Mossmann Svart 19.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2011 Her har vi også noe snacks:Link Prisen er dog noe urealistisk.... -Mossmann- AOMCI Link to post
Retox_93 Svart 19.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2011 Noen som har vært borti Perkins utenbords motor? Og evt noe informasjon angående de? Fått meg en 6 hk perkins som prøver å finne litt informasjon om Link to post
Mossmann Svart 19.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2011 Du var kjappere enn meg med andre ord på den, det var da som .... Neida.. Perkins påhengsmotor er samme som Oliver fra samme tid. Wizard og ChrisCraft ble også produsert av Oliver på denne tida. En av mange produsenter som tapte kampen om markedet mot OMC og Mercury, forsvant vel noen få år etter Perkins kjøpte dem opp i 1960(?) "fanside" for Oliver påhengser,, Samme motor som din, men eldre. Basisinfo Fått prøvd den? Så hvertfall pen ut på bildene i annonsen om det var den som lå på Finn for noen dager siden? -Mossmann- AOMCI Link to post
Retox_93 Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Hei hei Mossmann. Ja, var kanskje litt raskere :D Tok sjangsen å sendte en melding på lørdags kveld og motoren ble sendt på Tirsdag, FIkk motoren i dag men har ikke kommet så langt som å teste den, Må finne en tank å bruke først. Prisen var jo ikke så gal heller egentlig. Er vel ikke serlig mange av disse motorene etter det e har lest? kan det stemme?, Vertfall en veeldig fin motor!! Link to post
Retox_93 Svart 21.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Noen som kan se hva slags årsmodell dette er ? Link to post
Mossmann Svart 21.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Oktober.2011 Mellom 1960 og 1965 er svaret... Skal du ha det mer nøyaktig så må du nok søke innom Oliver sidene... -Mossmann- AOMCI Link to post
Atrox Svart 22.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 Og der kan du søke lenge ;) Jeg prøvde å finne ut hvilken årsmodell dette var i går men finner ingenting på det serie/modellnummeret du har som kan si eksakt år... Utrolig kul motor dog :) Er det lov å spørre hva du måtte gi? Link to post
Mossmann Svart 22.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2011 (redigert) Mellom 1960 og 62 har jeg klart å korte det ned til etter noen minutter med bøker og nettsider om gamle motorer... Edit: Det er nok en 1961 siden modellnr. begynner på PJ. I 1959 ble den bygget i USA, var grønn som Oliver motorene, men med Perkins logo. I 1960 Het den bare J, men var nå blåfarget med hvitt lokk. I 1961 het den PJ2/PJ3, mens i 1962 het den Q og gav 6 1/2 hk. Redigert 22.Oktober.2011 av Mossmann (see edit history) -Mossmann- AOMCI Link to post
Retox_93 Svart 23.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2011 Atrox. Det tar 11 timer for en eletrikker lærling å ''kjøpe'' dem motoren.. Regn ut Syntes prisen var grei :) Link to post
Retox_93 Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 2 Nye påhengere har ankommet garden. Noen som har en liten baktanke når de 2 motorene ble laget? Link to post
Atrox Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 Om den grønne er ett Johnson-"egg" så står det ett serienummer på den som skal kunne gi deg eksakt år. Yamahaen er det verre med, der finner jeg ingenting, men jeg har en klink lik liggende under verandaen på hytta - hadde nesten glemt den helt til jeg så bildet ditt Giroverføringa røyk på den for lenge siden, og på den tiden hadde jeg ikke interesse for å skru - kanskje på tide å grave frem til sommern igjen Link to post
