Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.


etape90

Recommended Posts

Hei folkens!

Jeg lever enda, har bare hatt det travelt med andre ting de siste dagene.

Fikk gjort litt i båten i dag :smiley:

Fikk rydda ut mye gammel plank som ble knukket opp til ved, og dermed ble det mye ryddigere på dekk :smiley:

Så begynnte jeg grubling og tenking om hvordan jeg ville ha lasteluka og hvordan jeg måtte skru fast plank for at det skulle passe :smiley:

Så begynnte tilskjæring og tilpassing av "listene" rundt lasteluka.

Forklarer med bilder :smiley:

 

Lasteluka før lister.

img_1434.jpg

 

Her tilpasses første list.

img_1458.jpg

 

Her er en av hoved lekasje plassen tettet, brukte aluminum list og sika :smiley:

img_1460.jpg

 

En side er nesten ferdig listet, gjenstår litt fastskruing.

img_1461.jpg

 

Fremste listplank består av 2 "lister" som er sammenføyet og så blitt skjært bukt :smiley:

img_1463.jpg

 

Ja, det var dagens jobb, skal prøve å få gjort mer i morgen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tror det er mange som følger med i prosjektet ditt etap 90, selv om det ikke er så mange som gir tilbake meldiger.

Jeg blir innspirert av ditt pågangsmot.

 

Har nå bestemt meg for å legge ny panel på styrhus skottet på båten min. Men i stedet for å rive den gamle veggen, legger jeg nytt panel oppå det eksisterende.

Men jeg har lyst å legge såkalt styrhus panel. Slik smal panel som var vanlig på skøyter før i tiden.

 

Lykke til videre

Link to post
Share on other sites

Da var dekksplanker ferdig fastskrudd :smiley:

Nå gjenstår "bare" pussing, nating, skjære ut hull til skylight og behandling :smiley:

Størrelsen på lasteluka er for dem som lurer på det, ca 220cm * 250cm

Bilder fra i dag:

img_1471.jpg

 

img_1472.jpg

 

img_1477.jpg

 

Et lite spm, fulgte noen tuber sikaflex 221 med båten, vet noen om den egner seg til nating?

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror det er mange som følger med i prosjektet ditt etap 90, selv om det ikke er så mange som gir tilbake meldiger.

Åja, klart vi følger med :smiley:

Like spennende hver gang det kommer noe nytt. Synes du jobber godt her og det er kjekt å se fremgangen du har. Du stiller kanskje på havnedagene neste sommer? Da håper jeg å få en titt på skøyta di :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk grønningen :wink:

Havnedagene neste sommer er målet hvertfall, sikkert veldig gøy å delta med egen båt! :smiley:

Så da blir det muligheter for å se på båten :smiley:

Er impregnerte bord ja, regner med at når jeg sliper ned så slipes impregneringen vekk og jeg sitter igjenn med "ubehandlet" treverk.

Så da skal jeg olje dekket en litt lys farge og listene rundt skal være mørkere, håper det blir fint :smiley:

 

Så sika 221 fungerer ikke til nating?

Laget et "skips bord" en gang og da brukte jeg sika 11fc som natemasse og det fungerte bra, men sika 221 har jeg ikke noen erfaringer med:smiley:

 

Har noen erfaringer med natemassen biltema selger?

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror jeg må skuffe deg der, for impregeneringen gå helt inn til der hvro malmen begynner i furuen. Vet ikke noe om Sika 221, men jeg brukte Sika 290 pluss aktivator på dekket på snekka i våres :yesnod:

 

Er impregnerte bord ja, regner med at når jeg sliper ned så slipes impregneringen vekk og jeg sitter igjenn med "ubehandlet" treverk.

Så da skal jeg olje dekket en litt lys farge og listene rundt skal være mørkere, håper det blir fint :smiley:

 

Så sika 221 fungerer ikke til nating?

Laget et "skips bord" en gang og da brukte jeg sika 11fc som natemasse og det fungerte bra, men sika 221 har jeg ikke noen erfaringer med:smiley:

 

Har noen erfaringer med natemassen biltema selger?

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Link to post
Share on other sites

Så sika 221 fungerer ikke til nating?

Har noen erfaringer med natemassen biltema selger?

 

Jag reparerade mitt teakdäck på den förra båten genom att nåta några ställen med Sika 221. Det fungerade i alla fall de 5 åren jag hade båten kvar. 221 var mycket hårdare och mindre elastiskt än originalmassan som jag inte vet vad det var. Lag har på min nuvarande båt använt Sika 221 och biltemas motsvarighet och kan inte se någon skillnad.

Link to post
Share on other sites

Ser veldig ut som furu dette synes jeg.

Nå skal vi ikke fortape oss i detaljer, men det er jo litt morro det også :giggle:

Når jeg ser på dette bildet, legger jeg merke til at det "mangler" en kvist i det ene bordet. Dette er typisk for gran, fordi kvisten i gran som kjent blir veldig hard, og har lett for å løsne, særlig i kantene på bordet.

img_1477.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for mange svar folkens! :smiley:

 

Man trykkimpregnerer også gran, gjerne til kledning.

 

Er kledningsbord jeg har brukt, så da er det vel kansje en sansynlighet for at det er gran?

 

Så om jeg forstår rett bør jeg beise om det er furu og om det er gran holder det med olje?

Om jeg skal beise og jeg vil ha dekket litt lyst, hvilken beis kan dere anbefale da?

Hvor mye tror dere bordene kommer til å trekke seg sammen? Tenker hvis jeg nater så er det surt om de trekker seg såpass mye sammen at natene slipper.

 

Leste datablad av sika 221, og den er både slipbar og overmalbar, så tror jeg skal prøve den :smiley:

Redigert av etape90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...