Jump to content

Klimaavtalen, er den slutten på motorbåt-kulturen?


Petterøe

Recommended Posts

-da fikk jeg bruk for denne boka alikavel :) tett før den ble kastet forleden...

...

 

Her er jo boka fra før misforståelsen oppstod når avgiftshjulet skulle finnes opp på nytt verden over!

Det er jo vekstfremmende med "Greenhouse gases"..  *gjesp*  ..som vel uttalt tidligere er jo det salet opp for dette klimaløpet, og det skal jaggu ries til øket ligger der :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Ifølge konklusjonen økes veksten med 13%, 4 dager pr måned, dersom CO2 nivået økes fra 330 til 1000 en eller annen enhet som ikke finnes i epletastaturet.

Økning ut over dette gav ikke økt vekst.

 

Videre sier konklusjonen at planteveksten forbedret seg spesielt mye under forhold med lite lys, januar.

 

Nå har jeg ikke lest boka, og det kan være sentrale forutsetninger som ligger til grunn for resultatet. Så det er sagt.

Boka er doktorgraden til min onkel.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Moro Eureka. Enheten er trolig ppm og 330 tilvarer det man hadde for ikke så veldig mange tiårene siden. Nå passerer nivået 400 på våre norske stasjoner.

 

Dobbeltmoro, jeg kjenner din onkel godt, vi jobbet nært sammen på 1990tallet og har skrevet flere rapporter i lag om effekter av ozon på vegetasjon. Du må hilse.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Bilde fra boka:

 

Der det står "300 to 1000" -så følger enheten.

 

Slik jeg forstår det, så er testplanten norsk gran.

 

Han ringer vel på julaften for å ønske god jul. Lite aner han nå om at han kommer til å bli grillet om temaet på sjølvaste julekvelden. :)

bilde

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morro, skal hilse. -(fant navnet ditt i IM meldinger fra da jeg handlet Musto-klær for deg)

Hans bror, altså min far, sies å være en guru i utviklingen av systemene rundt LNG som drivstoff til båter.

Så sa må jeg si meg tilfreds med familiens innsats for " det grønne skiftet". Hehe.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Les denne omtalen av samme vitenskapelige studie og så hvor annerledes den er. Dette er et prima eksempel på hvordan skeptikerne fører folk (og hverandre) bak lyset... skremmende!

http://m.phys.org/news/2015-12-earth-history-key-global-temperatures.html

 

Lagt til: ser nå til og med at de har estimater som tyder på en enda høyere respons av co2 enn det ipcc ar har lagt til grunn Klovner av noen skeptikere som slår opp dette som et bevis mot menneskeskapt klimaendring...

men aerosoler er ikke skikkelig kalkulert i klimamodellene? eller er dette en svakhet med klimamodellene?

Link to post
Share on other sites

Aerosoler (eller partikler som jeg har kalt det i tidligere innlegg) er helt sentrale i klimasystemet, og inngår så klart i vurderingen av menneskeskapt klimaendring. Norske forskere, og den nasjonale klimamodellen, er her helt verdensledende, etter en vedvarende innsats over de siste 15-20 årene. Jeg tror det må være mange tusen artikler og studier som har sett på dette. Uansett er partiklenes rolle i klimasystemet forblitt mer usikker enn det man vet for CO2. Det har nok også vært en tendens til at deres betydning har blitt litt overdrevet, og konsensus nå går mer og mer mot at det er CO2 som er jokeren. Partikler er altså avkjølende, med unntak av sot som er oppvarmende, sånn forenklet forklart. 

 

Det spesielle med partikler kontra CO2 er at de har en levetid på på dager til uker i atmosfæren, sammenlignet med CO2 som jo blir værende i 100 år. Det gjør at man har store variasjoner i innholdet på kloden, og derved kan ha regionale signaler på klimaet. Også endringen over tid vil jo kunne variere i mye større grad, stopper man utslippene i morgen er deres antropogene påvirkning borte før julegavene er byttet. Artikkelen du viser til prøver å beskrive hvor stor klimaresponsen av en dobling av CO2 vil være, og da må man (siden man må validere dette med observert temperatur) ta de regionale fordelingene av partikler med i vurderingen. Det er helt normalt at forskere fremhever sine egne funn som svært viktige, men samtidig er det sjelden at man kan ha funn som ikke andre har vært inne på før. I dette tilfellet mener jeg at det ikke var all verdens nytt i denne artikkelen, selv om det jo er bra at man har flere studier som kommer med estimater av responsen av CO2.     

 

Kapittel 7 av IPCC AR5 er dedikert til skyer og partikler: http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar5/wg1/WG1AR5_Chapter07_FINAL.pdf

 

Om du vil vite mer spesifikt om hvordan klimamodellene samsvarer, kan du se her: http://cmip-pcmdi.llnl.gov/cmip5/

 

Til slutt, min mor sovnet inn i natt, og klimadiskusjonen vi hadde her i går kveld var til glede for en som satt og våket. Ønsker dere en god jul, skeptikere eller ikke :-)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Til slutt, min mor sovnet inn i natt, og klimadiskusjonen vi hadde her i går kveld var til glede for en som satt og våket. Ønsker dere en god jul, skeptikere eller ikke :-)

 

Kondolerer. Jeg har satt veldig pris på dine innlegg! Og jeg kan relatere til det du forteller nå på en veldig personlig måte, for jeg satt selv og våket over min mor før hun sovnet inn for noen år side, på selveste julaften. Det var litt spesielt å tenke over at vi samme dag skulle markerte at "et barn er født i Betlehem", - selv om jeg selv er ateist.

