Jump to content

Prosjekt: Mahogny barrelback 21 fot Glen-l-inspirert

Miss Amalie

Recommended Posts

Hei Honduras!

Fruens agenda vant fram, men familien kom meg til innsetning i kveld :lol:

En liten spontanaksjon førte til dette:

dsc_0584.jpg

dsc_0585.jpg

Så nå kan jeg få frest ned hekken riktig, alle kanter som er bygget med gode overmål.

Den ser jo nå enda frekkere smal ut bak enn den skal bli

dsc_0588.jpg

dsc_0590.jpg

dsc_0591.jpg

dsc_0592.jpg

dsc_0594.jpg

Så nå er den i garasjen igjen, klar til fresing av kanter og høvling av buer.

:cheers:

Svart (redigert)

Takkar! Det var ganske spennende å se hvordan profilen kom fram.

Vekta tipper jeg til 200 - 250 kg max. 4 - 5 mann løfta ganske greit hele båten. Profilen i hekken kommer først fra i kveld, etter at ganske mye overflødig blir frest bort.

Det blir det mest spennende nå.

Redigert av Amalie 36 (see edit history)

Ok :lol:

Jeg har kommet litt videre. Luka er klar for kryssfiner, og fineren er kjøpt inn.

Ramma til luka er bygget sammen med dekket, så etter platinga er det bare å kutte lektene.

dsc_0607.jpg

dsc_0608.jpg

I bakkant skal det være overheng med finer og mahogny, for der skal det på kantpute rundt.

dsc_0609.jpg

Her synes lukeramma litt bedre. Den blir kanskje i overkant solid, med laminert stående ramme under. Men

man kan jo riskikere at noen går over. Det skal denne tåle

dsc_0610.jpg

dsc_0612.jpg

Jeg har nå begynt å avrette og få til en fin bue på bakdekket bak sofaen. Under her skal også tanken komme.

dsc_0617.jpg

Håper å få begynt på de to cockpit'ene framme i morgen. Det går ganske greit å justere alle buene riktig.

Ei tynn lekt legges inntil i fine buer, og så tegnes det av før sliping og høvling.

Neste prosjektet er å laminere et skikkelig dekksspant mellom forcockpitene.

dsc_0623.jpg

For at vinkel og posisjon skulle bli riktig, måtte sidevangene monteres i riktig bue både i veertikal og horisontal retning

dsc_0620.jpg

Det er viktig at den blir en jevn bue helt fra hekken til baugen , og på en så stor båt vil det synes dersom det er skjevt. Hat strukket lange lekter hele veien først.

Her er grunnlaget lagt for en fin bue som stemmer i alle retninger, også med svak helling bakover. Oppå denne skal det laminere et beredt bord for å få skåret bue i. Denne skal være basis for kryssfineren på topp. Cockpitene skal ha buet front.

dsc_0621.jpg

Buen skal være så kraftig at jeg skal kunne trå på den. Tre laminerte tommelekter er kjempesterkt.

Dette var søndagens økt :flag:

Ei lita økt i kveld også, med enda en laminering. Og da er bæringa i mellom forcockpittene ferdig til å holde kryssfineren.

Buen er nøyaktig samme som dekksprofilen, og skal gå igjen i alle buer.

dsc_0626.jpg

dsc_0627.jpg

Denne blir sterk nok

dsc_0628.jpg

dsc_0629.jpg

dsc_0630.jpg

Blir herlig å få ryddet opp og begynt på fineren.

Men først skal jeg kjøre avrundingsfres på alt som stikker ut. Da blir det vel møle nok :lol:

Avretting av baugen med lansgående lekter over "battens" for å sjekke buen og profilen. Stemte fint

dsc_0631.jpg

Kveldens økt er over :cheers: og nå venter to hele dager med "tørrmontering av finer. Kommer tilbake med bilder hvis noen vil følge med :flag:

Hei igjen!

Tenkte jeg skulle si litt om bygginga også, ikke bare vise bilder. Når hele dekket monteres uten lim først, så er det veldig lett å se små skjevheter.

Når det høvles og slipes er det umulig å se små skjevheter på 1 - 3 millimeter. Selv med lekter og avrettingsvinkler blir ser alt tilnærmet rett ut.

Men når lys finer kommer på, så blir kontrasten flott.

dsc_0664.jpg

Antakelig ville ikke en slik bue blitt synlig med mørk list og dekk, men nå er en gyllen anledning til å få det enda finere. Men nå blir det enkelt å slipe ned til teipen før liminga.

Andre siden viste seg også å ha en slik

dsc_0657.jpg

Jeg viste tidligere et bilde der åpningen bare var grovskjært. Nå er den endelige fasongen klar for midtcockpiten.

dsc_0660.jpg

Siden jeg må ha to plater til i morgen, benyttet jeg anledningen til å starte med å skjære bort overflødig treverk og vekt.

Dekksspantet foran var altfor grovt, mest fordi jeg var nærvøs for snuingen og ville ha en vodsom stivhet i baugen.

dsc_0661.jpg

Dette blir bedre, og trenger bare en liten puss. Dette blir jo aldri synlig likevel.

Her står plata fra utskjæringen av aktre cockpit. Buen ser du stemmer med dekkssprofilen som skal gå igjen.

dsc_0662.jpg

Nøyaktig samme bue, bare mye bredere. Hjørneavrundingene er nøyaktig radius 20 cm. og skal også gå igjen over hele.

dsc_0663.jpg

Det var dagens økt fordi jeg gikk tom for råstoff :lol: Får fylle på med noe annet i kveld :cheers:

Ha en fortryllende aften alle sammen! :flag:

Åh nei du :lol:

Her er det masse arbeid igjen. Men nå har jeg fått tak i de siste to platene, og med fridag idag blir dekket ferdig tilpasset.

I morgen er det messebesøk.

Kanskje jeg rekker å lime hekken i dag?

Jeg tar av en og en plate og limer.Noen få steder skal jeg laminere inn lasker i skjøter som ikke er dekket av gode spant.

Siden det skal lamineres på mahogny, er det liten risiko for sprekker i overflaten. + masse epoxy da. :flag:

Hr rett og slett ikke fått tatt bilder :smiley:

joda, nå er platene limt med epoxy. Det er så deillig å slippe dieselbrenneren i garasjen. Nå kan jeg lime mindre partier uten at jeg tenker på fyringa. Setter en ovn inni båten og tekker over åpningene med små presenninger. Da viser termometeret 25 grader uten problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...