ragnar.o Svart 24.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2008 Da var ny blokk på plass Litt småfiks på båten så blir det sjøsetting før helga. :flag: :flag: Sitér dette innlegget 150 e-tec HO polarcirkel båt Lurøy innland Eks. Rørvik Link to post
Marwin Svart 16.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 (redigert) Synsing om Etec 75Hk i år: Nå har jeg vært 5 turer på sjøen med dorging og rask kjøring til/fra fiskeplass etter siste oljefylling, og er svært overrasket av det lave oljeforbruket. 60 liter bensin er etterfyllt, og det er nesten ikke mulig å se oljeforbruket. Sammenlignet med første året, har det skjedd en drastisk endring her! Redigert 16.Juli.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
csvirus Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Synsing om Etec 75Hk i år:Nå har jeg vært 5 turer på sjøen med dorging og rask kjøring til/fra fiskeplass etter siste oljefylling, og er svært overrasket av det lave oljeforbruket. 60 liter besin er etterfyllt, og det er nesten ikke mulig å se oljeforbruket. Sammenlignet med første året, har det skjedd en drastisk endring her! Hvordan olje fyller du? xd100? jeg kjører selv på xd100 olje på min, men jeg synes den bruker litt.... Siden motoren hadde vært under vann, tømte vi oljetanken, og fylte den opp igjen. Siden vi fylte den i våres har jeg rukket og bruke opp resten av det som var igjen i kanna (1-2dl) pluss at oljetanken nå nærmer seg halvfull (ny oljekanne står hjemme, jeg er på hytta) Når jeg da tenker etter hvor mange liter jeg faktisk har brukt så er det kanskje ikke så galt Men en ting er sikkert, jeg tør vedde på at den nye motoren bare bruker 1/10 så mye bensin som den gamle motoren gjorde, så jeg har fått vesentlig mye mer båtglede i år Har en mercury 60hk 4-t EFI hjemme som jeg skal holder på og få fikset, skal bli spennende og se hvor mye mer bensin den bruker Sitér dette innlegget Link to post
ragnar.o Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Kjørte XD 100 olje med XD100setting fram til havari. Kjører nå med XD50 setting (HO motorer er sperret mot XD100 setting nå). Kjører primert xd100 men kan også bruke xd50 med denne settingen. Kjørte ca.230l bensin på to dunker (ca 8l) xd 100 olje. Har kjørt 16 timer på motoren siden ny og har brukt rundt 260 l fuel. På dorging har jeg i løpet av 4 timer brukt 3 l bensin Når alarmen går er det olje nok til 5 timer kjøring med xd50 setting Kjmepefornøyd med motoren Sitér dette innlegget 150 e-tec HO polarcirkel båt Lurøy innland Eks. Rørvik Link to post
ivar Svart 16.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2008 Kjørte ca.230l bensin på to dunker (ca 8l) xd 100 olje. 8 liter olje på 230 liter bensin, det blir 1:28,75 i blandingsforhold, sikker på at det stemmer? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Voff Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Jeg er nå på femte sesongen med min Evinrude E-tec 90hk. Den har vært helt problemfri. Servicekostnader så langt; 1200,-! Den har alltid brukt endel olje, men ikke plagsomt. Hadde følt meg mer utrygg dersom den hadde brukt oppsiktsvekkende lite . Vil tro at jeg kjører 20t på en tank. Forbruket er lavt: 18l/t med 31knops fart. 11l/t med 22 knop.... Sitér dette innlegget Link to post
csvirus Svart 26.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2008 8 liter olje på 230 liter bensin, det blir 1:28,75 i blandingsforhold, sikker på at det stemmer? Han fikk vel ny powerhead nå i våres så det er vel med innkjøring av motoren (10t), da bruker den vesentlig mye mer olje en normalt.... Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 eTec-en begynte å fuske, tung å starte og vanskelig på tomgang.... Trort denne motoren "spiser" plugger. Lokalt verksted nevner det samme. Skal bytte neste helg. så får vi se. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Mouche Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Trort denne motoren "spiser" plugger. Lokalt verksted nevner det samme. Ja, enten man liker det eller ei, så er dette en Ficht og tennplugger var vel en gjenganger av problemene med disse! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Har og hørt dette om E-tec marwin, men det var de stooore motorene. Tror det var fra 200hk og opp. Men du har vel... 75 var det ikke.. Forresten, så hørt jeg en E-tec 115 her omdagen, var en lav fin murring på tomgang, men det som slo meg når duden dro... Var at ved turtall over tomgang så var det samma lyden som det var i motoren på min forje båt, Johnson 90hk v4 BRP 2006mod. Redigert 11.Oktober.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Suzumar Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Hvor lenge har den gått på pluggene før den begynte å fuske Marwin? Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Ja, enten man liker det eller ei, så er dette en Ficht og tennplugger var vel en gjenganger av problemene med disse! E-tec er IKKE ficht og har ingen likheter med ficht systemet. Det at e-tec spiser litt plugger har med wastespark systemet de bruker på lave turtall. For å få de til å gå penest mulig på tomgang++ så tenner pluggen fem(5) ganger hver syklus når stempelet er på topp. Dette for å antenne hver minste lille dråpe som kommer fra injektoren(selv om det er dfi så forbrennes sjelden hele blandinga sjøl om det er bedre enn vanlige totaktere) og avhengig av tenninga så blir gnisten med stempelet i hele komprimeringa og litt på veien ned også. Ganske smart system men utviklinga på plugg-fronten henger litt etter og derfor så slites elektroden fortere på dorging fordi pluggene jobber opptil 5 ganger så mye. De som kjører normalt fort og fort fort har mindre problemer med pluggene fordi wastespark systemet ikke jobber over 2000rpm.(eller no:-) Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Forresten, så hørt jeg en E-tec 115 her omdagen, var en lav fin murring på tomgang, men det som slo meg når duden dro... Var at ved turtall over tomgang så var det samma lyden som det var i motoren på min forje båt, Johnson 90hk v4 BRP 2006mod. Hvis man ser på blokkene de bruker på E-tec så er de veldig like blokkene OMC brukte før. Sett bort ifra toppene. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 E-tec er IKKE ficht og har ingen likheter med ficht systemet. Jeg vedder av prinsipp ikke, men denne gangen kunne det ha vært fristende! En av mange nye totaktere som har blitt utviklet de seneste årene, etter at kanadiske Bombardier overtok de gamle, velkjente utenbordsmerkene Johnson og Evinrude fra USA. I den nye serien finnes i dag motorer fra 40 til 90 hk og 200 til 250 hk. E-TEC bygger på Ficht-systemet, der man bruker en s.k. injektor for å ”skyte” drivstoffet inn i forbrenningskammeret under høyt trykk. Her er altså ingen kompressor som i de øvrige systemene godkjente i henhold til de nye normene. Stammen og girhuset kommer fra Evinrudes eldre konstruksjoner for å få en så robust og velprøvd undervannsdel som mulig. Jeg fremholder min påstand! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
wilma Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Jeg fremholder min påstand! Understøttes! Har selv Ficht (Ficth Ram), men er også av den oppfatning at E-tec er en videreutvikling av Ficht. Legg merke til at jeg skriver videreutvikling, mye er endret. Men blokka på 225 hk motoren skal være den samme på ficht som på e-tec. Sitér dette innlegget Link to post
terjegj Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Så bra du har best. deg ny motor. E-tech motor har imponert meg, og jeg velger dette neste gang jeg skal ha meg motor. Lykke til ! Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Blokkene er ganske så like uansett. Hva angår forskjellene på Ficht og E-tec, Mouche, så kan du jo bare ta en telefon til Fische marine og snakke med Terje Brurberg så får du svar. Så kan du vedde til nesa detter av. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 BRP er åpenbart veldig, og forståelig, fokusert på å "distansere seg" fra de mange og kjente problemene som det var med Ficht. Her er en variant de prøver å selge i så måte; The company boldly points out that E-TEC is not a rehashed version of FICHT, nor is it a new twist on FICHT. E-TEC is a blend of technology in a direct-injection engine that has been developed in response to an extensive amount of market research by the company. The depth of research included customer feedback from dealers, boat manufacturers and consumers. Ingen tvil om at det har skjedd mye positivt med denne motoren/teknologien etter at BRP overtok, men jeg er fortsatt avventende og angrer ikke et sekund på at jeg valgte en Suzuki fire-takter fremfor en E-tec ved kjøp av ny båt/motor i fjor! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tintin Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Er forresten en rimelig morsom øvelse å la en suzuki og en e-tec gå på tomgang i nærheten av hverandre. Man blir fort ganske sikker på at suzukien er stoppet. Hvis man så stopper e-tec'en blir man helt overbevist. Suzukien tar det heldigvis litt igjen på høye turtall :) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