 

Jeg har satt pris på det at dine, og svært mange andres, bidrag til at denne tråden i uvanlig stor grad har fulgt et resonnerende, faktasøkende spor - i stedet for "slå hverandre i hodet med nedsettende kritikk"- metoden for å "vinne" diskusjonen, som man så ofte ser her på Baatplassen (og mange andre steder) når fasiten mangler. Jeg tenker som så, at i møte med liv og død, blir vi mennesker små og det er da i seg selv en særlig kilde til erkjennelse og respekt for at vi er alle en del av naturen. Uten å kunne herske over den eller styre den. herunder respekt for at vi ikke skjønner alt, noen av oss. "Respekt for havet", på en måte.

 

Vi kan alle likvel bidra positivt eller negativt og ta ansvar for egen oppførsel, uansett hvilket perspektiv eller overbevisning man har som begrunnelse for sine handlinger. (Ref. tidligere innlegg fra "Gudrun", i retning av hvor mange egg det blir,  hvis alle spiser ett egg hver dag).

 

Ingen kan skjønne alt, eller har noen naturgitt rett til å styre andre som en saueflokk, det være seg med pisk eller gulrot.

 

Så dermed GOD JUL fra meg også til alle, på lille julaftensdagen - midtvinterdagen eller hva man har for slags perspektiv på denne tiden av året!

Når jeg ser ut av vinduet og ut over fjorden, lysner det i øst.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Denne koblingen mellom økt levestandard og økte utslipp er helt feil, og det er derfor det politiske miljøet styrer etter feil kurs. Det er fullt mulig å leve et liv med 10 ganger så mye komfort som vi har i dag - uten å forurense mer. Spørsmålet er om vi trenger mer komfortable liv ? Det er kanskje litt slit og strev i motbakke vi trenger, ikke enda flere silkeputer under armene ?

 

Dette blir nesten for dumt. Enten har du ikke forstått hva som ligger i begrepet levestandard, eller så sitter du med løsningen på hele verdens energi/klimaproblematikk. Hvorfor tror du at verdens energibehov stadig øker? Hvorfor stenger vi ikke samtlige kullkraftverk umiddelbart dersom det ikke har noen betydning for levestandarden og vi kunne hatt det like bra uten.

Link to post
Share on other sites

Jeg går rett på trådstarters spørsmål uten å analysere klimapåvirkningene vår båtbruk fører til.

 

Diesel er jo i utgangspunktet ganske dyrt på sjøen, og likevel finnes det mange fritidsbåter som svelger unna 100 liter i timen. Blant vanlige folk med stor motor, påvirker nok dette hvor langt man drar, og farten man velger. Sånn sett vil nok dieselavgift få enda flere til å senke farten, og feriere mer kortreist. Myndighetene er avgiftssugne, og spørsmålet om dieselavgift kommer nok opp igjen nå etter Paris avtalen. Den eneste fornuftige avgiften man kan vurdere på båter er drivstoff avgift. I en tid der avgifter utredes over en lav sko, er det naturlig at avgifter som påvirker miljøet positivt står høyt på listen, fremfor avgifter som reduserer båtsalget direkte. Den danske forsikringsavgiften mener jeg til eksempel kun fører til lavere båtsalg. Båter har en viktig rolle for å få folk ut i naturen, og norsk økonomi trenger det forbruket som momsen og arbeidsplassene i båtbransjen gir. Sånn sett genererer båtlivet ganske mye avgifter til statskassen, og langt mer enn dem som ferierer utenlands. Båtbransjen sliter, og det er ikke tiden å strupe båtsalget. En avgift på diesel vil imidlertid være det eneste man kan vurdere å gjøre mot båtfolk, og med Paris avtalen er jeg nok en av dem som tror at spørsmålet ikke er om, men når. Det vil imidlertid ikke påvirke annet enn farta vi kjører, lengden på turene, og valget av båt og motor. Jeg synest til eksempel at alle båter burde ha oppgitt liter pr. nautiske mil ved feks. 6 knop,marsjfart, og maksfart. Da ville disse tallene i seg selv fått folk til å velge økonomisk båt, miljø eller ikke. At bransjen må begynne å tenke miljø etter Paris avtalen er jo ikke annet enn naturlig.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er klart, vi ser jo i disse dager at det ikke er råvarerprisen på olje som hovedsakelig driver pumpeprisen opp eller ned. Selv om oljeprisen i dag er 1/3 av hva den var i fjor, så er ikke pumpeprisen merkbart lavere.

Link to post
Share on other sites

 

1. "Nyheten" er fra 2008

2. 15 000 av de 31 000 personene har kun bachelorgrad eller lavere utdannelse -- de har altså ikke forskerutdanning

3. Underskriftene er innsendt av individer hvis identitet ikke er verifisert

4. Ingen krav til klimakompetanse blant innsenderne

 

Artikkelen er useriøs.

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Samme krav som ipcc har ;-)

Klimatrusselen avgjøres ikke ved folkeavstemning verken innenfor eller utenfor IPCC.

 

Her er de norske bidragsyterne til IPCCs femte hovedrapport:

Ingen klimakompetanse, Sæbø?

Redigert av Kjeles (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, klimatrusselen avgjøres vel i stor grad av den enkeltes holdninger og handlinger, og når man leser slike tråder som dette så lover ikke det så godt, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Synes det lover godt. Flere velger moderne teknologi. Ta det enkle først:

 

Ledpærer

EL- biler

Hybridbiler

Moderne diesel og bensin biler

Rentbrennende peiser

Osv osv.

 

Forskning skjer på innsamlede data, men man må også heve hodet og se litt hva som skjer ellers.

Fortsatt God Jul.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...