Diesel248 Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Bra att folk tar vare på dei gamle båtane. Redigert 6.Oktober.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
vivvi Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Slike problembord pleide vi å sause inn med linolje og så varme godt med blåselampe. Det var før propan var et alternativ. Var innom tanken på å steame det nå, men da det nå sitter fasttvinget skal det få sitte så lenge at fibrene har strekt seg til. Har vært ute å sjekket tvingene og det får ganske raskt fasongen. Hei, Stiligt prosjekt, Eg ville ha anbefalt SABB motor. Dei gjev god fart. Og skal du ha moderne motor må du opp i monge hestekrefter for å erstatte SABB. Og da aukar forbruket og. At SABB er gode motorer er jeg enig i, men å sette inn en "gammel" motor i denne båten blir uaktuelt da jeg har planer om å ha henne til jeg ike orker mer trebåt, og det kan bli mange år til. Vil da forsikre meg om at motor, gear o.l. er veldig bra og derfor er det eneste alterativet jeg ser å sette inn noe nytt, men SABB/Iveco er jo et alternativ da... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Sleipner93 Svart 6.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Dette blir jo kjempebra Vivvi! Er imponert over ditt pågangsmot, skifte av bordgang er nok ikke bare bare... Er det første gang du gjør dette eller? Jeg følger med, husk og følge opp med bilder! Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Oktober.2008 Arbeid av denne karakteren er det første gang jeg gjør ja. Har gjort mye med Vivvi, men aldri bordbytte før. Har nok vokst opp med dette, da min far også har restaurert opp 2 gamle trebåter, hvorav den siste fikk helt ny bunn. Dette ble gjort med lekter og epoxy lim så byggemetoden var en del annerledes. Bilder kommer etterhvert, da kameraet ofte blir glemt når jeg reiser ut. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Diesel248 Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 da jeg har planer om å ha henne til jeg ike orker mer trebåt, og det kan bli mange år til. Vil da forsikre meg om at motor, gear o.l. er veldig bra Dette er da ein grunn til å velge SABB, eller andre norske motorar. Få ein motor som er overhalt. Den varer evigt! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
vivvi Svart 9.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Jeg har lovet nye bilder, og her kommer de... Ny spant på styrbord side er montert. Babord side har fått en del propper i skruehullene. Båten ser nå ut som ett piggsvin på denne siden. Og slik ser styrbord siden ut nå... Har fått inn en del bord her også. Videre kan jeg nevne at det bordet som jeg har hatt en del trøbbel med bak i akter enden nå er på plass Til helga har jeg booket hjelp slik at resten av skroget skal rives fra hverandre (iallefall det som skal rives) og da er det bare å bygge sammen igjen. Gleder meg stort til dette er klart. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Diesel248 Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Dette går jo supert. Lykke til. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Draco24styling Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Går jo bra dette! Har du tidligere erfaring med trebåtbygging? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Nils1 Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 (redigert) spennende å følge deg vivvi ser absolutt ut som du har det rette håndlaget. Har og kikket på den forrige båten du "tok for deg " - og den er jo blitt et møbel. Er det forresten noen som vet hvordan det går med njordprosjektet som du har lenk til på dine hjemmesider ? Redigert 9.Oktober.2008 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 9.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Dette går jo supert. Lykke til. Takk for det Går jo bra dette! Har du tidligere erfaring med trebåtbygging? Sjekk ut Vivvi. Det er den snekka jeg har som er ferdig... spennende å følge deg vivvi ser absolutt ut som du har det rette håndlaget. Har og kikket på den forrige båten du "tok for deg " - og den er jo blitt et møbel. Er det forresten noen som vet hvordan det går med njordprosjektet som du har lenk til på dine hjemmesider ? Har forsøkt å sende Steinhovden noen mail for å høre, men får ikke noen svar ut av ham. Bare at han skal oppdatere nettsidene sine, og det har jo tatt sin tid... Har fulgt prosjektet hans hele veien og må virkelig si at jeg er spent på hvordan det går med ham. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Sleipner93 Svart 9.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Utrolig bra arbeid vivvi! Du skal ikke bare bygge helt ny båt nå som du er så godt igang? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 9.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2008 Har vurdert det ja, men da hadde det ikke blitt Spjærøykrysser på 30' nei Kona satte raskt en stopper for det... (kanskje like greit) Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Honduras Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Jeg lusker en del rundt på forskjellige fora. Her på BP ser jeg at mange som skal bytte 2-3-4 bordinger river vekk alle sammen, og sette inn nye. Hvis man leser litt Woodenboat osv ser man ofte bilder fra diverse proffe båtverft. Jeg har lagt merke til at de ofte fjerner annhver bording som skal byttes, tilpasser og setter inn nye bord imellom de gamle, og så fjernes resten. Dette angivelig for enklere å tilpasse bordene, samt at båten bedre bevarer formen. Har du gjort deg noen tanker om dette? Forøvrig har jeg stor respekt for folk som border om gamle båter. Som en annen nevnte her vil det vel stort sett være mindre arbeid å bygge nytt fra bunn av... Ligger en Drake på Finn som gis bort hvis man kommer og henter den. Kjempeprosjekt for den som har tid, lyst og ikke minst kompetanse.. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Sleipner93 Svart 10.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Dette tenkte jeg også litt over Honduras. Jeg var nemlig innom Kystkultursenteret for en stund siden og handlet litt saum når jeg skulle skifte det i gamleåbåten. Så var det jo dette hvordan skiftet jeg denne da. Da fikk jeg beskjed om og gå ut i skuret på utsiden, der holdt de på og skifte bordganger i en gammel Gavlbåt. Så da fikk jeg lære "klinke kunsten". Jeg fikk desverre ikke være med på hele prosessen ved skifte av bordgang, men og klinke lærte jeg. Derimot husker jeg de diskuterte med "mesteren" (det vær lærlingene som holdt på) om at de var redde for om de tok ut flerne bord før de satte inn nye at båten ville miste fasongen.. Og mesteren var forsåvidt enig. Dette var forøvrig en klinkbygd båt om det er noen stor forskjell vet ikke jeg. Men du burde kanskje forhøre deg rundt om dette Vivvi? Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2008 Har forhørt meg om dette ja... Har egentlig ventet at det skulle kommet opp tidligere men... Har hatt mye kontakt med de på Spjærøy trebåtbyggeri,og de nevner blant annet at de ikke kan ta ut annenhver bordgang da de lager ny båt. Noe som er sant nok. Det jeg fikk beskjed om var at kunsten om å stive opp skrovget tilstrekkelig før en begynner å ta ut for mye er det viktigste, og det er gjort etter alle kunstens regler. Så vidt jeg har målt underveis er båten fortsatt "rett" i mellom senter og ut. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
vivvi Svart 14.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Var i helgen ute og rev ut en del dårlige bord i båten. Nå er alt av det som er slettbygd ferdig revet, og det dukket ikke opp noe uforutsett Styrbord side etter at jeg og pappa hadde vært til med hammer, brekkjern, vinkelsliper og dor... Her er det vanskelige bordet som jeg har arbeidet en del med nesten helt på plass. Det mangler bare noen skruer i de bakerse spantene, men det skal jeg vente så lenge som mulig før jeg gjør noe med. Det var foreløpig så langt. Var ute om søndag med en del bord som skal benyttes fremover nå, og da er det bare å knekke til igjen... Redigert 14.Oktober.2008 av vivvi (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Teisten-Øyna Svart 20.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2008 hvordan går det med båten har du den enda Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 26.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2008 hvordan går det med båten har du den enda Om jeg har den ja... Selvfølgelig har jeg den enda Er mye jobb som gjenstår, men det går fremover. Skal ta med kameraet utover neste gang og oppdatere sidene her igjen nå. Er en del progresjon på en uke ja... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Nils1 Svart 6.Desember.2008 Del på Facebook Svart 6.Desember.2008 ......Skal ta med kameraet utover neste gang og oppdatere sidene her igjen nå.. Noe nytt her i gården da ? er jo noen uker siden oktober ? ler Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 8.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2009 Har nok skjedd mye nytt ja... Men kamera?????????? Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
vivvi Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Endelig har kameraet vært med ut og det er nå klar for oppdatering! Det slette i bunnen på styrbord side er ferdig bordet opp!!! Det er nå klart for propping og liming av luser mellom bordene. I tillegg har jeg laget meg en laminerings jigg da jeg må laminere en spant med ganske stor krummning i. Dette er et bilde fra prosessen hvor jeg laget den. Krummningsbuen skal være riktig, men det er ikke satt sammen enda. Kommer med flere bilder da jeg bruker den... Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Suggen (i sundet) Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 Ser så profft ut som det kan bli, tar av meg hatten for folk som begynner på et sånt prosjekt og gjennomfører med 20 i stil Jeg driver stort sett med plastbåt og må innrømme at hvis jeg skulle bygd opp igjen sånn som dere gjør det, så hadde det gått med en middels stor norsk skog og utallige furtepils og tenkedrammer Sitér dette innlegget Link to post
Suggen (i sundet) Svart 17.Januar.2009 Del på Facebook Svart 17.Januar.2009 (redigert) dobbel. Redigert 17.Januar.2009 av Suggen (i sundet) (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vivvi Svart 18.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Takker for det Går nok med en del tenkepils her da Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
MB/WINNIE Svart 18.Januar.2009 Del på Facebook Svart 18.Januar.2009 Litt av ett prosjekt du har der vivvi, gleder meg til å se ferdig resultat Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.