wilma Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 Mouche: Når det gjelder Ficht motorene som fikk problemer, så oppsto problemene etter ganske få driftstimer. Underforstått, Ficht motorene som hittil har gått uten problemer, kommer til å fungere bra i lang tid fremover. Problemene ble OMC's undergang, regner med at Bombardier ikke ønsker noen gjentagelse med E-tec motorene, og ville ikke vært skeptisk tïl å kjøpe en e-tec i dag. Selv om det er en videreutvikling av Ficht Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 11.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2008 (redigert) Er forresten en rimelig morsom øvelse å la en suzuki og en e-tec gå på tomgang i nærheten av hverandre. Man blir fort ganske sikker på at suzukien er stoppet. Hvis man så stopper e-tec'en blir man helt overbevist. Suzukien tar det heldigvis litt igjen på høye turtall :) Nå må man ikke glemme at suzuki'en er firetakter, e-tec er totakter. Blir noe mer lyd av en totakter. Og takk for det. Det er forsåvidt stor forskjell mell om Ficht og andre, eldre totaksmotorer. Naboen har en -98 Mercury 150 totakter, denne låter mye mer som min -75 70 hk johnson. Min Ficht Ram motor "maler" i forhold. Mulig jeg er litt gal, men jeg liker lyden fra motoren min da jeg gir på ordentlig. For å ikke snakke om da jeg kommer sigende i 6-7 knop. Man hører atskillige liter med luft blir sugd inn. Herlig Redigert 11.Oktober.2008 av wilma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 (redigert) Hvor lenge har den gått på pluggene før den begynte å fuske Marwin? 4 år :blush: Og jeg har bare smurt opp, skiftet impeller og gearolje... ...E-tec er IKKE ficht og har ingen likheter med ficht systemet. Det var det JEG trudde åsså, helt til Mouche vedder på det motsatte (med sin Suzuki 4T) JEG har IKKE hørt at Evinrude reklamerte med at Ficht-motorer kunne kjøre lange tider UTEN olje! DET kan eTec (hvis uhellet er ute!). ...For å få de til å gå penest mulig på tomgang++ så tenner pluggen fem(5) ganger hver syklus når stempelet er på topp.Dette for å antenne hver minste lille dråpe som kommer fra injektoren(selv om det er dfi så forbrennes sjelden hele blandinga sjøl om det er bedre enn vanlige totaktere) og avhengig av tenninga så blir gnisten med stempelet i hele komprimeringa og litt på veien ned også. Ganske smart system men utviklinga på plugg-fronten henger litt etter og derfor så slites elektroden fortere på dorging fordi pluggene jobber opptil 5 ganger så mye. De som kjører normalt fort og fort fort har mindre problemer med pluggene fordi wastespark systemet ikke jobber over 2000rpm.(eller no:-) DER fikk jeg forklaringen! Takker!! Forklaring: Av tidligere innlegg her sees at jeg har jobbet litt med å finne ut hva som VIRKELIG var nødvendig ved 3-års (eller 300 timers-) service. MIN filosofi var at pluggene i en bilmotor aldri skiftes SÅ ofte osv.osv. Dermed ble IKKE spluggene byttet. Motoren begynte å få en LITT hakkete gange på tomgang / lavt turtall i fjor høst, en tendens som forsterket seg utover sommeren i år. Nå i høst har jeg faktisk hatt startproblemer enkelte ganger. Lokal "guru" og motorselger ble konsultert og han ba meg ta en tur innom verkstedet hans, og der fikk jeg overlevert plugger fra en 90Hk eTec som satt på en oppdrettsbåt.. Nesten oppspist senterelektrode etter 3 år :eek: Men din forklaring på tenningssystemet på lavt turtall ga aha-opplevelse. Jeg HAR jo dorget mye på 2-5 knop de siste årene, og mange ganger er det eTec-en som har gått. Vel, pluggene blir skiftet nå, så skal jeg komme tilbake med resultatene. (Forøvrig er det viktig at pluggene settes inn korrekt (sier guruen)) Redigert 12.Oktober.2008 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
csvirus Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 I mange tilfeller så bør en også bytte pluggene før 3 år/300timer er gått, nettop pga. det kimosabi sier, kjøres det mye tomgang blir pluggene brukt opp fortere. Men jeg mener at dette hovedsaklig er et problem på de første årgangene av e-tec, da de på de nyere motorene nå har gått over til andre type plugger. NB viktig, en kan ikke uten videre bytte til den nye typen plugger, da kan det gå galt! Bruk den typen plugg som sto i, med mindre forhandler sier du kan gå over til den nye typen. http://rides.webshots.com/photo/2196600500091848696SiZIPI (på denne siden er det også mye annet inrtressant, bla videre i bildeserien og se) Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 (redigert) Vel, pluggene blir skiftet nå, så skal jeg komme tilbake med resultatene. (Forøvrig er det viktig at pluggene settes inn korrekt (sier guruen)) Det er viktig at åpningen peker mot injectoren ja. Altså, ikke jordbøyla mot injector.---> Åpningen <---. Du merker bare hvor åpningen sitter på pluggen med en tusj før du skrur i pluggen. Du kan ha 90grader avvik hver vei men ikke så mye at jordbøyla kommer i veien for bensin"dusjen". Kan hende du må switche litt på pluggene for å få det til siden de ikke har like gjenger. Redigert 12.Oktober.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Det er viktig at åpningen peker mot injectoren ja. Altså, ikke jordbøyla mot injector.---> Åpningen <---. Du merker bare hvor åpningen sitter på pluggen med en tusj før du skrur i pluggen. Hei, dette har jeg ikke hørt om eller tenkt over. Gjelder dette kun E-tec motorer eller er det generelt for alle injection motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.