paxo Svart 29.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 (redigert) "2 Nye påhengere har ankommet garden. Noen som har en liten baktanke når de 2 motorene ble laget?" Det skal være en bokstav nederst i høyre eller venstre hjørnet av nummerplaten på Yamaha. Den skal vise årsmodell. 1980 - S 1990 - D 2000 - T 1981 - R 1991 - C 2001 - S 1982 - Q 1992 - B 2002 - R 1973 - Z 1983 - P 1993 - A 2003 - Q 1974 - Y 1984 - N 1994 - Z 2004 - P 1975 - X 1985 - K 1995 - Y 2005 - N 1976 - W 1986 - J 1996 - X 1977 - V 1987 - H 1997 - W 1978 - U 1988 - G 1998 - V 1979 - T 1989 - F 1999 - U Legg merke til at samme bokstav brukes flere ganger. Redigert 29.Oktober.2011 av paxo (see edit history) Link to post
Mossmann Svart 29.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2011 3 hk "egg" er mest sannsynlig laget i 55-56, men sleng ut nr. på festebraketten så finner vi ut av det! -Mossmann- AOMCI Link to post
Retox_93 Svart 30.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Står JW-11 1202042 Noen som har eller vet hvor man kan få tak i snor apperatet til seahorsen ? Link to post
Mossmann Svart 30.Oktober.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Oktober.2011 Da er det en 55mod.. Har 3-4 liggende som kanskje kan passe.. -Mossmann- AOMCI Link to post
Atrox Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Dette er jo fillern meg en sykdom! Trenger jeg flere motorer? Nei! Ser jeg etter flere? Ja! Bruker jeg alt for mye tid på finn.no og tilsvarende sider? Definitivt! Etter feiring av navnedagen til mini i går var jeg slakt på sofaen og jaggu klarte jeg ikke å legge inn ett bud på en påhenger på impuls. Ergo ligger det nå enda en bak i kjerra og venter på litt tender love & care. Hadde vel egentlig bestemt meg for å holde meg til Evinrude/johnson på veteran, men gikk på ei blemme der - ergo ligger det en Yamaha bak i bilen og venter på litt love & care. Jeg vet fint lite om denne, så om noen har litt info så fyr løs. Lurer blant annet på følgende: - Denne er luftkjølt, men noen luftkjølte modeller har også vannkjøling av stamme?? Har denne noen form for impeller som jeg må passe på? - Kan jeg bruke samme type TC-W3 på denne som på vannkjølte motorer? - Hvordan kan jeg finne årsmodell/manual til denne? Eneste jeg har er typenummer: 642, og serienummer 003734 Har nå lovt meg selv å selge noe før jeg kjøper noe nytt - blir spennende å se om jeg klarer å holde det løftet Link to post
Retox_93 Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Vurdere å pusse ned noen deksler som er av glassfiber, men vet ikke helt hva slags primer og lakk e skal bruke. Noen gode tips til hva slags primer e burde bruke? Sprayboks eller male? OG hva slags lakk også Og hvor grovt e skal bruke? Vannslipe også? Link to post
Ingar Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 Har denne noen form for impeller som jeg må passe på? Nei, den har en trakt under kavitasjonsplaten som treffes av vannstrømmen fra propellen, dette vannet kjøler stammen. Veldig driftsikker motor, hadde en slik i mange år. Det som til slutt tok knekken på den var at tanken rustet opp. kan bruke vanlig outboard olje. Link to post
Fergu Svart 31.Oktober.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2011 (redigert) Moro å se at jeg ikke er alene om å klundre med gamle motorer. Har en EVINRUDE DUCKTWIN 3hk fra 1957. Motoren er i utmerket stand. Sist høst byttet jeg impeller og simringer på gearhuset. I tillegg ble stifter og kondensatorer byttet. Hadde den med på en ukes båttur på Mjøsa i august. Motoren går utrolig fint, helt fra lavest tenklige dorgefart til full fart. Den er alltid lettstartet og samarbeidsvillig. Med unntak av noen småturer rundt Håøya for nesten 20 år siden har motoren gått i ferskvann siden den var ny. Har også JOHNSON 4 hk fra 1971 og EVINRUDE 4 hk fra 1977. Dette er i prinsippet helt like motorer. JOHNSON motoren har samme gearhus som EVINRUDE DUCKTWIN, EVINRUDE fra 77 har et annnet gearhus med propell av plast. Støtsikker propell står det i brosjyren!!!! Legger ved noen bilder fra august i år som viser EVINRUDE DUCKTWIN i Vorma og Mjøsa: Redigert 31.Oktober.2011 av Fergu (see edit history) Link to post
