Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Vil selvsagt følge godt med der jeg bare gjør en midlertidig løsning!

Og den plassen det lekker inn er det ikke en elv det er snakk om heller, men greit å få tetta det uansett :smiley:

Har også merka en del forskjell på tettheten på båten fra den dagen vi henta den til nå, pumpene går ikke så ofte som før, så det går hvertfall rette veien :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om eik trutner senere en andre tresorter vet jeg ingen ting om...dessverre

 

Ellers er jeg helt enig med deg om dette forumet.

Selv har jeg lært 90% av det jeg vet om trebåter og behandlign om disse her på forumet. Men så har jeg ikke vært redd for å spørre og grave heller. :giggle:

 

Hadde en opptelling, og fant ut at jeg i løpet av den tiden jeg har vært på forumet har startet over 120 tråder med spørsmål om alt mellom himmel og jord.

Link to post
Share on other sites

Å dreve fra innsiden er vanligvis ikke så lett fordi mellomrommet mellom hudplankene som legges mot hverandre har gjerne svak trekantform. Altså traktform med åpningen ut slik at man driver fra utsiden og inn til bunnen av hulrommet. Da ligger bordene tett på hverandre inne, noe som gjør dreving fra innsiden vanskelig. Men hvis skuta er svært gissen så er det kanskje åpning nok til å drive innenfra.

Ellers er det jo vanlig at eldre trebåter må drives opp igjen med jevne mellomrom. I gamle dager la de skuta på siden i en fin sandstrand og drev ene siden på fjære sjø, snudde skuta og tok andre siden på neste fjære. (Du får prøve Åkrasanden :wink: ).

Link to post
Share on other sites

Da får jeg gi det litt mer tid til trutning, om det fortsatt kommer inn vann da, får jeg prøve å dreve fra innsida, eventuelt prøve farm :smiley: Fikk med en halv boks med farm 80 også, så det bør holde i massevis.

Om jeg trenger mer, er dette noe som får på de fleste malerforretninger?

Hehe, da satser vi på åkrasanden til våren :lol:

Link to post
Share on other sites

Om jeg trenger mer, er dette noe som får på de fleste malerforretninger?

Hehe, da satser vi på åkrasanden til våren :lol:

Det er Jotun som lager Farm, og det finnes både Farm 80 og Farm 100.

Vet ikke hva som er forskjellen.

Vet heller ikke om alle malerforrettninger fører dette. Men her i distriktet burde det ikke være vanskelig å få tak på.

Jeg er nesten nabo til Trålbøteriet på Åkra, og der har de alt som trenges, selv om de av og til er litt stive på prisene.

Link to post
Share on other sites

Greit! Jeg hyrer meg som bekkoker! :cool:

Det må mange mann til for å klare det på den tida man har til rådighet mens det er lavvann. Men la gå! Litt blaut på beina får vi tåle for en god sak! :cheers:

Nå er dette med å bekdrive en båt heller ikke noe en skal gi seg i kast med uten videre.

Det er en kunst å gøre det slik at ikke drevet presses for hardt inn, men heller ikke for løst.

 

Blir det for hard, vil sprekkene bli utvidet, blir det for løst...ja da løsner det og båte fortsette å ta inn vann.

Var det noen som sa det skulel være enkelt ... :giggle:

Link to post
Share on other sites

Sant! Ikke mange som bruker bek lenger.

Nei, det er nok en utdøende kunst.

Dessuten er det nesten umulig å få tak i lenger. Og det er med bek som med blymønje. Privatpersoner får ikke kjøpe det.

Men jeg har hatt veldig lyst til å prøve meg med bek på båten min...selv om folk sier det er både farlig og grisete.

Link to post
Share on other sites

Ville nok fraråde og drive fra innsiden i en båt. Kan føre til meget store sprekker...Smøre på Farm ok.. Husk at vann trykket under båten holder drev og plank i konstant press inn over... Legges båten på stranda og drives , bruk drev og fex tec 7...eller steinkol tjære...etape90 , ser du noen lekasje ? Hva med hylsa...har vel vert noe vibrasjon....

