2015 Link til dette innlegget Svart 10.April.2015 Noen som kjenner til Volvo Penta 4.3 GI, 200 hk? Er vel såkalt TBI? Er dette til å stole på? Er vel naturlig å sammenligne denne med Merc 4.3 efi eller mpi. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 11.April.2015 Link til dette innlegget Svart 11.April.2015 Jeg har to sånne i Windyen og er storfornøyd. De har TBI som du sier og det fungerer helt utmerket. Jeg har DPS drev med litt for tunge stålpropellere så båten som veier 4500kg topper på 38,5kn @ 3800rpm. Motorene går vesentlig stillere enn v8'erne, er lettere, kortere og billigere og sterke nok for mitt bruk. Forskjellen ift 4,3 MPI er at sistnevnte har 20 hester mer på toppturtall, helt uinteressant for min del. Mercruiser har nå kommet med en erstatter som er på 4,5 liter, den har da litt lenger slaglengde 3,6" istedet for 3,48", de har også aluminiumstopper og et annet innsug for å redusere motorstøyen. Toppeffekten er 250hk og den er ytelsesmessig ganske identisk med 5,0 V8 men med noe lavere forbruk ved lav belastning. Zabo racing hadde forresten utstilt en 4,1 V6 høykomp racing utgave med 550hk på båtmessa nå, så det bor da litt i disse jernklumpene :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Høres bra ut. Så det vil si at VP GI har så og si samme bunndrag som Merc MPI? En annen ting, føler du at Pentaen er dyrere å vedlikeholde eller kan du bruke Merc deler? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 12.April.2015 Link til dette innlegget Svart 12.April.2015 Jeg opplever at prisene er ganske like for VP og merc servicedeler. Nå er det hverken VP eller mercruiser som lager disse delene som tennplugger, filtre og impellere. Servicenettet til VP er forøvrig bransjens beste. Sitér dette innlegget Link to post
Båtfersking... Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Fin tråd! - Nå to spørsmål til ekspertisen! :-))) Jeg har en 2005 496 mag HO som jeg ikke får max turtall på (Husker jo selvfølgelig ikke tallene nå som alt er på land :-( ) men mener å huske 2-3-4-5hundre'ish omdreininger under det maskinen skulle ha som max. Og båten går derfor en del knop saktere enn den gjorde for bare et par år siden) Forslag til steder jeg kan finne igjen de manglende omdreiningene? Den har siden jeg kjøpte den i 2010 konsekvent drukket gearlube. Tilsynelatende kun under fart. Jeg har ingen synlige oljelekkasjer om bord og ingen flekker under drevet gjennom vinteren - Drives me crazy for nivået må sjekkes hver gang jeg skal ut med båten så det føles som mye forbruk... Ideer til hvor det forsvinner? Motoren er ute av båten nå så om det er noe som bør sjekkes og byttes passer det bedre nå enn i løpet av den skyfrie sommeren som er på vei... :-))) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Giret / drevet bruker jo generelt sett ikke olje, så det må vel eventuelt lekke ut et sted ? Sitér dette innlegget Link to post
Båtfersking... Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Det er liksom det der som jeg ikke riktig forstår heller - men jeg greier altså ikke se spor av noe lekkasjer i eller utenfor båten (den lagres innendørs så det ville vært veldig synlig.) så lenge motor ikke er i bruk. Men at beholderen må etterfylles er jo også et faktum så... ;-/ Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 13.April.2015 Link til dette innlegget Svart 13.April.2015 Kan være lekkasje for eksempel rundt propellakselen som bare lekker under bevegelse e.l. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.