Retox_93 Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Holder på å pusse litt på Perkinsen, har kommet et stykke på vei. Det som gjenstår er vannslipe det første laget med lakk, så et nytt lag. Vansliper med 600 tenkte e, å slutte med 1600. Det ene Perkins emblemet ble veldig fint etter gnikking med Autosol, men det andre er mye ir på, så må muliggens slipe det ned å pusse det på nytt med veldig fint sandpapipr. noen tips? Link to post
Atrox Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 Fergu: Morsomt "egg" du har - jeg er i gang med en tilsvarende Lightwin med stempler som står fast, sprukne coiler og skruer som sitter... Retox: Har ingen gode tips til deg i forhold til lakk etc. men kjenner jeg angrer litt på at jeg ikke la inn bud på Perkins`en som var tilsalgs her i oslo - morsom motor (men kanskje like greit for husfredens skyld). Fylte ny bensin på Yamahaen og den starta etter ett par trekk i snora. Mer bråkete motor har jeg aldri hørt noensinne! Uten at jeg tror det er noe feil på den, for den går jevnt og fint, men er bare utrolig støyete. Eneste feil funnet foreløpig er gasshåndtaket som er uvirksomt, vaier eller noe som ikke fungerer, så måtte holde den i gang med choken. Prøvde å filme første oppstart, men mobilen gikk tom for minne etter ett par sekunder så det gikk dritt... Om ikke annet så i alle fall en god følelse å faktisk ha en veteranmotor (av de fire jeg har) som faktisk starter Link to post
Fergu Svart 2.November.2011 Link til dette innlegget Svart 2.November.2011 DUCKTWIN er samme motor som LIGHTWIN, bare annen farge og andre dekaler. Dette var motoren for "Jegeren". Tror den er produsert i få eksemplarer. Har original intruksjonsbok, den er merket LIGHTWIN Ble positivt overrasket da jeg plukket frem motoren fra nesten 20 års dvale i kald garasje. Renset tank og forgasser. Fyllte bensin og motoren startet motoren på rappen. Stort sett alle slitedelene jeg har kjøpt var hyllevare hos Oslo Marineservice, det som ikke var på lager ble skaffet på få dager. Har man god tid er det trolig billigere å kjøpe deler fra USA. Her er et par linker som er verdifulle for oss med gamle EVINRUDE / JOHNSON: http://www.outboard-boat-motor-repair.com/ http://www.oldengine.org/members/jbailey/lightwin.htm Til slutt et bilde fra en brosjyre, eller salgsplakat: Link to post
Mossmann Svart 3.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.November.2011 Der har du drømmemotoren Fergu! Ikke mye nytt på fronten her, annet enn en ny Lightwin som delemotor og en 79 mod(kanskje ikke helt veteran) Honda 10. Hondaen har statt i kjeller siden 81-82, ser nesten ny ut. Starta etter noen minutters intenst draing i snora....:) -Mossmann- AOMCI Link to post
Haa- Svart 4.November.2011 Link til dette innlegget Svart 4.November.2011 Her er mine to gamle motorer. Er lenge siden jeg gjorde noe med de, så husker ikke årsmodell, men Johnson`en er ikke firetakter hvertfall;) Fikk såvidt start på den, men vil ikke gå. Noen som har coil til denne kansje.... Evinruden går som en klokke fortsatt. Link to post
Haa- Svart 5.November.2011 Link til dette innlegget Svart 5.November.2011 (redigert) Johnson motoren over er forøverig en 1939 modell, og Evinruden er 1964 mod. Her er også litt av brosjyren fra 1940:) Mere info er å finne HER! Redigert 5.November.2011 av Haa- (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn