Jump to content

Venstre vil at alle nye fritidsbåter skal være elektriske innen 2030


Knallipadden

Recommended Posts

Fuglen skrev 26 minutter siden:

Kjøp båt. Dropp sydentur.

I følge denne kalkulatoren https://co2.myclimate.org/en/portfolios?calculation_id=4106167

Blir det 5,4 tonn co2 Oslo-Gran Canaria t/rt for 4 pers.

Deler vi det ca på 3 får vi liter diesel (grovt sett) og da er det 1800 liter diesel en kanari tur tilsvarer.

 

Så mye diesel bruker ikke jeg på alle mine båtturer i løpet av året.

Om ikke annet, så er ikke båtturene mine det værste jeg kan holde på med.

 

Da kan jeg altså dra ut med båten med god samvittighet. Har ikke vært i utlandet siden 1999 :giggle:

Og hva skal man egentlig der å gjøre? Her i Troms er det jo sommer minst 1-2 måneder i året.

 

Satser på at mitt "klimaregnskap" dermed går i pluss.... 3-4 år siden jeg sist befant meg i en flyvemaskin.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Slike diskusjoner har gått en stund på div nettsider.

 

Politikerutspill er oftest krisemaksinereing for å fange folkets oppmerksomhet.

Tydelig de har lykkes.

 

Men tror vi skal være så ærlige å hele tiden jage etter noe "større og angivelig bedre" er en tankegang som bør revurderes?

 

Under et seminar noen år tilbaka ble det lagt frem info om at vi mennesker opprinnelig var ute på slettene og jaktet. Dro byttet tilbake til hulen og spiste. Her var de sosiale med de nærmeste til maten var oppspist.

I dag er mange mennesker kun ute på jakt.

 

En bekjent som var mange år i ambulansetjenesten sa en gang han ikke hadde tall på alle de pårørende som etter et brått dødsfall hadde sagt de hadde dårlig samvittighet de ikke hadde stoppet litt opp og brukt mye mer tid med vedkommende.

Nå var det for seint.

 

I nettutgaven av avisen ba.no er det et innlegg fra en kvinne som stiller spørsmålet: "Jo dyrere ferieturene er, jo bedre blir sommeren?"  

 

En god bekjent som driver et motorfirma i Uk er imponert hvordan vi nordmenn løfter ut halvslitte motorer og bytter i noe helt nytt. Noe som koster mye tid med ombygging og noe sinnsykt med penger for å få på plass når gamlemotoren i mange tilfeller kunne vært sendt til overhaling om høsten.  

 

For å avslutte med noen ord jeg fant i morges i avisen Bt.no:

 

"Gamle menns motstand mot endringer og utvikling er påtagelig og som forventet.

Nyvinning og nytenking har aldri vært gamle menns sterke side."   sitat slutt.

 

Kanskje vi skal fylle opp kaffekruset og tenke litt?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 48 minutter siden:

For å avslutte med noen ord jeg fant i morges i avisen Bt.no:

 

"Gamle menns motstand mot endringer og utvikling er påtagelig og som forventet.

Nyvinning og nytenking har aldri vært gamle menns sterke side."   sitat slutt.

 

 

Rart at jeg som er snart 70 år, møter så mye motstand mot hva jeg tenker, da!

For øvrig er jeg enig med deine tanker  om forbruk og penger.

 

Den rikeste blant oss, er den som er fornøyd. Hverken mer eller  mindre.  -For den som er det, mangler ingen ting!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev for 15 timer siden:

 

Kanskje vi skal fylle opp kaffekruset og tenke litt?

 

Ja kanskje det?

Kanskje du skal prøve å tenke litt på egen hånd?

Hele innlegget ditt er jo bare intetsigende fraser og sitater fra andre.

Har du ingen egne tanker?

 

 

 

 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

AVAD skrev for 21 timer siden:

 Jeg opplever det som en god egenskap. Jeg påpekte at du tok feil ang innholdet i linken du presenterte. 
 

