Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Med et trebåtprosjekt er vel ikke en båndsag største investeringen?

Tatt i betraktning at det trolig ikke er til engangsbruk...

Sjekk feks her.

Selvsagt avhengig av hvor mye du har behov for å bruke båndsaga, så har jo den siden du linket til sager til overkommelige priser...pluss at de sender fraktfritt ved forskuddsbetaling.

Nå vet jeg hva jeg skal ønske meg til jul :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Båndsag er nok en fin investering, men jeg personlig tror jeg skal klare meg med det jeg har liggende av verktøy :smiley:

Det jeg tror kan være en god investering er en sånn multikutter sag, noe lignende denne: https://verktoybutikken.netbox.no/butikk/ca...hp?cPath=24_262

Kommer ikke til å kjøpe en sånn til 2000,- da, vet det finnes billigere alternativer :smiley:

Noen som har erfaring med denne typen sag?

Fått gjort litt mer i båten i dag, oppdaterer med bilder i kveld :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja denne saga er et "must" når du skal jobbe med trebåter..

Orginalen heter Feinsag, og er ganske dyr. Men Borsch har i hvert fall to varianter som er billigere. Den du har linket til er den "Blå" serien fra Borsch. Den er som kjent dyrere, og sikkert også bedre kvalitet en Borsch sin "Grønne" serie.

Jeg kjøpte den grønne, og betalte 995,- for den på CO. Uka etter såg jeg at de hadde den til salgs på Trålbøteriet her på Åkra for 895,- :headbang:

 

Det er et stort utvalg i ulike sager til disse sagene. Og Borsch sine sager passer både til den grønne og den blå

Husk bare på at det er ulike sager til metall og tre

 

På JULA kan du også få kjøpt en lignende sak fra Meec til 400 kroner

 

Her har jeg brukt saga til å sage ut litt råttent trevirke

aaaa_074.jpg

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde jeg tenkt meg om en gang til i prosjektjobbinga mi så hadde jeg kjøpt meg en båndsag og angrer egentlig litt på at jeg ikke gjorde det... Til gjengjeld kjøpte jeg en kraftig bajonett sag, som gjør en formidabel jobb i grove materialer.

Så til multimaskinen du skriver om... Jeg bruker selv en Fein multimaster. Dette er en maskin som koster litt å kjøpe inn, men til gjengjeld så får du mye igjen for pengene hvis du setter det opp mot eks Bosch som ligger over halve prisen under. Det du skal tenke på da er tilgjengeligheten av tilleggsutstyr, hva behovet ditt blir (som blir stort vil jeg tro) og Watt styrken på motoren. Fein sin maskin er mye kraftigere, og det merkes spes, på harde tre typer og noe så enkelt som Trekant sliperen på maskinene...

 

Mitt råd blir derfor: Legg i litt penger og kjøp en Fein!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Mitt råd blir derfor: Legg i litt penger og kjøp en Fein!

 

Vivvi

 

Når det gjelder denslags så leste jeg engang et slagord i annonsen fra en verktøybutikk: "Kvaliteten huskes lenge etter at prisen er glemt!"

 

Det har jeg selv erfart mange ganger og har derfor forlengst sluttet å ergre meg over både Black & Decker og mye annet som bare konkurrerer på pris . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Den saga virker jo bare genial ut!

Blir nok en bosch eller kansje jeg prøver ut billigversjonen fra jula :smiley: Har jo altids garanti og reklamasjon :wink:

Så til dagens jobb:

Lagde "lister" for å tette.

img_1423.jpg

 

img_1429.jpg

 

Merket opp og klart til skjæring.

img_1425.jpg

 

Lagde klosser som "lista" skal skrues fast i, ble litt for stor avstand å skru fast i bjelken. Så griste jeg litt med lim :giggle:

img_1426.jpg

 

Måtte bruke 2 kledningsplank som "list" her, skjærte krumming, limte og skrudde dem sammen.

img_1428.jpg

 

Hull til skylighten ble skjært ut, og kanten ble pusset jevn, glatt og fin :wink:

img_1431.jpg

 

Begynnte behandling av kryssfineren også, men tok ikke bilde av dette.

Ble brukt grunning som trenger dypt inn, og beskytter mot råte, skal beise platene senere, og til slutt ha på et lag med top coat.

Så kommer jeg til å begynne å lage nytt dekk på lasteluka :smiley:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette ser skikkelig bra ut.

Skulle tro du aldri hadde drevet med annet en snekkring hele dit liv.

Det er en herlig følelse når en ser hvor fint det blir, og du vet at dette har fått til.

Da glemmer du fort hvor irritert og frustrert du var når du oppdaget råten :giggle:

 

Takk!

Er faktisk født med hammer og sag i hendene :lol:

Trearbeid er noe jeg liker veldig godt!