Link to post
Share on other sites

Jeg ville heller ikke ha drevet fra innsiden, da du kan risikere å gjøre glipene større enn det de allerede er. Jeg ville heller brukt farm på innsiden som en midlertidig løsning og deretter gå hardere til verks ved slipping til våren. Farmen blir presset ut igjen av sprekkene når huden trutne, mens stryet vil holde glipeåpningen konstant.

 

Men som Skøy sier ovenfor, er det ikke problemer med å bruke Tec 7 eller tilsvarende stoffer over drevet når en slipper båten, det forenkler prosessen mye da det ikke blir så mye gris som bek eller asfaltlim.

Med vennlig hilsen

PIP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Her kommer endelig en oppdatering!

Har hatt det veldig travelt i det siste, og har ikke prioritert å oppdatere her på forumet.

Begynner å få god oversikt om hva som må bli gjort først å sist med båten :smiley:

Den siste tida har gått til å ordne med fortøyninger.

Planen var jo å ha båten liggende på svai, så fikk søskenbarnet mitt til å dykke etter en gammel moring som lå på bunn i båthavna her på Avaldsnes.

Han fant moringen og fikk festa tau i den, så båten ble lagt ut på svai.

Egentlig var jeg ikke så veldig begeistret for svai plass pga at det gjør det veldig tungvindt å jobbe i båten + at den ligger veldig dypt om noe skulle hende.

Her en dag tok mormor kontakt med meg å sa at nå hadde hun og morfar diskutert litt sammen og funnet ut at de ville at jeg skulle fortøye skøyta utenfor huset deres heller, så slapp de å anke sånn på båten :giggle:

De bor nemmelig helt i sjøkanten og har sjø på 2 sider av huset.

Jeg hadde vært inne på tanken om å fortøye skøyta der før, men mormor og morfar er av den typen som ikke kan si nei, så ville ikke bry dem med å fortøye skøyta rett utenfor stuevinduet deres :rolleyes:

Situasjonen blir jo annerledes når de kommer til meg å spør, så jeg takket ikke nei til det.

 

Så da begynnte jeg med å grave ut 2 store hull i kaien til å støpe ned noen sterkere pullerter :smiley:

 

imag0035.jpg

 

imag0039.jpg

 

Armering og pullert på plass, klart til å fylle opp med betong.

imag0042.jpg

 

imag0045.jpg

 

Ferdige pullerter i rustfritt stål som pappa har lagd :wink:

img_1407.jpg

 

img_1405.jpg

 

Gikk totalt rundt 1000 kg betong i de 2 hulla som pullertene står i :eek: At det skulle gå med så mye betong hadde jeg aldri trodd! Hadde jeg vært klar over det på forhånd hadde jeg vurdert å kjøpt ferdigbetong heller.

 

Så var det tid til å sette ut moring, hadde moringer liggende klar i sjøkanten, så var "bare" til å kjøre inn med skøyta og hente dem.

Valgte en dag det var blikkstillt på sjøen, men selvfølgelig var det lavvann. :rolleyes:

Der moringene lå klar var det veldig grunnt og ikke så veldig bred plass heller.

Så pappa fikk den kjekke jobben med å gå skøyta inn mot fjærestenene. :sweat:

Endte opp med å få skøyta i rettning mot moringene, ha tau i land å dra båten sakte inn så langt den kom.

Gikk veldig bra, og vi fikk dratt ut 1 moring, så tok vi denne med mot der den skulle ligge. På forhånd hadde vi markert med en liten garnblåse hvor moringen skulle slippes, og det gikk som smurt! :smiley:

 

Så nå ligger skøyta fortøyd til kai hos mormor og morfar.

img_1404.jpg

Hvis dere ser godt etter kan dere skimte gavlabåten Augvald i bakgrunnen :smiley:

 

Her er et bilde av pappa sin båt også:

img_1406.jpg

 

Kjæresten var med meg en dag å rydda å vaska litt i styrhuset også :smiley:

img_1391.jpg

 

img_1401.jpg

 

Det lekk regnvann inn mellom styrhus og dekket også, så har fått tetta dette :smiley: Så håper jeg på godvær slik at jeg kan få begynnt å lage ny lasteluke som er tett, lekker en del inn der når det regner.

