Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Dette går den rette veien; du er virkelig flink å få det til!

Det kan nok være en fordel at de nye bjelkene er kraftigere hvis du skal ha mye folk med deg, for de har en tendens til å samles på dekkslukene :wink: Ganske lurt at du lot være å skjære ut bjelkebukten på undersiden, det blir en sterkere konstruksjon og samtidig mindre arbeid!

 

Lykke til videre :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dette går den rette veien; du er virkelig flink å få det til!

Det kan nok være en fordel at de nye bjelkene er kraftigere hvis du skal ha mye folk med deg, for de har en tendens til å samles på dekkslukene :wink: Ganske lurt at du lot være å skjære ut bjelkebukten på undersiden, det blir en sterkere konstruksjon og samtidig mindre arbeid!

 

Lykke til videre :sailing::sailing:

Dette er en båt, og da bør det være bjelkebukt på undersiden også. Hvis ikke vil det se underlig ut innenfra. :smash:

Heller litt tettere mellom bjelkene, enn at det ser "bo'n" ut som vi sier her oppe.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

Takk poseidon :smiley:

Tenkte på bukt på undersiden, men tror faktisk det kan bli bra om jeg har rette bjelker også, så blir det jo som poseidon sier, en del sterkere :wink:

På innsiden tenker jeg hvitt tak og beholde bjelkene trehvite :smiley:

Har hørt at det ikke er bra å male treverk på alle sider, da det kan foråsake råte, gjelder dette kryssfiner også, eller blir det annerledes?

Tenkte jeg skulle behandle kryssfiner platene med noe før jeg legger dekksplank.

Link to post
Share on other sites

Takk poseidon :smiley:

Tenkte på bukt på undersiden, men tror faktisk det kan bli bra om jeg har rette bjelker også, så blir det jo som poseidon sier, en del sterkere :wink:

På innsiden tenker jeg hvitt tak og beholde bjelkene trehvite :smiley:

Har hørt at det ikke er bra å male treverk på alle sider, da det kan foråsake råte, gjelder dette kryssfiner også, eller blir det annerledes?

Tenkte jeg skulle behandle kryssfiner platene med noe før jeg legger dekksplank.

 

Nei kryssfaner ska behandlas på alla sidor, glöm inte ändträt som suger som en svamp. Epoxi är utmärkt för att täta kanterna. Du känner väl till http://www.njordforum.no/?

Link to post
Share on other sites

Så heldig du er som har fått en slik flott kaiplass der skøyta er under stadig tilsyn :smiley:

 

Vi la også nytt tak på kahytten på Skjælø og brukte vannfast kryssfiner. Over kryssfineren dekket vi med duk og epoksy og malte det hvitt til slutt. Fungerer bra og det er herlig med tett tak :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :smiley:

Når jeg fant denne skøyta, så hadde tidligere eier en kjøper allerede og han hadde gitt han en dato der båten skulle bli solgt.

Så om jeg ville ha denne båten måtte jeg forhøye budet og i tillegg bestemme meg på 2 dager.

Så det ble veldig mye snakking og forklaring over telefon før jeg hoppet i det, for jeg hadde ingen mulighet til å reise å sjekke båten på de 2 dagene.

Dumskap? Kanskje det, men de råteskadene jeg har funnet hadde jeg ikke oppdaga om jeg hadde reist og sett på båten heller, for det var når jeg rev opp gulvet det ble oppdaga.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :smiley:

Når jeg fant denne skøyta, så hadde tidligere eier en kjøper allerede og han hadde gitt han en dato der båten skulle bli solgt.

Så om jeg ville ha denne båten måtte jeg forhøye budet og i tillegg bestemme meg på 2 dager.

En gammel kjent teknikk for å få opp prisen, og dra handelen i land...

Link to post
Share on other sites

...Då blir nok tettet med sika mellom der.

 

Da har du tre meget viktige ting å passe på: vedheft, vedheft, vedheft :wink:

Aluminimum med diverse malingsrester, fett og korrosjonstilløp kan nemlig være djevelsk vanskelig å få 100% vedheft på - og får du bare 99% så gir den siste prosenten veldig mye vann i løpet av en vinter :headbang:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

En gammel kjent teknikk for å få opp prisen, og dra handelen i land...