Gikk 1 år på bygg og annlegg, og lærte en del av det, ellers utenom det har jeg hatt flere "treprosjekter".

Så har jeg mekket bil noen år også, så har lært litt forskjellig der :smiley:

Så jeg kan liksom litt innen det meste, kansje litt "handyman" i meg :giggle:

Har alltid hatt prosjekter opp igjennom årene, og før jeg kjøpte skøyta kjennte jeg det klødde fælt i fingrene til å skaffe et nytt prosjekt, så nå har jeg hvertfall prosjekt en stund fremover :lol:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg vet om treabeide har jeg lært mens jeg holdt på med innredningen av styrhuset.

Du aner ikke hvor mange ganger jeg bygget opp og rev ned igjen før jeg var fornøyd :lol:

Det som har gjort resultatet så bra, er at jeg er pirkete til det ekstreme på detaljer og veldig opptatt at ting skal se pent ut.

I sommer skulle jeg bygge opp noen benker bak i båten. De bygget jeg opp og rev ned igjen 5 ganger, før jeg endelig bestemte meg for å ta en time out på det prosjektet. Så nå får jeg se hva jeg gjør neste sommer. Benker skal det bli, men de skal være "perfekte" før jeg gir meg.

Begrepet "er det så nøyde det da" eksisterer ikke i mitt språk :giggle:

Link to post
Share on other sites

Sitat: ..."Men er det egentlig kutyme å bruke trykkimpregnert trevirke på båt?"...

Spørsmålet er relevant! Slik jeg ser det er det to retninger ved istandgjøring av trebåter. 1. Reparasjoner. 2. Restaurering.

 

1. Reparasjoner går ut på å få båten i god bruksstand (til sitt behov). Da repareres defekte og utette deler så det fungerer og blir tett. I et slikt tilfelle ser ikke jeg på bruk av trykkimpregnert trevirke eller bruk av plastmembraner som brudd på noe som helst.

 

2. Restaurering går ut på å sette båten tilbake til original stand. Da er det ikke kutyme å bruke trykkimpregnert. Da etterligner man det originale arbeidet så godt det lar seg gjøre.

 

De fleste driver med en mellomting. Hver og en får gjøre seg opp en mening om hva man ønsker med sitt prosjekt. Jeg har nå tro på at om Colin Archer, Furuholmen eller Petterson hadde hatt tilgjengelig dagens produkter så hadde de helt sikkert brukt dem.

Jeg synes av og til at vi går vel langt i å restaurere med gamle metoder, og litt råte bør tåles så lenge det ikke går på sikkerheten. Men ære være dem som viderefører kunnskaper som ellers lett glemmes.

Men det er ikke slik at "alt var bedre før" når det gjelder trebåter. Det mener nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Takk bergen :smiley:

Kutyme eller ei, det blir hvertfall holdbart :smiley:

Og som du trikkern skriver så går det jo an å bruke produkter som er tilgjengelig nå om dagen, selv om det ikke følger bygge materialer og metoder fra gammelt av.

Men all ære til dem som bygger på gammle måten! Stå på og hold liv i tradisjoner og kunnskaper! :smiley:

Det viktigste for meg nå er å få båten i bra bruks stand, utsene er ikke det viktigste enda, men det kommer vel etterhvert det også :smiley:

Bjelkebukt eller ei, det blir nok harmonisk nok skal du se :giggle:

 

Det jeg fikk gjort i dag var å behandle kryssfiner platene med 1 strøk beis.

Så var jeg på jula og handlet meg bajonett sag og på clas ohlson og handlet meg en multikutter :smiley:

Link to post
Share on other sites

Uten å kunne dokumentere det - men jeg har blitt fortalt - fra en gammel skipstømmermann -

at trykkimpregnert virke ikke egner seg i båt -

da veden er "sprengt" - noe som skjer under impregneringsprosessen

( og dermed trekker mer/lettere vann og har redusert styrke)

 

:confused:

 

noen andre som har hørt lignende ?

Link to post
Share on other sites

Apropos bjelkebukt.

Ser at du jo har bjelkebukt på utsiden og det er jo det viktigste for det er synlig og har i tillegg til det estetiske også den praktiske siden med at vannet skal renne av. At det ikke er buet på undersiden er av mindre betydning da du har stor høyde der. På små båter var buet bjelkebukt nødvendig for å få mest mulig høyde. Her igjen kommer man inn på dette med hva vil vi med prosjektet. Jeg er enig med deg at først må det tettes og gjøres bruksklar, så får man gå på andre detaljer etterpå. Det er jo ikke all verden problem å skjære bjelken etterpå hvis man vil. Spørsmålet er bare om det er nødvendig.

Har du fått gjort noe mer i det siste?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...