Capitaine Svart 9.August.2008 Link til dette innlegget Svart 9.August.2008 Det jeg ikke forstår er hvorfor en ikke kan bruke head up og samtidig ha true wakes/trails. Blant annet kan noen få radarmodeller fra Furuno vise funksjonen True Trails i Relative Motion med Head-Up. Men dette medfører at man må deaktivere og så aktivere denne funksjonen på ny ved større kursforandringer. Det slipper man i Course-Up. Mye giring ved sjøgang kan også være et problem med Head-Up. Men ved større kursforandringer er det uansett nauturlig å resette Course-Up. Etter min mening burde funksjonen med True Trails i Relative Motion ha vært mulig på langt flere radarer da det er en svært nyttig funksjon. Men på de fleste radarer må man ha de i True Motion for å kunne bruke funksjonen med True Trails da faste objekter som land, øyer, holmer, sjømerker osv. ellers vil få etterslep(Trails). Link to post
Astor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 I "game" Astor sattd et en Furuno 1700. I vår nye satt det en Furuno 1720 med noe mer finesser. Jeg bruker radaren ofte og har få problemer med å stille den slik at jeg har optimalt display/juseringer underveis. Men det har dukket opp noe nye finesser jeg gjerne skulle vite noe mer om. HM off ES VRM EBC Alarm reset Guard Dette er de nye finessene på 1720 kontra 1700. Guard kan jeg sette på fra 1 nm. og oppover. Det sitter en forstørrelselskjerm foran displayet som jeg har fjernet før fotografering. mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SveinHa Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Hadde en 1720 for en del båter siden. Tatt litt på husken så er: HM off: Heading marker off: Fjerne streken fra senter og opp. ES: Echo Stretch? VRM: Variable Range Marker: Variabel avstandsmarkør. EBL (regner med det er trykkfeil for EBC?): Electronic Bearing Line: Peilelinjal. De to siste er for å måle avstand og peiling til et ekko. Du finner nok ut av det om du leker deg litt med disse... Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Frøken Fryd Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 EBL kan du ta i bruk umiddelbart, får du en båt inn forann deg på ene siden kan du legge linjen på denne båten. Etterhvert når du nærmer deg båten vil du enkelt se om båten er på kollisjonskurs eller ikke, blir det samme som å sikte på vindusstolpen for å avgjøre kollisjonskurs eller ei. Link to post
Walter_S Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 'Furuno 1720 og dens egenskaper' - forteller meg ingenting, Astor - synes at du burde føye til ordet "Radar" eller enda bedre 'Digital radar' i tittelen din, så slipper vi å åpne tråden for å finne ut hva det er du snakker om... Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Astor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Rettet opp. Takk. Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Leste i siste Båtmagasinet testen hvor de vurderte åpen radarantenne mot en lukket. Den åpne kom best ut av testen, men den er både dyrere og vesentlig tyngre. Skulle jeg hatt en åpen radarantenne i masten måtte jeg bare glemme å legge ned masten ved bropasseringer. Det er så vidt jeg klarer å løfte opp masten slik det er i dag. BM illustrerte testen ved å sammenligne antennene mot et smalt sund, hvor den lukkede antennen ikke klarte å skille det smale sundet, noe den åpne klarte. På vei hjem i dag fra Horten la jeg turen mot Bevøysundet, nord for Jeløya, for å teste min egen radar av lukkede type, Furuno 1720. Jeg kommer inn noe sør/vest fra å vil se hvordan min radar takler en slik situasjon. Se her: Radaren innstilt på 1. nm Samme posisjon angitt på plotteren. Radaren innstilt på 0.5 nm. Samme posisjon angitt på plotteren. Jeg tror jeg har en radar som er midt på treet i kvalitet. Den er trolig fra midten på 80-tallet? Jeg mener den dekker mine behov og kanskje også de aller fleste frtidsbåtskippers behov til seilas i kystnære farvann. Er jeg på villspor? mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
abbor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 For de som er interessert i en superbillig åpen radar gjelder det å passe på nå. Utgående Lowrancemodeller selges ut bla på Boatersland. Selve radarantennen er produsert av Koden. 4kW 5' radar med 8,4" skjerm/kartplotter til 1349 USD, med 10,2" skjerm er prisen 1899 USD GlobalMap 8200 + LRA-5000 Link to post
roaldbj Svart 2.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Jeg lurer på om ikke raymarine har slått sammen innstillingen av trails/wakes og motion, altså om man velger true motion så velger man også true wakes, men dette har jeg ikke klart å finne ut fra manualene:.... Jeg har i ettermiddag sett på endel bilder jeg har tatt av radaren. Det virker for meg som at trails/wakes og motion kan være "slått sammen" på vår E-serie. Men jeg må legge til at det er så mange funksjoner på radaren jeg ikke har klart å teste ut. Jeg har 4 kW domen. Link to post
Poseidon Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 ..... Jeg mener den dekker mine behov og kanskje også de aller fleste frtidsbåtskippers behov til seilas i kystnære farvann. .... Jeg synes du har et rimelig godt radarbilde Astor. Og som vi ofte var innom på D5L-kurset: bruk radaren mye i fint vær slik at man virkelig blir fortrolig med hvordan radarbildet ser ut. Det er en kjempefordel når drittværet kommer..... Forøvrig merker jeg meg med at du ikke har respons på Tune-indikatoren; der skulle du normalt hatt 2-3-4 lysende prikker hvis tuningen var optimal. Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mix Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Furuno var jammen tidlig ute med digital radar gitt... Link to post
Frøken Fryd Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Furuno var jammen tidlig ute med digital radar gitt... Ja det er vel trekke det vel langt, men en radar uten digitalisering fungerer fint den og... Link to post
Astor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Sånn går det når jeg skal høre på østfoldinger. Trodde i all enfoldighet at Walter viste dette jeg. Rettet opp på nytt. Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Poseidon: Forøvrig merker jeg meg med at du ikke har respons på Tune-indikatoren; der skulle du normalt hatt 2-3-4 lysende prikker hvis tuningen var optimal. Du tenker da på det vesle feltet øverst til høyre. Jeg la merke til at det kom noen blunk der av og til. Hva skal jeg se etter der, Jan? Som på dette bilde hvor tre felt er fyllt opp. Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mix Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Den radaren er bra den Astor. Etter GPS og kartplotteren sitt inntog er en kakeboks radar god nok i en lystbåt etter min mening. Man trenger ikke den ekstreme skilleevnen en god navigasjonsradar gir, i samme grad som før. Link to post
Hilmar 2 Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Jeg har Simrad RA 30 på båten. Brukt den mye i trange sund, for eksempel Hallangspollen. Fungerer utmerket. Også ved bru passeringer Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
olpi Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Her er radarbildet fra nord-vestre del av Jeløya nær Moss. Her har jeg utelukkende korrigert for rain - og bildet er med en gang mer oversiktlig. Det er ikke optimalt. Flere av ekkoene er fritidsbåter. Etterpå korrigerte jeg for FTC, men glemte å ta bilde av det. Virker som du tar vekk litt mye? Ser ut som at FTC står av, og at det kun en anticlutter Rain og SEA som står på. Er det autoinnstilling på RAIN kontrollen også( på/av) eller kan man justere den gradvis manuelt? Hva mener du med at du etterpå korrigerte for FTC? Link to post
Mulligan Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Når radaren er igang, skrur du på tune til størst mulig utslag. Link to post
Astor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Får å kunne se hvilken vei andre fartøy går kan man på enkelte radarer få en "hale" etter ekkoet. Er dette mulig på min gamle Furuno? Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 2.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Oj, Oj. Dette var litt vanskelig å svare på nå Olpi. Jeg må desverre sitte foran radaren før jeg klarer å svare på spørsmål om radaren. Jeg prøver meg likevel. Jeg er helt sikker på at RAIN har to hovedinnstillinger: av eller på. Dersom den er på, så kan jeg justere graden fra 0 til 100 prosent. Jeg jobber alltid med FTC når jeg bruker RAIN, derfotr mener jeg at jeg også kan justere denne fra 0 tilo 100 prosent. Det mest kompliserte er hvordan jeg bruker haler og forsterkning av ekkoer. Når jeg seiler på store strekk som i Kattegat og Skagerak har jeg lav forsterkning av ekkoer. Da er range også stor minst 3 nm med senter trukket 1/3 tilbake. Når jeg seiler i området Son - Oslo - Horten - Fredrikstad så har jeg gjerne radaren på 1 1/2 nm og jeg øker sensitiviteten for forsterkning av radarbilde. Jeg har den nyeste domen fra Raymarine, og den gir et utrolig skarpt bilde under mange forhold. Jeg sliter endel med klare bilder når bølgehøyden overstiger 2 meter aktenfra tvers. Link to post
Astor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Roaldbj: Ditt radarbilde i innelgg 163 er vel også fra området sør for Bile? Jeg har forøvrig lest endel i denne gamle tråden på nytt for å få oppfrisket kunnskapene. Jeg må si at de første inneleggene i tråden var greie og informative. Senere ble det mye Raymarine og nytt utsyr som ikke er relevant for min gamle Furuno, men som sikkert er relevant for nye radareiere. Mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Frøken Fryd Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 eller enda bedre 'Digital radar' Får å kunne se hvilken vei andre fartøy går kan man på enkelte radarer få en "hale" etter ekkoet. Er dette mulig på min gamle Furuno? Det er nettopp her skille mellom en analog radar og en digital radar kommer inn i bildet, en analog radar viser ett øyebliksbilde og stort sett bare det. En "digital radar" digitaliserer bilde og kan dermed analysere og lagre bildet for senere bruk, denne "halen" kan fås frem nå ettersom gamle ekko fortsatt kan vises. Din radar er nok for gammel til slikt. Link to post
roaldbj Svart 2.November.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Jeg erindrer ikke hvor mye jeg jobbet med FTC og RAIN på dette bildet. Vanligvis jobber jeg svært mye med tilieggsdata, Link to post
Astor Svart 2.November.2008 Link til dette innlegget Svart 2.November.2008 Jeg vil utover vinteren teste radaren og de ulike funksjonene. Noe jeg gjør så ofte jeg kan når jeg er utpå. Kunnskap kommer med læring. Og man lærer så lenge man lever. Først skal dysene ut på styrbord motor for å finne feilen til mye røyk på bb motor. mvh Astor Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn