Capitaine Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 I mitt forrige innlegg sa jeg ikke hvorfor jeg foretrekker Head Up i Relative Motion. Det er fordi man i Head Up i Relative Motion i kombinasjon med Off-Center slipper å resette senter hele tiden når man seiler innenskjærs i trangt farvann med relativt høy fart(over 30 knop) slik man må i kombinasjonen True Motion og North Up. Man får da konsentrert seg om seilasen og slipper å bruke tid på å resette senter. Selv om det eksisterer automatisk resetting av Off-Center på de fleste nyere radarer, er det likevel ikke tilstrekkelig ved hyppige kursforandringer og ved relativt høy fart(over 30 knop), og der radaravstandsområdet typisk ligger på 0,125, 0,25, 0.50 og 0,75 nautiske mil i trange deler av leden. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 22.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 (redigert) Jeg er mere end 90% sikker på at denne funktion (trails i RM) findes på min Simrad CA44. Vil tjekke op på det når ferien begynder....lige om lidt Andy Redigert 22.Juni.2009 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2009 Jeg setter virkelig pris på denne beskrivelsen fra Frøken Fryd. Jeg har nå fått en ny oppgave som jeg skal teste ut i sommer og håper at jeg kan kombinere funksjonene North-Up, Relative Motion, Off-centered og True Trails på mitt Raymarine E system. Jeg seiler alltid med Course Up (C-UP), men det skader ikke å prøve andre orienteringer av radaren. Over viser jeg beskrivelsen av Wakes-funksjonen på Raymarine E-serie radaren. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Når jeg seiler over åpne strekninger setter jeg gjerne radaren på 12 nm og merker båtekko med MARPA-systemet på radaren. Beklager dårlig bilde med speilbilde. Jeg burde tatt bildet "nede" uten sterk sol. Godt å få seile på åpent hav igjen. Her er MARPA oversikten jeg får. Jeg kan merke maks 10 ekko - om jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Kjekt å kunne plotte båter på åpent hav ja. Innaskjærs er det nesten ikke en vits, man blir fort lei... Det er her true trails er så fint! Roaldbj, kan du skru av kurs-/fartsinformasjonen på marpa målene dine? Jeg synes det tok mye plass, man har jo tross alt en vektor som viser det samme... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Hei Frøken Fryd. Så langt jeg har sett er det få muligheter for å justere MARPA informasjonen. Jeg har en "teknisk dag" i båten i dag og går over endel systemer som motor, navigasjonssystem o.a. Så vidt jeg kan se er dette de eneste justeringene jeg har av MARPA. Ligger nå på Långedrag ved Göteborg. Her er det ikke mangel på AIS informasjon. Jeg er forøvrig forundret over hvor få fritidsbåter som hadde AIS-sender ombord på seilasen fra Strömstad til Göteborg i går. Jeg passerte flere tusen fritidsbåter og bare en hadde AIS sender ombord. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2009 Her ved Göteborg er det ikke mangel på AIS-signaler. Dette er skjermdump fra Raytech RNS v 6.1. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Beklageligvis er dette bildet svært uklart. Det ble tatt mens jeg seilte fra Aalborg til Fredrikshavn. I utgangspunktet var alt bra - så utenfor Sæby fikk jeg hurtig kraftige radarsignaler fra BB akter - de som er vant med å se på radar vet hva dette er. Det snodige er at det kom så hurtig. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Beklageligvis er dette bildet svært uklart. Det ble tatt mens jeg seilte fra Aalborg til Fredrikshavn. I utgangspunktet var alt bra - så utenfor Sæby fikk jeg hurtig kraftige radarsignaler fra BB akter - de som er vant med å se på radar vet hva dette er. Det snodige er at det kom så hurtig. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Kan være en kraftig regn byge eller du falsk ekko. Jeg brukte marpa aktivt mellom Sverige og Danmark. Opplevde at radaren slet litt når var fart varierte mye pga stor med sjø. Lurer litt på hva andre mener er sikker passerings avstand i åpent farvann som Skagerak. To ganger i dag passerte vi store tankere ca 1.5 nm foran baugen deres. Er det ok? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Korrekt, kraftig lokal regnbyge. Passasje 1.5 nm forran baug til tanker er etter mitt skjønn helt greit. Mine marginer er nok atskillig mindre. Jeg synes at CPA på 0.5 nm må være akseptabelt. Må tilføye at tankerne ser min hastighet og kurs via AIS senderen ombord - dermed er også de trygge på min hensikt med seilasen. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 28.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2009 Det er nettopp her skille mellom en analog radar og en digital radar kommer inn i bildet, en analog radar viser ett øyebliksbilde og stort sett bare det. En "digital radar" digitaliserer bilde og kan dermed analysere og lagre bildet for senere bruk, denne "halen" kan fås frem nå ettersom gamle ekko fortsatt kan vises. Din radar er nok for gammel til slikt. Er dette helt korrekt? Hale eller etterglødning der en bestemte hvor lang halen skulle være er da mye eldre enn digital radar? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Nå skal ikke jeg utgreie for mye om analoge radarer da jeg ikke har trykket på alt for mange av de. Men en stor forskjell på analog radar og digital er at en digital kan sammenligne flere sveip og avgjøre om ekkoet er tilfeldig eller ekte. På enkelte radarer kan også gain justeres individuellt på mange punkter på skjermen automatisk, noe som kan resultere i at tilfeldige ekko forsvinner fra bildet (feks. regnbyer). Senior sitter kansje med mer kunnskaper om analoge radarer, så bare kom med det! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 29.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 Dette er en av hovedinstillingene jeg er bekvem med. Jeg jobber mye med range - lite med gain. Dessuten veksler jeg stadig mellom seilingsområde havn - utaskjærs. Ved regn bruker jeg rain og FTC. I kattegatt og på Skagerak kan det være stpre lokale forskjeller som gjør at det for meg er nærmest umulig å få en god sensitiv radar. Sitér dette innlegget Link to post
