Jump to content

Kinavarmer (planar kopi), erfaring fra folk som har?


Wester

Recommended Posts

Har bytta meg ned i båtstørrelse, fra NB840 til Ibiza 20 Touring. Savnet fort varme under kalesjen på Ibizaen. Etter å ha lest her inne og snakka med båtvenner kunne jeg ikke la være å prøve Kinavarmer. Kjøpte inn 3 kw varmer på Wish, og tror denne er stor nok, denne er nå under montering. Erfaringene med kjøp fra Kina gjennom Wish er ikke udelt positiv. Ikke stol på bildene. Hos meg manglet eksospotta, den er klart avbildet i annonsen. Og henvendelser til Wish ble bare masete. Nå er jo akkurat potta ubrukelig i båt, så det er ok for min del.

 

Min plan er å kjøre varmeren på fritidsparafin. Forbruket med den bruken vi kommer til å ha betyr ingen ting, og varmeren går meget rent på dette drivstoffet.

Jeg fant det fornuftig å prøvekjøre varmeren før installasjon, da med fritidsparafin. Testen gikk veldig bra, og varmerens gange ligner veldig på den 4kw Eber'n jeg hadde i gammelbåten. Dog virket temperaturstyringen å være litt bingo, jeg fikk varmeren til å gå på fullt, og på minimum. Må kanskje bruke litt tid på å forske ut denne. Så at en tilsvarende styreknapp-bryter koster kr 170,- på Wish, så delene er jo virkelig billige.

 

Uten å ha målt virket varmeeffekten ut av varmeren å være god, også med fritidsparafin, og vil være mer enn nok i Ibizaen. Eksosen var helt farveløs, men uten eksosdemper ble det en ganske markant rør-lyd og delvis svak plystring fra eksosen. Er nå på jakt etter eksosdemper for båt, uten å betale grovt. Nærmeste jeg har kommet så langt er på E-bay til ca kr 450,-, men man vet jo ikke dempe effekten man får for pengene. Tar gjerne mot gode tips!

 

Legger ved et bilde fra testkjøringa. Strømkilde: Subaru Legacy?

20190807_163136.jpg

Redigert av Petterøe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte eg skulle gå til innkjøp av ein slik varmar, og sjå om eg blir meir nøgd med den enn den gamle Wallasen som står i.. 
Men er usikker på kor mykje effekt eg skal ha. Båten er ein 28-fots seilbåt (Beneteau first 28), og bruken er stort sett heile året, men sjølvsagt mest om sommar/haust. Tenkte i utgongspunktet 2kw, for å unngå soting dersom den vert kjørt for mykje på låg varme. Nokon som har innspel? 

Link to post
Share on other sites

aleksbe skrev On 29.8.2019 at 23.45:

Tenkte eg skulle gå til innkjøp av ein slik varmar, og sjå om eg blir meir nøgd med den enn den gamle Wallasen som står i.. 
Men er usikker på kor mykje effekt eg skal ha. Båten er ein 28-fots seilbåt (Beneteau first 28), og bruken er stort sett heile året, men sjølvsagt mest om sommar/haust. Tenkte i utgongspunktet 2kw, for å unngå soting dersom den vert kjørt for mykje på låg varme. Nokon som har innspel? 

 

Jeg har en Kina varmer 5kw i min Maxi 95, kjøp den istedenfor 2kw versjonen, lager mindre støy og er mindre problemer med de. (Har jeg hørt). Ikke kjør den på termostat men på høyeste Hz og slå av når du har fått det varmt nok for minst mulig soting.

 

PS. Kjøp også en CO varsler og montere i båten.

 

Lazyjack skrev 13 minutter siden:

Noen som har bestilt vannvarmer på ebay/aliexpress fra Kina? Hører gjerne om erfaringer og linker til aktuelle varmere da jeg har problemer med å finne noen.

 

Jeg har en link til en 5kw versjonsvarmer som jeg kjøpt på aliexpress, har funket fra første gang jeg startet den og brenner fint. Frakten tok 3 uker. Send meg en direktemelding om du ønsker å få tilsendt en link.

Link to post
Share on other sites

Var ikke hemmelig i det hele tatt, kun bare dårlig erfaring av posting av linker til salgssteder på forum fra tidligere da noen admins oppfatter det som salg. Som jeg sa til deg i PM, beklager at jeg ikke fikk med meg at du var ute etter en vannvarmer.

 

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Han hadde ikke link til vannvarmer, kun luft. Vet ikke hvorfor det var litt hemmelig....

 

PS. Jeg liker veldig godt at du prøver å få meg til å fremstå som er skrulling etter at jeg prøvd å hjelpe til. Lykke til videre

Redigert av ne.andersson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ne.andersson skrev 6 minutter siden:

Var ikke hemmelig i det hele tatt, kun bare dårlig erfaring av posting på linker til salgssteder på forum fra tidligere da noen admins oppfatter det som salg. 

Ok, skjønner. Men litt merkelig, det er vel ingen her inne som har foten innenfor salg i disse Kina-butikkene? Jeg har postet drøssevis av linker til web-butikker, også her i landet, kan ikke se at noen har reagert på det. Derimot har det vært noen tilfeller av at (særlig nye) medlemmer har beskrevet produkter eller butikker de står bak selv, uten å først gå ut med at de inhabile. Det blir noe annet. De fleste som skriver her inne er vel ute etter å hjelpe andre, ikke å få fram seg selv.

Link to post
Share on other sites

ne.andersson skrev 59 minutter siden:

 

PS. Jeg liker veldig godt at du prøver å få meg til å fremstå som er skrulling etter at jeg prøvd å hjelpe til. Lykke til videre

Hei
Jeg beklager om det kunne oppfattes slik, det var aldri min mening. Tvert i mot satte jeg stor pris at du ville hjelpe meg men som Komodo, forsto ikke jeg heller grunnen til at du ikke ville oppgi linken på forumet. Grunnen du nå oppgir er forståelig.

Link to post
Share on other sites

Skru den i fra hverandre og sjekk at alt sitter som den skal. Ofte må vifta bendes litt fremover på akselen slik at den ikke butter i noe. Kjøp ny glødeplugg fra kjente merker og ha i bakhånd da den som følger med er dårlig. Ja, de passer om hverandre. Kjør den alltid på full guffe de siste 5 minuttene før den slås av så den ikke soter i stykker. Så er det bare å kose seg i varmen. 

NB: Husk gassvarsler.

Link to post
Share on other sites

8 hours ago, Kjellg said:

Her er et par stykker:

 

http://s.aliexpress.com/EbYVRVNf

http://s.aliexpress.com/RveeUZnU

 

Den siste selgeren har faktisk 100% score og det er ikke så ofte man ser, så jeg tror dette er kvalitet. 


Før disse er på norsk jord, med frakt, tollbehandlingsgebyr og mva er du vel over det du kan kjøpe tilsvarende varmere for i Norge, med norsk kjøpslov i ryggen?
https://www.servitek.no/nettbutikk/vannvarmere/autoterm-binar-5-kw-diesel-12-volt-ce-merket/
https://www.pyromax.no/nettbutikk/index.php/;focus=PROISP_cm4all_com_widgets_Shop_47463?subAction=showProduct&categoryId=131&productId=643#PROISP_cm4all_com_widgets_Shop_47463

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 8 timer siden:

Her er et par stykker:

 

http://s.aliexpress.com/EbYVRVNf

http://s.aliexpress.com/RveeUZnU

 

Den siste selgeren har faktisk 100% score og det er ikke så ofte man ser, så jeg tror dette er kvalitet. 

 

Det handler ikke om produktets kvalitet, men hvor god selgeren er. Kanskje han sjekker at varen virker først? Full refundering hvis noe går galt? Etc etc. Er ikke såå mange fabrikker som lager disse, men store fabrikker. Motorene er så og si de samme uansett "merke". Har tatt inn 10-15 stk.