 

Dette får være skriving for i dag, klokka ble pluttselig veldig mye!

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var godt å høre fra deg igjen :yesnod:

Var en stund bekymret for at du hadde gitt opp hele prosjektet...

 

Kjempe fint at du har fått deg skikkelig brygge plass. Det er god å ha snille besteforeldre. Og selv om det gikk med et tonn betong og mye slit, så har du i hvert fall fått et solid resultat.

Om 50 år kommer barnebarna dine til å gå nede på brygga og se på datoen 02.10.09, og snakke om at dette gjorde han bestafar, den gangen han var ung.... :giggle:

 

Håper du holder oss fortløpende oppdatert om hva du gjør med båten også.

Lykke til videre.

Link to post
Share on other sites

Ble litt mye tilbakeslag på en gang, og mistet motet litt, men nå ser jeg mer lyst på prosjektet :smiley:

Skal prøve å oppdatere litt oftere, og prøve å få tatt bilder underveis i oppussinga. (Har en tendens til å bli litt gira når jeg fikser noe og dermed glemme helt ut å ta bilder) :rolleyes:

Takk takk:)

Har du fått Sophie på land? Den krybba du har lagd så hvertfall veldig bra ut;)

Link to post
Share on other sites

Ja vi kan alle bli litt deppa og oppgitt iblandt.

Da er det viktig å ta en "time out" Hadde en slik time out i vinter, da jeg ikke orket å gjøre annet en å sørge for at båten hold seg flytende.

Men så kommer arbeidslyste tilbake etter hvert.

 

Og Sophie hun er nå på land. Ta deg en tur innom trebåttråden, der ligger det bilder.

Fint om du holder oss oppdatert i trebåttråden også.

Link to post
Share on other sites

Hei, Etape90! Stor og fin skute dette. :smiley: Der ligger hun godt, og folk til å se etter hele tiden. Det er betryggende. Nå kan du konsentrere deg om oppgavene ombord. Har du vurdert å spenne en presenning over lasteluka mens du jobber? Et tau mellom styrehuset og stevn holder nok presenningen oppe.

Link to post
Share on other sites

Alle opplever nok slike "deppe" perioder uansett hva dem restaurerer.

Hadde en del av de periodene når jeg restaurerte en 76 modell mini morris.

Har vurdert det, men er redd det blir bråkete å ha en presenning der med tanke på vinden som "blaffrer" i den.

Men kan jo altids teste å se hvordan det fungerer :wink:

Takk for tipset hvertfall! :smiley:

Føler meg uten tvil tryggere nå når båten ligger til kai, ble et par netter med bekymring når den lå på svai ja..

Link to post
Share on other sites

Var ikke så ille som jeg hadde trodd:)

er totalt 5 spant jeg vet om som har råteskader, 4 av dem er bare overflatisk så har hugget vekk råten, tørket ut treet og sauset inn med antiparasitt :smiley:

1 spant er det litt mer råte i, så kommer til å forsterke dette.

Nå stikker jeg for å begynne å demontere lasteluka, tar med kamera så kansje det blir noen bilder i kveld;)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt en effektiv dag i båten! :smiley:

Letteste er vel å forklare med bilder hva jeg har gjort:

 

Begynnt å rive opp plank.

img_1409.jpg

 

Godt i gang med å rive.

img_1412.jpg

 

Trodde kryssfineren var i brukende stand, men det var den ikke..

img_1415.jpg

 

Her er endelig alle kryssfiner platene av.

Hadde hvertfall trodd at bjelkene var i brukbar stand, men det var de ikke..

img_1416.jpg

 

Etter noen timer var alt "demontert".

Hang også opp en presenning tilfelle regn.

img_1419.jpg

 

Så fikk jeg pappa til å kjøre meg til byggmakker for å handle nye bjelker og kryssfiner.

Gamle bjelkene ble brukt som mal, og nye bjelker blir skjært til.

imag0049.jpg

 

Sent i kveld fikk jeg testa om de passet, så får jeg fortsette i morgen :smiley:

De nye bjelkene blir lagd litt kraftigere enn de gammle, så er de trykkimpringnerte også :wink:

img_1421.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...