Jump to content

Veteranpåhengstråden


Mossmann

Recommended Posts

Du kan fint begynne med å rense stiftåpningen om ikke annet. Leste ett sted at ett triks kan være å bruke ett visittkort som du har fukta i teknisk sprit og skyve inn i stiftåpningen. Dra denne frem og tilbake ett par ganger til du ikke får mer "møkk" på kortet. Men typisk er det enklere å begynne med pluggene - når du er 100% sikker på at disse er ok og du fortsatt ikke får gnist er det på tide å se på coiler/kondensator og stifter (hvilket gjør at du må av med svinghjulet).

 

(reserverer meg dog retten til at du burde ta alt jeg sier med en klype salt dog - råd er gitt i beste mening men jeg er bare en glad amatør så kan være jeg surrer litt med rekkefølger osv ;)

Link to post
Share on other sites

Atrox

 

</SPAN>Noen som har lyst på ett påskeprosjekt?

 

http://www.finn.no/f...nnkode=34009555

 

(nei, det er ikke jeg som selger, men jeg er jævlig frista til å kjøpe - for husfredens skyld holder jeg meg unna enn så lenge ;)

 

Det er vel best du har primæroppgave som bleieskiftarbeider nå !

Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Endelig fikk jeg liv i den gamle Yamahaen min, det var bare en ledning med dårlig kontakt til den ene coilen slik at den bare fikk gnist på ene pluggen. Jeg solgte den videre til en kamerat før vi klarte å få liv i den da jeg hadde gitt opp selv, men han var happy han så da er jeg også happy.

Link to post
Share on other sites

Hei båtfolk!

 

Har en 10 fots With 200 fra rundt 1970 (den gamle typen, ikke noe Dromedille-design). Jolla ble pusset opp i fjor og i år er jeg på utkikk etter en motor i størrelse 9,9 - 18 hk fra rundt samme årstall, altså rundt 1970. Tidligere hang det en Johnson 18 Sea Horse fra 1961 på hekken. Den tok dessverre kvelden for omtrent 20 år siden, mye pga av slett vedlikehold fra tidligere eier. Motoren står forresten fortsatt lagret på hytta. Noen her inne på forumet som føler at de har en motor eller to for mye på lager og som kan være interessert i å kvitte seg med et passende eksemplar? Er i utganspunktet ute etter Evinrude/Johnson, Yamaha. Er innom Finn hver dag, men har så langt ikke funnet noe. Mange delemotorer ute på markedet, men trenger en i relativt god stand som jeg kan ta i bruk allerede i sommer uten alt for mye mekking. Har viktigere ting å bruke ferien på :drink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

Vi er nye her inne, mulig dette blir feil fremgangsmåte, men forsøker.. Takk for et flott forum mht veteranmotorer. Kan noen hjelpe med et lite tips til hvordan man kan dele stammen slik at vi kommer til impeller på Johnson 3hk "eggemotor" fra tidlig 60+tallet. Får bare en liten "glippe". Vi har 2 motorer, den andre virker... Vi er også på jakt etter en veteranmotor i god stand, ca 20+25hk til gammel With Dromedille.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har fått tilbud om en Evinrude 18 Fastwin fra 1968 og tenkte å ta en titt på den til helgen. Har fått sendt over noen bilder fra selger. Kan noen av ekspertene her på forumet se litt gjennom bildene jeg har fått tilsendt og si meg om dere kan se noen såkalte varsellamper her?

 

https://baatplassen.n...30/dsc_0184.jpg

https://baatplassen.n...30/dsc_0191.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39230/dsc_0193.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39230/dsc_0189.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/39/39230/dsc_0188.jpg

https://baatplassen.n...30/dsc_0131.jpg

Redigert av slappen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har brosjyre og prisliste fra 1975 på denne Hondamotoren. Nypris var 4.500,- inklusiv moms. Konsumprisindeksen (www.ssb.no) regner om dette til 21.895,- i dagens verdi. Salgspris for motoren på FINN er 15.000,- Dette tilsvarer 3.083kr i 1975. Tall er moro.....

 

Motoren ble levert i 3 farger: Candy blue, Candy orange og Candy red. Dette var vel en av de første påhengerene med 4 taktmotor.

Link to post
Share on other sites

Har brosjyre og prisliste fra 1975 på denne Hondamotoren. Nypris var 4.500,- inklusiv moms. Konsumprisindeksen (www.ssb.no) regner om dette til 21.895,- i dagens verdi. Salgspris for motoren på FINN er 15.000,- Dette tilsvarer 3.083kr i 1975. Tall er moro.....

 

Tøft at du fant ut dette :yesnod: Det blir jo reine kuppet å kjøpe motoren nå :giggle:

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Løfter denne igjen... Noen som vet om hvor jeg kan få tak i coil til denne Johnson motoren? Har fått den til å starte et par ganger, men stopper ingen med en gang. Det er bare tidvis gnist, kansje 3 av 10 drag i snora.

Det er en Seahorse HS fra 1938/39.

 

 

dsc00178.jpg

Link to post
Share on other sites

Dette er jo endel eldre enn det som er vanlig tilgjengelig.

 

Jeg ville forespurt litt hos følgende, eventuelt lett litt på ebay.

 

Det går også ann å vikle ny selv.

 

http://laingsoutboards.com/

http://www.aomci.org/

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Min snart sjødyktige og opplakkerte 1956 Evinrude 5,5 Fisherman modell 5512 trenger en liten del....

 

Fjæren på det som kalles "lower head shaft seal" eller noe slikt har knekt. Dette er fjæren som sitter rundt drivakslingen og trykker en pakning opp mot motorhodet. Noen som har en slik liggende? Send gjerne IM

Redigert av Executive (see edit history)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

ønsker å "bli medlem" i denne klubben jeg også, og sitter for øyeblikket å leter etter en god gammel påhengsmotor som jeg skal ha på en gammel færing som har gått i arv i familien.

kikket litt på finn, og fant bla. en sleipner taifun, en johnson 3hk og en Tomos 4hk.

 

Johnson: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=35224668

Tomos: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=35378029

Sleipner: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=35346298

 

noen som kan gi meg en liten peikepinne på hva jeg bør gå for, eventuelt har noen andre gode forslag?

Link to post
Share on other sites

Som bruksmotor....definitivt Johnson. Nydelig gange. Reservedeler er hyllevare. Som samleobjekt.....Sleipner. Kjøp begge ;-)

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

 

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...