 

Jeg la ut en link, det var det. At, eller om, innholdet i linken er feil har jeg ingen mening om, ei heller har jeg sett din dokumentasjon på at innholdet er feil. Jeg har ikke på noe sett, eller vis, hatt noe med linken som sådan å gjøre og har åpenbart ikke din kunnskap og kompetanse på feltet, innrømmer gjerne det. Din ydmykhet er påtagelig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev On 17.7.2021 at 8.45:

Nei, jeg påstod ikke noe som helst i motsetning til deg, la kun ut en link noe du ikke gadd å søke opp før du fremsatte din påstand. 

 

Mouche skrev On 17.7.2021 at 10.18:

Hva mener du jeg har sagt, eller hevdet, som er feil? 

 

Mouche skrev for 23 timer siden:

Så du kan ikke en gang vise til hva jeg har hevdet som du hevder å ha dokumentert er feil? God sommer!:rolleyes:

 

Mouche skrev for 2 timer siden:

Jeg la ut en link, det var det. At, eller om, innholdet i linken er feil har jeg ingen mening om, ei heller har jeg sett din dokumentasjon på at innholdet er feil. Jeg har ikke på noe sett, eller vis, hatt noe med linken som sådan å gjøre...

 

Du har en merkelig måte å diskutere på Mouche. Du legger ut en link som tilsynelatende viser at @AVAD har feil, men uten å egentlig fortelle oss konkret hva du mener med linken. Og når AVAD begynner å plukke fra hverandre tallene i linken så har du plutselig ingen meninger om det som står der. 

 

Da tror jeg faktisk du må fortelle oss om hva du mente, og hvor du ville med linken du la inn.

 

Denne måten å argumentere på har jeg registrert i en rekke tråder her i årevis, og det gjelder ikke bare deg. Det er en veldig lettvint argumentasjonsteknikk å bare google fram noen nettsider og legge inn linker til dem uten å skrive et ord om hva man finner der, eller hvordan innholdet på noen måte underbygger hva man mener i debatten. Dette er egentlig en form for hersketeknikk i diskusjoner, hvor man pøser ut en rekke linker man har googlet fram uten å skrive noe om hvor man vil. Vel vitende om at de fleste ikke gidder å trykke på linkene en gang, og enda mindre sette seg ned og analysere innholdet. Da blir det stille fra de andre debattantene, og man har liksom "vunnet" diskusjonen. Helt til det kommer en som f.eks @AVAD og plukket tallene i linken fra hverandre. Da har man plutselig ikke ment noe som helst med linken, og har ingen meninger om det som står der heller. 

Link to post
Share on other sites

Det er to paradigmer her (pluss en skala av gråtoner imellom).

 

Det ene paradigmet er at verden, slik vi kjenner den, kommer til å bli et veldig anderledes og langt mindre gjestmildt sted såfremt vi ikke greier å tilnærmet stoppe helt med netto utslipp av CO2 og andre klimagasser.

 

Det andre paradigmet er at vi kan kjøre på med "status quo", fordi det ikke skjer/kommer til å skje vesentlige klimaendringer og/eller at de vesentlige klimaendringene vi ser ikke skyldes menneskelig aktivitet.

 

Hvilket av disse paradigmene som er sant eller ikke, det foreslår jeg å ikke bruke et gram av energi på i denne tråden.  Det kommer bare til å medføre krangling og atter krangling uten at noen av debattantene blir enige eller kommer til å skifte synspunkt.  Dessuten er ikke krangelen båtrelevant i det hele tatt.

 

Det finnes argumenter for/mot elektrifisering av fritidsflåten helt uavhengig av drivhuseffekt.  Jeg synes faktisk det er utrivelig å i det hele tatt oppholde seg på eller ved vannet på de stedene og tidene med høyest tetthet av fritidsbåter pga støy, forurensing og hekkbølger.  Jeg er faktisk tilhenger av at man oppretter store soner hvor det er totalforbud mot å bringe med seg forbrenningsmotor.

 

Helt uavhengig av hvilket paradigme man tror på, er det også fullt mulig å diskutere hvilke muligheter det finnes med elektrifisering og ny teknologi - hvilke endringer man eventuelt må foreta i sin båtbruk, sitt båtliv og båttype, eller hvilke kostnader man eventuelt må bære dersom man ønsker å beholde samme bruksmønster uten forbrenningsmotor.