 

Sant nok, men etter jeg la inn mitt bud ringte han til han som hadde forrige budet og spurte om han ville forhøye budet, men det kunne han ikke så båten ble min :smiley:

Som delbetaling av skøyta fikk han min tidligere båt også, en gummibåt på 17 fot med 55 hk, bruktverdi ca 35000,- Hva jeg hadde betalt for den er en annen sak :rolleyes:

Så totalt betalte jeg 2000,- mindre for skøyta enn han som hadde det andre budet + at jeg fikk med blandt annet strøm agregat, komplett hydraulisk styring, varmtvannstank, mange mange meter med panel, gassovn til varme når jeg skal jobbe i båten, vhf ++

Dette var ting som han andre kjøperen fikk med til den prisen han hadde tilbudt.

Vil helst ikke skrive opp hva jeg har betalt for skøyta, det får heller være en hemmelighet :smiley:

 

Da har du tre meget viktige ting å passe på: vedheft, vedheft, vedheft :wink:

Aluminimum med diverse malingsrester, fett og korrosjonstilløp kan nemlig være djevelsk vanskelig å få 100% vedheft på - og får du bare 99% så gir den siste prosenten veldig mye vann i løpet av en vinter :headbang:

 

Kommer til å pusse ned og avfette før jeg legger sika, så får vi satse på at det hefter godt! Hvis ikke får jeg finne på noe annet, forslag? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hehe, kan si såpass at jeg betalte en god del under den summen som sto i annonsen + at jeg fikk jo mye ekstra utstyr med :smiley:

 

I dag har jeg:

 

Tilpasset bjelkene, boret hull og boltet fast.

imag0050.jpg

 

Laget "ramme" til det skylighten skal stå og skrudd fast 2 kryssfiner plater.

imag0052.jpg

imag0053.jpg

 

Ja, det var dagens jobb, tok overaskende lang tid å tilpasse alle bjelkene + å lage "ramma" der skylighten skal stå.

Hadde håpet på å få begynnt å behandle platen i dag også, men klokken ble litt for mye.

Satser på at jeg får gjort det i morgen :smiley:

Skal også prøve å få tatt noen bilder med skikkelig kamera, og ikke mobil :smiley: Glemte kameraet i dag..

Link to post
Share on other sites

Hei..

Først vil jeg foteller deg at det er kommet en reaksjon på noe jeg skrev i et av mine innlegg til deg. Jeg beklager virkelig hvis det jeg skrev ble oppfattet som sårende.

Det jeg skrev var at det er lett å være etterpåklok.

Ser i etter tid at dette kunne missforstås. Det jeg mente var at det er lett for oss andre å hovere over andres feil, og påberope oss etterpå kloksap. Det jeg skrev var ikke ment som en kritikk av deg, heller som en kritikk av meg selv.

 

Så til en helt annen sak.

Du skev at du fikk tak i bjelkene til overbygget på lasterommet på Byggmakker. Det jeg lurer på om du også fikk den til å skjære ut den buede profilen du har på disse plankene, eller er dette noe du selv har fått til?

Link to post
Share on other sites

Wasco. Jeg oppfattet ikke det du skrev som kritikk til Epape90. Det tror jeg ikke at Etape90 gjorde heller. Folk oppfatter ting på forskjellig måte. Det du pekte på er ganske riktig. Vi har ofte en tendens til å mene at andre burde ha gjort som oss i vår etterpåklokskap. Men jeg vil fremheve et poeng her, nemlig at å kjøpe et eldre trefartøy aldri kan bli noe kjøp av "den fullkomne båten".

Skulle man kjøpe en ferdig restaurert båt ville det koste mer enn"skjorta og litt til og vel så det". De fleste er klar over at man alltid vil finne noe som må restaureres. Ofte vet ikke selgeren heller det som skjuler seg bak garneringen. Men er ikke det noe av vitsen da? Etape90 (for å ta et eksempel) har kjøpt seg et prosjekt til en fornuftig pris som han kommer til å kose seg med å få i stand. Hold bare fram med dine kommentarer, Wasco. Jeg setter stor pris på ditt engasjement, og du får ofte fram gode tips med dine spørsmål. Dette har alle nytte av. Og til Epape90 vil jeg si at det står respekt av innsatsen. Jeg følger spent fortsettelsen.

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra svart trikkern! :smiley:

Du er ikke alene om å sette pris på wasco sitt engasjement! :smiley:

 

Wasco, jeg brukte sirkelsag, prøvde med stikksag men hadda ikke tolmodigheten til det :rolleyes: Men kan tenke meg stikksag fungerer bra på mindre dimensjoner.

Som bartesam skriver så ville nok båndsag fungert bedre, men det har ikke jeg så da ble det sirkelsag, fungerte bra det, så slipte jeg kjappt over med båndsliper etterpå :smiley:

Stikker i båten nå, så kommer nok en oppdatering i kveld :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...