Jump to content

Mørebas 8400 dl renovering.


boble65

Recommended Posts

Meget spændt på at se det færdige resultat, det er et stort arbejde at "vende" sådan en skude, men det ser ud til at det lykkedes. Hold på :thumbsup:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

bilde

bilde

 

Godt nyttår ?

 

Så var det påan igjen ? nå er hele konsollen ferdiglistet. Måtte lage listene over selve instrumentene selv.. resten av listene er vinkellister i teak fra biltema? har og laget meg en "billig " form i kryssfiner til takluka. Skal runde av innvendig med litt sparkel før jeg kler den med gladpack og støper.. må prøve og få den forholdsvis lett og stiv? prøve prøve...

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er bikkjekaldt for tiden og siden jeg ikke har kommet meg så langt at jeg har byttet tak på verkstedet så sliter jeg med og få opp temperaturen☺ tenkte jeg skulle legge 5lag 600 duk i luka så ta den ut av forma og se hvor stiv den er. Er det ikke nok så tror jeg det blir noen remser divinycell utvendig på luke for og stive av. I ytterkantene på luka der luka ligger utfor lukekant er det plass til og borre hull slik at luka kan slide framover på to syrefaste 22mm rør som er hengslet i front. Så meningen er at den kan løftes litt opp i bakant og skyves framover. Vist det går ? i bakkant av luken under endene på rørene hadde jeg tenkt og ha noen fjærer som gjør at luka automatisk går litt opp når jeg tar låsen av. Kan hende jeg er på dypt vann her (selv om båten står på land ?) men får prøve..

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei ! Da var første morgentimen brukt til kaffe og lesning helt fra side 1. Imponerende godt utført arbeid og mange smarte løsninger.  

Selv om jeg ikke har sett akkurat den løsningen med rør som glide skinne til luka så skulle det ikke forundre meg om det går helt fint ! 

Vi får håpe på en kort vinter så du kan få opp temperaturen og fortsette båtbyggingen !

Lykke til !

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt 22mm syrefaste rør som glideskinner for badestigen. Den er hengt opp under badeplattformen. Det fungerer fint, men jeg måtte bore opp diameter på bossene mer enn jeg forutså for at det ikke skulle knipe. Jeg har brukt POM i bossene som foring.

Link to post
Share on other sites

Det ble garasjerydding ikveld med ordning av verktøy.. i vår skal det nytt tak på garasjen/verkstedet med minimum 20cm isolasjon i tak!! og kanskje en vedovn ? ideen til luke og di syrefaste rørene var ett bilde jeg fant på nett for noen år siden av en båt.. lurer på om det var en Nimbus.. finner det jo selvfølgelig ikke igjen.. men prinsippet var syrefaste rør på vær side som var hengslet slik at den kan løftes litt opp så skyves fram.. får jeg det ikke til nå jeg nok krype til det sure eplet og bestille meg to stk vanlige luker men dem koster 5000 pr stk.. kjenner det svir i pengeboka bare ved tanken på det siden jeg må investere i 9toms kartplotter også.. akk disse båtene ?tør ikke tenke på hva det vil koste og fikse opp en 35 foter.. er rundt den størrelse som er neste plan.. sukk ?

Link to post
Share on other sites

bilde

bilde

bilde

bilde

Klargjøring av duk og teip i forma. 3 lag 600 duk i hele forma og så ett xtra lag 600 duk rundt kantene og 20cm innover i forma. Og ett xtra lag akkurat i hjørnene. Blandet 2kg polyester om gangen og brukte en liten malerrulle til og smøre det ut med. Har også brukt metallrulle for og få ut eventuell luft i støp. Gikk ganske greit.Så får jeg se i morgen hvor stiv luka blir og om jeg må forsterke den på utsiden. ?

Redigert av boble65 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...