 

Hvis det ikke allerede har skint igjennom, så tror jeg på det første paradigmet, er betinget for et forslag om å forby nysalg av båter med forbrenningsmotor (tar man paradigme én på alvor, bør det skje allerede fra i dag, ikke fra 2030), er motstander mot enhver form for subsidiering av "batteribåter" (inkludert kutting av MVA og andre tiltak), men har ikke noe stor tro på at vi bare kan bytte ut en dieseltank med batterier og en forbrenningsmotor med en elektrisk motor og fortsette med "status quo".  Bare den siste påstanden er det egentlig noe vits i å diskutere seriøst i denne tråden - og jeg håper tråden ikke blir stengt.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 16.7.2021 at 8.47:

I Oslo har de fått elektriske busser. Om natten er de parkert oppe på Alfaset for lading. Seks dieselaggregater med Volvomotorer, om jeg ikke husker feil.

Er det virkelig riktig at Oslo har elektriske busser som lades med dieselaggregater? Skremmende. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Da tror jeg faktisk du må fortelle oss om hva du mente, og hvor du ville med linken du la inn.

 

Jeg mente ikke noe annet enn hva jeg gjorde; la ut en link på noe som AVAD selv skrev at han ikke gadd å søke opp. Fortsatt uklart?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Er det virkelig riktig at Oslo har elektriske busser som lades med dieselaggregater? Skremmende. 

På Mortensrud har de hurtigladere for el busser. Har noen bilder at det men finner dem ikke i farten

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

Er det virkelig riktig at Oslo har elektriske busser som lades med dieselaggregater? Skremmende. 

 

Det ville ikke forbause meg, selv om det er sjokkerende - men i såfall håper og tror jeg det er midlertidig og/eller reserveordning.

 

Nesoddferga ble "elektrifisert", med fanfare og pressemeldinger lenge før ladeinfrastrukturen var på plass.  Et eller annet sted i fotosamlingen min (jeg har lett, men finner ikke - usikker på dato) har jeg fotografi av "elferga" som får seg en påfylling av diesel på Aker Brygge (før elektrifiseringen gikk de på gass - som antageligvis er en mer miljøvennlig ordning enn dieselaggregat).

 

Jeg tok også et par fotografier da jeg forlot Göteborg for et noen dager siden, men greide å knuse telefonen i forgårs.  Det er en Stena Line som det står "battery power" på, og symboler som indikerer at ferga er batteridrevet - men det kommer svart røyk opp fra skorsteinene.  Den andre ferga fra Stena Line står det ingenting om "batteri" på, men det står "for a sustainable Europe" elns på den.  Den spyr ut enda mer svart røyk.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev 3 minutter siden:

På Mortensrud har de hurtigladere for el busser. Har noen bilder at det men finner dem ikke i farten

Ok. Da tipper jeg på at de lader elektrisk i den grad de kan, og supplerer med lading fra dieselstrøm. Interessant om noen vet mer om forholdet. 

 

 

tobixen skrev 2 minutter siden:

Det er en Stena Line som det står "battery power" på, og symboler som indikerer at ferga er batteridrevet - men det kommer svart røyk opp fra skorsteinene.  Den andre ferga fra Stena Line står det ingenting om "batteri" på, men det står "for a sustainable Europe" elns på den.  Den spyr ut enda mer svart røyk.

Det dro akkurat en Color Line forbi her, og jentungen kommenterte at det stod Hybrid med stor grønn skrift på siden. Hun fikk da et kort foredrag om hvordan rederiet grønnvasker den unyttige trafikken de driver med... 

 

Mouche skrev 20 minutter siden:

Jeg mente ikke noe annet enn hva jeg gjorde; la ut en link på noe som AVAD selv skrev at han ikke gadd å søke opp. Fortsatt uklart?

Nei, for meg er det krystallklart. Du pøser ut med linker som du har googlet fram, uten å utdype hvor du vil med linkene. Men implisitt er de beviser på at din argumentasjon er riktig. Men når noen stiller kritiske spørsmål til innholdet i linkene har du plutselig ingen meninger.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Er det virkelig riktig at Oslo har elektriske busser som lades med dieselaggregater? Skremmende. 

