Jump to content

Prosjekt: 40 Fot Risørskøyte.

etape90

Recommended Posts

Liten oppdatering:

I dag har jeg fått rydda i en god det ut av maskinrommet, sprøyta såpe som løser opp olje på hudplank og spant som er veldig oljete, rydda litt nede i lasterommet, revet bort noen plank og kryssfiner som smuldrer opp pga tidligere fukt/råte skader.

Fant også en liten råteskade i en spant og hudplank, ikke noe alvorlig eller noe som har hast med å bli byttet heldigvis :smiley:

Båten har trutnet en del nå, pumpa går ikke så ofte :smiley:

Noen bilder:

img_1380.jpg

img_1383.jpg

Begynnte å lage "gulv" nede i maskinrommet, uten noe gulv der er det livsfarlig å gå ned i motorrommet når motoren er i gang! Tror ikke motoren stopper av at en fot setter seg fast for å si det sånn.

img_1384.jpg

Her er noen bilder fra styrhuset og lasterommet.

img_1385.jpg

img_1386.jpg

img_1387.jpg

img_1388.jpg

img_1390.jpg

var bortom og kikket på skuta di i dag, flott båt, så veldig fin ut i skroget. så det var folk ombord når jeg var ute og luftet båten, men d var tomt når jeg kjørte nedom etterpå.

Var det du som kjørte forbi i båt ja, kikket akkuratt ut motorrommet da, hehe.

Du kjørte vel ikke tilfeldigvis en bmw?

Isåfall traff du meg når jeg var på vei hjem etter noe verktøy.

Hadde jeg vært i båten så skulle du fått kikket om du hadde hatt lyst :smiley:

Den har ligget i ro i hele sommer, så på turen opp til stavanger ble det veldig mye bevegelse i skroget, og den tok inn en del vann.

Toalettet skal bli gjort noe med ja, er ikke noe fint slik d er nå!

He he. Var det samme som med båten min da, den hadde stått i ro på sjøen i nesten eit år, reiste frå Bulandet i rimeleg dårligt ver ein del høge bølger der ja, det formelig rant vann inn i baugen, Lensepumpa slo seg inn ganske ofte på ca tre fire ganger i halvtimen.

Har ikke fått oppdatert her på en stund, har vært opptatt i hele helga.

Slik det har seg nå er eksosen fiksa, lekker ikke lenger.

Gasskabelen er fiksa.

Har fått tak i plater til gulvet i maskinrommet.

Har fått rydda enda mer ut av båten, så nå begynner det endelig å bli litt ryddig.

Skal ned i båten i morgen, så satser på å få gjort en del da :wink: Tar med kamera, så skal prøve å få oppdatert med bilder her i morgen kveld.

Er faktisk en del nyttig i rotet også, mye verktøy å rustfrie bolter og skruer av forskjellig størrelse :smiley:

Jeg hørte om en som skiftet motor i et fartøy og som fant så mye verktøy og utstyr under dørken at han tjente inn ca halve motoren . . . . .

Har fått tak i forskalingsplater, og regner med at det vil holde lenge :smiley:

Ja, forskalingsplatene holder nok rent styrkemessig, men med litt oljesøl er jeg redd for at de kan bli livsfarlig glatte :sweat::sweat:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Poseidon: De blir farlig glatte, så skal se om jeg får ordna opp i det :smiley:

Har hatt et JÆ*** tilbakeslag med båten i dag desverre.

Fant en god del råte + mark i ene spantet!

Har ikke funnet noe mer mark enda, men er veldig redd det er mer en i bare spantet..

Snakket med tidligere eier angående råte og mark, for dette burde han vært klar over! Ene plassen det var råte var det til og med fiksa med en form for svart hard masse.

Føler meg rett og slett lurt siden noe av det han har sagt er løgn, men han ville ikke ordne opp.

Håper ikke det dukker opp noe mer som er så alvorlig..

Når dette er sakt lurer jeg på hva beste løsning på å behandle for eventuel mark er? (Har hørt at terpentin skal være bra, men hører her tilfelle noe annet er bedre.)

Noen andre som har hatt en dårlig dag?

Sørgelig å høre at du føler deg lurt...

Vi hadde for noen uker siden en veldig dramatisk episode her på forumet. Det var en kar som hadde kjøpt en båt som de fleste av oss trodde var et kjempekjøp.

Men etter hvert viste det seg at båten var i svært dårlig forfattning. Den falt omtrent ifra hverandre etter hvert.

I følge flere av de innleggene som ble skrevet i den tråden, er du på ingen måte rettløs, hvis du mener at selger har gitt deg opplysninger som er ukorrekte om båtens tilstand.

Har du vært i kontakt med selger?

Han som kjøpte den nevnte båten kom til slutt til en ordning med selger.

Når dette er sakt lurer jeg på hva beste løsning på å behandle for eventuel mark er? (Har hørt at terpentin skal være bra, men hører her tilfelle noe annet er bedre.)

Mark i spantet? Hm, det jeg har hørt for å bli kvitt mark/pæleorm er å landsette båten i minst 28 dager eller la den ligge i ferskvann over samme tid, men at du har funnet mark inne i spantet...er du sikker? Da bør jo dette vise på hudplankene også? Jeg mener, pelemarken kommer jo utenfra og spiser seg innover. (Skrekk og gru, jeg får marerittlignende tanker når det gjelder dette)

Det er viktig å dekke alt bart treverk med bunnsmøring for at de ikke skal få tilgang til treverk. Jeg har forstått det slik at de må ha bart treverk for å få feste, men at det til gjengjeld er nok med et mikroskopisk hull. Ta også det jeg skriver her med en liten klype salt. Jeg har ikke erfaring med dette, kun slikt jeg har hørt.

Ps. Er det doble spant i skøyta og er det i så fall råte i begge? Hvor mye råte mener du med en god del?

Redigert av Skjælø (see edit history)

Har vært i kontakt med selger ja, og han mener at han har vært helt erlig, men når jeg tar opp diverse ting med han så vrir han dem om til noe helt annet.

Makk i spantet ja, var noen hvite ekkle larvelignende ting.

Båten har vært oppe i vår, og bunnsmurt, så om det har vært makk i hudplanken burde jo forige eier vite om dette..

Er dobble spant, og det jeg mener med mye råte er at jeg kan grave av 2-3 cm før jeg kommer til fast tre. Er dette mye, eller virker det bare slikt for meg?

Tidligere eier mener også at det har lite å si med den råten som er, fordi båten er så solid bygget så det går ikke utover styrken i båten. Uansett er det veldig surt å finne råte som ikke skal være der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...