Link to post
Share on other sites

Var ikke klar over at de var så «billige» her i Norge. Men det ble etterlyst linker, så derfor kom jeg med disse. Kineserne jukser nesten alltid på verdien, så full så galt blir det ikke. Men garantien er jo også verdt en del, selv om den ene selgeren i alle fall ga 1 års garanti. Betalt med PayPal så betaler du heller ikke for returen. Men så er det tidsforbruket da :giggle:

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 19 timer siden:

Her er et par stykker:

 

http://s.aliexpress.com/EbYVRVNf

http://s.aliexpress.com/RveeUZnU

 

Den siste selgeren har faktisk 100% score og det er ikke så ofte man ser, så jeg tror dette er kvalitet. 

 

http://s.aliexpress.com/RveeUZnU er ikke særlig tillitvekkede. Bildet viser en brukt Eberspächer Hydronic, selger skriver "similar with Webasto". Den ser heller ikke ny ut og eksosslangen er ikke brukbar i båt. :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

Litt offtopic:

Har sett litt på vannvarmer da jeg ønsker meg en slik i min båt.

Kinavarmere med alle kostnader så er man fort veldig nærme prisen her i Norge.

Wærners Båtbu kjører Eber D3W for 8995,- men han/de hadde tilbud for ett par år tilbake på 7990,- Det var billig.

Tror enkleste måten å skaffe seg en billig vannvarmer på er å kjøpe en brukt fra en bil, men da må man ha tunga rett i munnen da det er ikke alle av dem som er enkle å bygge om styringen på, noen krever Canbus signal.

Også er dem brukt, så man vet jo ikke hvor lenge de varer... 

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 6 timer siden:

 

http://s.aliexpress.com/RveeUZnU er ikke særlig tillitvekkede. Bildet viser en brukt Eberspächer Hydronic, selger skriver "similar with Webasto". Den ser heller ikke ny ut og eksosslangen er ikke brukbar i båt. :thumbsdown::thumbsdown::thumbsdown:

 

Kan være litt enig i den ja, selv om bildene ofte ikke viser den reelle varen. Tok et raskt søk og det var disse som kom øverst i lista. Den andre selgeren så mye mere tillitsvekkende ut og det ser faktisk ut som de lager dem selv.  Eksosslange og demper må man kanskje uansett bruke noe annet en det som kommer med i disse pakkene, for jeg tror de blir veldig varme. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har luftvarmeren min i Vinterhagen blitt kjørt litt mer.

Null lukt under fyring. Men det kommer litt diesellukt før den får opp fyren. Dette liker eg ikkje. Skal plukke den ned å sjekke. SKal jo ikke lukte diesel fra den før den fyrer.... 

Men som sagt under drift er det null lukt og CO måler forblir på 000.

Link to post
Share on other sites

Plukket varmeren fra hverandre i går for om mulig finne årsak til diesellukt under oppstart. Alle pakninger strøken og et mysterium hvordan diesellukt kan komme ut av brennkammer. Men som sagt under fyring aldri lukt. Kun ren deilig varme.

Skal prøvefyre uten lokk for om mulig se etter evt. røyk.....

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 48 minutter siden:

Plukket varmeren fra hverandre i går for om mulig finne årsak til diesellukt under oppstart. Alle pakninger strøken og et mysterium hvordan diesellukt kan komme ut av brennkammer.

 

Hulda skrev 26 minutter siden:

Før dieselen kan tenne, så må den jo være tilstede. Da må den nødvendigvis lukte. Mulig du jakter et ikke eksisterende problem. Uansett, lykke til!

 

Enig med Hulda, jeg tror ikke dette er noe å henge seg opp i. Jeg merker det samme hos oss, og jeg tror det kun skyldes et lite tilbakeslag i forbrenningen i det varmeren starter opp. Jeg kan se at det kommer et lite "puff" og en røykdott ut av forbrenningsluftinntaket ved oppstart i det brenneren tenner. Når varmeren er i gang suger den konstant forbrenningsluft og oppvarmingsluft, og ingen diesel eller eksoslukt merkes. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...