 

Forundrer meg ikke...vi har sett hurtigladere til Tesla på kontinentet når vi kjører til fra Spania...

Diesel generatorer står og durer å går...og en sjelden gang har vi sett en EL bil som fyller opp....

Det kreves ingen logikk i forbindelse med det grønne skiftet...

 

Link to post
Share on other sites

Disse bussene dere prater om, er det busser med kjøl for å ferdes på fjorden med? Slike "fritidsbåter", hverken med dieselmotor eller el-drift har jeg aldri sett.

:easter:

 

:flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Nei, for meg er det krystallklart. 

 

Igjen; Alt jeg gjorde var hva AVAD etter egent utsagn ikke gadd: la ut en link til opplysninger som hans påstander var basert på. Det var IKKE noe mer enn det så nå foreslår jeg at du puster dypt tre ganger og slår deg til ro med det?

 

Hva fergene angår så er det vel ikke mer mystisk enn at de bruker elkraft når de ligger til land og er koblet opp, men tungolje når de er underveis.

 

 

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Komodo said:

Color Line (...) grønnvasker den unyttige trafikken de driver med... 

 

 

Her var det vel snakk om å bytte ut ett aggregat med ett batteri.  Jeg har noe tror på at man kan spare litt CO2-utslipp på denne måten - men det er klart, ferga blir ikke "miljøvennlig" på den måten.  Og unyttig ... det er vel noe tungtrafikk ombord på de fergene.  Det at Kiel-ferga under pandemien kunne tilby turer til Kiel hvor passasjerene ikke fikk lov til å gå i land sier vel sitt om hvor "nytten" i disse fergene ligger - inntektsgrunnlaget ligger i at de kan tilby kundene fravær fra norske reguleringer (tax-free-salg, alkoholservering uten statlige avgifter og byråkrati, casino, etc).  Jeg syntes det var deilig med fravær av fergetrafikk, så lenge det varte.

 

Sjøtransport kan i prinsippet være langt mer miljøvennlig enn flytransport, men i realiteten er de miljøverstinger.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 1 time siden:

Det dro akkurat en Color Line forbi her, og jentungen kommenterte at det stod Hybrid med stor grønn skrift på siden. Hun fikk da et kort foredrag om hvordan rederiet grønnvasker den unyttige trafikken de driver med... 

Det er en del av avtale med Sandefjord kommune at den skal gå utslippsfritt i Sandefjordsfjorden. Lading i Strömstad vil bli bygget.

Link to post
Share on other sites

5 minutes ago, Mouche said:

Hva fergene angår så er det vel ikke mer mystisk enn at de bruker elkraft når de ligger til land og er koblet opp, men tungolje når de er underveis.

 

 

Uklart hvilke ferger du kommenterer nå, jeg har ikke helt oversikt over hvor mange ferger som har vært kommentert i denne tråden, men det begynner å bli noen.  Moss-Horten, Nesoddferga, Kiel-ferga, Color Line (Sandefjord-Strömstad?), samt to ferger på vei ut fra Göteborg, en med påskrift "battery power" elns, og en med påskrift "for a sustainable europe" elns.

Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 2 minutter siden:

Det at Kiel-ferga under pandemien kunne tilby turer til Kiel hvor passasjerene ikke fikk lov til å gå i land sier vel sitt om hvor "nytten" i disse fergene ligger

Kielferga og fergene til Sverige/Danmark er to helt forskjellige ting. Fergene til Sverige/Danmark er "bussen" når vi reiser.

Link to post
Share on other sites

 

Komodo skrev for 7 timer siden:

Er det virkelig riktig at Oslo har elektriske busser som lades med dieselaggregater? Skremmende. 

 

Jeg vet ikke om dette stemmer, men uansett: Hensikten med elektriske busser kan også være å unngå lokal forurensning, ikke bare klimagasser. Det kan være bedre for Oslo sentrum at bussene er elektriske uansett hvordan disse lades. :wink:

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...