senior Svart 29.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2009 (redigert) Senior sitter kansje med mer kunnskaper om analoge radarer, så bare kom med det! Vel, nesten utelukkende marine radare godkjent på yrkesbåter. Utviklingen har jo vært enorm etter at jeg benyttet mitt første sett, en Decca, i kystseilas i 1958. Den store framgangen med omsyn til driftssikkerhet kom da transistorene ble tatt i bruk. Etterslep med valgt halelengde vet jeg bestemt at vi hadde på et sett på et nybygg i 1986. En Atlas. Den hadde også en funksjon som ble kalt manuell Arpa. En måtte markere objektet to ganger, dvs markøren låste seg ikke på objektet. True trail i RM har jeg aldri vært borte i. Men med den computerkraften en i dag kan få selv på den minste radar, så er det ikke merkelig om en også har laget en slik funksjon. Når det gjelder utstyr av L-klassen, har jeg sett mye rart. Også på store og svært dyre båter. Det kan synes som om det er et mål å integrere flest muli funksjoner på en minst mulig skjerm. Reine roteskuffene. Var med å hentet en 58-foter på Østlandet. Med hensyn til interiør og finish var det ikke spart på noe. Radaren var en såkalt MARPA, 10 eller 20 mål mener jeg å huske. Som Frøken Fryd nevnete, så kommer ARPA funksjonene først og fremst til sin rett i tåke ved seilas i remelig åpent farvann. Da vi skulle utaskjærs fra Lindesnes til Feisteinen satte det inn med tett tåke og noen bunnslag. Det viste seg da at ARPA funksjonen var ubrukelig, fordi radarsenteret hoppet fra stb til bb når båten ristet. Senter og ekko hoppet, mens arpafirkantene holdt seg i ro. Dermed mistet ARPA ekkoene. Dermed måtte vi gå over til bruk av EBL. Ved å bytte ut Astors "tilstrekkelig" med "mere enn tilstrekkelig", gikk det greitt. Men leitt når ARPA funksjonen svikter når den kan være til skikkelig nytte. Men så til poenget, True trail har jeg aldri vært borte i, men ser selvsagt nytten. Redigert 29.Juli.2009 av senior (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 31.Juli.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Jeg velger hele tiden på lengre havsterkk mellom true tail og ingen tail. Dette er for meg viktig for å få indikasjoner om seilasretningen for andre fritidsbåter. Mulig at jeg her er helt på jordet. Men - som skrevet mange ganger tidligere - min nytte av radar og MARPA er på de lange havstrekkene. Når jeg eksempelvis seiler fra Strømstad til Son er både MARPA og AIS nærmest som en "vits" å betrakte. Men dette er min erfaring - andre har sikkert sine. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 31.Juli.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2009 Jeg bruker marpa også i lukkede farvann, f eks ved kryssing av leia til bastø fergene dersom jeg er i tvil om vi har avstand nok. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Jeg velger hele tiden på lengre havsterkk mellom true tail og ingen tail. Betyr dette at du har begynt med nord opp? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Nå roter jeg! Jeg seiler som regel med head-up og relative motin. Det jeg trolig mente å si er at jeg noen ganger bruker hale og noen ganger ikke på radaren. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 1.August.2009 Link til dette innlegget Svart 1.August.2009 Okej, det var det jeg trodde hehe, når skal du prøve nord opp og wakes ute på havet da? Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Takk for henvisningen til denne tråden Frøken Fryd ! Jeg har hatt Raymarine radar før jeg fikk Furuno Navnet 3D, og da jobbet jeg mye med å tune radaren. Nå står alt på "auto", og etter 2 rotasjoner så er bildet knivskarpt. Jeg ble fortalt at signalbehandlingen ( softwaren ) sjekker "forrige antenne rotasjon" opp mot gjeldene rotasjon, og sammenligner dataene. Det er slik softwaren kan fjerne uønsket støy. Noen som vet mer om dette ? Jeg liker også at jeg kan ha 2 radarbilder oppe samtidig med forskjellig zoom nivå. http://www.youtube.com/watch?v=7HKHtYCkM0E Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Jeg ble fortalt at signalbehandlingen ( softwaren ) sjekker "forrige antenne rotasjon" opp mot gjeldene rotasjon, og sammenligner dataene. Det er slik softwaren kan fjerne uønsket støy. Jeg tror dette er en vanlig måte å filtrere ut tilfeldige ekko, interresant å se at du kan endre range på to forskjellige radarbilder. Har du eksempler på radarbilder med trails slått på? Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 (redigert) Kanskje unødvendig å fortelle hvor bildene er tatt ? Redigert 11.August.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Jeg antar at du her ligger i Sæby i Danmark. Oversiktsbildene har i alle fall sterke lighetstrekk med Sæby. Jeg er fasinert over muligheten i det nye Furunosystemet til å vise splittet radarskjerm med forskjellig range. Er det også mulig å stille inn gain og andre signalbehandlingssystemer individuelt for de to bildene? Hadde vært spennende å se tilsvarende radarbilder når du er ute i Kattegatt. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 11.August.2009 Link til dette innlegget Svart 11.August.2009 Ja ! Radarbildene kan tunes manuelt, hver for seg. Jeg skal se om jeg ikke finner noen flere radarbilder etterhvert som ferien skrider frem.... Faktisk så fungerer 3D radarbildet også veldig bra.... sjekk http://www.panbo.com for mer info ! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.